"בגלל שנולדתי עם שיתוק מוחין ובעצמי התנדבתי לשירות צבאי, הכרתי את הקושי בתהליך ואת החשיבות העצומה של התמיכה המנטלית בדרך", מספרת ריקי גולן מצוות "גדולים במדים", תוכנית המיועדת בעיקר לנערים ונערות עם אוטיזם או עם מגבלות קוגניטיביות שונות, הפועלת כעשור בכ-70 בסיסי צה"ל.
"בעקבות הצלחת התוכנית הגיע תורם ציוני אמריקאי שיש לו בן חירש, דובר שפת הסימנים, ושאל אותנו 'למה לא מסייעים גם לחירשים וכבדי שמיעה?' הוא רצה לקדם את הנושא ואנחנו נרתמנו למשימה, והקמנו את 'תוכנית טנסקי' לסיוע בשילובם של כבדי שמיעה בצה"ל", היא מסבירה ומוסיפה. "כשפרשתי לפני כשנתיים בדרגת רס"ן, אחרי 25 שנות שירות בצה"ל, פנה אליי הרב מנדי בליניצקי - מנכ"ל עמותת 'יד לילד המיוחד', בבקשה לנהל את 'תוכנית טנסקי' ומיד הסכמתי בהתרגשות להוביל את הפרויקט".
צפו בזואי, שובל, עברי, טליה ונטע, צעירים כבדי שמיעה, שמספרים על התהליך שעברו ועל חווית השירות המשמעותית שלהם:
כדי להגיע לקהל היעד ולהתקדם בתוכנית, הבינו גולן ובלינצקי שהם זקוקים לגוף בעל ידע וקשרים בעולם החירשים וכבדי השמיעה. "סיכמנו על שת"פ עם עמותת 'מעגלי שמע', והם פתחו בפנינו את הדלת ואת הלב, הם ליוו את החניכים שלהם בתהליכי השירות והשתמשנו בחוזקות שלהם ושלנו כדי לקדם את זה", מספרת גולן.
אביטל קוגל, מתרגמת לשפת סימנים ומדריכה ותיקה של בני נוער כבדי שמיעה, היא המרכזת את התחום מטעם "מעגלי שמע". "בשילוב החוזקות של שני הארגונים, הצלחנו לחולל שינוי אמיתי בממדי הגיוס וייעדי השירות של אוכלוסיית כבדי השמיעה בישראל", מסבירה גולן.
2 צפייה בגלריה
צעירים כבדי שמיעה בהכנה לגיוס
צעירים כבדי שמיעה בהכנה לגיוס
הצלחנו לחולל שינוי אמיתי במימדי הגיוס וייעדי השירות של אוכלוסיית כבדי השמיעה בישראל
"מדובר בפרויקט שבו כל הצדדים מרוויחים בגדול, ומסייע בגיוס נערים ונערות שהם מיטב הנוער ממש, וכל מה שמבדיל ביניהם לבין חבריהם לכיתה, הוא מכשיר השמיעה או השתל. לפעמים רק בגיל 16 כשמתחילים תהליכי גיוס הם מבינים שלמרות שחיו חיים רגילים לגמרי עד לרגע זה, השירות שלהם בצבא הוא לא אוטומטי כמו של בני כיתתם. זה מעלה שאלות קשות מאוד ולפעמים מייאש", היא מרחיבה.
2 צפייה בגלריה
צעירים כבדי שמיעה בהכנה לגיוס
צעירים כבדי שמיעה בהכנה לגיוס
הם עברו את התהליך, נלחמו על המקום שלהם כשווים בין שווים
"היום, גם הצבא כבר מכיר בחשיבות ההנגשה וקיצור התהליכים, והוא שותף מלא שלנו בביצוע השינויים הנדרשים כדי שכל אחד יוכל לשרת", היא מוסיפה ומסכמת: "הם עברו את התהליך, נלחמו על המקום שלהם כשווים בין שווים, ומרגישים צורך לומר לחבריהם ולכולנו: 'התהליך אולי ארוך, אבל אל תוותרו על חוויית השירות. זה שווה, זה משמעותי וזה מקור לגאווה עצומה".