18 סטודנטיות בדואיות ויהודיות שיתפו פעולה ויצרו מיזמים חברתיים למען ארבע קבוצות אוכלוסייה שהן הנפגעות העיקריות מהקורונה בשתי החברות, היהודית והבדואית: ילדים, קשישים, בעלי עסקים קטנים וחולי לב וסכרת הנמצאים בקבוצות סיכון. המיזמים נעשו במסגרת קורס ייחודי ליזמות חברתית בזמן ריחוק חברתי של מרכז קורן במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע.

4 צפייה בגלריה
סטודנטיות ממכללת קיי
סטודנטיות ממכללת קיי
"מסתבר שכל החששות והדעות הקדומות קיימים רק אצלנו המבוגרים"
( צילום: מכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע)

שבט זום

אחד המיזמים החברתיים הוא מיזם 'שבט זום' שבמהלכו הפגישו סטודנטיות ממכללת קיי בין תלמידי שכבות ו' מהפזורה הבדואית ומהיישוב שגב שלום, עם תלמידים יהודים מאותה שכבה שלומדים ביישובים כרמים ואבן יהודה, כאשר התלמידים מתחלקים לזוגות (יהודי ובדואי) ומקיימים מפגשי זום "אחד על אחד".
"מטרת המיזם מלבד יצירת היכרות ומפגש בין תרבותי, הייתה להפיג את השעמום והמחסור באינטרקציה חברתית בזמן הסגר ולהפעיל את הילדים", מסבירה אנגאם אלכרימי, סטודנטית שנה ב' להוראה במכללת קיי. "בהתחלה חששתי שפערי התרבות והמנטליות יקשו מאוד על ילד בדואי וילד יהודי להתחבר, שלא נדבר על העובדה שישנם ילדים בדואים שמתקשים מאוד בעברית, אך מסתבר שכל החששות והדעות הקדומות קיימים רק אצלנו המבוגרים. ילדים לא שופטים ומעוניינים בתמימות להכיר חברים חדשים. זה היה מרגש".
4 צפייה בגלריה
סטודנטיות ממכללת קיי
סטודנטיות ממכללת קיי
"ילדים לא שופטים ומעוניינים בתמימות להכיר חברים חדשים".
(צילום: מכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע)

אור לקשיש

מיזם נוסף הוא מיזם 'אור לקשיש'. הסטודנטית מרים אבו קוידר, שנה ב' במסלול לחינוך הגיל הרך, מספרת: "מטרת המיזם להפיג את הבדידות של קשישים וקשישות בתקופת הקורונה, גם בחברה היהודית וגם בחברה הבדואית. קיימנו מפגשים וירטואליים של קשישים בתיווך נכדיהם, שכללו פעילות משותפת משמעותית דוגמת בישול מתכונים אהובים, הכנת חינה, לימוד רקמה ועוד. נכחנו במפגשים ושמחנו לגלות כמה הסבתות נהנו ושמחו לשתף פעולה, תוך כמה דקות הסבתות נהיו חברות".

עסקים קטנים גדולים

עוד מיזם מרגש הוא מיזם 'עסקים קטנים גדולים' שבו יצרו הסטודנטיות לוח פרסום קהילתי לעסקים קטנים בדרום שנקלעו לקשיים. הסטודנטיות הקימו קבוצת פייסבוק ייעודית ועזרו לעסקים לייצר פרסומות מקצועיות עם תמונות, וידאו ותרגום לערבית ולעברית, וכן להפיץ את הלוח הפרסומי לקהילות מקומיות בדרום.
אוראל פנקר, שנה ב' במסלול לגיל הרך, אחת הסטודנטיות היוזמות, מספרת: "המיזם מאוד מצליח וקבוצת הפייסבוק הולכת וגדלה והפכה להיות מוכרת בקהילות של תושבי הדרום. האינטראקציה החברתית עם הסטודנטיות הבדואיות הייתה נהדרת ומרגשת, כולנו התאחדנו למען מטרה מרכזית וחשובה אחת".
4 צפייה בגלריה
סטודנטיות ממכללת קיי
סטודנטיות ממכללת קיי
סטודנטיות ממכללת קיי
(צילום: מכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע)

כל אחד יכול

המיזם האחרון 'כל אחד יכול' נועד לחולי לב וחולי סכרת הנמצאים בסיכון מוגבר בזמן הקורונה ולא יוצאים מהבית כלל. במצב זה החולים בקבוצות סיכון מתקשים לשמור על תזונה בריאה, להתאמן ואפילו לצאת לבדיקות שגרתיות וקניית תרופות. שחף עמר, סטודנטית שנה א' להוראה, מסבירה: "הקמנו עבור אוכלוסייה זו דף מידע בפייסבוק עם כל המידע החיוני בנושאים אלו: החל מסרטוני כושר מתורגמים לשתי השפות, סרטוני תזונה על ידי דיאטנית מוסמכת ועד איסוף והנגשת מידע להזמנת תרופות בטלפון, משלוח עד הבית וביקורי רופא ביתיים. שיתוף הפעולה היה נהדר וכל הזמן ליוותה אותנו תחושה נפלאה שאנחנו עושות משהו שמאוד תורם לחברה. למרות הקושי בשפה הבנו אחת את השנייה. המטרה המשותפת איחדה אותנו".

4 צפייה בגלריה
סטודנטיות ממכללת קיי
סטודנטיות ממכללת קיי
"למרות הקושי בשפה הבנו אחת את השנייה. המטרה המשותפת איחדה אותנו"
(צילום: מכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע)
ד"ר אילת סגל יוזמת הקורס והמרצה, מספרת: "זו הייתה הפעם הראשונה שעשינו את הקורס לסטודנטיות יהודיות ובדואיות ביחד. היו אתגרים רבים אבל לצד זאת התהליך היה מפרה מאוד ומלא בתקווה והשראה. גילינו שבשעת משבר אנשים פתוחים לשיח והבנה וכך הסטודנטיות משני המגזרים שיתפו פעולה בצורה מרגשת כשהן מבינות את החשיבות של מה שהן עושות יחד".

להוביל דרך של חיים בשיתוף

תמר מילשטיין מנהלת מרכז קורן שמטרתו לקרב בין סטודנטים יהודים לסטודנטים ערבים במכללת קיי מוסיפה: "אנחנו מאמינים שקירוב לבבות ושיתוף פעולה בין הסטודנטים היהודים לסטודנטים הערבים בהכרח יהפכו אותם למורים טובים וחברתיים יותר".
פרופ' לאה קוזמינסקי, נשיאת מכללת קיי, מסכמת: "לצד למידה איכותית ומצוינות אקדמית, חשוב לנו להוביל דרך של חיים בשיתוף ולהצמיח סטודנטים שיכולים להכיל את המגוון שבחברה הישראלית. אלה יהיו בעתיד מורים טובים יותר ויצליחו להכיל תלמידים שונים".