בשיתוף הסוכנות היהודית
תמר ונטע, שתיהן צעירות בנות 23, היו בזירות שונות בעוטף עזה, באותה שבה שחורה של ה-7 באוקטובר. שתיהן נפצעו קשה מירי המחבלים, אך הצליחו לשרוד את התופת, לא מעט בזכות התושייה שלהן ושל בני זוגן. והן רק 2 מתוך אלפי פצועים בגוף ובנפש שעומדים בתחילתו של מסע שיקום ארוך ומפרך.
הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית היא אחד הגופים שנרתמו להושיט יד לאלפי המשפחות שנפגעו מאירועי הטרור הרצחני. הקרן מעניקה סיוע חירום מיידי בסך 4,000 שקלים למשפחה, שנועד לתת מענה לצרכים דחופים. בהמשך הדרך, וככל שהקשיים הנפשיים מתגברים, הקרן מלווה את נפגעי הטרור ומעניקה להם סיוע שיקומי משלים, בנוסף לסיוע שניתן על ידי המדינה.
6 צפייה בגלריה
מנכלית הסוכנות היהודית אמירה אהרנוביץ מבקרת את נטע פורטל בבית החולים
מנכלית הסוכנות היהודית אמירה אהרנוביץ מבקרת את נטע פורטל בבית החולים
מנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרנוביץ מבקרת את נטע פורטל בבית החולים
(צילום: ליאור דסקל עבור הסוכנות היהודית)
תמר קם מפתח תקווה הייתה במסיבת הטבע ברעים, יחד עם אופק אטון, בן זוגה. כששמעו שניהם את האזעקות של צבע אדום בעקבות מטחי הטילים על ישראל, הם תפסו מחסה במיגונית, יחד עם צעירים נוספים שהיו במסיבה, אך מהר מאד גילו שהם תחת התקפה של מחבלים, שהשליכו רימונים לעבר המיגונית וירו בנשק אוטומטי.
6 צפייה בגלריה
יור הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית איילת נחמיאס ורבין בביקור בקהילת נתיב העשרה.
יור הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית איילת נחמיאס ורבין בביקור בקהילת נתיב העשרה.
יו"ר הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית, איילת נחמיאס ורבין בביקור בקהילת נתיב העשרה.
(צילום: הסוכנות היהודית)
מתוך התופת הזו הצליחו שני בני הזוג להימלט שוב בחיפוש אחר מחסה. "ברחנו עד קיבוץ עלומים והגענו למבנה. ניסינו להיכנס לבית דרך הדלת הראשית, אבל היא הייתה נעולה ולכן טיפסנו דרך החלון". תמר הסתתרה באחד החדרים, כשאופק אחז בסכין מטבח וניסה לגונן על שניהם. "ברגע מסוים שמעתי יריות ולאחריהן שמעתי אנשים שמדברים עברית. חשבתי שאלה חיילי צה"ל שבאו להציל אותנו", היא משחזרת.
6 צפייה בגלריה
תמר קם ואביה .
תמר קם ואביה .
תמר קם ואביה יוני .
(צילום: הסוכנות היהודית)
אלא שהמציאות שבה נתקלה תמר הייתה אכזרית. כשפתחה את הדלת היא גילתה שאופק נפגע מירי המחבלים ונהרג במקום. היא עצמה נורתה בבטן ונפצעה קשה. "המחבל עמד מולי וצרח בערבית, איך קוראים לך? בקושי נושמת, ביקשתי שלא יהרוג אותי". תמר התמוטטה על הרצפה ושכבה במשך מספר שעות, לצד בן זוגה שנרצח, עד שהגיעו חיילי צה״ל ופינו אותה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים סורוקה בבאר שבע.
6 צפייה בגלריה
יו״ר הסוכנות היהודית אלוף במיל. דורון אלמוג עם ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני בעת ביקור קהילות מהעוטף שפונו לאילת.
יו״ר הסוכנות היהודית אלוף במיל. דורון אלמוג עם ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני בעת ביקור קהילות מהעוטף שפונו לאילת.
יו"ר הסוכנות היהודית אלוף במיל. דורון אלמוג עם ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני בעת ביקור קהילות מהעוטף שפונו לאילת.
(צילום: יוד צילומים עבור הסוכנות היהודית)

לתת לנפגעי הטרור חיבוק ולהגיד להם שהם לא לבד

גם נטע פורטל, בת 23, סטודנטית שהתגוררה בדירת צעירים בכפר עזה, ניצלה הודות לתושייה שלה ושל בן זוגה, סנטיאגו, שעלה לארץ בילדותו מקורדובה שבארגנטינה. הדירה שבה התגוררו השניים הייתה אחת הדירות הראשונות שאליהן הגיעו המחבלים באותה שבת שחורה ועקובה מדם. "נכנסנו לממ"ד וסנטי החזיק כל הזמן את הידית של הדלת ונאבק עם המחבלים שירו עלינו. החלטנו להימלט דרך החלון אבל גם שם היו מחבלים שירו לעברנו צרורות״, היא מספרת.
6 צפייה בגלריה
הצוות המקצועי של הקרן לנפגעי טרור הילה גייר ויעל רז.
הצוות המקצועי של הקרן לנפגעי טרור הילה גייר ויעל רז.
הילה גייר ויעל רז - הצוות המקצועי של הקרן לנפגעי טרור.
(צילום: מיכל סלע עבור הסוכנות היהודית)
נטע נפגעה ברגליה ממספר קליעים שירו המחבלים, אבל בן זוגה סנטי לא ויתר והצליח להביא אותה למסתור מתחת לאחד המבנים בקיבוץ. הוא אילתר חוסם עורקים ובכך הצליח להציל את רגלה השמאלית. במשך מספר שעות הם הסתתרו שם מתחת למבנה, עד שאביה של נטע, איש כוחות המשטרה, הצליח לחבור אליהם ולחלץ אותם תחת אש למקום מבטחים.
נטע פורטל מאושפזת כעת בבית לוינשטין ומתחילה את המסע הקשה לשיקום הגוף ולשיקום הנפש. ״המלחמה שלי זה קודם כל לשקם את עצמי ואז לשקם את המדינה" , היא מסכמת.

המסע לשיקום הגוף והנפש

הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית הוקמה בשנת 2002 והעניקה ב-21 השנים שבהן היא פועלת סיוע לכ 9,000 משפחות בישראל. בעקבות ה-7 באוקטובר הצטרפו עוד אלפי משפחות למשפחת נפגעי הטרור. למעשה, לפי הצפי של ראשי הסוכנות היהודית והקרן לנפגעי טרור מספר המשפחות שיזדקקו לתמיכה נאמד בעת הזאת בכ-9000-10,000 נוספות.
"החיבור שלי לקהילות העוטף התחיל לפני שנים ארוכות כשהייתי חברת ועדת חוץ וביטחון", מספרת איילת נחמיאס ורבין, יו"ר הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית. "ליוויתי אותם מקרוב בכל סבב, בכל מה שהיה מכונה בטעות 'טפטוף'. בחודש האחרון אני מסתובבת שבורת לב בין הקהילות שאני מכירה כל כך טוב. שברון הלב שלהן הוא לא רק על מי שנהרג ונחטף, אלא גם על מי שלא היה שם", מציינת נחמיאס.
"ועדיין יש בהם כוחות מיוחדים במינם: להקים בתי ספר במלונות, לבנות אט אט שגרה חדשה, לקבל את התמיכה והאהבה מהישראלים שמקיפים אותם. החיבוק שנפגעי הטרור מקבלים מאיתנו, לא פחות חשוב מהסיוע הכספי. אנחנו מגיעים למשפחות ומסייעים באופן מיידי".
מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל יותר מ-5,000 משפחות מהעוטף ומהדרום כולו קיבלו סיוע חירום של הקרן, עימן נמנות המשפחות האזרחים החטופים והנעדרים, משפחות שאיבדו את יקיריהן, אזרחים שנפצעו ומאושפזים בבתי חולים, ומשפחות שביתן ספג פגיעה ישירה והן אינן יכולות להתגורר בו.
6 צפייה בגלריה
יור הסוכנות היהודית דורון אלמוג ויור הקרן לנפגעי טרור איילת נחמיאס ורבין מבקרים את קהילת נתיב העשרה.
יור הסוכנות היהודית דורון אלמוג ויור הקרן לנפגעי טרור איילת נחמיאס ורבין מבקרים את קהילת נתיב העשרה.
יו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג, ויו"ר הקרן לנפגעי טרור איילת נחמיאס ורבין במפגש עם קהילת נתיב העשרה.
(צילום: הסוכנות היהודית)
"אני פוגשת את קהילות העוטף מדי יום וחולקת איתם את תחושת האבל הקשה", אומרת נחמיאס ורבין. "אנחנו נמשיך ללוות אותם גם בעתיד על מנת לתמוך בתהליך ההקמה מחדש של הקהילות הנהדרות הללו - מנטלית ופיזית".
הפעילות של הקרן לנפגעי טרור מתאפשרת הודות לתרומות מהפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, מקרן היסוד, מהרוח הישראלית ומקרנות ותורמים פרטיים מכל רחבי העולם ומישראל.
יו"ר הסוכנות היהודית אלוף במיל, דורון אלמוג מציין, כי ממדי האסון חייבו להגדיל את הסיוע באופן חסר תקדים, בשל היותה הקרן האזרחית היחידה שמעניקה סיוע מיידי ישירות לנפגעים. "הקרן הרחיבה את מעגל הנתמכים גם לחטופים ונעדרים. נמשיך ללוות ולתמוך בנפגעים ולפתח יחד עם הקהילות שנפגעו מעטפת רחבה לטיפול וסיוע במגוון תחומים".
בשיתוף הסוכנות היהודית