בבוקר 7 באוקטובר, מתנדבים מכל הארץ יחד עם קצינים ולוחמים בוגרי יחידות מיוחדות - התאגדו לקבוצה שכל מטרתה היא התנדבות וסיוע למען לוחמים ולוחמות. כעת, קבוצת המ"מ - כפי שהם מכנים אותה, לוקחת את הסיוע צעד אחד קדימה - ומקימה עבור החיילים ריטריט בשילוב סדנאות טיפוליות.
"מתקפת הטרור באותה שבת הפתיעה אותנו, אבל מהר מאוד הבנו שמדובר במציאות אחרת. מאז החלה להתאגד קבוצת אנשים, מטובי בנינו בחזית העורף, על מנת לספק ולו מעט נחמה וסיוע ככל הניתן לחיילים ולחיילות בחזית", אומרים חברי הארגון.
בימים אלו קבוצת המ"מ מורכבת משישה מתנדבים בעלי דעות פוליטיות מגוונות, אבל עם רצון משותף לסייע ללוחמים בשטח כמה שהם רק יכולים: שחר אבני, האחראי על ההכנות, התפעול והתשלום לספקים; שי בלחסן שאחראי על התרומות מחו"ל; אורן גולדשטיין שאחראי על הארוחות המפוארות, ברק ארביב שעוסק בגרירות, ויקי שקנל וניר שאול, שאחראים על הבירוקרטיה, וכזו יש לא מעט, מול צה"ל.
4 צפייה בגלריה
חיילי מילואים במהלך הריטריט. "הבנו שהם צריכים לשחרר את כל הרעל שהצטבר אצלם"
חיילי מילואים במהלך הריטריט. "הבנו שהם צריכים לשחרר את כל הרעל שהצטבר אצלם"
חיילי מילואים במהלך הריטריט. "הבנו שהם צריכים לשחרר את כל הרעל שהצטבר אצלם"
(צילום: שחר אבני)
כבר בתחילת הלחימה, עוד לפני שהמדינה עצמה הבינה שיש צורך בכך, אבני נסע דרומה והחל לסייע בפינוי יישובים. עם הזמן החלה הקבוצה לקבל תרומות מחו"ל לציוד עבור הלוחמים, והשישה לקחו על עצמם לאסוף את הציוד ולשנע אותו ללוחמים וללוחמות שבשטח.
לאחר חודש של פעילות, הצורך הבהול בציוד פחת, ולצד הרגיעה בפן הלוגיסטי - החלה עלייה בחלוקת מזון לצוותים שיוצאים להפסקות התרעננות בזמן חילופי הכוחות. בשלב הזה, החליטו חברי הקבוצה לחבור לעמותת "בית יציב" מבאר שבע, וזו דאגה לפנות עבורם חשבון בנק ולהצמיד להם מנהלת חשבונות שתומכת בהם עד היום.

אוכל, תספורת ורפלקסולוגיה

בשלושת החודשים האחרונים הספיק הארגון להאכיל כ-39,000 חיילים בשטח, בבסיסים, בשטחי כינוס בעוטף, וכן בצפון ובאיו"ש. לצד האוכל, דאגו חברי הארגון גם להעלאת המורל של החיילים וסיפקו שירותי דיג'יי וספרים שהגיעו במיוחד כדי לספר את החיילים.
ואז, כשחלק מחיילי המילואים שבו הביתה, חברי הארגון גילו צורך נוסף וקריטי עבור חיילי הסדיר והמילואים ששבו מלחימה ארוכה, ויחזרו להילחם בעוד כמה שבועות שוב: "אנחנו לא צריכים לראות חדשות כדי להבין אילו חוויות קשות החיילים חוו במהלך הלחימה. אנחנו שומעים את הזוועות מהחיילים עצמם מדי יום", מספר אבני. "השהיה בשטח עם הלוחמים והלוחמות הבהירה לנו את הצורך העצום שלהם בסוג של שחרור מכל הרעל שהם ספגו במהלך החודשים האלו".
4 צפייה בגלריה
לוחמים ולוחמות בריטריט המדברי
לוחמים ולוחמות בריטריט המדברי
לוחמים ולוחמות בריטריט המדברי
(צילום: שחר אבני)
החל מאותו רגע חברי הקבוצה עשו הכול על מנת להוציא לפועל את הרעיון החדש - ריטריט לחיילים. "המטרה כאן היא לספק להם רגעים של שחרור בטבע, ללא רעשי רקע ולצד טיפולים מקצועיים, בהם: רפלקסולוגיה, דיקור סיני, סדנאות נשימה, שיאצו, סאונד הילינג, טיפול בבריכות חימום ושיחות עם אנשי מקצוע", אומר אבני. "כל זה לצד שלוש ארוחות מלאות ביום (עם אופציה לארוחות צמחוניות וטבעוניות). כל שנדרש מהחיילים הוא רק להגיע ולהרשות לעצמם להרפות, ללא תשלום ובלי דאגות מיותרות".
איך בוחרים אילו חיילים השתתפו בריטריט? אבני: "קליטת החיילים נעשית על ידי קשר ישיר שלנו מול המפקדים והחטיבות בצה"ל. ישנם שני מתנדבים שאחראים על מיון עמוק ומסודר, על מנת להבין מי מבין החיילים זקוקים במיוחד לטיפולים הללו. אחד מתנאי הקבלה החשובים ביותר הוא שהמשתתף לא יהיה בפוסט טראומה. אנחנו אמנם מספקים מטפלים בריטריט, אבל לא יכולים להתחייב לסדרת טיפולי המשך הנדרשים במקרים קיצוניים".
4 צפייה בגלריה
"יצאו מהריטריט בעיניים נוצצות"
"יצאו מהריטריט בעיניים נוצצות"
"יצאו מהריטריט בעיניים נוצצות"
(צילום: שחר אבני)
בינתיים נערכו כבר שני סבבי ריטריט - אחד בן ארבעה ימים במדבר, והשני סשן פתוח במשך חצי יום בהרצליה. הסבבים נעשו בשיתוף מלא עם קבוצות התורמים בארץ ובחו"ל.
"כולם יצאו עם עיניים נוצצות בסוף הריטריט. הם בכו והוציאו החוצה הכול, ויצאו מחויכים ורגועים מהיום הזה", מספר אבני. "זה אחד מהשיאים שלי בחיים, ואני יכול להגיד שכולנו הצלחנו בענק כאן".

"כל המציל נפש אחת - כאילו הציל עולם ומלואו"

מלבד שישיית הקצינים כולל הארגון גם חפ"ק של 20 מתנדבים, ו-360 מתנדבים נוספים שמתייצבים מיד במידת הצורך. כולם, כולל השישייה שהקימה את הקבוצה, פועלים בהתנדבות מלאה ובמקביל לחייהם האישיים.
"כל המציל נפש אחת - כאילו הציל עולם ומלואו", אומר אבני. "חשוב לנו שאנשים יבינו את מהות הפעילות של הארגון, וכמה שהוא מסייע לכל אלה העומדים איתן בגבולות ובשטחי הלחימה. כדי שנוכל להתחזק ולהפוך למערך תמיכה שלם בפני עצמו, אנחנו זקוקים לתרומות נוספות. רק כך נוכל להמשיך ולסייע לחיילים ולחיילות שמקריבים את עצמם עבורנו".
4 צפייה בגלריה
אחרי חודשים של לחימה - הם היו זקוקים לשקט של המדבר
אחרי חודשים של לחימה - הם היו זקוקים לשקט של המדבר
אחרי חודשים של לחימה - הם היו זקוקים לשקט של המדבר
(צילום: שחר אבני)
ת', מפקד יחס"ם (במיל') של חטיבת גולני, כתב בסיום הריטריט במדבר: "חברים יקרים ואהובים... קשה להאמין שככה אפשר להתחבר עמוק לאנשים בזמן כזה קצר... וזו התחושה. מודה לכם על הזכות ורוצה לומר לכם שאתם המובחרים בעם. לקבוצת המ"מ, כל מה שנכתוב ימעיט ממה שאתם באמת... פשוט מצילים נפשות... באנו שת בורים ויצאנו מחוזקים. נפרד בדמעות ועטוף באהבה. תודה".