בשיתוף הפדרציה היהודית של ניו-יורק
אלכסנדרה ליסיאנסקי (34), בעלה אנדריי (46) וחמשת ילדיהם – קטיה (16), לנה (14), מרינה (9), מאשה (8) ודוד הקטן (שנה) חולמים לחגוג את פסח בבית. הם יודעים שזה לא יהיה בבית שלהם. את הבית הזה, בעיר זפורוז'יה שבאוקראינה, הם נאלצו לעזוב בשל אימת המלחמה. "פסח זו הזדמנות בשבילנו לקחת פסק זמן מכל מה שעברנו", היא אומרת, "ואנחנו חולמים להתארח אצל משפחה ישראלית ולהראות לילדים שלנו שיש תקווה ואהבה בעולם".
1 צפייה בגלריה
אלקסנדרה ואנדריי ליסיאנסקי עם חמשת ילדיהם: קטיה, לנה, מרינה, מאשה ודוד
אלקסנדרה ואנדריי ליסיאנסקי עם חמשת ילדיהם: קטיה, לנה, מרינה, מאשה ודוד
אלקסנדרה ואנדריי ליסיאנסקי עם חמשת ילדיהם: קטיה, לנה, מרינה, מאשה ודוד
כמו אוקראינים רבים, הם היו המומים כשההפגזות החלו. "בהתחלה ריכזנו את כל הילדים על הרצפה בחדר אחד כדי שלא ייפגעו משברי זכוכית", היא מספרת, "אבל כשראינו שהם לא מוגנים, בעלי ואני העברנו את כולם במהירות למרתף. רק שם, כל אחד מאיתנו, בתורו, הצליח לישון כמה שעות, אחרי לילות ללא שינה. הילדים ישנו בבגדים ובנעליים בין שקיות האוכל ומיכלי המים שהצלחנו להוציא מהבית. כעבור שבוע של סבל החלטנו לצאת מהעיר ולעלות לישראל כי הבנו שרק ככה נוכל להציל אותם".
זה היה מסע שהזכיר ימים אפלים. "ראינו איך משפחות איבדו את ילדיהן בדרך", מספרת אלכסנדרה בדמעות, "היו אנשים שהשאירו בתחנת הרכבת את המזוודות עם כל רכושם עלי אדמות, כי לא ניתן היה להכניס אותן בגלל הצפיפות שנגרמה מכמות האנשים העצומה".
עכשיו הם נמצאים במלון דן פנורמה בתל־אביב עם עולים־פליטים אחרים. לדברי אלכסנדרה, בגלל בילבול ביורוקרטי המשפחה טרם קיבלה את מענק סל הקליטה לחשבון. כדי לחגוג פסח כהלכתו המשפחה צריכה את עזרתכם, והיא לא היחידה. רבים מפליטי המלחמה – שמגיעים אגב לא רק מאוקראינה, ויש ביניהם גם כאלה שנמלטו מאימת השלטונות ברוסיה ובלארוס – זוכים למגורים ומזון מהמדינה ומארגונים פילנתרופיים. אך מעבר לצרכים הבסיסיים יש גם צורך רגשי: לדעת שהם לא לבד, לקבל חיבוק מעם ישראל.
וכאן אתם נכנסים לתמונה: במסגרת פרויקט "תרגישו בבית" של “ידיעות אחרונות”, ‭ ,ynet‬ וסטי והפדרציה היהודית של ניו־יורק (UJA) אנחנו קוראים למשפחות ישראליות לארח בליל הסדר את הפליטים. חלק נמצאים פה לבד, אחרים הגיעו כמשפחות, לעיתים מדובר באמא וילדים, כשהאבות חויבו להישאר מאחור ולהילחם. אם יוכלו לבלות את החג עם משפחה ישראלית, הכאב יפחת, הגעגוע יישכח לכמה שעות. ומי יודע? אולי זו תהיה ההתחלה של יחסים ארוכים.
״הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA) התגייסה בשבועות האחרונים בצורה חסרת תקדים למאמץ ההומניטרי לסייע לפליטי המלחמה באוקראינה ולספק להם מזון, בית חם, תמיכה נפשית, תחבורה, טיפול רפואי ועוד. אלפים מהם נמלטו מהתופת לישראל - ואנו נתמוך במאמץ הלאומי של הממשלה לספק לכולם מקלט חם ובטוח״, מסר איציק שמולי, מנכ״ל המשרד הישראלי של הפדרציה, ״ליל הסדר הוא הזדמנות מצוינת לחברה הישראלית לחבק ולאמץ לחיקה את פליטי המלחמה ולתת להם תחושה של בית ומשפחה. יחד עם זאת, ולמרבה הצער, אי הוודאות, החרדות והמצוקה הכלכלית של הפליטים ושל אלה שנותרו מאחור לא ייעלמו בקרוב, ואנו נמשיך להירתם ולהגיש להם סיוע נרחב ככל שנוכל״.
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף הפדרציה היהודית של ניו-יורק