"עלה נגב – נחלת ערן" הוא מרכז קהילתי משלב פועם שנותן מענה ושירותים לאוכלוסיות מגוונות. "הכפר הוקם במטרה מפורשת לשבור את המוסכמות. העולם היה זקוק לשינוי, מקום שישלב את הקהילה תוך שהוא משמש גם מודל לקבלת האחר וזה בדיוק מה שיצרנו", מספר אלוף (במיל') דורון אלמוג, יו"ר עלה נגב - נחלת ערן.
"בזכות המסגרות שהקמנו, קורים כאן ניסים שיקומיים וחברתיים. הדיירים שלנו - ילדים וצעירים עם מוגבלויות מורכבת מלידה - פורחים, חיים חיים מאושרים, מכובדים ומשמעותיים. שיתוף הקהילה בחיי היומיום נותנת לכולם להרגיש חלק בלתי נפרד מהחברה. ועכשיו, הריחוק החברתי משפיע על כולנו", הוא מוסיף.
3 צפייה בגלריה
דורון אלמוג ובנו ערן
דורון אלמוג ובנו ערן
דורון אלמוג ובנו ערן
(צילומים: עלה נגב)
"עלה" הוקמה לפני קרוב לארבעה עשורים על ידי קבוצה של הורים מודאגים בחיפוש אחר חיים טובים יותר לילדיהם והפכה להיות הרשת הגדולה והמקיפה ביותר בישראל של מגורים, טיפול ושיקום לאנשים עם מוגבלויות מורכבות, מוגבלות שכלית ובעיות רפואיות קשות.

כפר השיקומי המיוחד והיחיד מסוגו בעולם

בזכות "עלה" מאות ילדים בישראל, מתבגרים ובוגרים צעירים עם מוגבלויות מרובות נהנים מכל השירותים המיוחדים להם הם זקוקים כדי לגדול ולשגשג, כולל מגורים, טיפול רפואי ברמה גבוהה, טיפולים שיקומיים, מערך חינוך מיוחד, פעילויות חברתיות ותרבותיות ועוד.
כשדורון ודידי אלמוג חיפשו אחר טיפול הולם בבנם, ערן, שנולד עם אוטיזם קשה ומוגבלות שכלית התפתחותית, הם התאהבו בעלה וסייעו לארגון להרחיב את משימתם ולהקים קהילה מחבקת עבור אנשים עם מוגבלויות שיוכלו לחיות, ללמוד ולשחק זה לצד זה עם בני גילם ולהרגיש שייכים.
"במקום להקים משאבים שיקומיים ייעודיים או למצוא מקום לאנשים עם מוגבלויות בערים ויישובים קיימים, הבנו שהגיע הזמן לבנות מרכז שיקומי רב-גוני שמסוגל לתת מענה לצורכיהם של אנשים עם מוגבלות וסביבו לבנות מגורים ותשתית עירונית", משתף אלמוג.
אהבתו לבנו ערן, שנפטר בשנת 2007 בגיל 23 ממחלת קסטלמן, הניעה אותו להמשיך את שיתוף הפעולה עם עלה, להגשים את המורשת של בנו ולהפוך את חלומו למציאות. כיום, הכפר השיקומי "עלה נגב-נחלת ערן" הוא בית חם ואוהב עבור למעלה מ-150 ילדים ובוגרים עם מוגבלויות מורכבות ומצבים רפואיים נלווים.
"עלה נגב" מספק גם אלפי טיפולי חוץ שיקומיים בחודש לקהילה הכוללים בין היתר פיזיותרפיה, הידרו-תרפיה, ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת. בכפר פועלת גם מרפאת שיניים, בשיתוף אקי"ם, המתמחה בטיפול באוכלוסייה עם צרכים מיוחדים.
3 צפייה בגלריה
פעילות מתנדבים
פעילות מתנדבים
פעילות מתנדבים
(צילומים: עלה נגב)

מידי חודש בעשור האחרון, יותר מאלף מבקרים, מרחבי ישראל והעולם ביקרו ב"עלה נגב - נחלת ערן" כדי לראות בעצמם את הכפר השיקומי המיוחד והיחיד מסוגו בעולם. על ידי יישום שיטות עבודה מוצלחות מכל העולם ויצירת שיטות ייחודיות משלהם לתחומים שטרם עסקו בהם, כפר שיקומי זה בדרום ישראל, מספק מענה יוצא דופן ושלל פתרונות שיקומיים עבור אנשים עם מוגבלויות מלידה ולאחר פגיעה.
על אף הקורונה, שעצרה את הביקורים בחודשים האחרונים, הפעילויות והשגרה החדשה שנוצרה ב"עלה נגב נחלת ערן" ממשיכה. בזמן שלומדים במקום כיצד לשמור על שגרה זהירה בדרכים יצירתיות, להסתגל לנורמה חדשה שתספק הגנה לאוכלוסייה שנמצאת בקבוצת סיכון מוגברת, ל"עלה נגב-נחלת ערן" ממשיכים להגיע בבטחה מאות מטופלי שיקום שסומכים על הצוות המטפל והמענה השיקומי שהוא מעניק כדי שיוכלו לחזור לחייהם שלפניי הפגיעה.
"לפחות 100 אזרחים וחיילים מהנגב, המופנים על ידי קופות החולים ומשרד הביטחון, מקבלים טיפולים שיקומיים בכפר בכל יום. המשמעות היא שבכל יום נתון דיירי עלה עם מוגבלות, סטודנטים מקומיים, חיילים, פוליטיקאים ויזמי היי-טק שוחים כולם יחד באותה בריכה הידרו-תרפית. זו המציאות המכילה שלנו, והנגב - ושאר החברה הישראלית – נהיים טובים יותר בגללה." אומר אלמוג.

טיפול מקצועי ואיכותי לתושבי הדרום

התוכניות להרחיב את הכפר כבר מתממשות והופכות למציאות, בית החולים השיקומי הנוירו-אורתופדי ב"עלה נגב-נחלת ערן" כבר נמצא בשלבי סיום מתקדמים.
בעוד שבמדינת ישראל מתגוררים כמעט 9 מיליון איש, יש פחות מ-850 מיטות בית חולים שיקומיות בכל המדינה, כאשר רק כ-50 מתוכן נמצאות באזור הדרום. בית החולים החדש, שיכלול 108 מיטות בית חולים שיקומיות ומכון מחקר בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון, צפוי להקל משמעותית על בעיה זו ובמקביל לסייע לפריחת הנגב.
הודות לתמיכתם של משרדי ממשלה רבים, ה-JNF ותורמים בינלאומיים נוספים, בית החולים שעתיד לפתוח שעריו במהלך 2021 יגדיל את מספר מיטות בתי החולים השיקומיים בישראל באופן דרמטי, יספק טיפול מקצועי ואיכותי לתושבי הדרום ויגדיל את אפשרויות התעסוקה בנגב. מגורים לאנשי המקצוע הרפואי שיעבדו בבית החולים נבנים גם הם סמוך לכפר, ומרחיבים את גבולותיו.
3 צפייה בגלריה
בית החולים השיקומי בשיפוצים
בית החולים השיקומי בשיפוצים
בית החולים השיקומי בשיפוצים
(צילומים: עלה נגב)

"אנו מאמינים שתושבי הדרום ראויים לאותו טיפול כמו בכל אזור אחר במדינה, ואנו מאמינים שנוכל להציב את הרף לטיפול שיקומי איכותי. כפר זה הוקם על פי העיקרון שאדם הוא אדם ולא משנה מה מוגבלותו, ובית החולים הזה מתחיל סוף סוף להביא את החזון המלא שלנו לראווה. במקום זה, כל האנשים יקבלו את הטיפול הטוב ביותר".
באמצעות שיתופי פעולה עם אוניברסיטת בן-גוריון, מעבדת שירלי ראיין, אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, המרכז הרפואי שיבא, מכון ויצמן ואוניברסיטת אירביד בירדן, חוקרים בבית החולים יחקרו את הטראומה וההחלמה של כל מצב רפואי, החל מתאונות דרכים וכלה במגפת הקורונה.
בנוסף לשיפור הטיפול ב"עלה נגב - נחלת ערן" באמצעות יישום מיידי של ממצאי המחקר, המחקר ישותף עם בתי חולים בכל הארץ והעולם לשיפור שיטות העבודה המומלצות. בעתיד הקרוב "עלה נגב - נחלת ערן" ימשיך בתנופת הצמיחה עם הקמת "מרחבי דניאל" - ישוב בן 500 משפחות הסמוך לכפר, שישלב תושבים עם מוגבלויות כחלק מהמרקם הקהילתי ויספק אפשרויות דיור לצוות בית החולים.
"מעולם לא ראינו את הכפר הזה כשיא החלום. זו תמיד הייתה רק ההתחלה. לחדש ללא הרף וליצור את המשאבים השיקומיים הטובים ביותר עבור כל קשת האנושות, לעולם לא להפסיק לבנות עבור חברה מכילה באמת - זה החלום", מסכם אלמוג.