בגיל 27 השמיים נפלו עלhי. בשנת 2016 אבא שלי ירד במשקל וכל הזמן התלונן שהוא עייף. בהמשך הגיעו כאבים בגב התחתון עם הקרנות לרגל שלו. קיווינו לטוב, אבל אחרי 40 שנה של עישון שתי חפיסות סיגריות ביום, לא התפלאנו כשהוא אובחן כחולה בסרטן הריאה. הקשר המובהק בין עישון סיגריות לבין סרטן הריאה, הוכח מעבר לכל ספק באינספור מחקרים וידוע ש-80% מהחולים הם מעשנים או מעשנים לשעבר.
יהודה, אבא שלי, נפטר בגיל 67. בתחילת אותה השנה דוד שלי,אלי (אח של אמא) נפטר. גם סבתא שלי, אמא של אמא, נפטרה מסרטן הריאה. משפחה אחת עם שלושה מקרי מוות מסרטן ריאה – טרגדיה גדולה. כולם עישנו.
ב-2017, שנה לאחר האבחנה של אבא שלי, כשכל המשפחה שקועה עמוק בטרגדיה, גם אמא שלי אובחנה כחולה בסרטן הריאה. היא התקשתה בנשימה וסבלה מכאבים בכתף. הרופאים חשבו שמדובר ב'סטרס' ורק לאחר שהתעקשנו הפנו אותה לבדיקת CT התקבל האבחון שלה.
2 צפייה בגלריה
להב סבג
להב סבג
להב סבג
(צילום: ליז דהן)
לא הפסקתי לעשן כשאבא שלי חלה, אבל כשאמא שלי חלתה הפסקתי לעשן. החלטתי שאני לא רוצה לשחק ברולטה רוסית ולקחת סיכון, וגם כרתתי ברית עם אמא שלי שגם היא תפסיק לעשן וכך היה. אמא שלי הצליחה להתגבר על הסרטן והיום, תודה לאל, היא "נקייה מסרטן". אבל היא עברה הרבה טיפולי כימותרפיה אז המערכת החיסונית שלה חלשה והרקמות שלה חלשות
למאבק של אמא הגעתי חכם ונחוש יותר. זה אומר קודם כל ללמוד על המחלה, להתחבר לעמותה שפועלת בתחום, לתעד חומר רפואי ולהיות אופטימי כל הזמן, גם ברגעים קשים.
הסיפור העצוב והקשה כל כך הוכיח לי כמה אני חזק ונתן לי כוח לעזור לאחרים, הרגשתי כאילו קיבלתי משהו רע כדי לתת משהו טוב. כשהם אובחנו וחיפשתי חומרים, נתקלתי ב"עמותה הישראלית לסרטן ריאה". מצאתי שם בית, מצאתי מידע ומצאתי תמיכה. מזל גדול שקיים גוף כזה במצב לא פשוט בו יש גם סטיגמה קשה ואשמה. עם הזמן הצטרפתי כמתנדב לעמותה, ואני פעיל גם בקבוצת "חברים לנשימה" בפייסבוק - קהילת משפחות סרטן הריאה בישראל שהקימה העמותה ומהווה בית לאלפים.
בישראל מאובחנים מדי שנה כ-2,800 חולים חדשים וכ-2,000 מתים מדי שנה. ד"ר שני שילה, מייסדת ומנכ"לית "העמותה הישראלית לסרטן הריאה", שהקימה אותה בעקבות סיפור אישי, מובילה בין שאר הדברים את המאבק לשנות את הסטטיסטיקה. אפשר לעשות זאת בעזרת גילוי מוקדם של המחלה בקבוצת הסיכון של מעשנים כבדים, ביצוע סיטי נמוך עוצמה פעם בשנה וגילוי סרטן ריאה בשלב מוקדם המאפשר ניתוח ואת מרב הסיכויים לחזור לחיים.
בזכות פעילות זו, תוכנית הפיילוט תי"גר של משרד הבריאות לאבחון מוקדם של סרטן ריאה בישראל יצאה לדרך. במסגרת התוכנית, אזרחי ישראל בקבוצת הסיכון של מעל גיל 50, עם רקע של למעלה מ-20 שנות חפיסה (למשל מישהו שעישן 20 שנה, חפיסת סיגריות ביום) יכולים לפנות לקופת החולים ולבקש להיבדק. קופות החולים יוצאות גם בפנייה אישית לאנשים שבסיכון. לאחר שנתיים של פיילוט, סקר לאבחון מוקדם ייכלל בסל התרופות בישראל.

"איך אפסיק לעשן אם את ממשיכה?"

במסגרת הפעילות שלי ב"עמותה הישראלית לסרטן ריאה" אני מסייע להמון אנשים בכל הניהול של המחלה: מסביר לחולים ולבני משפחותיהם איך להתנהל בסבך הבירוקרטיה, מה מומלץ, לאן לפנות, איך, מה הזכויות של החולים, ובנוסף, אנחנו עושים בעמותה פרויקטים נוספים כדי לעזור לחולים ולמשפחותיהם.
2 צפייה בגלריה
להב סבג ואמו
להב סבג ואמו
להב סבג ואמו
(צילום: פרומו צילום - לוי אגרונוב)
מטרת העמותה היא לשמש בית, פנים וקול לחולי סרטן הריאה בישראל ובני משפחותיהם, ולהוות מקור תמיכה לחולים, למשפחות ולמי שסועד את החולה בתחומים שונים. בנוסף, לעמותה קהילה משתפת ופעילויות שונות למען כלל הציבור בישראל.
כל חולה שאני מדבר איתו מרגיש כאילו יש לו חבל תלייה על הצוואר. אני משמש אוזן קשבת, מרגיע ומדריך כיצד לפעול. אני כמובן פוגש הרבה חולים שמעשנים או עישנו הרבה והשיח שמתנהל איתם הוא בסגנון: "לא חבל?" והתשובה המתקבלת היא: "מה אפשר לעשות, קשה לי להפסיק". אני לא מציק יותר, רק מבקש לנסות להפחית את הכמות אם לא להפסיק והחולים מבטיחים להשתדל.
אני כבר אחרי. התחלתי לעשן בגיל 14, בכיתה ח'. שני ההורים שלי עישנו וזה מה שהכרתי, ראיתי אותם מעשנים וזה משך אותי. בגיל 16 אמא שלי גילתה שאני מעשן וביקשה שאפסיק, אבל אמרתי לה "איך אפסיק לעשן אם את ממשיכה?".
כשאני רואה אנשים מעשנים אני לא כועס עליהם. זה תלוי בגיל כי אצל מבוגרים זה הושרש בתרבות – אז היו מעשנים במטוסים, בסרטים, זה היה לגיטימי אפילו עם קונוטציות כיפיות.
מאוחר יותר הגיעו מחקרים שלא הותירו מקום לספק. בסיגריה יש יותר מ-70 חומרים מסרטנים. צריך לחפש את ההזדמנות להפסיק לעשן. אני מקווה שיותר ויותר אנשים יבינו שעישון מקצר מאוד את החיים ושללא ספק לעישון ממושך יש נזק מצטבר.
היום בגיל 32, אחרי שלוש לוויות במשפחה בגלל סרטן ריאה, אני מבין שמי שמעשן, יום אחד הסיגריה תסגור איתו חשבון. מי שרוצה למות מוקדם, לא ליהנות מהחיים, בבקשה שיעשן. אני הפסקתי לעשן מהפחד. אם אבא, אמא, דוד וסבתא כולם עישנו וכולם חלו בסרטן הריאה – כנראה שיש לי גיליוטינה או גרזן תלויים מעל הראש שלי.
דוד שלי חלם להיות בחתונה שלי, אבל הוא לא שרד ונפטר בחודש מרץ, חודש לפני שהתחתנתי. לאבא שלי ולדוד שלי גילו שהיה סרטן ריאות עם מוטציה נדירה בשם KRAS G12C שכבר 40 שנה לא הייתה בה התקדמות מדעית. אחרי מותם הגיעה לשוק תרופה ביולוגית חדשה שנקראת סוטורסיב (sotorasib), אבל להם זה כבר מאוחר מדי.
  • לאתר העמותה לסרטן ריאה בישראל לחצו כאן.
  • להרשמה בכנס השנתי של העמותה המוקדש לחולים ולמשפחות לחצו כאן.
  • למידע נוסף על תוכנית תיג"ר לחצו כאן.