בשיתוף שופרסל
בשבועות האחרונים החלו לבצבץ על מדפי הסופרמרקט תותים אדומים ומתוקים. בשדות במושב צופית שבמרכז הארץ פגשנו את החקלאי הותיק, אורי רבינוביץ, דור שלישי לעבודת החקלאות שההתמחות שלו היא בגידול תות שדה.
"השנה להפתעתי התות הישראלי הוא כל כך טעים, כל כך יפה, כל כך גדול וכל כך מזמין", הוא מסביר בזמן שהוא עסוק בפיזור של אויבים טבעיים ביולוגיים שנלחמים במזיקי התות.
אורי (64), נשוי ואב לשלושה ילדים, מגדל באהבה לצד התותים גם גידולים נוספים ומיוחדים. "במהלך השנה יש אצלי גידולים כמו תפוחי אדמה, גזרים, גזרים צבעוניים, בעונת הקיץ יש לי כל מיני סוגים של אבטיחים – קטנים, גדולים, צהובים בפנים, מלונים בכל מיני טעמים ודלעות", הוא מספר. את הגידולים הטעימים והטריים של אורי רבינוביץ אפשר למצוא במדפים של רשת שופרסל, ובשוק האיכרים בנמל תל אביב יפו.
תות שדה זה גידול בישראל וברוב מדינות העולם הוא גידול שעדיין מתבצע בעשר אצבעות, כדבריו של רבינוביץ. "מטבע הדברים כשקוטפים תות שדה אז קוטפים 30 גרם ולכן התפוקה של פועל בתותים היא יחסית נמוכה. מראש, אנחנו צריכים הרבה ימי עבודה והקטיף יקר, את השתילים שותלים בצורה ידנית ותמיד אנשים לא מבינים למה התות המחירים שלו הם לא כמו בסוף העונה. השנה ספציפית מה שקרה בנוסף על זה שקשה גם ככה לגדל תותים, לפחות 40% מכוח העבודה לא קיים".
2 צפייה בגלריה
שופרסל - אורי רבינוביץ'
שופרסל - אורי רבינוביץ'
"בתחילת המלחמה העובדים פחדו. עכשיו כולם רוצים לחזור"
(צילום: ירון שרון)
"למרות הכל, נקווה לעונה טובה"
"כשהתחילה המלחמה העובדים התייצבו אצלנו בבית, דפקו בדלת ואמרו שהם מפחדים. ובצדק. הם באו לעבוד, להתפרנס, לפרנס את הילדים ולבנות את העתיד – והיה מאוד קשה להסביר לאנשים הטובים האלה שחולקים את גורלם איתנו, שאנחנו במרכז הארץ ומה שקרה בדרום הסיכוי שיקרה פה כמעט אפסי. חלק מהעובדים עזבו, עכשיו כולם רוצים לחזור ואנחנו משתדלים להחזיר אותם".
תהליכי התחזוקה בשדות התותים לקראת עונת הקטיף התעכבו. "לצערי כמות התות שיש בשדות קטנה בחצי לעומת שנה שעברה באותה התקופה. עכשיו אנחנו עם אופטימיות זהירה ונקווה לעונה טובה. חקלאי חי על תקווה".
כדי לנסות ולשפר את המצב, החליט רבינוביץ להיעזר בבני הנוער במושב צופית. "ילדי כיתות ט' המקסימים הגיעו לעזור, בתשלום. מבחינה חברתית קרה פה דבר מדהים - הם הכירו לראשונה את עבודת החקלאות וזה יצר חיבור בין הקהילה לבין עזרה לחקלאי".
2 צפייה בגלריה
שופרסל - אורי רבינוביץ'
שופרסל - אורי רבינוביץ'
"חקלאי צריך קודם כל לאהוב את האדמה"
(צילום: ירון שרון)
מה זה עבורך להיות חקלאי?
"צריך קודם כל לאהוב את האדמה. החקלאי הוא סוג של יוצר, הוא כמו פסל, כמו צייר", הוא מסביר: "הוא לוקח שתיל ומגדל אותו מקטנות, הוא מתחבר אליו בצורה אורגנית כי הוא זקוק לחקלאי כדי לגדול. אם החקלאי לא אוהב את זה יהיה לו מאוד קשה לעשות חקלאות".
חקלאות זה אורח חיים. "כל המשפחה היא סביב האדמה. כשיש יבולים טובים כולם צוחקים ונהנים. כשיש סערה וברד כולם אומרים "מה יהיה?" וככה אנחנו מעבירים את החיים שלנו – סביב האדמה, סביב השתילים וסביב הדברים הטובים שהאדמה נותנת לנו".
תותים טריים על המדפים – זאת סוג של משפחה
"אני עובד עם שופרסל מ-1986, השדה הזה כולו יהיה משווק לשופרסל ישירות למדפים. כל יום בבוקר אני קוטף תוצרת טריה ואני מגיע לעשרות מסניפי שופרסל עם תות טרי. לאורך השנים, אני מרוצה מהשיטה כי זו שותפות בנינו. אם אביא תוצרת טעימה וטריה - היא תימכר. אנשים יודעים שהתותים איכותיים".
רבינוביץ משתף שהם נמצאים כל הזמן בקשר טלפוני: "הם התקשרו לשאול אם אני צריך משהו ואם אפשר לעזור. מה שיפה, שהמדפים האלו – זה כאילו כל עונה לחזור הביתה. אני מעל 20 שנה באותם המדפים. זה סוג של משפחה".
בשיתוף שופרסל
פורסם לראשונה: 12:42, 14.12.23