עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, המחברת בין מתנדבים לעמותות באמצעות מנוע חיפוש מתקדם בו ניתן למצוא התנדבות בהתאמה אישית לפי הזמן, המקום, ותחום ההתנדבות המבוקש, נמצאת בקשר עם אלפי עמותות בישראל, ומדווחת על צורך גדול במתנדבים עם קשישים ואנשים עם צרכים מיוחדים.
"דווקא האוכלוסיות שהכי נעזרות במתנדבים, הן אלה שלא יכלו לפגוש אותם בהיותן בסיכון גבוה: ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים, קשישים וילדי הגיל הרך", מסבירה איילה בהם, מנהלת מחלקת התנדבות לפרטיים ברוח טובה. "עכשיו כשחוזרים לחיים והמגבלות מוסרות, אפשר לשוב ולהיפגש עם האוכלוסיות הללו פנים אל פנים. לחזור להתנדב ולהתקרב בליווי, בחניכה, בהעשרה ובהעצמה".
מגוון העמותות שזקוקות למתנדבים, כעת יותר מתמיד, הוא נרחב. למשל עמותת אלו"ט, המטפלת בכ-35,000 ילדים ובוגרים עם אוטיזם ומשפחותיהם, במעונות יום שיקומיים (אלו"טפים), גני תקשורת לילדים, עשרות מרכזי יום ותעסוקה ו"בתים לחיים" לבוגרים, ובמרכזים למשפחה.
צפו בהתנדבות באלו"טף - מעון יום שיקומי של עמותת אלו"ט:
בתקופת הקורונה יכלה אלו"ט לאפשר רק לצוותים הקבועים להיות במגע אישי עם הילדים והבוגרים. גם מתנדבי חו"ל שמגיעים לשנת התנדבות בעמותה, לא יכלו להגיע השנה מה שהוביל למחסור גדול באנשי צוות ולהירתמות מסיבית של העובדים הקבועים.
כיום חסרים באלו"ט כ-300 מתנדבים, בכל המסגרות ובכל הארץ: בבתים לחיים (הוסטלים) ובמרכזי התעסוקה שם הם מלווים את הדיירים שעל הרצף בשגרת היום – החל מהגעתם למרכז התעסוקה, סיוע במשימות, בפעילויות הפנאי אחר הצהריים ובהתארגנות הערב.
במסגרות הגנים והאלו"טפים , בהם מלווים המתנדבים את הפעוטות והילדים במהלך היום במסגרת, משחקים איתם, ומעניקים להם תשומת לב 'אחד על אחד'. ובחודשי הקיץ יש צורך גם מתנדבים שילוו את הילדים והבוגרים בקייטנות קיץ בבריכה בסדנאות ועוד.
4 צפייה בגלריה
התנדבות במעון יום השיקומי של אלו"ט
התנדבות במעון יום השיקומי של אלו"ט
התנדבות במעון יום השיקומי של אלו"ט
(צילום: אלו"ט)
"לילדים ובוגרים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי יש קשיים בתחומי תקשורת, חברות, וגמישות המחשבה, כאשר כל אחד מהם נמצא במקום אחר על הרצף ולכל אחד מהם צרכים שונים", מסבירה יוכי אוקנין, מנהלת משאבי אנוש באלו"ט. "המשותף לכולם היא היכולת להראות אהבה ונתינה אינסופית, כאשר הם מרגישים שיש להם מישהו שאוהב אותם ונמצא שם בשבילם. היכולת ליצור קשר משמעותי עם ילד או בוגר עם אוטיזם תלויה בין היתר בקביעות ובשגרת המפגשים ביניהם. לכן, אנחנו מחפשים מתנדבים שמסוגלים להתנדב לפרק זמן ארוך, במהלכו הם יוכלו ליצור קשר אישי ועמוק עם הילדים והבוגרים שלנו. מניסיון אנחנו יודעים שכשנוצר קשר כזה, הסיפוק והאושר של שני הצדדים הוא כל כך גדול כך שתקופת ההתנדבות מגיעה לשנים ארוכות".
אתי ניב, מתנדבת באלו"טף השרון כפר סבא, משתפת: "מזה שמונה שנים אני מלווה את הילדים בגן, והמגוון של הילדים רחב מאוד. אני פשוט מאושרת מהקבלה של החום והאהבה מהילדים, מהנתינה של חום ואהבה לילדים. לטפח ילדים עם מוגבלות זו תרומה עצומה וזו קבלה עצומה. מקבלים את פניי בכיף כזה, זה פשוט עושה לך את היום, עושה לך את הכיף בחיים".

"שיבואו לבקר, לדבר לצייר וליהנות"

לעמותת אקים חיפה 18 דירות בקהילה, שני הוסטלים, מועדון חברתי, מרכז יום ובית ספר במרחב שבין טירת הכרמל לקריית מוצקין, שבאמצעותם הם מסייעים ליותר מ-350 אנשים עם מוגבלויות.
"השנה הזו הייתה קשה במיוחד עבור החברים שלנו והתפספסה לנו היכולת לגייס מתנדבים בגלל מגבלות הקורונה", מעדכנת לימור בוטנרו אחראית גיוס מתנדבים באקים חיפה.
4 צפייה בגלריה
"השנה יש לנו צורך במתנדבים יותר מכל שנה אחרת". בפעילות באקי"ם חיפה. צילום: באדיבות אקים
"השנה יש לנו צורך במתנדבים יותר מכל שנה אחרת". בפעילות באקי"ם חיפה. צילום: באדיבות אקים
"השנה יש לנו צורך במתנדבים יותר מכל שנה אחרת". בפעילות באקי"ם חיפה. צילום: באדיבות אקים
"הקיץ התחיל, והשנה יש לנו צורך במתנדבים יותר מכל שנה אחרת. אנחנו מחפשים מתנדבים לפעילויות פנאי עם בוגרים מעל גיל 21 עם מוגבלות. בשעות הבוקר החברים שלנו הולכים לעבוד, אבל אחרי-הצהריים הם מאוד ישמחו שיבואו לבקר אותם, ידברו איתם, יעשו ספורט יחד, יצאו לטיול, יציירו וייהנו".

חיבור בין-דורי והפגת בדידות

תנועת של"מ (שרות לאומי למבוגר), היא תנועת המתנדבים המבוגרים של החברה למתנ"סים המקיפה כ-18,000 מתנדבים גימלאים הפועלים ב-90 יישובים בכל הארץ. התנועה שואפת לכך שכל גימלאי במדינה ייראה בהתנדבות דרך חיים, ויצטרף לפעילות התנדבותית ליד הבית בתחום הקרוב לליבו, והיא מפעילה כ-200 תחומי התנדבות שונים עם מגוון אוכלוסיות יעד.
בתקופת הקורונה שמרו המתנדבים הגמלאים על חיוניותם והמשיכו בפעילות, בעיקר בשיחות טלפוניות כסיוע לקשישים ועולים חדשים. כעת, עם החזרה לשגרה, חוזרים הגמלאים לפעילותם ההתנדבותית בקהילות השונות. "אחת התוכניות המרכזיות שלנו שנולדה בקורונה היא 'חבר בלב של"מ', להפגת בדידות בקרב קשישים באמצעות קשר טלפוני, או מפגשים פרונטליים. קשישים רבים עדין כמהים לקשר ולכן אנו מקבלים מידי יום הרבה פניות מהמשרד לשיוויון חברתי ובמסגרת הקהילה לגיוס מתנדבים", מסבירה אורנית דקל, מנהלת היחידה להתנדבות ותנועת של"מ.
4 צפייה בגלריה
בפרוייקט "חברים לעת זקנה". צילום: באדיבות מט"ב
בפרוייקט "חברים לעת זקנה". צילום: באדיבות מט"ב
בפרוייקט "חברים לעת זקנה". צילום: באדיבות מט"ב
עמותת מטב המסייעת לבני הגיל השלישי יזמה ומפעילה פרוייקטים חברתיים שונים והיא זקוקה למאות מתנדבים חדשים בין השאר בפרוייקט "עכשיו זה הזמן", המסייע בהפגת בדידותם של ניצולי שואה באמצעות מתנדבים. הפרוייקט נותן מענה לאחת הבעיות המורכבות שקיימות כיום בקרב אזרחים ותיקים בכלל וניצולי השואה בפרט: הבדידות.
המתנדבים מגיעים לבית הניצולים והופכים לחברים או מעין משפחה. מרבית המתנדבים מספרים שהליווי והחיבור לניצולי השואה מעניק להם הרבה יותר ממה שהם נותנים. כיום יש בפרויקט 5,900 זוגות של ניצולים ומתנדבים ב-250 ישובים בארץ, אך זקוקים למתנדבים נוספים.
גם בפרויקט "חברים לעת זיקנה", זקוקים למתנדבים חדשים. במסגרת הפרוייקט מתנדבים מסייעים לקשישים לטפל בבעלי החיים שלהם בהוצאת כלבים לטיול, טיפול בחתולים, ליווי לווטרינר, למספרה, לפנסיון, רכישת ציוד עבור החיות ועוד. עבור הקשישים בעלי החיים הם חלק מהמשפחה, הם מפיגים את הבדידות ואוהבים אותם ללא תנאי, אך חיות המחמד גם מחייבות טיפול יום יומי שאותו הם לעיתים מתקשים לבצע לבדם.
4 צפייה בגלריה
בפרוייקט "חברים לעת זקנה". צילום: באדיבות מטב
בפרוייקט "חברים לעת זקנה". צילום: באדיבות מטב
בפרוייקט "חברים לעת זקנה". צילום: באדיבות מטב
"מגיפת הקורונה המחישה עבור כלל הציבור את הקושי והסכנה שבבדידות", מספר ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטב. "במהלך השנה האחרונה זכינו לראות את ההשפעה של המתנדבים, שפעלו מתוך ערבות הדדית למען הקשישים שנותרו מאחור, ביתר שאת. בתקופה זו המתנדבים סייעו לקשישים ללא עורף משפחתי, הביאו משלוחי אוכל, תרופות, שמרו על קשר טלפוני מרחוק ושני הצדדים רק חיכו לרגע שיוכלו לשוב ולהיפגש".
יחד עם זאת, בגלל שמדובר בקשישים, שהיוו את קבוצת הסיכון הגדולה ביותר, והיה קושי אמיתי במפגשים פיסיים, היו מתנדבים שפחדו להגיע שלא חלילה ידבקו את הקשיש/ה והיו קשישים שפחדו שיגיעו אליהם. כעת משחזרנו לשגרה, יש ביקוש גדול למתנדבים שייצרו קשר ייחודי עם קשישים ששמחים לחיבור הבין- דורי, ואנחנו זקוקים כעת למאות מתנדבים בכל הארץ", מסכם שטרסברג.
למציאת התנדבות בהתאמה אישית, לפי תחומי עניין, מקום מגורים ושעות פנאי, היכנסו לאתר רוח טובה.
פורסם לראשונה: 09:21, 10.06.21