בשיתוף ארגון "כוכבי המדבר"
גם היום, לקראת שנת 2026, הקהילה הבדואית עומדת בפני אתגרים לא מבוטלים. מצד אחד, תמצאו בה צעירים עם חלומות גדולים ויכולות שממתינים להזדמנות שווה - ובה בעת, החברה הבדואית בנגב עדיין ברובה מסורתית, שבטית ומפולגת פנימה.
ב-5 בנובמבר נחנך קמפוס חוסידמן למנהיגות בדואית - צעד משמעותי במסע שהחל לפני למעלה מעשור. ארגון "כוכבי המדבר", שהקים את בית הספר האזורי העל-שבטי למנהיגות, הראשון מסוגו בישראל, הרחיב את המודל שפעל עד כה במתחם זמני במרכז ג'ו אלון, לקמפוס קבוע שיאפשר ל-600 תלמידים ותלמידות משבטים שונים ללמוד יחד - בתמיכת קרן חוסידמן ובשיתוף משרד החינוך.
"הארגון מפעיל תוכניות חינוך ומנהיגות מגיל חטיבה ועד גילאי ה-30, עם דגש על אחריות חברתית והתנדבות כחלק בלתי נפרד", אומר אריאל ויזל, מנכ"ל "כוכבי המדבר" ומציג נתונים יוצאי דופן: 92% זכאות לבגרות, אפס אחוזי נשירה ו-85% מהצעירים שממשיכים ללימודים אקדמיים, לעומת כ-8% בלבד במגזר כולו.
"הקמפוס נולד מתוך אמונה שהשינוי האמיתי חייב להגיע מבפנים - מצעירים וצעירות בעלי מוטיבציה ויכולת לייצר עתיד טוב יותר", מסביר ויזל. המטרה, לדבריו, היא להרחיב את ההישג לקנה מידה אזורי - "להכשיר מאות צעירים וליצור מנהיגות שמחוללת שינוי אמיתי בתוך הקהילה ומקרינה על החברה הישראלית כולה".
4 צפייה בגלריה


אריאל ויזל, מנכ"ל "כוכבי המדבר", נשיא הארגון פאיז אבו סהיבאן ומוחמד אלטורי, מנהל כפר הנוער
(קרדיט: ארגון "כוכבי המדבר")
"הילד מהפזורה לומד עם ילד מרהט וזה יוצר משפחה חדשה"
נשיא הארגון, פאיז אבו סהיבאן, רואה את הערך העצום של העשייה לטובת הקהילה הבדואית מקרוב. "אני מאמין בשיתוף פעולה עם החברה הישראלית", הוא אומר. "אנחנו חייבים לפעול יחד כדי לשפר את החיים של כל האוכלוסיות בנגב".
לאחר שתי קדנציות כראש עיר ומסלול ארוך במערכת החינוך, הוא בחר בשיתוף פעולה עם ארגון "כוכבי המדבר. "זה ארגון שמנוהל על ידי יהודים ובדואים כאחד, והמטרה שלו היא להצמיח צעירים מנהיגים שיובילו את החברה הבדואית מחברה שבטית לקהילה אחת". "אנחנו לא בוחרים את המחוננים", הוא מדגיש, "אנחנו בוחרים את מי שיכול להשפיע על השבט שלו".
הקמפוס החדש ממוקם בשטח שאינו שייך לאף שבט או יישוב - וזה לא מקרי. "כשבית הספר לא 'שייך' לשבט, הילד לומד שהבית האמיתי שלו הוא 'כוכבי המדבר'", מסביר אבו סהיבאן. "בבית הספר לומדים ילדים מכל היישובים והכפרים הבדואים, כך שהילד מהפזורה לומד עם ילד מרהט, וזה יוצר משפחה חדשה. זה שינוי איטי וחכם, לא כפייה".
חומרי הלימוד בכוכבי המדבר כוללים חיזוק עברית, אנגלית ולימודי ליבה, לצד לימודי זהות, מנהיגות ותרומה חברתית. הצוות מורכב מיהודים ובדואים יחד - מרמת ההנהלה ועד המורים והמדריכים. "גם אחרי 7 באוקטובר, כשהאדמה פתחה רעשים עמוקים בין קהילות, הארגון הצליח לשמור על מרחב בטוח. ישבנו יחד, שמענו זה את הכאב של זה. לא היה מקרה אחד חריג".
"כפר הנוער מייצג תפיסה אחרת, שלא רואים בחברה הבדואית" אומר מוחמד אלטורי מנהל כפר הנוער. אלטורי, תושב רהט, הוא גם אב לילדים שלמדו ולומדים בבית הספר. "ימי הלמידה אצלנו ארוכים מאוד ומשלבים בין החינוך הפורמלי לחינוך החברתי, כך שכל תלמיד מקבל מעטפת הוליסטית ומתרגל מיומנויות מנהיגות בכל יום". הקמפוס פועל בשיתוף המנהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך ועמותת ברנקו וייס, המלווים את העשייה החינוכית והמנהיגותית בכפר הנוער, ונבנה בסיוע ותמיכת האגף לפיתוח כלכלי-חברתי לחברה הבדואית בנגב במשרד התפוצות.
חינוך למנהיגות: המסע של דיאב
הדרך של דיאב אלגלבאן, בן 29 ובוגר המחזור השני של החממה למנהיגות, החלה כבר לפני עשור. הוא הצטרף ל"כוכבי המדבר" כחניך, המשיך כמדריך, וכיום הוא מנהל את תוכניות המנהיגות בארגון - במקביל ללימודי תואר ראשון בחינוך בלתי פורמלי, בדרך לתואר שני.
אחרי שסיים את התיכון, דיאב עמד בפני צומת דרכים: בדומה לצעירים רבים, הוא לא ידע איך להמשיך מכאן. "לא היו לי כלים לקבל החלטות. עבודה, לימודים, אולי חתונה - הכל היה על השולחן", הוא מסביר. הוריו המליצו על לימודי הנדסת בניין, והוא ניסה זאת. "בסוף השנה הראשונה הבנתי שזה לא בשבילי- ומשם התחיל הקשר שלי עם כוכבי המדבר".
כשדיאב הצטרף לתוכנית, היא הייתה יחסית חדשה. "לא הבנתי עד הסוף מה זה אומר שנה שלמה להשקיע בעצמי, אבל הרגשתי שזו הזדמנות. אמרתי לעצמי - אני הולך לראות מה זה נותן". בתוך סדר היום העמוס, הוא מספר על קושי, אך גם על שליחות גדולה. "זה לא תפקיד שאתה מסיים בארבע וחוזר הביתה. כשאתה עובד בחינוך ובחברה, אתה חי את זה, אתה קם בבוקר בשביל אנשים אחרים".
"השנה הזו נתנה לי משהו שאף מקום אחר לא נתן - האפשרות לקבל החלטות בעצמי", הוא מספר. גם הוריו עברו תהליך יחד איתו. "בהתחלה היו סימני שאלה, אבל הם ראו שאני קם בבוקר עם חיוך ומופיע בכנסים ואירועים. בשלב מסוים הם הבינו שאני במקום חשוב".
כבר בתחילת התוכנית, בפרק השטח, דיאב נזכר ברגע מכונן. "הלכנו ברגל בכל הארץ מהגולן ועד הנגב. היינו קבוצה של צעירים מכל מיני מקומות ורק שם, כשאתה עייף ורעב, אתה מגלה מי אתה. פתאום יש לך אחריות: אתה מנווט, מחליט אם אוכלים עכשיו או אחר כך. שם הבנתי שאני מסוגל להוביל אנשים ולהשפיע".
המסר שלו לצעירים שהוא פוגש הוא לא לוותר. "אני רואה אצלם הרבה בלבול אך גם הרבה מוטיבציה. יש ציפיות של משפחה, של החברה, של פרנסה - אבל הם רוצים לעבוד קשה ומבינים שזה מה שבונה אותם". השיעור שחשוב לו להעביר להם הוא לא לוותר על ההזדמנות ש"כוכבי המדבר" מציע. "אין קיצורי דרך. עבודה קשה בסוף מניבה פירות, אני מראה להם את הבוגרים - לא דוגמה תיאורטית אלא אנשים חיים שהיו בדיוק במקום שלהם".
4 צפייה בגלריה


"אנחנו בונים מנהיגים בדואים שיקחו את עתיד הקהילה בידיהם". יגאל ודניאל חוסידמן
(קרדיט: באדיבות המצולמים)
"מי שרוצה לבנות ישראל חזקה, חייב לחזק את הקהילה הבדואית"
משפחת חוסידמן, שותפה מרכזית במימון הקמפוס החדש, תומכת במאמצים הגדולים לטובת הקהילה הבדואית ובטיפוח מנהיגות בקרב צעיריה - ורואה בקמפוס מהלך חיוני לעתיד ישראל. "בקרן חוסידמן, אנחנו מחפשים ליצור אימפקט אמיתי על אתגרים אסטרטגיים לעתיד ישראל", מסביר יגאל חוסידמן. "היום, היישובים והכפרים הבדואיים נמצאים בתחתית המדדים הסוציו-אקונומיים. החברה הבדואית מהווה כבר שליש מאוכלוסיית הנגב ובעוד 20 שנה תהיה מחצית. מי שרוצה לבנות מדינת ישראל חזקה, חייב לחזק את הקהילה הבדואית. אחרת, כולנו נחלש".
יגאל חוסידמן רואה בהשקעה בארגון הרבה מעבר לפילנתרופיה, "ב'כוכבי המדבר' אנחנו בונים קאדר, מנהיגים בדואים שייקחו את עתיד הקהילה בידיים שלהם. לא עושים בשבילם אלא מראים שאפשר". הקמפוס פועל בשיתוף המנהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך ועמותת ברנקו וייס, המלווים את העשייה החינוכית והמנהיגותית בשטח.
עוד 10 שנים, חוסידמן רואה עתיד אחר לקהילה הבדואית. "נראה קהילה שמשולבת בחברה הישראלית, דוברת עברית, לומדת ועובדת לצד כלל אזרחי המדינה, לא כחברה נפרדת. החזון הוא צמצום פערים סוציו אקונומיים ובניית חברה ישראלית אחת שבה לכל אחד יש מקום. כאן הפן האישי, זו ציונות - אנחנו משפחה שמאמינה שישראל צריכה להיות מדינה חזקה ושווה לכל אזרחיה: יהודית, דמוקרטית וליברלית".
בשיתוף ארגון "כוכבי המדבר"
פורסם לראשונה: 12:05, 04.11.25







