בשיתוף הסתדרות הנוער העובד והלומד
מה עושים בני הנוער בחופשת הקיץ? המחשבה הראשונה היא שהם מעבירים את מרבית זמנם מול המסכים, אבל האמת היא שבני נוער רבים בוחרים לצאת לעבוד, חלקם חוסכים בעצמם כסף לקניות, בילויים וחופשות וחלקם עוזרים לכלכלת המשפחה שלהם באופן קבוע.
בשגרה הרגילה של החופש הגדול, ובעיקר לאחר שנת קורונה, שטרפה את הקלפים גם עבור בני נוער שמחפשים עבודה ובסביבת שוק לא פשוטה, הסתדרות הנוער העובד והלומד, מעמידה לרשות בני הנוער כלי הסברה שמטרתם לסייע לצעירים להבין את זכויותיהם בעבודה. לאחרונה הציגה את אפליקציית 'עבודה +', שמיועדת לבני נוער בגילאי 16-18 (ובחודשי הקיץ גם לנוער בגילאי 14-15), שנותנת מענה למעוניינים לעבוד, מחיפוש עבודה בהתאמה אישית ועד להדמיה של תלוש השכר שצפוי העובד לקבל בסוף החודש. ניתן להשתמש באפליקציה, שפותחה ע"י קואופרטיב התוכנה Sofi, גם כדי לעקוב אחר שעות העבודה, לחפש מעסיקים לפי אזור גאוגרפי ותנאי העסקה וכן מאפשרת להגיש בקשה לסיוע משפטי, באם עולה צורך כזה.
6 צפייה בגלריה
הסברה על זכויות בעבודה
הסברה על זכויות בעבודה
הסברה על זכויות בעבודה
(צילום: באדיבות הנוער העובד והלומד)

גב מקצועי לבני נוער

"מעסיקים צריכים לזכור, שמדובר בעובדים צעירים, חסרי הכשרה בדרך כלל ופעמים רבות זו עבודתם הראשונה", אומרת נעם הרחול, האחראית על הסיוע המשפטי בהסתדרות הנוער העובד והלומד. "המעסיקים צריכים להיות סבלניים, להתנהג יפה אל בני הנוער ולזכור, שאלה שמגיעים לעבוד הם מלאי מוטיבציה והיחס אליהם משנה להם מאד ומשפיע על התפקוד שלהם. צריך להסביר להם ולהיות סבלניים כי הם על קו התפר בין צעירים ובוגרים והם לומדים".
למעסיקים יש אינטרסים בהעסקת בני נוער, בעיקר מבחינת שכר, הנמוך משכר המינימום הקבוע בחוק עבור עובדים בוגרים אבל הרחול מבקשת להזכיר שלרוב, גם נטל ההוכחה הוא על המעסיק. "כדאי שהמעסיק יעשה רישום שעות עבודה מסודר וחישוב בהתאם של שכר ושעות נוספות. הם המבוגרים האחראיים בשטח", היא אומרת.
היא ממליצה למעסיקים שמעוניינים להעסיק בני נוער לקרוא לפני כן את חוק העסקת בני נוער. בעת ההעסקה, וכדי למנוע אי הבנות בהמשך, היא מציעה להם להוציא למועסק הצעיר הודעה בכתב, כמחויב בחוק, שמפרטת שכר ותנאים ואת כל הפרטים הרלוונטיים בתחילת העבודה. גם בעת הפסקת העסקה היא מציעה למעסיקים לעשות תהליך סיום מסודר, כולל שימוע, כדי לסיים את התהליך כראוי.
6 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הנוער העובד והלומד)
לבני הנוער המועסקים מציעה הרחול לברר בתחילת העבודה אצל מי הם עובדים. "שלא יסתפקו באיש קשר מקרי אלא בשם בית העסק, מי המנהל או המעסיק הרשמי", היא אומרת. היא מבקשת מבני הנוער לרשום שעות עבודה מדויקות, כדי למנוע בעיות, אם יקרו, בעתיד.
במקרה הצורך, הסיוע המשפטי של הנוער העובד והלומד עומד לרשות בני נוער והוריהם דרך האפליקציה "עבודה+", שם מרוכזות כל הזכויות שלהם ושם גם ניתן לחשב כמה שכר הם צריכים לקבל עבור עבודתם. כמו כן, ניתן לפנות דרך מוקד טלפוני שמספרו 1121*. "אפשר להתקשר לבירורים וייעוץ, גם אם לא מדובר בעניין משפטי", היא מדגישה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הנוער העובד והלומד)

מעסיקים של בני נוער

מעסיקים רבים, כאמור, מבקשים להעסיק בני נוער. הם רואים בהם נכס אמיתי לעסק וכוח עבודה נחוץ. שניים מהם סיפרו לנו למה הם כבר נמצאים באפליקציה 'עבודה +':
רשת ויקטורי
חיים דריי, מנהל אזור, אחראי על אזור מרכז בעיקר, אזור אחד מתוך חמישה – דרום, מרכז, צפון, שרון ותל אביב.
מי אתם: רשת ויקטורי, רשת מרכולים המונה 60 סניפים ברחבי הארץ, רובם באזור המרכז, השפלה והשרון.
"ויקטורי מתנהלת, כעיקרון מנחה, בתוך הקהילה. הרשת אימצה חטיבה, בה מתחנכים בני נוער בצה"ל. בנוסף, כחלק מעקרונות השילוב, בכל סניף שלנו, שמנו לעצמנו עיקרון להעסיק כמה עובדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי ואנחנו מעסיקים אנשים בכל הגילאים", אומר דריי.
מה אנחנו מחפשים בעובדים שהם בני נוער? "אנחנו יכולים ומאפשרים לבני נוער מעל גיל 17, לפני צבא או בכיתות י"א וי"ב שמעוניינים בכך, לעבוד בחופש הגדול. גם נערים לפני צבא וגם חיילים עם אישור מיוחד יכולים לעבוד אצלנו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הם עובדים אצלנו במקומות מוגדרים - כמלקטי סחורה באונליין, כאורזים ובקווי הקופה. כעיקרון, אנחנו מעסיקים אותם עד השעות המוקדמות של הערב, כשמונה שעות במשמרת והשכר שאנחנו נותנים להם הוא כמו שכר המינימום לאדם בוגר, שזה מעבר לסכום הקובע בחוק העסקת בני נוער. גם בונוסים אפשריים".
מה חשוב לנו שידעו עלינו בתור מעסיקים? "העבודה שאנחנו מציעים היא בדרך כלל בתוך הקהילה, עבור תושבי האזור של המרכול. חשוב לנו לשלם סכום הוגן, מבלי לפגוע בזמן הלימודים שלהם, מבלי לנייד אותם למרחקים ותמיד לפי החוק", אומר דריי ומוסיף: "מבחינתנו הם חלק מהחברה ואלה חלק מהערכים שלנו בחברה וחשוב לנו שהשילוב בקהילה יהיה הדדי".
בכל סניף של ויקטורי משולבים 5-10 בני נוער, לפי סידורי עבודה מסודרים ובקשות אישיות שלהם, "כמו כל איש צוות".
למה כדאי להעסיק בני נוער? "מדובר בדרך כלל בילדים טובים וזו בדרך כלל חוויה ראשונה שלהם בשוק העבודה. הם מרגישים שמתייחסים אליהם כבוגרים ובהגינות, שהם מקבלים כמו כולם, הפסקות יזומות, מזון מסובסד ועוד. בדרך כלל, הם מתייחסים לעבודה ברצינות וגם הוריהם יודעים שמתייחסים אליהם בהגינות, הרי רובם מכירים את הסניפים. נוח להם לעבוד במקום גדול, שמאפשר להם גמישות וסך הכל, כולם מנצחים במשחק הזה. אני שמח שהם משתלבים אצלנו. הם עוזרים למי שצריך והם נמרצים".
למה לבני נוער כדאי לעבוד אצלנו? "רבים מאלה שעובדים אצלנו כבני נוער צומחים אצלנו וחלקם ממשיכים גם אחרי הצבא. זה מעורר בנו גאווה. הם לומדים מוסר עבודה אצלנו", אומר דריי. "זו הזדמנות שלהם לחסוך כסף לכל מטרה, הם צריכים להיות עצמאיים ולחוש תחושת ערך במקום שהוא בית, גדול, מאורגן ומסודר. במקום כזה לא ינצלו אותם. אנחנו תמיד עם יד על הדופק ורואים בהם כוח עבודה מצוין", אומר דריי.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רשת פיצה האט
גלעד ונטורה, סמנכ"ל מכירות ומנהל זכייני החברה.
מי אנחנו? רשת פיצריות של 95 סניפים בכל הארץ, מקרית שמונה עד אילת, שמנוהלים על ידי 76 זכיינים שונים.
מה אנחנו מחפשים בעובדים שהם בני נוער? "אצלנו, מנהלי הסניפים, הזכיינים ועובדי ההנהלה הם עובדים שהתחיל כבני נוער עובדים ברשת כדלפקיסטים, קופאים, טבחים, טלפנים ושליחים של החברה. 80% מעובדי המטה הם כאלה וחצי מהזכיינים עבדו אצלנו כבני נוער. מנהלי הסניפים הטובים שלנו המשיכו איתנו", מספר ונטורה על מסורת העסקה של צעירים ברשת. "אני בעצמי התחלתי מעט לפני גיל 18 כטבח בפיצה האט בנס ציונה. אחר כך הפכתי לזכיין בסניף ברחובות. היום השותפה שלי בסניף, קורל, הייתה מנהלת משמרת ואחר כך מנהלת סניף. זה לא נדיר אצלנו".
מה חשוב לנו שידעו עלינו בתור מעסיקים? "אנחנו מבינים את הצרכים של בני הנוער ויודעים שהלימודים שלהם באים לפני העבודה. הם מקבלים אצלנו את כל הזכויות הסוציאליות. אנחנו מבינים את המגבלות שנגזרות משעות הלימודים שלהם ויש לנו אוזן קשבת עבורם לא רק בחופש, גם בשנת הלימודים. הם ממשיכים איתנו בגלל זה", אומר ונטורה.
כשהעובדים של פיצה האט מתגייסים הם מקבלים פיצויים כחוק ואם הם רוצים ויכולים, הם יכולים לעבוד בזמן השרות ואחרי השירות. סניפים רבים ברשת מאוגדים בהסתדרות, הם מקבלים מלגות לימודים, אם הם צריכים וכמו כל העובדים, הם מקבלים העלאות שכר תקופתיות.
"הם יכולים להיות בקשר עם כל אדם ברשת, בין אם הם זקוקים לעזרה בעבודה או בחיים הפרטיים", הוא מוסיף.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
למה כדאי להעסיק בני נוער? "היתרון הגדול בבני נוער כעובדים הוא שהם באים, בדרך כלל בפעם הראשונה, ורוצים להוכיח להורים שהם רציניים ואחראים. הם מגיעים בדרך כלל ממסגרות לימודיים ולכן, בדרך כלל ממושמעים. הם מבינים ומעריכים מאד משכורת ראשונה ומאד מעריכים את המנהלים שלהם", הוא אומר ומוסיף: "הם רוכשים אצלנו משמעת וערכים ומספרים על זה בבית. לנו יש אינטרס שיישארו אצלנו, זה הניצחון הגדול שלנו".
למה לבני נוער כדאי לעבוד אצלנו? "אצלנו העובדים לומדים לנהל, הם לומדים אחריות, להדריך, לבצע מכירות. הם רוכשים כלים לחיים וגם לא מפספסים את הלימודים. זה מאפשר להם להיות עצמאיים מבלי לוותר על מה שחשוב באמת", מסכם ונטורה.
בשיתוף הסתדרות הנוער העובד והלומד