משותף למפעל הפיס והסתדרות המורים
"שלום אני המורה לפיזיקה, הבאתי ערכת ניסויים בשוקולד לבת שלכם", הפתיע המורה לפיזיקה עודד קליין את התלמידות ומשפחותיהן כשהגיע עד לבתיהן בימי הסגר. לכל אחת מסר את ערכת הניסויים שהרכיב מחומרים שרכש באופן פרטי – ביניהם גם חטיף שוקולד – ונקראה "מדידה מתוקה".
1 צפייה בגלריה
עודד קליין
עודד קליין
עודד קליין
(צילום: גיל נחושתן)
קליין יצא לסבב הביקורים על האופנוע שלו העמוס בערכות ניסויים מביתו שברמת-ישי לבתי תלמידותיו במגמת פיזיקה באולפנת סגולה, בקריית-ביאליק. הביקורים המפתיעים סייעו לו גם לדרוש בשלום התלמידות ולהכיר את הבתים והמשפחות.
במהלך השנה יצר קליין ערכות ניסוי שונות עבור תלמידותיו כחלק מתפיסה מתודולוגית שלפיה התלמידות מגלות בדרך החקר את החוק בפיזיקה ולא כמקובל לרוב – ללמוד קודם את התיאוריה ורק אז להמחיש אותה באמצעות הניסוי. את ערכת "מדידה מתוקה" יצר במסגרת למידת חוק הוק, כוח הקפיץ, שגילה הפיזיקאי רוברט הוק.
"העובדה שבחינת הבגרות במעבדה תתקיים למרות הסגר הטרידה אותי", הסביר קליין. "התגעגעתי לתלמידות וחשוב לי שהן יצליחו. לכן החלטתי להגיע אליהן עם הערכה עד הבית. נסעתי אליהן בלי להודיע כי הנחתי שכולן בבתים בשל הסגר וזו הייתה הפתעה משמחת להן והזדמנות עבורי להכיר את המשפחות, לבקר בבתים, לשאול לשלומן ולתמוך בהן".
קליין, מהנדס מכונות ומאמן אתלטיקה, עשה הסבה להוראת מתמטיקה ופיזיקה בטכניון לאחר עשרות שנים בתעשייה בתפקידים ניהוליים בארץ ובחו"ל. הוא השתלב מהר מאוד בהוראה ושיעורי הפיזיקה שלו הפכו לאטרקטיביים. תלמידיו התרגלו לשאול בפתיחת כל שיעור: "איזה ניסוי עושים היום". לכל אחד מתלמידיו, גם בבתי ספר הקודמים שבהם לימד, מסר את מספר הטלפון שלו, פתח קבוצת ווטסאפ והודיע שהם מוזמנים לפנות אליו ‭ 24‬שעות ביממה.
קליין לא מוותר על אף תלמידה. כשהתברר לו שאחת מהן נכשלה במבחן משום שלא היו לה תנאים מתאימים להיבחן בדירה הקטנה לצד אחים קטנים שהרעישו, הודיע לה מיד שיחבר עבורה מבחן מיוחד למועד נוסף. התלמידה, כמעט מיותר לציין, עברה בהצלחה יתרה. "הביקור בבתים איפשר לי להכיר ולראות את תנאי המגורים ובעיות אחרות", הוא אומר. "כך אני יכול לסייע למי שזקוקה לכך ולהיות יותר רגיש".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
משותף למפעל הפיס והסתדרות המורים