מה שתקופת הקורונה רק הציפה, קיים בבתים רבים בישראל זה עידן ועידנים, ובפרט בקרב משפחות של אלמנות ויתומים. מצוקה ועוני, לעיתים עד כדי מחסור בתרופות מצילות חיים ומוצרי מזון בסיסיים. "אנשים לא מצליחים להבין מה זה עוני אמיתי", אומר מענדי חממי, שהקים יחד עם אביו הרב מרדכי חממי את ארגון החסד חיוכו של ילד. "חמישה שקלים, מה שבשביל בנאדם רגיל זו שאלה של חברת הגלידה הזו או אולי החברה היקרה יותר, בשביל חלק גדול מהמשפחות שאנו מלווים זו שאלה של לחם לילדים למחר בבוקר".
בארגון, שהמוטו שלו הוא שלא יהיה ילד ללא חיוך, מלווים מדי שנה המוני אלמנות ויתומים. "יש לנו פה משפחות של יתומים ואלמנות, משפחות ברוכות ילדים, חולים, עולים חדשים, ממש כל מי שצריך", מוסיף מענדי חממי.
לדבריו, הארגון מטפל בבעיה מהשורש. "מלבד התמיכה שאנו מעניקים בדמות מענקים כספיים, מוצרי מזון, תרופות ועוד אנחנו מממנים גם קורסים מקצועיים ותוכניות לימודים ייחודיות שיעניקו לנזקקים אפיק פרנסה ברווח, כך שיוכלו להתחיל לכלכל את עצמם.
"רק לפני מספר חודשים פנתה אלי אישה, אם לשבעה ילדים, שבעלה נפטר לפני מספר שנים והיא עצמה חלתה בסרטן", סיפר. "התגייסנו מיד ומאז אנחנו מלווים את המשפחה. עשינו בר מצווה לילד שלה, ולילדה אחרת קנינו מצלמה משוכללת עליה היא חלמה ומימנו לה קורס צילום. כיום היא כבר עובדת כצלמת ועוזרת בפרנסת הבית. בנוסף לזה אנחנו נותנים להם תמיכה כספית בחגים ומשלמים לה אלפי שקלים כל חודש על תרופה מצילת חיים".
גולת הכותרת של אירועי "חיוכו של ילד" הוא בארגון חגיגות בר המצווה לחתנים יתומים, פרויקט ענקי שהמשיך במלוא עוזו גם בתקופת הקורונה. "לפני מספר חודשים", מזכיר מענדי, "קיבלתי פנייה מאבא שממש בכה לי בטלפון על כך שהוא לא יכול לחגוג לבנו היתום בר מצווה כראוי בשל הקורונה. התחלנו לתכנן אירוע ותוך כדי ההכנות קיבלנו טלפון נוסף עם פנייה דומה".
לדבריו, "בתוך מספר ימים זה הפך לשטף של פניות והבנתי שהפעם זה שונה. הפעם צריך לעשות פה משהו גדול". מתנדבי הארגון תכננו את האירוע, וכעת - כשהתחלואה בקורונה פוחתת בהדרגה והותרו אירועים בהשתתפות קהל, בשלה העת לצאת לדרך. 
בארגון ריכזו עשרים ושניים פניות דומות של נערים יתומים מאזור באר שבע, שבעקבות הקורונה לא יכלו לחגוג את בר המצווה כראוי, ויזמו להם אירוע משותף. מלבד האירוע שבו השתתפו יותר ממאה וחמישים קרובי משפחה וחברים, וכלל תכנית אמנותית, שירה וריקודים וסעודה, קיבלו הנערים במתנה זוג תפילין מהודרות. בנוסף, חייט מומחה הגיע בהפתעה למקום ומדד לכל חתן בר מצווה חליפה במתנה.
ומה הוביל להקמת מפעל החסד הזה? "כשהייתי בן 14 דוד שלי נהרג בתאונה מחרידה והשאיר אחריו ילדים קטנים. למרות שהם היו משפחה מבוססת, ראיתי את הקושי האדיר בביצוע בר מצווה לבנו הקטן. זה היה הרגע שהבנתי שאין מי שבאמת דואג ליתומים".
זו הייתה נקודת המפנה שהובילה את מענדי, כמה שנים לאחר מכן, להקים יחד עם אביו, יו"ר הארגון הרב מרדכי חממי, את "חיוכו של ילד", שמלבד חגיגות בר מצווה המוניות שנערכו עד כה לאלפי ילדים יתומים, דואג לתמיכה כלכלית, עזרה לאלמנות, מצרכי מזון, תרופות לחולים ועזרה לקראת אירועים, שבתות וחגים.
בשבוע שעבר, כמה ימים לפני חג הפסח, חילק הארגון יותר ממאה אלף שקל למשפחות נזקקות, זאת בנוסף לסלי מזון ותווי קנייה במאות אלפי שקלים, ביגוד וההוצאות השוטפות, שאותן מממן הארגון כתרופות, טיפולים מקצועיים, מלגות ולימודי מקצוע.
"אני משלי נתתי הכל", אמר מענדי. "אני משקיע את מירב הוני ואוני בשביל הנזקקים, אבל שטף הפניות הולך וגובר והכסף הולך ואוזל. אני מפחד שנגיע למצב שבו לא נוכל יותר לענות לאנשים. זה אומר שישנם אנשים שלא יוכלו לרכוש תרופות, לא יוכלו לחגוג את החגים, יש ילדים שלא יוכלו לרכוש השכלה. מה שבשבילכם לעיתים זה מותרות, זה החמשה שקלים שאתם שמים בעגלה של הסופר, או ה-30 שקל של קופסת הסיגריות, בשבילם זו שאלה של לאכול או לרעוב. שאלה של תרופה מצילת חיים או לחם לילדים".
כשמנדי ואביו נשאלים מה משימת חייהם, הם עונים יחד: "שהאלמנות והיתומים יחייכו".
לתרומה ושותפות אפשר לפנות למענדי חממי בווטסאפ 0547770708 או בדוא"ל 117elad@gmail.com. ניתן לתרום גם ישירות בלחיצה כאן. כל התרומות מוכרות לצורך החזר מס הכנסה.