שלמה למפרט (32) מקריית טבעון נשוי ואב לשתי בנות, הוא ממקימי התנועה החברתית "עושים שכונה" הפועלת בשכונות בכל הארץ ומנסה להיטיב את מצב נראות השכונה לצד בניית קהילה במקום.
צפו בחלק מתוכנית "המייקרז" שתשודר בכאן 11 עם פרויקט "עושים שכונה":

ספר על הקמת הפרויקט, איך הכל התחיל? "הקמנו את 'עושים שכונה' תוך כדי הסגרים של הקורונה. הצטרפו אלינו אלפי מתנדבים שרוצים לבנות עתיד טוב יותר בשכונות בישראל. להפוך את שכונות המצוקה למקום בטוח. מקום בו ילד יכול לחלום ולשאוף גבוה. מקום בו המנהיגות החיובית מושכת למעלה.
"אנחנו מאמינים ששינוי צריך להגיע מבפנים, מהנהגה מקומית, מלמטה למעלה, על ידי לקיחת אחריות ומעורבות של המנהיגים בשכונה. שיפצנו יחד מאות מקלטים, עשרות גינות קהילתיות ובניינים, ואיתרנו ברחובות מאות בני נוער במצבי סיכון.
"בשנה האחרונה 'נוער בסיכון' הפך להיות הגדרה לכמעט כל נער ונערה בישראל. היעדר מסגרות מסודרות, לחץ בבית, אין מפגשים עם חברים. שיטוט ברחובות. הבעיה מתעצמת בשכונות המצוקה בישראל. צפיפות בדירות ומחסור במחשבים ואמצעי למידה, מוציאים את הנוער לרחוב.
"מאז השחרור מהצבא אני עובד עם נוער. גדל פה דור מוכשר בטירוף. כגודל הפוטנציאל כך גודל האתגר. תערובת של שיעמום, אלכוהול וסמים ברחוב מובילה לילה-לילה לקטטות אלימות, לפגיעות פיזיות ולפתיחת תיקים פליליים. סיבוב קצר בשכונה מספר את הכל.
"ההזנחה צועקת מכל פינה. ביוב זורם מתחת לאחד הבניינים. הרים של זבל ב'גינה'. אין חשמל בחדר המדרגות אז דיירים עולים עם פנס שמחובר למחזיק המפתחות. תחושת פחד. דמיינו את הילד שגדל בבניין הזה. שתי נשים מבוגרות עם הילדות שלהן מחפשות בפחים בקבוקי שתייה באמצע הלילה.
"אנחנו מאמינים שמי שנמצא בשטח מזהה את הבעיות טוב יותר מכל אחד אחר, שהפתרון לבעיות נמצא במנהיגים בתוך השכונות עצמן. אנחנו לוקחים את הפוטנציאל האדיר ורוח ההתנדבות שיש בנוער ובצעירים בישראל ומסתערים על המורכבויות החברתיות הגדולות".
6 צפייה בגלריה
עושים שכונה
עושים שכונה
"לוקחים את הפוטנציאל האדיר ורוח ההתנדבות שיש בנוער ובצעירים בישראל ומסתערים על המורכבויות החברתיות הגדולות"
(צילום: כאן 11)
"שתי בנות שיכורות ברחוב. פחות או יותר בגיל 17. שני צעירים שיצאו מפאב מציקים להן. בהתחלה בדיבורים ואחר כך שולחים ידיים. באמצע הרחוב. נער בן 15 נדקר ברחוב באשדוד. במקרה של שירה איסקוב, ערנות ויוזמה של השכנים מנעה רצח. אצל מיכל סלה ז"ל ובמקרים רבים אחרים זה לא עבד.
"שירתנו ביחידת קומנדו. למדנו שאין דבר כזה בעיה בלתי פתירה. גם אם זה מאוד רחוק, מורכב וכבד, אין גבול ליצירתיות ולתעוזה כשצריך למצוא פתרון. הקמנו את 'עושים שכונה' כי אנחנו מאמינים שאפשר לבנות כאן את החברה הכי טובה שיש. אנחנו גם מאמינים שמי שנמצא בשטח מזהה את הבעיות טוב יותר מכל אחד אחר, שהפתרון לבעיות נמצא במנהיגים בתוך השכונות עצמן. אנחנו לוקחים את הפוטנציאל האדיר ורוח ההתנדבות שיש בנוער ובצעירים בישראל ומסתערים על המורכבויות החברתיות הגדולות.
"התחלנו בהפיכת השטחים המוזנחים ביותר בשכונות, בהובלת הנוער המקומי בונים 'מרכז עשייה' שכונתי שממנו יוצאים לעשייה בכל השכונה: צובעים בניינים, שותלים גינות, בונים פינות ישיבה ומתקינים תאורה.
"הקמנו את 'משמר השכונה - The night's watch' - צעירים פורצי דרך מהשכונה, מנהיגים חיוביים שמסתובבים בלילות בכל מוקדי האלכוהול והסמים ומאתרים את בני הנוער. עם מחצלת ופק"ל קפה, מצוידים בחיוכים ובאהבה גדולה, הם יושבים להקשיב לאתגרים שעוברים על הנער, לתת השראה לנער לחלום ולפרוץ קדימה ולמנוע את ההסתבכות בפלילים ואת מקרי האלימות היומיומיים ברחוב.
"מיזם נוסף שיצרנו נקרא 'עיר מקלט' – בתחילת המבצע 'שומר החומות' גילינו מהר מאוד שיש פער ענק במקלטים ושטחים מוגנים בשכונות. הבניינים נבנו בשנות ה-60. יש מקלט לבניין ולרובם המוחלט אי-אפשר להיכנס. ביוב, הצפות, מאורות סמים, מחסני ציוד בלתי נגמרים שתקועים שם כבר עשרות שנים.
6 צפייה בגלריה
עושים שכונה
עושים שכונה
"כל שכונה מתנהגת אחרת. לכל שכונה המקומות הכואבים לה"
(צילום: כאן 11)
"הסתערנו על המשימה: אשקלון, אשדוד, באר שבע, בכל עיר מופגזת הקמנו חמ"ל מקלטים ומאות מתנדבים ביום ניקו ופינו. פתחנו למעלה מ-600 מקלטים בשמונת ימי הלחימה. מאז, אנחנו משפצים מקלטים בשגרה ולא מחכים לאזעקה הבאה בשביל לפעול".
איך אתם מתחילים לעבוד על פרויקט בכל שכונה? מהו תהליך העבודה? "תמיד מתחילים בללמוד את השכונה והמאפיינים שלה. כל שכונה מתנהגת אחרת. לכל שכונה המקומות הכואבים לה. מתיישבים ב'טוטו' המקומי ומתחילים להכיר את האנשים. מחפשים את המנהיגים הצעירים המשפיעים בשכונה ודרכם לכל השאר.
"מאתרים את השטח הכי מוזנח בשכונה. 'סמל הסטטוס' למצב, ויחד עם המנהיגים המקומיים מתכננים שם את המהפכה. בונים שם גינה קהילתית, מתקני ספורט ופינות ישיבה.
"מגייסים מתנדבים, מביאים ציוד, שמים מוזיקה ומחלקים מלא חיוכים. הגינה תוך כמה ימים תהפוך לשטח הכי יפה בשכונה. פתאום המנהיגים במקום מבינים כמה כוח יש להם להוביל שינוי.
"הנוער לומד לעבוד עם הידיים ולהוביל שינוי דרך עשייה. לומדים חקלאות עירונית ושיפוצים. משם, עוברים בניין בניין בשכונה ויחד עם הדיירים והילדים משפצים את המקום, אוספים זבל, מתקינים תאורה ובונים גינה. פתאום השטח הריק מחוץ לבניין הופך למקום קהילתי ומחבק.
"העשייה והשינוי בשכונה גורמים לעוד מתנדבים להצטרף. נבנה גרעין מנהיגים חיובי ועוצמתי שמשפיע על מאות אנשים בשכונה. קבוצת המנהיגות שלנו ייחודית וכוללת מנהיגים בני 25-16 באותה קבוצה. הבוגרים משמשים מודל חיובי לנערים. יחד משפצים את השכונה, את הגינות המקלטים והופכים את השכונה להיות מקום בטוח, משפחתי ונעים. שינוי שמגיע מבפנים".
6 צפייה בגלריה
עושים שכונה
עושים שכונה
"הופכים את השכונה להיות מקום בטוח, משפחתי ונעים. שינוי שמגיע מבפנים"
(צילום: כאן 11)
איך המעורבות משפיעה על החיים האישיים שלכם? "יש לי בת קטנה בת שלוש. קוראים לה גשם. אני רואה איך היא גדלה לעתיד טוב יותר. מגיעה איתי להתנדבויות, משחקת עם הילדים בשכונה. מתערבבת עם עולים מרוסיה, מאתיופיה, דתיים וחילונים, עשירים ועניים. אין הבדל. זה הכי טבעי, הכי פשוט. העשייה גרמה לי לשים לב לשכנים שלי, לאנשים שסביבי. לטלפון שאני מקבל עם בקשת עזרה. שום דבר לא קורה סתם.
"זה 24/7. כל אירוע מגיע איתי הביתה. אם חד-הורית בחרדות איך תאכיל את הילדות שלה. נער שהסתבך עם המשטרה. ניסיון אובדנות. יש לנו מתנדבים יום-יום בעשייה ברחוב. גם כשאני בבית הראש נמצא שם. קשה להתנתק".
מה השאיפה הגדולה שלכם? "לבנות כאן את החברה הכי טובה שיש בעולם. מושתתת על ערכים של אהבת חינם, אחדות, ערבות הדדית, זהות. הגשמנו רק חלק מהחלום הציוני להקים בית בטוח לעם היהודי בארץ ישראל. עכשיו צו השעה הוא לעסוק בבניית חברת מופת. לבנות חברה שכל ילד יהיה גאה בה, ירגיש חלק ושייך וירצה לבנות בה את עתידו.
"אנחנו יודעים לפתח בישראל סטארטאפים שמתקנים כל בעיה שיש בעולם. הגיע הזמן לפתח את המודלים החברתיים הכי מוצלחים שיש. לתת לכל ילד את האפשרות לחיות בביטחון בשכונה שלו. לגדול עם חלומות וכלים להגשים אותם במציאות. לשבור את מעגלי העוני וההזנחה.
"המפתח להצלחה הוא פיתוח דור צעיר של מנהיגים אקטיביים שלא מוכנים לקבל את המציאות כמות שהיא. מנהיגים שמובילים את הסביבה שלהם מתוך זהות ושייכות, ערבות הדדית ואהבת חינם".
6 צפייה בגלריה
עושים שכונה
עושים שכונה
"פיתוח דור צעיר של מנהיגים אקטיביים שלא מוכנים לקבל את המציאות כמות שהיא"
(צילום: כאן 11)
מאיפה מגיעה תחושת השליחות? "אהבה לאנשים. אהבה למדינה. תחושת אחריות שזה עלינו. ברגע שאתה פוגש את המצב בשטח אתה מבין שחייבים לפעול בשביל לשנות אותו. יש לנו עם אחד קטן ומדינה אחת שלפעמים נותנת תחושה של יציבות ושגשוג אבל צריך לזכור שאנחנו רק 73 שנות עצמאות כאן. זה הכל שברירי מאוד. עד היום, בכל פעם שהגענו לעצמאות זה החזיק בין 70 ל-100 שנה.
"מה שמפרק אותנו יותר מהכול אלה מלחמות פנימיות, פירוד בתוך העם בין מגזרים. הדורות הקודמים הקימו את המדינה ונלחמו במלחמות לעצמאות. קבעו עובדה בשטח. עכשיו התפקיד שלנו זה לבנות את החברה הכי טובה שאפשר לחלום עליה. למצוא את המכנה המשותף ולהבטיח את העתיד של המקום הזה שאנחנו כל כך אוהבים".
ספר על עצמך, מה החוויה והרגשות שלכם בכל פרויקט ובפעילות באופן כללי? "כיף לעשות טוב. כשאתה אוהב את מי שסביבך ואת העשייה, אתה לא מרגיש שקשה. אתה מרגיש עוצמה גדולה. באמצע העבודה תמיד עוצרים ועושים מעגל גדול. מי שרוצה נכנס ומשתף מה עובר עליו. המתנדבים נחשפים ומדברים מהלב. נוצרת אינטימיות ומשפחתיות במעגל. אתה פתאום מרגיש שייך וחלק מחבורה מטורפת של אנשים שרצים קדימה לשנות את העולם".
מה התגובות שאתם מקבלים מהציבור? "וואו. תגובות מרגשות לאללה. מרגיש כאילו כולם חיכו ש'עושים שכונה' תקום. יש באז שנוצר סביב זה בכל מקום שאנחנו מגיעים. ברחוב ואפילו ברשתות החברתיות.
"'אתם העתיד והתקווה של המדינה הזו', 'חובה בכל עיר בישראל', 'מתי מגיעים לעיר שלנו?', 'איך לוקחים חלק בפעילות?', 'כולם מדברים על אחדות, אתם עושים את זה', אלו חלק מהתגובות שקיבלנו. מעגלי המתנדבים הולכים וגדלים ויש כבר אלפי אנשים שלוקחים חלק בעשייה המרגשת הזו. מי שמגיע פעם אחת להתנדב, נשאר. זה ממכר לעשות טוב בעולם.
"באחד האירועים הגיע נער מיפו עד לראשון לציון על קורקינט והצטרף לשיפוץ. 'ראיתי בסטורי באינסטגרם, זה נראה כיף וחשוב אז החלטתי להצטרף', הוא אמר. זה לא מקרה חריג. בכל אירוע יש מצטרפים חדשים".
6 צפייה בגלריה
עושים שכונה
עושים שכונה
"בעבודה משותפת עם עשרות המתנדבים שהגיעו לשטח, יצרנו את גינת החלומות"
(צילום: כאן 11)
התנועה "עושים שכונה" נבחרה להשתתף בתוכנית טלוויזיה חדשה בשם "המייקרז". מייקרז, או בעברית תקינה - עשיינים, הם יוצרים וממציאנים המשלבים ידע וכישורים מעולמות ההנדסה, האלקטרוניקה, התוכנה, העיצוב, המסגרות, הרתכות ועוד, שמייצרים בעצמם כל מוצר לו הם זקוקים.
ספר על הפעילות בשכונה שבה פעלתם עם המייקרז? איך המייקרז באו לידי ביטוי? "המייקרז הגיעו אלינו לשכונת רמת אליהו בראשון לציון. הצבנו להם אתגר איתו אנחנו מתמודדים יום-יום. איך להפוך שטח מוזנח וחשוך בין בניינים בשכונה שהילדים מפחדים להסתובב בו לשטח מואר ובטוח שישמש דווקא כמקום משחק לילדים וכמקום בטוח וקהילתי.
"המייקרז חבורה מוכשרת בטירוף. הביאו חשיבה יצירתית ופתרונות מגניבים לשטח! כשאתה מסתובב איתם ומתייעץ אין בעיה שאין לה פתרון. כל אחד מעולם היצירה שלו. בחביבות וחריצות הסתערו על המשימה ובעבודה משותפת עם עשרות המתנדבים שהגיעו לשטח, יצרנו את גינת החלומות".
איך היו התגובות בשכונה למה שהמייקרז עשו? האם נוצר שינוי במרקם הקהילתי? מה היה מגניב במיוחד במה שהם עשו? "עד היום שאתה מגיע לשכונה אתה רואה את השינוי שנעשה ואיך הם הפכו את המרכז למגרש משחקים עבור הילדים. האוכלוסייה המבוגרת התחילה לעשות שימוש בספסלים גם הם. השכנים התחילו להכיר אחד את השני ונוצר שיח ביניהם.
הפיתוח שהמייקרז עשו בשכונה הוא פשוט גאוני, איך שהם הצליחו לעשות את זה ואני מייחל שנצליח לשכפל את זה לשכונות נוספות. תחושת הביטחון חזרה לתושבים ובנוסף הפתרון לא עולה להם כסף. זו דוגמה איך אפשר בעזרת יצירתיות למצוא פתרון לכל בעיה".
6 צפייה בגלריה
עושים שכונה
עושים שכונה
"תחושת הביטחון חזרה לתושבים ובנוסף הפתרון לא עולה להם כסף"
(צילום: כאן 11)
  • הסדרה "מייקרז" תשודר החל ממחר 11.1.2022 בימי שלישי בשעה 21:15 בכאן 11 ובדיגיטל. בכל פרק מגיע צוות המייקרז, פותרי בעיות מקצוענים ומובילים בתחומם, עם הסדנה הניידת שלהם לארגון אחר בארץ. יחד הם ינסו למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות ולצרכים שונים, וליצור שינוי בחייהם של האנשים שיפגשו.