בשיתוף שופרסל
אזור חוף הכרמל ידוע בבננות הטעימות והאיכותיות שמגיעות ממנו למדפי הסופר, והרבה מהן נמצאות שם בזכות משפחת אבני מהמושב החקלאי גבע כרמל. ברק (34) ויאיר (26) נחשבים צעירים בנוף החקלאים הארצישראלי, שגילם הממוצע הוא 65. שני האחים החליטו להמשיך את דרכו של סבם, שנטע את הבננות הראשונות במושב והקים את אחד מבתי האריזה הראשונים בישראל ואת אביהם שפיתח במשך שנים את התחום.
"משפחת אבני בגבע כרמל זה בננות", מסביר ברק אבני בחיוך, "יש שלוש משפחות אבני שונות במושב שמתעסקות בבננות. לכל משפחה את הלקוחות שלה, אבל בעצם כל המשפחה המורחבת בעולם הזה. זה עובר ב-DNA, זה בתורשה".
4 צפייה בגלריה
שופרסל - משפחת אבני
שופרסל - משפחת אבני
ברק ויאיר אבני: "החקלאות עוברת בתורשה"
(צילום: ירון שרון)
כשפרצה המלחמה בשבעה באוקטובר, כשהם נמצאים בשיא העונה, מצאו את עצמם ברק ויאיר מגויסים לצה"ל. יאיר נקרא לשמור על גבול הצפון וברק משרת כממלא מקום של מג"ד במילואים. מי שנכנס לסייע בעסק המשפחתי הוא אביהם – שמצא את עצמו מפשיל שרוולים, עושה רוורס עם טרקטור ועגלה, נוהג על המלגזה, מתרוצץ בין העובדים בבית אריזה, קוטף בננות – הכל כדי לנסות לסייע לבניו לצלוח את התקופה המאתגרת ולהציל את העונה.
"רק אחרי חודש ושבוע אפשרו לי לחזור פעם ראשונה הביתה", מספר יאיר על ההתמודדות האישית בתחילת המלחמה ועל המתח בין ניהול עסק בענף החקלאות לבין שירות פעיל במילואים. יאיר מוסיף גם באתגר נוסף שעובר על חקלאי ישראל - המחסור הקריטי בידיים עובדות כתוצאה מכך שהעובדים הזרים שהחליטו בשבועות הראשונים למלחמה לשוב לארצם. "כרגע אני נמצא פה יותר", מסביר יאיר, "אבל ברק מזגזג בין המילואים לבין העבודה".
אחיו, ברק, משחזר את אותו הבוקר הדרמטי. "השבעה באוקטובר תפס אותנו באיזושהי מלחמה פנימית שלנו. ביום אחד, יאיר קפץ לגזרה הצפונית, לקחו את הטלפון שלו ולא היה עם מי לדבר בכלל. אני מתפקד כממלא מקום מג"ד במילואים, 400 חיילים על הראש, איפה אני ואיפה העסק", הוא מספר, "יש לנו פקידות שאחת מהן הייתה בעוטף עזה באותו הבוקר ועברה טראומה לא נורמלית ולמעשה כולנו ביחד התגייסנו כל אחד בגזרה שלו בשירות הצבא ובשירות המדינה".
4 צפייה בגלריה
שופרסל - משפחת אבני
שופרסל - משפחת אבני
יאיר אבני בשדה הבננות
(צילום: ירון שרון)
"הקניין של שופרסל הגיע ועזר בתפעול"
"זו תקופה מאתגרת. מאוד", כדבריו של ברק. "אני יכול לספר שבאותה נקודת זמן הקניין של שופרסל, שאנחנו עובדים איתו מעל 30 שנה, תמך ועזר ודיבר איתי בכל יום בטלפון. בחלק מהמצבים הוא אפילו הגיע לכאן ועזר בתפעול ובעבודה הכי בסיסית שיש. תמיכה מדהימה שקיבלנו, עטיפה, הרגשנו שאנחנו ממש חלק ממשפחה".
בעקבות המלחמה, קבוצת שופרסל השיקה תוכנית סיוע מיידית ונרחבת לחקלאים שבאה לעודד ייצור ורכישה ירקות ופירות כחול לבן. היא כוללת, בין היתר, מתן אשראי והקדמת תשלומים לעשרות חקלאים, מתן עדיפות מלאה לתוצרת ישראלית מקומית. התנדבות מצד עובדים בקטיף ברחבי הארץ וכמובן גם ליווי ותמיכה שוטפים.
4 צפייה בגלריה
שופרסל - משפחת אבני
שופרסל - משפחת אבני
"כולנו ביחד בעסק המשפחתי"
(צילום: ירון שרון)
"יש המון שליחות בלבחור להיות היום חקלאי"
למרות שהגיע מעולמות אחרים, ברק מאמין שאין תחליף לעבודה החקלאות. "הגעתי מעולמות אחרים לגמרי. כבר אחרי שהשתחררתי מהצבא הלכתי לעולמות של סטראט-אפים, אני גם עורך דין במקצועי ועשיתי הרבה מאוד דברים חוץ מהחקלאות", הוא מסביר, "היום אני יודע להגיד שיש משהו בעולם הזה, בלא להיות קבור במשרד אלא להסתובב ולהנות מהטבע ולעבוד עם המשפחה, אין לזה מחיר".
גם יאיר מוסיף ואומר: "אני לא חושב שיש כיף כזה. זה תחום מעניין ויש הרבה מה ללמוד, זה לפעמים אפילו מפתיע כמה. ובאופן כללי כיף לשלב בין המשרד לבין השטח, לעבוד בחוץ עם אנשים. זה משהו שאני מאוד אוהב. כולנו ביחד בעסק המשפחתי, אנחנו לא רק שותפים אנחנו גם חברים טובים".
4 צפייה בגלריה
שופרסל - משפחת אבני
שופרסל - משפחת אבני
מכניסים ידע מעולם האקדמיה לחקלאות
(צילום: ירון שרון)
אמנם בענף הבננות הרבה דברים עושים באופן מסורתי, אך השניים מביאים את החדשנות לעסק. "אני לוקח המון ידע מהאקדמיה ומהעולמות של ניתוח דאטה ומכניס אותו פנימה לתוך העולם הזה, של החקלאות, וזה מאפשר לי לצפות את ההיקפים יותר טוב ויותר יעיל בעבודה במגוון של תחומים", מסביר ברק.
"ברמה הערכית, חייבים את החקלאות", מסכם ברק אבני ואומר: "להערכתי היום להיות חקלאי יש בזה המון שליחות ובמיוחד אם אני מסתכל על החקלאים בצפון או על החקלאים בעוטף, הם שומרים על המדינה. במלוא מובן המילה".
סבא היה גאה? "אני חושב שכן. חד משמעית", הם אומרים יחד.
בשיתוף שופרסל