מתברר שהאגורות שלנו, בהן אנו נוטים לזלזל, יכולות לחולל שינוי עצום. השנה האגורות הללו הצטברו לסכום של למעלה מ-18 מיליון שקלים שנתרמו השנה ליותר מ-200 עמותות בישראל, והיוו עבורן עוגן משמעותי באחת התקופות הכלכליות המאתגרות שידעה המדינה – כך עולה מדו"ח סיכום שנת 2021 שמפרסמת "עיגול לטובה".
"עיגול לטובה" היא פלטפורמה חדשנית המאפשרת לעגל עסקאות בכרטיס האשראי לשקל הקרוב. סכום האגורות המצטבר עובר לתרומה לעמותות לפי בחירת בעל/ת הכרטיס, מתוך רשימת עמותות רחבה הכוללת את העמותות המובילות בישראל. מדובר בסכום חודשי ממוצע של כארבעה שקלים מכל תורם.
חרף המשבר הכלכלי שיצרה הקורונה, נרשמה עלייה של 9% בסך התרומות השנתי של הישראלים ובסך הכל, כולל תרומות ייעודיות, נאסף בשנה שחלפה סכום שיא של 18,257,802 שקלים לעומת 16,811,175 שקלים בלבד בשנת 2020. עד היום, מאז הקמתה לפני 13 שנה, אספה העמותה סכום מצטבר של יותר מ-95 מיליון שקלים עבור מעל ל-200 עמותות בישראל.
5 צפייה בגלריה
עיגול לטובה
עיגול לטובה
(עיצוב: סטודיו 361 )
על פי הדוח של "עיגול לטובה", בשנת 2021 נרשמה עלייה של 14% גם במספר המעגלים – כלומר הישראלים שתרמו לעמותות הקרובות ללבם. מספר כרטיסי האשראי הרשומים בעיגול לטובה עמד בסוף שנת 2021 על כ-458 אלף כרטיסים, בשלוש חברות האשראי הפועלות בישראל (ישראכרט, כ.א.ל ומקס).
מפילוח התחומים המועדפים על המעגלים הישראלים עולה כי הכסף שנתרם בשנה האחרונה התפלג כך: במקום הראשון – בריאות עם 31.2%, במקום השני – אנשים עם מוגבלות 15.3%, במקום השלישי - נוער בסיכון 12.7%, ואחר כך: כלל העמותות (ללא בחירת עמותה ספציפית) - 9.4%, הגנת הסביבה ובע"ח 8.9%, אזרחים ותיקים – 7.9%, נשים במצוקה – 5%, רווחה – 4.1%, חינוך – 3.3%, סובלנות וזכויות אדם – 1.5% ותרבות – 0.8%.

5 צפייה בגלריה
עיגול לטובה
עיגול לטובה
(עיצוב: סטודיו 361 )
עשרת יעדי התרומה המובילים היו בשנת 2021 העמותות הבאות: גדולים מהחיים, תנו לחיות לחיות, להושיט יד, עזר מציון, אלו"ט, כן לזקן, לתת, אביב לניצולי השואה, מרכזי הסיוע ועמותת עלם.
הכסף הנתרם ל"עיגול לטובה" מועבר לעמותות הנבחרות על ידי מחזיקי כרטיס אשראי שיכולים לבחור עד שלוש עמותות או שלושה תחומים עבורם הם מעוניינים לתרום את האגורות שנותרו לעיגול סכום בקנייה שערכו. העמותות עוברות תהליך סינון ופיקוח קפדניים המבטיחים שקיפות ובחירה מגוונת. הרישום הוא מהיר ופשוט ומספיקות רק 4 הספרות האחרונות של הכרטיס כדי להצטרף.
5 צפייה בגלריה
עיגול לטובה
עיגול לטובה
(עיצוב: סטודיו 361 )
ביאנקה יואל, מנהלת עמותת "כן לזקן", משתפת: "כן לזקן הייתה בין העמותות הראשונות שהצטרפו ל'עיגול לטובה'. כששמענו לראשונה על המיזם, היינו ספקנים - במה כבר יוכלו לעזור לנו כמה שקלים מכמה תורמים?החלטנו בכל זאת להגיש מועמדות ולנסות ולעמוד בכל הקריטריונים הנוקשים הנדרשים מהעמותות המשתתפות במיזם. מאז עברו כמה שנים ואני שמחה להודות בפה מלא שטעינו. הפרויקט הזה הוא פשוט חבל ההצלה שלנו כעמותה. ההכנסות מ'עיגול לטובה' הפכו להיות בסיס ההכנסה השנתית שלנו, תרומות אלה מאפשרות לנו יציבות פיננסית ראשונית ומשם אנו ממשיכים בגיוס יתר התרומות הנדרשות לפעילותנו. בשנת 2021 קיבלנו דרך עיגול לטובה מעל רבע מיליון שקלים".
5 צפייה בגלריה
עיגול לטובה
עיגול לטובה
(עיצוב: סטודיו 361 )
אורית סוליציאנו, מנכל"ית "איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית", מוסיפה: "בשנה האחרונה גייסנו באמצעות המעגלים והמעגלות שבחרו לעגל לטובת איגוד מרכזי הסיוע כרבע מיליון שקלים. סכום זה אפשר לנו להרחיב את הפעילות המשפטית והחקיקתית שלנו, כולל שמונה הצעות חוק שכבר בדרך לספר החוקים. התמיכה הקבועה הזו היא קריטית עבור ארגון כמו שלנו, והיא מראה את הכוח העצום שיש לכל אזרח ואזרחית, בקידום המאבק באלימות מינית בחברה הישראלית".
גידי כרוך, מנכ"ל "לקט ישראל", אומר: "בתקופה הזו שבה המשבר הקורונה כמעט ולא פוסח על אף אחד, התרומות מ'עיגול לטובה' אוספות שקל לשקל. ביחד נוצרת תרומה משמעותית וקבועה, שמאפשרת ללקט ישראל לסייע לכמות הנזקקים, שבתקופה זו רק הולכת וגדלה".
גם אברהם עטר, מייסד ומנכ"ל עמותת "להושיט יד" מחזק: "בשנת 2021 קבלנו דרך 'עיגול לטובה' תרומה של כ-870 אלף שקלים ולכן אנחנו יודעים שיש לנו עוגן הכנסה, שעוזר לנו בפעילות לטובת הצלת חייהם של מאות ילדים חולי סרטן וילדים בעלי נכויות מורכבות. 'עיגול לטובה' מהווה בסיס בטוח להגשים חלומות, ולסייע למאות משפחות בשנה להילחם על איכות חיי הילדים שלהן".

5 צפייה בגלריה
עיגול לטובה
עיגול לטובה
עדויות של נתרמים מ"עיגול לטובה"
(עיצוב: סטודיו 361 )
שלומי צדקי, מנכ"ל עיגול לטובה, מסכם: "עיגול לטובה פועלת מאז הקמתה במטרה לחולל שינוי בתרבות הנתינה והתרומה למטרות חברתיות באמצעות מנגנון חכם המאפשר לכל אזרח לתרום מעט אבל להשפיע בצורה ניכרת על עיצוב פניה של החברה הישראלית. כל זאת, בפעולה פשוטה באמצעות כרטיס האשראי או דרך השכר.
"בשנים האחרונות אנו עדים למגמת עלייה במספר התורמים ובהיקף התרומות, ואנו קוראים לאזרחים נוספים לקחת חלק ולהצטרף למעגל הנתינה של עיגול לטובה. מסתבר שכסף קטן יכול לחולל שינוי גדול - התרומות בשנה שחלפה היוו אי של יציבות עבור העמותות במיוחד בתקופה הכלכלית המורכבת שהקורונה יצרה וסייעו להן לצלוח אותה".