"למרות שיש לי נטייה למתמטיקה, הגעתי לסוף שנת הלימודים של כיתה ט' עם ציונים נמוכים במקצוע", מתוודה מאי אוחנה, מבית ספר מקיף ג' באשדוד: "המורה בבית הספר שלי בבית הספר מקיף ג' באשדוד ייעדה אותי לארבע יחידות, אך אני הייתי בטוחה שאני מסוגלת ליותר".
חברה לבית הספר, דניאל זבלונוב מוסיף: "לימודי המתמטיקה בשנה שעברה בכיתה ט' היו מאוד בעייתיים ולא סדירים בגלל הקורונה ובסוף השנה היו חסרים לנו דברים בסיסיים. מאוד רציתי להתקבל לארבע או לחמש יחידות במתמטיקה, אך חששתי שלא אצליח".
אוחנה וזבולונוב מייצגים קבוצה גדולה של צעירים בפריפריה שהזדקקו לעזרה בתגבור לימודי המתמטיקה בעקבות שנת הלימודים המאתגרת שחוו. השניים זכו להשתתף במיזם מיוחד בשם "עולים יחידה", שהוקם במיוחד עבור בני נוער כמותם.
את המיזם הקים אלון קולמן, איש היי-טק ומנהל קבוצת פיתוח בחברת הסייבר Hysolate. קולמן שירת בצה"ל כמדריך ומפתח תוכניות הדרכה ומתודולוגיות והדריך בין השאר נערים ונערות מהפריפריה שהידע שלהם לקה בחסר אך צה"ל זיהה את יכולותיהם.
5 צפייה בגלריה
אלון קולמן
אלון קולמן
"עבור רבים מהם, קיים פחד משתק סביב לימודי מתמטיקה, שמתגבר ככל שפערי הידע גדלים". אלון קולמן
( צלם - דודו רוזן)
התשוקה לסייע ולהדריך צעירים להצטיין בעולם המתמטיקה והמקצועות המדויקים המשיכה לבעור בו, ובשנת 2017, במהלך חופשת הלימודים באוניברסיטה, החליט קולמן להקים את מיזם "עולים יחידה" יחד עם אופיר ארנון ידידו שעבד באותה העת במינהל החינוך בירושלים. היעד של העמותה: לסייע לבני נוער להתכונן במהלך הקיץ לבחינה הגורלית ולאפשר לרבים מהם לעלות משלוש יחידות בגרות לארבע, ומארבע יחידות לחמש. זאת כדי לממש את חזונו לשלב את הפריפריה בהיי-טק, כפי שעשה גם בשירותו הצבאי.
קולמן הוביל כתיבת ספר הדרכה במתמטיקה עבור המיזם המבוסס על ניסיונו כמדריך וככותב תוכניות הדרכה בבסמ"ח. יחד עם שותפו בנה את התשתית הלוגיסטית: גיוס מתנדבים להדרכת התלמידים, בניית הקבוצות בתיאום עם משרד החינוך (8-5 תלמידים בכל קבוצה) וציוות המדריכים לקבוצות ולבתי הספר. התוכנית זכתה להצלחה ובשנים 2017 ו-2018 השתלמו בה כ-600 תלמידים בכל הארץ באמצעות כ-130 מדריכים ביניהם מהנדסים בכירים מהתעשייה, סטודנטים להנדסה ומתמטיקה, פנסיונרים אחרי קריירה בהיי-טק ועוד. הוכח כי המתודולוגיות שאלון פיתח עבור בני 18 בצה"ל עובדות ומשפיעות גם על בני 15 ורבים מהצעירים והצעירות הצליחו לשפר יכולות ולעלות יחידה.
5 צפייה בגלריה
הרגלי למידה
הרגלי למידה
"ככל שאותם צעירים יצליחו ויתחברו לעולם המדעי והאנליטי, כך עולה הסיכוי שישתלבו בתעשיית ההייטק הישראלית, הצמאה לכוח אדם איכותי".
(צילום: Shutterstock)
"כשהקמתי את המיזם בשנת 2017 יחד עם ידידי אופיר ארנון, רצינו לנצל את נקודת הזמן הקריטית שלפני התיכון כדי לעזור לצעירים 'לקפוץ' יחידת לימוד", מספר אלון קולמן. "עבור רבים מהם, קיים פחד משתק סביב לימודי מתמטיקה, שמתגבר ככל שפערי הידע גדלים. רצינו לגשת אליהם ממקום שונה, בכיתה קטנה, עם יחס אישי - כדי לעזור להם להתגבר על אותו שיתוק. ככל שאותם צעירים יצליחו ויתחברו לעולם המדעי והאנליטי, כך עולה הסיכוי שישתלבו בתעשיית ההייטק הישראלית, הצמאה לכוח אדם איכותי", הוא מסביר.
"זו משימתנו הלאומית לדאוג שצעירים וצעירות מהפריפרייה יעשו זאת. נדהמנו לגלות את רמת ההיענות וכמות האנשים שרצו לקחת חלק ולהתנדב במיזם. רבים מהם סטודנטים למקצועות ריאליים והייטקיסטים במשרה מלאה. שמחנו גם לראות שחברות הייטק רבות תומכות בעובדים המתנדבים ומעודדות אותן לעשות זאת על חשבון שעות עבודה בחברה. אך יותר מהכול, אני גאה במתנדבים המסורים שטרחו להגיע גם בשיא החום של הקיץ לכיתות הלימוד, ובעבודתן של נועה לוי ועדי לייבוביץ' שהתנדבו לנהל השנה את הפרויקט. לשמחתי החברה שבה אני עובד, Hysolate, הסכימה להירתם לפרויקט ולסייע ואף מימנה הדפסת ספרי הלימוד החיוניים ללימודים", מתגאה קולמן.
5 צפייה בגלריה
נועה לוי
נועה לוי
"הדרכנו השנה 300 תלמידים מכל גווני האוכלוסייה: דתיים, חילוניים וערבים". נועה לוי
(צילום: מור בואני)

"תחושות של התקדמות, ביטחון עצמי גובר ואופטימיות"

נועה לוי, מהנדסת תוכנה בחברת פייסבוק שניהלה השנה את הפרויקט יחד עם עדי לייבוביץ', מנהלת פרויקטים בחברת Moon Active, מוסיפה: "מגפת הקורונה, הלימודים דרך זום והמתיחות בדרום הקשו על התלמידים בכל רחבי הארץ ללמוד באופן מסודר ויעיל ונוצר פיגור בכל המקצועות, לרבות מתמטיקה. לאור זאת מיזם 'עולים יחידה' התמקד הקיץ לא רק בסיוע לעלות יחידה אלא במקרים רבים בהשלמת פערים כדי שהתלמידים יגיעו מוכנים לשנת הלימודים, מצוידים ביסודות המתמטיקה של כיתה ט'. לכן, ספר הלימוד של המיזם השנה כלל כלים, הסברים ותרגילים ברמת היסוד וכן חלקים מורכבים יותר שיאפשרו לתלמידים לעלות יחידה", היא מפרטת.
"בסיועה של רכזת מתמטיקה ארצית של כיתות ט' הצלחנו להתפרס השנה בכ-30 יישובים בפריפריה הארצית והחברתית ובמיוחד ביישובי הדרום שסבלו מהמתיחות הביטחונית האחרונה. הדרכנו השנה 300 תלמידים מכל גווני האוכלוסייה: דתיים, חילוניים וערבים בכל הערים והיישובים בנגב, בגליל ובמרכז שבהם פעלנו", מסבירה לוי.
5 צפייה בגלריה
הרגלי למידה
הרגלי למידה
"התמקדנו בתחומים כמו חוקי חזקות, גרפים ויסודות הטריגונומטריה והתרגילים ממש שינו את המצב".
(צילום: Shutterstock)
"עשרות סטודנטים ואנשי היי-טק התנדבו השנה להדרכות, חלקם בעלי רקע בהדרכה שהוא מרכיב חשוב בהצלחה. בביקורים בכיתות התחושה הכללית של המדריכים והתלמידים הייתה של התקדמות, ביטחון עצמי גובר ואופטימיות לקראת הבחינה הקובעת. אני ועדי שואבות מכך סיפוק גדול", לוי מוסיפה.
כפיר ברגר, מהנדס תוכנה בחברת מיקרוסופט ומתנדב בפרויקט, משתף: "התנדבתי לפרויקט לראשונה בשנת 2018 ובחרתי להדריך תלמידים בבית הספר מקיף ג' באשדוד, בית הספר שבו למדתי. אני חש קשר עמוק לבית הספר, למורים שלי ויש לי רצון לסייע לתלמידים, כך שמיזם 'עולים יחידה' מאוד התאים לי. נעים לחזור לבית הספר המוכר בתפקיד שונה, כמי שחווה והכיר את חיי התלמיד באותו המקום".
"הקיץ הקדשנו חלק גדול מהשיעורים להחזיר את התלמידים למסלול ולסייע להם לרכוש יסודות בסיסיים שנשכחו או לא נלמדו במהלך הלימודים הבלתי סדירים של הקורונה. התמקדנו בתחומים כמו חוקי חזקות, גרפים ויסודות הטריגונומטריה והתרגילים ממש שינו את המצב. אין ספק שהמוטיבציה ומצב הרוח השתפרו משיעור לשיעור והתחושה שלי היא שהתלמידים עשו צעד גדול קדימה, עמדו יפה בבחינה הקובעת וחלקם אף עלו יחידה, כפי שקרה בעבר. אני עומד לרשות התלמידים כל העת ושמח לסייע להם גם במהלך השנה, ככל שיצטרכו".
5 צפייה בגלריה
מאי אוחנה
מאי אוחנה
"הרגשתי כאילו למדתי שנה שלמה מחדש תוך שבועיים". מאי אוחנה
אוחנה מספרת: "השיעורים בהדרכה של כפיר ברגר בשבועיים האחרונים של אוגוסט במסגרת 'עולים יחידה' נתנו לי את הפוש הגדול להצליח בבחינה ולהתקבל לחמש יחידות. אלו היו שיעורים מאוד ממוקדים ומעשיים שכללו גם יסודות וגם תרגילים והרגשתי כאילו למדתי שנה שלמה מחדש תוך שבועיים".
"זו באמת הייתה נקודת מפנה שהובילה אותי לסיים תיכון בחמש יחידות במתמטיקה. התנדבתי לשירות צבאי ביחידה לוחמת אך כשאשתחרר אני אשקול ללמוד מקצוע מתחום ההייטק. תמיד אזכור את 'עולים יחידה' כבסיס לעתיד המקצועי שאני חותרת אליו".
גם זבולונוב יצא נישכר מהשתתפותו במיזם: "השיעורים של 'עולים יחידה' בהדרכת כפיר ברגר התחילו בדברים בסיסיים שחסרו לי ולחברי, ולאט לאט התקדמנו לתרגילים מורכבים ברמה גבוהה יותר ויותר. זו הייתה קפיצת מדרגה רצינית והצלחתי להתקבל לארבע יחידות בכיתה יוד, עם סיכוי לעבור לחמש יחידות בהמשך, שזה יהיה השיא מבחינתי. משמח לראות שיש מי שמתנדב לקדם בני נוער בתחום כל כך חשוב, רק מתוך רצון לעזור. אחרי הצבא ארצה ללמוד רפואה, מקצוע שמחייב תשתית טובה במקצועות מדויקים לרבות מתמטיקה וביולוגיה".