בשיתוף האיחוד האירופי
אופקים נראתה שונה השנה ביום המימונה. העיר הדרומית רגילה לעטות אווירת חג במועד הזה, שמסמל שמחה והכנסת אורחים. אלא שהפעם, את השמחה החליפו אבל ועצב גדולים. אחרי שאיבדה 47 מתושביה, בהם שמונה שוטרים וחמישה חיילים. יותר ממחצית השנה אחר כך, מדובר עדיין באזור מלחמה. השבוע, ביום המימונה, התארח כאן שגריר האיחוד האירופי בישראל, דימיטר טזאנצ'ב, שביקר בדרום כדי לחזות במו עיניו בזירות הרצח ולהביע את תמיכת הארגון בישראל.
זה לא היה הביקור הראשון של השגריר טזאנצ'ב באתרי הטבח בעוטף. "הייתי פעמיים בכפר עזה, הייתי בבארי, הייתי בניר עוז, כדאי להראות את הסולידריות שלנו ולראות במו עיניי את הטרגדיה שקרתה פה", הוא מספר. טזאנצ'ב נפגש עם השוטר הגיבור, רס"מ איתמר אלוס, שחיסל מחבלים, הגן בגופו על פצועים ושרד באומץ בלתי נתפס את מתקפת הטרור. אלוס שחזר באוזני השגריר את התמונות שלא יוצאות לו מהראש, מהאירוע בו איבד כמה מחבריו הטובים ביותר. "לא ידענו לאן אנחנו נכנסים באותה שבת", תיאר אלוס בהתרגשות ניכרת. "נכנסו לאופקים 15 מחבלים בשני טנדרים. זה הכביש שממנו הם באו, מפה הם נכנסו לרחוב הגורן וחיכו. מי שיצא למיגונית - ירו עליו. מי שנכנס פה לבלוקים, לחדרי המדרגות - הורגים אותו".


השוטר והשגריר צעדו ברחוב שקט, של בתים פרטיים, שבלתי נתפס שבשמחת תורה התרחש בו טבח עקוב מדם. "אני רץ לבית, לוקח את האקדח", המשיך אלוס, כשהשגריר מאזין לו בריכוז רב. "אשתי עצרה אותי, 'לאן אתה הולך?'. אמרתי לה, 'יש ירי בחוץ, אני הולך לבדוק את זה'. זיהיתי מצד שמאל את השוטר רוני אבוהרון. "רוני רץ למטה. כשהוא הגיע לכיוון הבית של רחל (אדרי, ניצולת הטבח שהוחזקה כבת ערובה במשך 19 שעות, מ"ש), הוא ראה מולו שלושה מחבלים. כשהוא ראה אותם, הוא הוריד את הכובע וצעק להם 'משטרה, משטרה!'. הם ירו בו במקום".

3 צפייה בגלריה
רס"מ איתמר אלוס
רס"מ איתמר אלוס
רס"מ איתמר אלוס
(ירון שרון)

רנ"ג אבוהרון, שנהרג באירוע והותיר אחריו אישה ושלוש ילדים, לא היה האדם היחיד שאלוס הכיר היטב ושנפגע לנגד עיניו. "פה זיהיתי את הרב שחר (בוצחק, רב הגרעין התורני באופקים, מ"ש). ראיתי אותו על הרצפה, עם האקדח שלו שלוף קדימה. רצתי אליו ואמרתי לו 'הרב, מה איתך?'. הוא ענה לי, 'אני לא מצליח להזיז את הרגליים'. איך שהסתכלתי לו על הפציעה, הגיח מחבל משם, איפה שהמאזדה". אלוס כרע על ברכיו, כאילו הרב עדיין שוכב למרגלותיו. "המחבל ירה עליי צרור, ואני חשוף, ככה", הוא מדגים. "קפצתי על הרב, תוך כדי שאני שומע את הכדורים שורקים. הכול מסביב היה מלא כדורים, ואני עצמתי את העיניים".
השגריר טזאנצ'ב, יליד בולגריה שמכהן בתפקידו מ-2021, שהקשיב בריכוז לסיפורו של איש המשטרה, שהביט דקות ארוכות בתמונות הנרצחים וההרוגים שאלוס הראה לו, התייחס לדברים בעברית שוטפת, אותה למד בשנים קודמות שבהן שירת בתפקידים דיפלומטיים בישראל. "חשוב לראות את התמיכה שלנו בתושבי ישראל", אמר בשם האיחוד האירופי. "העולם צריך לדעת על מה עם ישראל נלחם. הגעתי לפה כדי להכיר את איתמר ולשמוע את סיפורו. התרשמתי מאד מהעוצמה והגבורה שלו. זה באמת סיפור בלתי יאומן".

3 צפייה בגלריה
שגריר האיחוד האירופי  דימיטר טזאנצ'ב
שגריר האיחוד האירופי  דימיטר טזאנצ'ב
שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב
(ירון שרון)
אלוס התרגש מאד מדבריו של השגריר ופרץ בבכי, עליו הוא התנצל, אך השגריר השיב לו בחיבוק חם ובטפיחה על השכם. "תודה רבה לך, אחי", אמר לו אלוס ומחה את דמעותיו. "אני מקווה שבאמצעות הדיבור שלך, ההשפעה שלך, תוציא את זה בכל מקום. זה חשוב לי, אישית, ולמדינת ישראל. אתה יודע מה אני אומר לעצמי תמיד? שהם לא מתו לחינם. ".
טזאנצ'ב נפגש עם ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, שאמר: "שמחתי לראות כמה השגריר מעורה בקטסטרופה, בדבר הבלתי נסבל שקרה ב-7 באוקטובר. איך אמר לי השגריר? 'באירופה נלחמו 75 שנה עד שהגיעו למצב היום, שבו יש 27 מדינות שחיות בשלום. הוא נתן לי תקווה שאולי ניתן לדורות הבאים אפשרות לחיות פה בשקט ובשלווה".

3 צפייה בגלריה
ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני
ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני
ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני
(ירון שרון)

מאופקים המשיך השגריר לאתר המסיבה ברעים. "זה אחד המקומות הכי עצובים בארץ בהקשר ל-7 באוקטובר, כי פה נרצחו הכי הרבה ישראלים, והרבה נחטפו. נפגשתי עם בני משפחות של רבים מהחטופים", אמר והדגיש: "חשוב לי להראות את הסולידריות של האיחוד האירופי עם מי שאיבדו את הקרובים שלהם ועם מי שהקרובים שלהם בשבי. אף אחד לא צריך לעבור דברים כאלה. חשוב שהעולם יודע מה קרה. אנחנו באיחוד קוראים לשחרור חטופים ועובדים למען שחרורם".

בשיתוף האיחוד האירופי
פורסם לראשונה: 16:27, 01.05.24