זה התחיל כפרויקט חדשני לימי החופש הגדול שמטרתו להרחיק בני נוער, חלקם בעלי עבר פלילי ואחרים בסיכון, מהרחובות וממפגשים לא רצויים עם השוטרים, ולהפגיש אותם בשעות הערב עם השוטר הטוב, המחנך והמשלב בקהילה. במחוז הצפוני של המשטרה מתגאים בתוצאות של פרויקט המיל"ה: משטרה למען הנוער, ושואפים לקיים אותו מידי שנה.
פרויקט מיל"ה פועל במשטרה כבר מספר שנים. במסגרתו מאתרות יחידות הנוער ברשויות שונות בני נוער שצברו לחובתם הסתבכויות שונות עם המשטרה או כאלה שמוגדרים בסיכון, ומשלבים אותם במסגרת מיל"ה, עם צוות משטרתי מנוסה וותיק. "המטרה של המחוז הצפוני להרחיק את בני הנוער האלה מהרחובות ולסייע להם להפוך לאזרחים נורמטיביים", הסביר רפ"ק חנן סיבוני, קצין שיטור וקהילה במחוז הצפוני.
השנה החליטו להרחיב את פעילות מיל"ה, שמסתיימת מידי שנה בסוף חודש יוני גם לחופש הגדול.
2 צפייה בגלריה
פרוייקט מיל"ה
פרוייקט מיל"ה
בפעילות עם צייר גרפיטי
(צילום: דוברות המשטרה מחוז צפון)
במחוז הצפוני מופעלת תוכנית מיל"ה קיץ לשלושה מגזרים: ליהודים, לדרוזים ולערבים, כל אחד בהתאמות שלו, סך הכל 63 בני נוער משתתפים בפרויקט בצפון, המטרה היא לקרב את בני הנוער לעבודת המשטרה ולתעל את מרץ הנעורים לכיוונים חיוביים, הפעילות מתקיימת יום כן ויום לא, עם פעילויות ערכים ומורשת.
רויטל פז (49), מנהלת הרשות למאבק בסמים, ובאלימות באחת הערים בצפון, סיפרה "יש לי הקיץ 15 בני נוער, בתוכם בת אחת, מגיל 13 ועד ל-17.5, החיבור מאוד אינטנסיבי, 3 פעמים בשבוע, משעה 11 בבוקר או מהשעה 16 אחר הצהרים ועד לשעות הלילה, יש לנו סיירת הורים בעיר שמאתרת את בני הנוער, מדברת איתם ומציעה להם את המסגרת הזו, אנו פועלים לפי הקו המנחה שכל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו".
המפגשים איתם מתקיימים במועדוני נוער שונים בעיר ובעיקר מחוץ לעיר. "המפגשים כוללים רפטינג, סיור ב'יד ושם' ועוד פעילויות ערכיות וחינוכיות", הסבירה פז. השבוע, חוו בני הנוער חוויית גרפיטי חוקי על בניין בצפון. צייר גרפיטי צייר על הקיר של שתי ידיים, שיוצרות לב ובתוכן שקיעה. במשך שעות עסקו הנערים בצביעת הגרפיטי והשלמתו.
2 צפייה בגלריה
פרוייקט מיל"ה
פרוייקט מיל"ה
"זה מונע ממני להסתובב ברחובות בלילה".
(צילום: דוברות המשטרה מחוז צפון)

אורן, שם בדוי, בן 17.5, אחד החניכים במיל"ה קיץ הוסיף: "זה סבבה וזה כיף, יש לי חוויות, יש לי מדריך שהוא אחלה בן-אדם, לפני המיל"ה נפגשתי עם השוטרים והמפגשים היו גרועים, עשו עלי חיפושים. רציתי להיות במיל"ה כי נתנו לי חוות דעת חיוביות והמליצו לי על זה, זה מונע ממני להסתובב ברחובות בלילה, החלום שלי להיות מסתערב בצבא, אני ממליץ לכל אחד להיכנס למיל"ה, מאז שאני בפרויקט השוטרים לא עושים עלי יותר חיפושים".
רפ"ק סיבוני מסכם: "היה מרגש לראות את הנערים הערבים בביקור ביד ושם, הצלחנו להרחיק את כל בני הנוער האלה מהרחובות וממפגשים לא רצויים עם אנשי החוק, הם זכו לפגוש בחופש את השוטר הטוב והמחנך, והתקווה היא שנרוויח בזכות הפעילות עשרות אזרחים שומרי חוק בעתיד".