בעקבות הטבח האכזרי ב-7 באוקטובר, המראות הקשים בתקשורת וברשתות, המלחמה, המתח בארץ ומצב החירום המתמשך - היה ברור שישראלים רבים זקוקים לסיוע נפשי.
היוזמה "חוסן ברזל" באה לענות על הצורך, והפער שנוצר בעקבות זינוק של אלפי אחוזים בהיקף הפונים לקבלת טיפול נפשי וכולנו מצויים בתוך תרחיש אימים, בו מידי יום מצטרפים למעגל הזה אנשים נוספים.
2 צפייה בגלריה
סיור בקיבוץ בארי
סיור בקיבוץ בארי
קיבוץ בארי ב-7 באוקטובר
(צילום: דנה קופל)
היוזמה קמה תחת כנפיה של עמותת BrainstormIL שיוצרת אינקובטור לסטארטאפים בתחום ה-PTSD, בו החברות מקבלות ליווי מלא לגיוס משאבים ותמיכה בפיתוח הפתרונות הטכנולוגים שלהן.

"הביקוש לסיוע נפשי הולך וגדל - ואין מי שיעזור"

בדו"ח מבקר המדינה משנת 2019, עוד לפני רוב המשברים שפקדו אותנו, נחשף כי ישנו פער עצום בין הצורך של אזרחי המדינה בסיוע נפשי לבין יכולתה של מערכת בריאות הנפש לספק אותו - "הפסיכולוגיה הציבורית בקריסה", נכתב אז בדו"ח, אולם מאז, עקב אירועים משבריים כמו מגפת הקורונה, מערכות בחירות חוזרות ונשנות, אירועים ביטחוניים, הרפורמה המשפטית, ההפגנות ובוודאי הטבח והמלחמה - כל אלה החריפו את המצב פי כמה, והפער רק הולך וגדל.
כיום, זמן ההמתנה לטיפול נפשי בשירות הציבורי יכול לעמוד על 6-5 חודשים. ולמרות זאת פתרון למצב לא נראה עד כה באופק, בין היתר בגלל זליגה משמעותית של מטפלים מהשירות הציבורי לפרטי בשל פערי שכר משמעותיים.
2 צפייה בגלריה
נלחמים למען הפסיכולוגיה הציבורית ונגד הקיצוץ הצפוי של מחצית מהפסיכולוגים המתמחים
נלחמים למען הפסיכולוגיה הציבורית ונגד הקיצוץ הצפוי של מחצית מהפסיכולוגים המתמחים
הפגנה למען הפסיכולוגיה הציבורית, דצמבר 2020
(צילום: מוטי קמחי)
"המצב בו הביקוש לסיוע נפשי הולך וגדל ואין מי שיעזור, הוא בלתי נתפס", אומרים היזמים והוגי הרעיון איתי לילינג ויועד נתן, מנהלי חברת הסטארט-אפ נוירוביקה. "לנגד עינינו עמד הרצון לחבר בין פתרונות טכנולוגיים רלוונטיים לצורכי מערכת בריאות הנפש, ולהנגיש אותם לקהל רחב של מטופלים בעלות מינימלית", הם מוסיפים.
"זהו אינטרס לאומי וכאומת סטארט-אפ, זה אך הגיוני לרתום לשם כך פתרונות ישראליים בשלבי פיתוח שונים ולהאיץ אותם", מוסיף לילינג.
לצורך מימוש הרעיון חברו השניים אל עמותת BrainstormIL, ובכך היוזמה "חוסן ברזל" יצאה לדרכה. העמותה, מקדמת את תחום הנוירו-טכנולוגיה בישראל לצמיחה ולחדשנות. היא עושה זאת באמצעות יצירת חיבורים והזדמנויות בין הגופים השונים באקוסיסטם. החל ממומחים בתחום מכל האוניברסיטאות במדינה, ועד לחיבור עם קרנות הון ומיזמים ממשלתיים.
מייסדי העמותה היו סטודנטים לתארים מתקדמים במדעי המוח בעת הקמתה, ולכן הקו והמניע המחבר לפעולה הוא קודם כל ביסוס קהילה תוססת ומגוונת הפועלות להרחבת הפעילות על ידי הרצאות, פודקאסטים, תוכניות התמחות והאקתונים.
התכנית פועלת בשיתוף פעולה עם הרשות לחדשנות, מחלקות החדשנות של בתי החולים במרכז ובפריפריה, קופות החולים, האב חדשנות הבריאות הממשלתי (IMIL), מפא"ת מטעם משרד הביטחון, עמותות אנו"ש וממר"ם, משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה, תאגיד PWC וקרן CNS, יחד עם מעל ל-15 סטארטאפים מתחום בריאות הנפש.
סלמה: "עומדת בפנינו אפשרות להפוך את המשבר העצום להזדמנות לקדם את תחום בריאות הנפש הקונסרבטיבי - הישר אל העולם המודרני והטכנולוגי, על ידי פיתוח כלים ומוצרים חדשניים, נגישים ויעילים, המותאמים לצורך ככפפה ליד"
"המטרה שלנו היא להביא פתרונות טכנולוגים מדעיים ונגישים לחברה, המתאימים לצורכי המערך המורכב של בריאות הנפש בישראל," אומר אופק סלמה, מנכ"ל עמותת בריינסטורם. "בשיתוף פעולה עם גופים מובילים בתחום ובהשקפת מציאות חדשנית, אנו מאמינים שנצליח ליצור עבור הציבור כלים ופתרונות שישפרו את איכות החיים של הנפגעים.
"עומדת בפנינו אפשרות להפוך את המשבר העצום להזדמנות לקדם את תחום בריאות הנפש הקונסרבטיבי הישר אל העולם המודרני והטכנולוגי על ידי פיתוח כלים ומוצרים חדשניים, נגישים ויעילים, המותאמים לצורך ככפפה ליד", מוסיף סלמה. "החזון שלנו הוא להגדיל את ההיצע, לייעל את המענים הקיימים ולהביא לידי הטמעת פתרונות חדשים מבוססים מדעית, בדגש על טראומה וחרדה".
לדבריו, "העבודה תתבצע במסגרת צוותי עבודה מולטי-דיסיפלינריים בשילוב ייחודי עם מעבדה, מרכז רפואי וסטארט-אפ לטובת פיתוח פתרונות טכנולוגיים כמענה לאתגרים שגיבשנו. הפתרונות יעברו ולידציה מדעית במסגרת מחקר וניסוי קליני, ויוטמעו בגופים השונים כדי לייצר אימפקט משמעותי ושיפור המענה הקיים.
"בנוסף, הצוותים יקבלו מעטפת מנטורינג והרצאות איכותית, אופציה למימון במידת הצורך וליווי מלא לאורך כל התהליך בדגש על הנושא הרגולטורי. העבודה תתנהל ישירות מול הגופים המטמיעים מה שיקצר משמעותית את זמני ההטמעה. הצוותים הפיינליאסטים יקבלו חסות בתור שעות ייעוץ, גישה למשאבים בעלי ערך וממשקים ייחודיים להרמת הפרויקט שלהם.
"אנו מאמינים שעל ידי הסרה של גורמים מעכבים, השטחת הרגולציה וחיבור בין אנשים מדיסציפלינות שונות למטרה משותפת יש ביכולתינו לתת מענה חסר תקדים וראשון מסוגו בעולם לאתגרי בריאות הנפש" אומר סלמה ומסכם: "אנו קוראים לאזרחי ישראל לקחת חלק בבניית עתיד טוב יותר למען כולנו, עתיד שבו יהיה מענה נפשי טוב יותר, מדויק יותר ונגיש יותר".
ביום רביעי, 13 במרץ, יוצאת לדרך התכנית "חוסן ברזל" ועומדת בפני הזדמנות ייחודית לשנות את פני בריאות הנפש בישראל, וקוראת לכם לבוא ולקחת חלק במאבק החשוב הזה, אנחנו מזמינים ארגונים נוספים להצטרף כשותפים ביוזמה ובאימפקט לתחום בריאות הנפש. הצטרפו לעמותת BrainstormILׁ, על מנת ליצור יחד עתיד טוב יותר לכולנו.