הקיטוב והשנאה בחברה הישראלית הגיעו לנקודת רתיחה בשנה האחרונה. אירועי 7 באוקטובר טרפו את הקלפים, ולרגע נדמה היה שרוח הלכידות חזרה לפעום במשכננו - כבר באותה שבת ארורה המוני ישראלים נרתמו לסייע ולהתנדב, ונראה היה שעם ישראל התאחד מחדש.
אולם, בשבועות האחרונים נראה שהקיטוב והפילוג מוצאים את דרכם חזרה, לאט ובטוח, לשיח החברתי ומשתלטים עליו מחדש. מיזם "כללי גשר לשיח בונה", נולד בדיוק מתוך החשש הזה - שנחזור למציאות העגומה שהכרנו עד 7 באוקטובר. המיזם, שהוקם על ידי ארגון "גשר" הפועל לחיבור ולחיזוק הקשר בין חלקי העם השונים, כולל סרטון בהשתתפות משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן במלחמת "חרבות ברזל".
לדברי אילן גאל דור, מנכ"ל ארגון "גשר": "המשפחות השכולות שלקחו חלק בסרטון מייצגות חלקים שונים בעם ישראל, אולם בדבר אחד הן זהות - בדאגה הבלתי מתפשרת לעתיד החברה הישראלית ולאחדות העם. אנחנו שואפים שהכללים האלו יהיו כלי עבודה לכל החברה הישראלית, בכל דיון ובכל מחלוקת - החל ממעגלים אישיים, דרך שיח חברתי ותקשורתי ועד לפוליטיקה".

חן זנדר: "רק אם נדע להיות מאוחדים - ננצח"

חן היא אחות של נועה זנדר ז"ל (בת 22 במותה) שנרצחה ב-7 באוקטובר במיגונית ליד קיבוץ רעים, אליה נמלטה ממסיבת הנובה.
5 צפייה בגלריה
מימין: חן זנדר עם אחותה, נועה זנדר ז"ל
מימין: חן זנדר עם אחותה, נועה זנדר ז"ל
מימין: חן זנדר עם אחותה, נועה זנדר ז"ל
"ברגע שהציעו לי להשתתף בסרטון - מיד הסכמתי. בעיני הסרטון מייצג את הפסיפס הישראלי - כל אחד ואחת מהנופלים הגיע ממקום אחר, גדל בסביבה שונה, ייתכן מאוד שגם הצביע למחנות שונים במפה הפוליטית, ולמרות זאת כולם האמינו בערכים זהים, אהבו את היהדות ואת המדינה בעיקר איש את רעהו ללא הבדל של דת, גזע ומין. וזוהי צוואתם של הנופלים - שנדע לחיות פה יחד, שנאחה את הקרעים, נתגבר על הקושי ועל הכאב ונבנה יחד חברה מאוחדת וטובה יותר לכולנו, ושנהיה ראויים להם.
"השבעה באוקטובר הוא לאסון הגדול ביותר שחווינו במדינה הזו, וזה שהוביל למשבר אמון עצום של הציבור בהנהגה ובמערכת הביטחון, אבל בתוך כל הקושי והכאב - נחשף גם הכוח האדיר שיש לנו, האזרחים שאוהבים את המדינה ומתגייסים מיד להגן על גבולותיה ולהחזיר את הביטחון שאבד. שתורמים ופותחים את הלב, שמחבקים ועוטפים בחום, שמלווים את הנופלים בדרכם האחרונה עם דגל ישראל וזועקים את זעקת משפחות החטופים. יחד אנחנו כוח, ולא משנה מי יעמוד בראש. רק אם נשמור אחד על השנייה, נכבד אחד את השנייה, נדבר ונפתור את המחלוקות בנועם - רק אז ננצח".

שרית זוסמן: "השכול הפגיש אותנו עם עם ישראל היפה"

שרית היא אמו של רס"ל (במיל') בן זוסמן ז"ל (בן 22 במותו), לוחם בגדוד ההנדסה הקרבית 601 שנפל בקרב בצפון רצועת עזה ב-3 בדצמבר 2023.
5 צפייה בגלריה
שרית ובנה בן זוסמן ז"ל
שרית ובנה בן זוסמן ז"ל
שרית ובנה בן זוסמן ז"ל
(צילום: בן זוסמן ז"ל)
"חובתנו להתעקש על איכות חיינו בפנים, למרות ואולי דווקא בגלל המלחמה שמתחוללת בחוץ. זו הייתה חובתנו לפני 7 באוקטובר, וביתר שאת אחרי. הקשבה, תקשורת חיובית וכבוד הדדי - אלו הם אבני הבניין ליצירת חברה טובה יותר, ועלינו לבנות ולצמוח תוך כדי השבר שבו אנחנו נמצאים כעת.
"הערכים שבהם אנחנו מאמינים היום, אחרי שבן נפל, הם אותם ערכים שבהם האמנו בעבר וכעת הם קיבלו תוקף חזק יותר. עם זאת, אין ספק שבעקבות האובדן זכינו להכיר טוב יותר את הפנים היפות של החברה הישראלית. המפגש עם כל כך הרבה אנשים טובים, רק חידד בנו את ההבנה שיש כאן כל כך הרבה אנשים טובים, ומי שלא פגש בחלקים הטובים האלו שלנו - מפספס".

הרב שמואל סלוטקי: "אין לנו פריבילגיה להמשיך בשיח מפלג"

הרב סלוטקי הוא אביהם של האחים נועם וישי סלוטקי ז"ל, שגייסו את עצמם ב-7 באוקטובר ונהרגו בקרבות בקיבוץ עלומים.
5 צפייה בגלריה
נועם וישי סלוטקי ז"ל
נועם וישי סלוטקי ז"ל
מימין לשמאל: נועם וישי סלוטקי ז"ל
"שינוי השיח נדרש כדי שאפשר יהיה לבנות על גביו את הקומות הבאות של ההסכמות בחברה הישראלית. הסכמות בנוגע להתנהלות המשותפת במדינה כחברה יהודית ודמוקרטית. אני מצפה ששינוי השיח יפעל בשני מישורים: הראשון, בקרב חברי הכנסת ומשפיעי דעת הקהל בתקשורת. והשני - בציבור הישראלי.
"אם לפני 7 באוקטובר אפשר היה לחשוב שמערכת יחסים תקינה בחברה הישראלית היא סוג של פריבילגיה רצויה, עכשיו ברור שזו לא תוספת ראויה לאיכות החיים בארץ, אלא הבסיס לאפשרות לחיות כאן".

הדס הרשקוביץ: "הקרע בעם קרע ליוסי את הלב"

הדס היא אלמנתו של רס"ם (במיל') יוסף חיים (יוסי) הרשקוביץ ז"ל (בן 44 במותו), לוחם בגדוד 697 שבחטיבה 551, שנפל בקרב בצפון רצועת עזה.
5 צפייה בגלריה
משפחת הרשקוביץ
משפחת הרשקוביץ
משפחת הרשקוביץ
"אני מאמינה שהקפדה על שיח מכבד, הוא הבסיס שכולנו מצווים להקפיד עליו כדי לשקם את העם והמדינה שלנו. מבחינתי אין אפשרות שהעם שלנו יחזור למצב שבו היינו עד 7 באוקטובר. יוסי נפל והקריב את חייו למען העם והמדינה שהוא כל כך אהב, והקרע בעם קרע לו את הלב. אסור שהמוות שלו יהיה לחינם.
"אני מאמינה בכל לבי שרוב העם רוצה לחיות יחד ומאמין שזה אפשרי. ההתגייסות המדהימה של חיילי המילואים ושל העורף האזרחי, שהצליחו להניח את המחלוקות למען מטרה אחת - הצלת המדינה, רק מוכיחה שזה אפשרי. שיח מכבד הוא הבסיס לריפויי ואיחויי הקרעים. אני מתפללת שבדיוק כמו שיוסי האמין וחלם שיקרה - נקפיד יחד על שיח מכבד, ונמשיך להרבות אהבה בעם שלנו מתוך נקודת מבט טובה אחד על השנייה".

שמעון אלקבץ: "סיון ונאור תמיד ראו את הטוב שבבני האדם"

סיוון אלקבץ ז"ל, בתו של מנכ"ל רדיו דרום ומפקד גלי צה"ל לשעבר שמעון אלקבץ, נרצחה יחד עם בן זוגה נאור חסידים ז"ל, בביתם שבכפר עזה ב-7 באוקטובר. בני 23 היו במותם.
5 צפייה בגלריה
סיון אלקבץ ז"ל
סיון אלקבץ ז"ל
סיון אלקבץ ז"ל
בני משפחותיהם הפכו את דירתם של בני הזוג למיצג הנצחה עבורם. התערוכה כוללת הודעות שסיון כתבה למשפחתה זמן קצר לפני שנרצחה על ידי המחבלים, תמונות של בני הזוג ופריטים שהצליחו להישמר למרות הטבח שבוצע. בין הפריטים ישנה גם הספה המקורית שהייתה בדירה, ועליה כתמי דם.