זה (לא) רק ספורט: כ-100 נערים ונערות השתתפו השבוע (ראשון) בתחרות ליגת כפרי הנוער ברכיבת אופניים. התחרות, שנערכה בארץ לראשונה, התקיימה בכפר הנוער "הדסה נעורים", לזכרם של חמישה בוגרי כפר הנוער שנפלו במלחמה בעזה: מקסים מולצ'נוב, ניצן גולדנברג, אליק פוזניאוקוב, רומן ברונשטיין וניר בנימין.
בתחרות, שיצאה לפועל הודות לשיתוף פעולה בין עמותת "הרוח הישראלית" לאיגוד האופניים ולמנהל לחינוך התיישבותי-פנימייתי, שאף יזם את הליגה כולה יחד עם תנועת "עליית הנוער" - השתתפו כפרי הנוער אלוני יצחק, בן יקיר, בן שמן, ויצו-נהלל, הדסה נעורים, קריית יערים ונווה מדבר, כשבמדליות הזהב בקטגוריית הבוגרים זכתה הקבוצה מכפר הנוער בן יקיר.
המתחרים בתחרות חולקו לשלוש קטגוריות על פי גיל, והתחרו ביניהם במרוץ שליחים וב-Skills (בעברית: כישורי רכיבה), ששילב מכשולים במסלול מעגלי. בתום התחרות התקיים טקס להנצחת החללים, בו נכחו גם משפחות הנופלים.
"החוויה והאווירה סביב התחרות, בתחרות עצמה ובטקס חלוקת המדליות - היו מדהימות. התרגשתי לראות איך כל המשתתפים מתחרים ונלחמים בשביל כפר הנוער אותו הם ייצגו, מה שהוסיף עניין וחשיבות לאימונים שנדרשו לקראת התחרות", אומר נ', חניך בכפר הנוער בן יקיר. "גם הטקס שנערך לזכר החללים היה מרגש, ובסיכומו של דבר נראה היה שכולם נהנו מאירוע שתרם לי באופן אישי ואפשר לי להכיר רוכבים חדשים. אני כבר מחכה לתחרות הבאה בליגה".
3 צפייה בגלריה
משתתפי ליגת כפרי הנוער ברכיבת אופניים
משתתפי ליגת כפרי הנוער ברכיבת אופניים
במהלך התחרות. "הישגים שאפילו הם לא חשבו שהם מסוגלים להם"
(צילום: אוליביה אפלבוים)

תחושת מסוגלות ושיפור התפקוד ההתנהגותי

ליגת הרכיבה לכפרי הנוער הוקמה בתחילת חודש אפריל השנה. מאחורי הקמתה עומדות שתי מטרות: הראשונה, לאפשר לנערים ולנערות המתגוררים בכפרי נוער בארץ, להתמקצע ברכיבות על אופניים באמצעות אימונים משותפים והתנסות במקצים תחרותיים מגוונים. המטרה השנייה היא, להפוך את בני הנוער הללו לחלק מרכזי מעתודת ספורטאי העתיד של ענף האופניים הישראלי.
לדברי האחראים על היוזמה, במהלך החודש הקרוב מתוכננות מספר תחרויות נוספות במסגרת הליגה, אליהן מוזמנים להצטרף כפרי נוער נוספים. "ליגת כפרי הנוער היא חלום שמתגשם; קהילה שלמה של קבוצות רכיבה - ותיקות לצד חדשות שהוקמו מאז פרוץ המלחמה - מקבלות במה בליגה משלהן, שמעניקה להן אפשרות להציג את היכולות ואת ההישגים שעליהם הן עובדות כל כך קשה במשך כל השנה", אומרת דפנה לנג, יו"ר איגוד האופניים.
3 צפייה בגלריה
ליגת כפרי הנוער ברכיבת אופניים
ליגת כפרי הנוער ברכיבת אופניים
"התרגשתי לראות איך המשתתפים נלחמים בשביל כפר הנוער אותו הם מייצגים"
(צילום: אוליביה אפלבוים)
"תחושת המסוגלות אותה רוכשים בני הנוער דרך הרכיבה על האופניים, מביאה אותם להישגים שאפילו הם לא חשבו שהם מסוגלים להם", היא מוסיפה. "אנחנו בתחילתו של משהו חדש שמפיח תקווה, כזו שכולנו כל כך זקוקים לה בתקופה מורכבת זו".
לדברי אבי בקין, יו"ר המתנדבים של ארגון "הרוח הישראלית" ומי שנמנה על מקימי הליגה, "רוכבת מכפר הנוער קרית יערים, שבהתחלה לא הייתה מעוניינת להתחרות, עשתה זאת לבסוף והודתה כי עצם ההשתתפות גרמה לה להתגבר על החששות והפחדים שאפפו אותה, מה שממחיש את ההשפעה החיובית שיש להשתתפות בתחרות".
עבור בקין, שבמשך שנים מתנדב בתכנית "רוכבים עם כוכבים" - שנוסדה על ידי הארגון אותו הוא מנהל כמענה על הצורך בהעצמת בני נוער בסיכון - רכיבה על אופניים היא כלי טיפולי לכל דבר ועניין. "אנחנו נמצאים בתחילתו של התהליך, שכן מדובר רק בתחרות הראשונה. ולצד הצלחתה, למדנו והפקנו לקחים היכן שנדרש לשפר - על מנת שהתחרויות הבאות יהיו טובות ואפקטיביות יותר, והמתחרים יוכלו להתבלט ביכולותיהם הטכניות כמה שיותר", הוא אומר.
3 צפייה בגלריה
גביעי ליגת כפרי הנוער ברכיבת אופניים
גביעי ליגת כפרי הנוער ברכיבת אופניים
תוכנית טיפולית לבני נוער המגיעים מרקע מורכב
(צילום: אוליביה אפלבוים)
"אנחנו פועלים מזה שנים בכפרי נוער בארץ במסגרת תכנית 'רוכבים עם כוכבים'", מוסיפה ריבה בורוביק פרידמן, מ"מ מנכ"לית ה"רוח הישראלית". "מעבר לפעילות הספורטיבית, מדובר בתוכנית טיפולית לבני נוער המגיעים מרקע מורכב עם פערים משמעותיים, שמעניקה להם את האפשרות לפתח מסוגלות ולשפר את התפקוד ההתנהגותי שלהם, ובכך תורמת להמשך חייהם הבוגרים".
לדברי ערן גלבוע, הממונה על תחום הספורט במינהל לחינוך התיישבותי, "ליגת כפרי הנוער בענף אופני השטח היא חלום שמתגשם. השנה המינהל לחינוך התיישבותי, יחד עם שותפיו לדרך, הצליח לקדם עשרות מיזמי ספורט עבור אלפי תלמידים ותלמידות בכפרי הנוער.
"באמצעות הספורט אנחנו מצליחים להרחיב את סל הכלים והערכים של חניכי וחניכות כפרי הנוער ולחזק את חוסנם האישי, ערכם העצמי, את ההוגנות וההיכרות עם אוכלוסיות וקהילות מגוונות", הוא מסכם.