זה החל בהתנדבות של כמה סטודנטים בודדים ובתוך שנתיים הפך לתופעה - בירושלים ומחוצה לה. צעירים ישראלים מנצלים את זמן הבילוי שלהם, בשעות הערב ולא רק, לבילוי משותף בבתי קפה עם... קשישים, המבוגרים מהם ב-50 שנה לפחות, ויש כאלה גם בלמעלה מ-70 שנה.
זר שייכנס לבתי קפה ולמסעדות ויצפה בקשישים ובצעירים שעמם, יכול לחשוב שמדובר בסב ונכד, או אפילו נין, שהחליטו לבלות יחד. החברות שנוצרה בין הקשישים והצעירים, גורמת לקשישים להפיג את בדידותם, לרבים מהם אין כמעט בני משפחה כלל, והבילוי המשותף - הוא צורך של ממש, השומר על בריאותם של הקשישים.
2 צפייה בגלריה
למרות פערי הגיל, מוציאים את הקשישים מהבדידות
למרות פערי הגיל, מוציאים את הקשישים מהבדידות
למרות פערי הגיל, מוציאים את המבגורים מהבדידות
ההתנדבות הזו מתבצעת במסגרת יוזמת "גט חסד", שהוקם בתקופת הקורונה על ידי אש"ל חב"ד בשיתוף עם חב"ד בקמפוס. "אזרחים רבים היו בבידוד ולא מצאו את נפשם", סיפר הרב מנדי בלוי, "ואז גילינו את תופעת הקשישים שהבידוד שלהם - פשוט מסכן את חייהם. מצבם של רבים מהם הדרדר באופן דרמטי, נפשית או גופני. החלטנו לקום ולעשות מעשה והקמנו את 'גט חסד'. השאר היסטוריה".
בתקופה האחרונה, הצעירים המתנדבים בבתיהם של הקשישים בירושלים ובערים נוספות ברחבי הארץ, מדווחים על זינוק חד בחרדות של קשישים, בצל המלחמה והמצב הביטחוני. "חד משמעית, אנחנו מזהים השפעות של המלחמה על מצבם הנפשי של קשישים", אומר דוד-אור שחר, המרכז את היוזמה, במסגרתו למעלה מאלף סטודנטים וצעירים מבקרים באופן שוטף קשישים בודדים וניצולי שואה. "בין הקשישים ישנם גם בוגרי מלחמות ישראל שהאירועים מציפים אצלם חוויות קשות".
שחר הוסיף כי "יש לא מעט קשישים שבכלל מסרבים לפתוח את הדלת, בעקבות המצב. אנחנו כמובן מוצאים את הדרך להגיע אליהם ולסייע להם בכל דרך. כשהם מבינים שאנחנו באים לעזור, הם כמובן מתרככים ונרגעים".
הוא סיפר על מקרה טרי מהימים האחרונים. "סטודנטית שבאה לבקר קשישה, גילתה שהיא אושפזה במרכז רפואי, בעקבות הידרדרות פתאומית במצבה. היא כמובן מיהרה לעדכן אותנו וסיפרה שבאחרונה הקשישה הייתה נראית קצת בדעיכה נפשית ושהאירועים מציפים אצלה אירועי עברה. היא כמובן עשתה כל שביכולתה לעודד את מצב רוחה ובמקביל עירבה גם גורמי רווחה. "בעקבות מצבה של הקשישה, החלטנו להפתיע אותה במרכז הרפואי, ושיגרנו אליה משלחת גדולה של סטודנטיות שביקרו אצלה והעניקו לה מעטפת חמה של אכפתיות וחום".
2 צפייה בגלריה
פרויקט מבורך
פרויקט מבורך
פרויקט מבורך
ביקורי הבית הם גולת הכותרת. "הצעירים משחקים עם הקשישים ובחלק מהמקרים גם יוצאים איתם לבית קפה או מסעדה", מספר בלוי מאש"ל חב"ד, "רבים מהצעירים גם מבקרים אותם בערב שבת ומעניקים להם עוגה מפנקת וזר פרחים. מדובר בצורך ממשי שמאפשר לקשישים האלה חיי חברה. האור בעיניים שלהם ממחיש את הצלחת הפרויקט ואת החיים החדשים שזה מעניק להם. בנוסף לכך, אנחנו גם דואגים להם לחבילות מזון ולאביזרים חיוניים אחרים, כמו למשל ערכת תאורת חירום ועוד".
שחר מציין כי "ישנם מקרים חריגים בהם אני מבקש מהצעירים לקחת צעד לאחור, לטובת התערבות מיידית של גורמי רווחה", הוא מספר. "ישנם סטודנטים צעירים שלא יכולים לשאת עמם כאב כה גדול, ובמקרים מסוג זה אנחנו כמובן מתערבים. זו תופעה שאנחנו לוקחים בחשבון בקשר הכל כך מיוחד ומרגש שנוצר בין הצעירים לקשישים.
"אתן לכם דוגמה לקשר הנפלא הזה. לפני זמן קצר פגשתי את אחד הצעירים המתנדבים שסיפר לי שהקשיש שביקר אצלו בארבע השנים האחרונות - הלך לעולמו. הצעיר היה כל כך שבור, כאילו סבא שלו הביולוגי הלך לעולמו. בעקבות האירוע הזה שילבו בפעילות שלנו גם יועצים ואנשי מקצוע שיתנו מענה לצעירים במצב כזה".
במסגרת הפרויקט, יזמו המתנדבים והמתנדבות "מבצע יום הולדת" לקשישים. "הם מבררים מראש את תאריך יום הולדתם, מזמינים את חבריהם ועורכים יחד חגיגת יום הולדת ביתית ומשפחתית", מספר שחר, "אי אפשר לתאר את האושר שנשקף מפניהם של הקשישים בחגיגות המיוחדות האלה".
בעקבות המלחמה, רבים מהמתנדבים גוייסו לצבא ונוצר חוסר משמעותי מאוד. שחר מספר כי "המתנדבים, יחד אתנו, לא וויתרו וכך מצאנו פתרונות יצירתיים, בדמותם של בני נוער או בני זוג צעירים, שהסכימו לקחת על עצמם את ביקורי הבית האלה. מערך ההתנדבות נפתח לעוד קהלים ואפשר לנו את המשך תיחזוקו".