יונית ג'רופי (44) חלתה בסרטן השחלות. פעמיים. בפעם הראשונה, לפני שש שנים, בעודה בת 38 בלבד. ובפעם השנייה, כשנה לאחר מכן. למרות המחלה, ג'רופי אישה אופטימית, מלאת אמונה ושמחת חיים. פרופ' תמר ספרא, מנהלת המרכז לסרטן האישה בבי"ח איכילוב, צעדה איתה יד ביד מראשית הדרך, הן בריפוי הגוף והן בריפוי הנפש.
כבר שנים שבמערך האונקולוגי בביה"ח איכילוב מוצעים טיפולי רפואה אינטגרטיבית, לצד הרפואה הקונבנציונלית. אלא שלאחרונה פרופ' ספרא עורכת מחקר פסיכו-רוחני פורץ דרך, שמהווה את הצעד הראשון בדרך להפוך את הטיפול התודעתי האינטגרטיבי נגיש, ומקיים הלכה למעשה את ההבנה כי שילוב הרפואה המערבית יחד עם זו התודעתית, הוא השלם העולה על סך חלקיו.
4 צפייה בגלריה
מחקר תודעתי במחלקה האונקולוגית
מחקר תודעתי במחלקה האונקולוגית
פרופ' תמר ספרא מנהלת המרכז לסרטן האישה בבי"ח איכילוב, ויונית ג'רופי
כשג'רופי ביקשה להבין מדוע הסרטן תקף אותה דווקא במערכת הרבייה הנשית, פרופ' ספרא חזרה אליה עם הזמנה להשתתף במחקר חדש. כבר שנים רבות שפרופ' ספרא שואפת לחבר בין המדע לרוח, בין הרפואה הקונבנציונלית לרפואה האינטגרטיבית. זמן רב שהיא לומדת שיטות התפתחות שונות, מתמחה ומתרגלת מדיטציות וכלים תרפויטיים מתחומי הרפואה האינטגרטיבית, ולצד אלה ממשיכה לנהל מחקרים אונקולוגיים מדעיים. את חזונה הפכה למציאות לאחר שהכירה את פריידי מרגלית, מייסדת "מטא" – העמותה לפיתוח התודעה, שמאמינה בהפצת כוחה של התודעה והיכולות הפנומנליות הטמונות בה. "מטא" ביוונית קדומה, מסבירה מרגלית, זה "מעבר", "מעבר למה שנראה לעינינו ונגלה למוחנו האנושי".
  • להאזנה לתוכניות "גן עדן זה כאן" ברדיו ynet בהגשת פריידי מרגלית ואלימור הניג לחצו כאן.
פרופ' ספרא חקרה ולמדה את תהליכי המודעות בשיטת המטאיזם, ולאחר שבחנה אותם לאורך זמן, תכננה וקיבלה אישור רשמי למחקר איכות חיים בבית החולים איכילוב. "עד היום אין מחקר המוכיח בצורה ברורה את הקשר בין בין גוף לנפש", מסבירה פרופ' ספרא. "אנחנו מבקשות להנגיש לנשים חולות סרטן כלים פסיכו-רוחניים והיכרות עם היכולת להשפעת התודעה על בריאותן הנפשית, בתקווה שבכך נוכל לשפר את איכות חייהן ואת יכולת ההתמודדות שלהן עם מחלת הסרטן".
4 צפייה בגלריה
מחקר תודעתי במחלקה האונקולוגית
מחקר תודעתי במחלקה האונקולוגית
"אנחנו מבקשות להנגיש לנשים חולות סרטן כלים פסיכו-רוחניים והיכרות עם היכולת להשפעת התודעה על בריאותן הנפשית". פרופ' תמר ספרא

האם התודעה יכולה להשפיע על הבריאות?

בחזונה, חולמת פרופ' ספרא להפוך את הסרטן למחלה שחיים לצידה, ולא למחלה הנתפסת "כפרוזדור" למוות. כרופאה, היא מספרת שהתחברה לשיטת המטאיזם בעיקר בשל השיטתיות שלה. "המודלים של השיטה הופכים את העבודה התודעתית לשיטתית, מתודולוגיה סדורה ונגישה לכל בר דעת", מסבירה פרופ' ספרא.
"היה לי חשוב לסייע למטופלותיי גם בשאלות הפילוסופיות. עבורי הן חלק בלתי נפרד מהרפואה כי כיום כולנו כבר מכירים מחקרים שמצביעים על כך שטיפולי גוף-נפש עשויים לשפר את דרך ההתמודדות של חולי סרטן עם מחלתם. ואכן לראשונה בישראל, החלטנו לבדוק את ההשערה המחקרית הזו גם אצלנו, המחקר בעיצומו, ועדיין אוסף נתונים". המחקר, יש לציין, נערך ללא עלות של המשתתפות בו, וללא מטרות רווח.
שיטת ה"מטאיזם", שמרגלית פיתחה לפני למעלה מעשור, היא פילוסופיית חיים מעשית ודרך להתבוננות על המציאות.
צפו בריאיון עם פריידי מרגלית ואלימור הניג המציג את עיקרי שיטת המטאיזם:
מרגלית מסבירה כי בעזרת מתודולוגיה מובנית היא מלמדת על כוחה האינסופי של התודעה ומסייעת לאנשים להבין כי "המציאות" אינה אלא השתקפות מדויקת, הולוגרמה, מראה של נבכי התודעה. באמצעות הכלים התודעתיים שמלמדת מרגלית בשיטתה, יכול כל אדם שחפץ בכך, לחקור את תודעתו, לפענח את מציאות חייו ומכאן גם לשנות אותה.

הסרטן כקריאה לשינוי

לגישתה של מרגלית, "סרטן בראי המטאיזם מייצג התפרצות של הדחקה והסתרה פנימית". "אפשר להגיד שזה צלצול השכמה, מלחיץ למדי, שמטרתו להעיר אותנו בהקדם ולהפנות את תשומת ליבנו לחוסר האיזון המשתולל בתוכנו. צריך להבין שתאים סרטניים קיימים כנראה בגוף האדם כל הזמן. במצב מאוזן מערכת החיסון מזהה ומשמידה אותם ללא בעיה, אך כשאנחנו בחוסר איזון קיצוני", טוענת מרגלית, "אנו מרוחקים מעצמנו ומהאותנטיות שלנו, הגוף נאלץ לקרוא אותנו לסדר, זו הסיבה שאנחנו מאמינות שיש צורך להקשיב לגוף, להעניק לו חמלה ומענה לצרכים העולים ממנו", מסבירה.
לשאלה "כיצד חומלים על גופנו?" מרגלית עונה: "כדי להבין מה יצר את המחלה מלכתחילה, יש לחקור את שורש היווצרותה המנטלי, הרוחני. במקום לשבת ולחפש 'אשמים', לרבות ההורים, הגרוש הבוגדני, המזל או הגנטיקה, שיטת המטאיזם תומכת בלקיחת אחריות פרואקטיבית. היא מספקת כלים ומודלים לחקירה פנימית, עצמאית, מתוך הבנה שהכול בתוכנו. אחד העקרונות המרכזיים בשיטה גורס כי 'אין כלום בחוץ': כל מה שקורה בחיינו מייצג באופן מוחלט את המתחולל פנימה, בנבכי תודעתנו".
"כל האירועים בחיינו, אינם אלא מסך של אשליה, כמו מסך טלוויזיה המקרין לנו את הסרט המתנגן בתוכנו. ולכן תמיד נבקש להפנות את המבט פנימה, אל החלקים המודחקים והלא מודעים שלנו עצמנו", מרחיבה מרגלית.
4 צפייה בגלריה
מחקר תודעתי במחלקה האונקולוגית
מחקר תודעתי במחלקה האונקולוגית
"תמיד נבקש להפנות את המבט פנימה, אל החלקים המודחקים והלא מודעים שלנו עצמנו", פריידי מרגלית.
נורית כהן, מנהלת מחלקת "בריאות" בעמותת "מטא", מסבירה שלמיקום הסרטן בגוף יש חשיבות עמוקה בהבנה שלו, "האיבר שבו המחלה מתפרצת 'מלשין' ומספר על מהות המחלה ושורש הבעיה התודעתית". היא ממשיכה תוך כדי שהיא ממחישה ומצביעה על השד שלה. "אצלי לדוגמה, הסרטן התגלה בשד ולימד אותי על דפוס התנהגות של ריצוי-יתר בחיי. השד, הרי, מייצג הנקה והענקה, אך כאשר נתינה יוצאת מפרופורציות והופכת לריצוי-יתר, היא מסכנת את הנותנת".

מסע אל נבכי התודעה

ג'רופי, שבחרה להצטרף למחקר, מתארת בעיניים בורקות חוויה מעצימה בת שלושה חודשים, שבמהלכה היא וחברותיה למחקר עברו מדי שבוע תהליך אינטימי, קבוצתי, וגילו את עצמן מחדש. "למדתי להתחבר למהות, לאהוב את עצמי ואת גופי על כל הצלקות שבהם, להכיר בחולשות הנפשיות והגופניות שלי לצד החוזקות והמתנות שבי. הבנתי סוף-סוף מדוע דווקא השחלה היא זו שנפגעה אצלי. התהליך המחקרי עזר לי להתעורר ולהאיר את היצירתיות שבי, להגשים את עצמי, לטפל בי באהבה מלאה אחרי שנים בהן טיפלתי באחרים ולעצמי השארתי פירורים. השחלה העירה את האישה שאני והזכירה לי שאני כבר לא ילדה ושהגיע זמן נשיות והתבגרות. עצם ההבנה והחיבור בין הדברים, איפשר ריפוי נפשי עמוק, שלא לדבר על חברות נפש שהכרתי שם, וכלים פרקטיים להתמודדות בחיים. כל אחת מחברותיי לתהליך המחקרי חוותה ניסים כאלה ואחרים", היא משתפת.
4 צפייה בגלריה
מחקר תודעתי במחלקה האונקולוגית
מחקר תודעתי במחלקה האונקולוגית
הזמנה לכנס בנושא "איך התפתחות התודעה יכולה להשפיע על הבריאות?"
"היום, למעלה משש שנים לאחר שהסרטן התגלה לראשונה בגופי, כשאני ללא עדות למחלה פעילה, אני יודעת לשמור על עצמי ולהישאר בריאה. אני נוטלת טיפול רפואי אונקולוגי משמר שאינו פוגע באיכות החיים שלי, ובעיקר מיישמת את כל מה שלמדתי מהמסע הארוך שלי בעולם סרטן האישה. אני מחויבת יותר מאי פעם לעצמי, לדאגה לצרכים הפנימיים והעמוקים ביותר שלי, ולצד הנתינה שלי לעולם, אני לא שוכחת לשים את עצמי במרכז", מוסיפה ג'רופי.
ג'רופי הפכה את הסרטן שלה למתנה, לא רק עבור עצמה, אלא עבור כל האנשים שבהם היא נוגעת ומשפיעה. היא מפיצה לכל עבר את הבשורה ומעוררת אנשים שלא לחכות ל"קריאת השכמה" מיותרת."הזמן להתעורר הוא עכשיו, כי אין זמן אחר", היא פוסקת, ומזמינה את כולנו לעבוד על הדפוסים והמחסומים שכבר נותנים אותותיהם בחיינו. "להעז ללכת עם עצמנו עד הסוף כאילו אנחנו בסוף חיינו, לאהוב, לנשום, לחוות, ללמוד ולא להפסיק להתפתח".
  • לרגל חודש המודעות לסרטן השד ייערך ביום ראשון ה-23.10, כנס בנושא "איך התפתחות התודעה יכולה להשפיע על הבריאות?" בשיתוף בי"ח איכילוב ו"מטא" – העמותה לפיתוח התודעה, בהשתתפות הקהל הרחב. הכנס, כמו גם המחקר כולו, הם ללא מטרות רווח ולתועלת הציבור בלבד. להרשמה חינם לחצו כאן.