בתוכנית של ג'ודי ניר מוזס שלום ורענן שקד, ברדיו ynet סיפרה דנה (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת) אמא לארבעה ילדים, שלושה ביולוגיים והקטן באומנה על תהליך החיבור לילד שהצטרף למשפחה
איך עושים את הדבר הזה? "אז קודם כל חולמים, כל החיים שלי מאז שהייתי צעירה חלמתי שיהיו לי ארבעה ילדים אבל שלושה ביולוגיים ולאחד אני אתן בית. ואחרי שעשיתי את שלושתם, הגעתי לאפשרות הזו של אומנה".
בעלך זרם איתך? "כן, זרם איתי מאוד וגם הילדים. לפני שעשיתי את ההחלטה הזו התייעצנו כל המשפחה, ואז בדקתי איפה והגענו ל'אור שלום' שזו עמותה מדהימה".
כשבעצם מה הסידור? אילו ילדים זקוקים למשפחת אומנה? "אלו ילדים שבעצם הוציאו אותם מהבית בצו בית משפט, בתים שלא מתפקדים. שמוציאים אותם לבית קלט ששם בעצם הם מחכים להתאמה למשפחה שתיקח אותם. את הבן שלנו לקחנו כשהוא היה בן 4 ושמונה חודשים, והיום הוא כבר בן 14 כמעט, עשינו לו בר מצווה, הוא אצלנו 9 שנים, והוא בתוך המשפחה".
"דנה, מה הקשיים שהתמודדתם איתם? או שאתם עדיין מתמודדים?" "זה אתגר, כי בעצם אלו ילדים שעברו דבר או שניים. הרי לא מוציאים אותם מהבית כי זה בית של הורים מתפקדים. אז כאלו, הילד שלנו שהוא ילד מהמם-מהמם הוא בא בקושי מדבר, בקושי, עם מלא חרדות. בפיגור התפתחותי מאוד-מאוד גדול, הוא היה קטן מדי בגוף ורזה. היינו צריכים לעשות עבודה כשהדבר הכי חשוב בעיניי זה ליצור את תחושת השייכות ושיסמוך עלינו".
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה משפחה טבע שדה אדמה
אילוס אילוסטרציה משפחה טבע שדה אדמה
"שהדבר הכי חשוב בעיניי זה ליצור את תחושת השייכות ושיסמוך עלינו".
(צילום: shutterstock)
"מה הוא עבר, דנה? מאיפה הוא מגיע?" "הוא מגיע מהמרכז, מבית של אימא לא מתפקדת שיש לה חמישה ילדים, את כולם הוציאו מהבית. עם אימא אלכוהוליסטית, הוא לא קיבל את מה שהוא צריך. לא חום, לא אהבה, לא אוכל בזמן, לא גירויים מתאימים, הרבה פעמים הוא ראה אותה שיכורה על הרצפה, לא מתפקדת. תחשבו על ילד בן 3 וחצי שיושב עם אימא שלו והיא לא עונה לו בכלל. הוא עבר המון, וכשלוקחים בעצם ילד הביתה ככה צריך לפתוח את הלב. אני חושבת שזה הדבר הכי מדהים שעשינו בחיים שלנו, כולנו, שנתנו לילד הזה בית והוא ילד מהמם. הילדים שלי הרוויחו הילדים שלי למדו מה זה נתינה ומה זה להתחלק ומה זה להכיל".
ויש לכם ליווי של פסיכולוג? "יש לנו ליווי, או שמלווים בצורה באמת עוטפים באהבה, יש לנו עובדת סוציאלית שמגיעה אחת לחודש ותמיד שם אם אנחנו צריכים בכל משבר, פסיכולוגים, אבחונים, הכול. כל מה שצריך. באמת 'אור שלום' זו מעטפת מדהימה, העמותה מדהימה".
הוא היה הולך לאימא שלו? ראה את אימא שלו במהלך השנים? "אנחנו נוסעים איתו עד היום אחת לשבועיים, למרכז קשר לעיר שבה הוא נולד ואימא שלו גרה, ושם הוא פוגש את המשפחה תחת פיקוח".
מה זה משפחה? איפה האחים שלו, עם האימא? "לא, יש לה חמישה ילדים, כל הילדים מחוץ לבית והם באים אחת לשבועיים וכולם פוגשים אותה במרכז קשר".
3 צפייה בגלריה
"זה נשמה של ילד שרוצה רק שיאהבו אותו, שיראו אותו, שיחבקו אותו שיכילו אותו".
"זה נשמה של ילד שרוצה רק שיאהבו אותו, שיראו אותו, שיחבקו אותו שיכילו אותו".
"זה נשמה של ילד שרוצה רק שיאהבו אותו, שיראו אותו, שיחבקו אותו שיכילו אותו".
(צילום: shutterstock)
כולם הסתדרו במשפחות אומנה? "כן כן, כולם הסתדרו במשפחות אומנה ואנחנו כבר בתהליך אימוץ, אנחנו רצינו וביקשנו".
האימא לא מתנגדת? "לא, היא יודעת שהיא לא מסוגלת. היא, את יודעת, זה הורים שהם לא הורים רעים, הם פשוט, החיים לא פשוטים ולפעמים לא מצליחים. אז היא לא התנגדה, וקיבלנו אישור ואנחנו בתהליך ואני רוצה להגיד רק שאנחנו, כשלקחנו את הילד שלי מהבית קלט, נשארו שם עוד 17 ילדים בבית. וכשרואים את המבט של הילדים האלה מסתכלים עלייך כשאת הולכת, זה משהו שנשאר חקוק בלב. אלה ילדים שצריכים בית, שצריכים שמישהו יפתח להם את הלב. כרגע חסרות 70 משפחות ב'אור שלום'. זה נשמה של ילד שרוצה רק שיאהבו אותו, שיראו אותו, שיחבקו אותו שיכילו אותו, בלב כזה פצוע שצריך מישהו שיתקן. שיחבק ויתקן".
העמותה עוזרת גם כלכלית? "כן, יש סכום מסוים שמקבלים כל חודש, אני מקבלת חופשים, אני מקבלת בשבילו קייטנה, משלמים בית ספר, יש עזרה ממש. אם צריך אבחון אז משלמים אבחון".
ומה מצבו היום? "הוא מדהים, הוא מתפקד מדהים, הוא בכיתה רגילה עם ילדים רגילים, הוא קצת ילד מחולק כאילו יש לו שתי משפחות, שזה מהמם, אבל הוא התאקלם גם אצלנו במשפחה. הבנות שלי אומרות תמיד שעד שהן לא רואות פעם בחודש את העובדת הסוציאלית אז הן נזכרות ש'רגע בעצם הוא לא היה תמיד. הוא הגיע'. אצלנו במשפחה הוא ממש התאקלם, אין ספק שזה אתגר, אבל אני תמיד אומרת שזה יותר שווה מיאכטה, ממרסדס, זו הנתינה הכי מדהימה בעולם והמשמעות הכי בעיניי מדהימה בעולם".
אנשים שיכולים להתעניין, לשקול לרצות, לאן לפנות? "אפשר להיכנס לאתר של 'אור שלום'. ולמלא שם את הפרטים ואז מוזמנים לקבוצה ככה להרצאה. אחר כך יש מיונים עד שמקבלים אישור שאתם כן יכול להיות משפחה הם מלווים ומסבירים ופורסים את הכל על השולחן".
תמיד יש לי אסוציאציות מהסרטים שלוקחים ילדים ממשפחת אומנה וזורקים אותם ומתעללים בהם. אני מכירה את 'אור שלום' וזו עמותה שבאמת עם יד על הדופק כל הזמן "עברנו מבחנים וראיונות ושיחות וזה ככה חימם לי את הלב שככה בואי בודקים אותך, הופכים לך את הקרביים".
3 צפייה בגלריה
ילדים
ילדים
"מניחים בידיים שלך לב"
(צילום: Shutterstock)
כדי לוודא שאת הבן אדם בשביל המשימה הזו. "בוודאי, מניחים בידיים שלי לב".
מניחים בידיים שלך לב, זה משפט נכון. ואנחנו מחפשים באור שלום משפחות שיעשו לכם טוב, לא פחות מלילד אז תיכנסו לאתר של "אור שלום".
  • "אור-שלום" הוא ארגון ללא מטרות רווח המטפל בילדים ונוער בסיכון שהוצאו מחזקת הוריהם על ידי רשויות הרווחה בשל נסיבות של חוסר מוגנות קיצונית וקשיים בתפקוד ההורי. מעל 40 שנים, הארגון פועל כדי להעניק לילדים אלו את כל מה שנמנע מהם – הגנה מידית, בית חם, יד מחבקת, משפחה עוטפת וכל מה שילד זקוק לו לצורך התפתחות תקינה וסיכוי אמיתי להווה ולעתיד טובים יותר.