בשיתוף רוח טובה
4,920 תלמידים מכל הארץ הגישו השנה 164 פרויקטים חברתיים וסביבתיים במסגרת "יוצרים שינוי" - תכנית חינוכית בינלאומית, הפועלת ב-75 מדינות, ומופעלת בישראל על-ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון ומשרד החינוך.
"יוצרים שינוי" פונה לאנשי חינוך המעוניינים לאפשר לתלמידיהם להיות יזמים אכפתיים ומעורבים בקהילה. מטרת התוכנית היא לאפשר לכל ילד וילדה בישראל להאמין ביכולתם ולהוביל שינוי חיובי, בתחומים שמפריעים להם ורלוונטיים לעולמם, באמצעות תהליך בן ארבעה שלבים: להרגיש מה רוצים לשנות, לדמיין את הפתרון, לעשות פעולות שיוצרות את השינוי, ולשתף בתהליך ולעורר השראה אצל אחרים.
צפו במגוון הפרויקטים שיצרו תלמידים במסגרת "יוצרים שינוי":

היוזמות הרבות נבחנו על ידי צוות שיפוט מקצועי, ובשבוע החולף (ה-2.11) הוכרזו הזוכים: "כדי שגם לקויי ראייה יצאו לבדם לקנות" – אפליקציית ברקוד שמקריאה ללקויי ראייה פרטים חיוניים הכתובים על המוצרים במרכולים שיזמו תלמידות כיתה ז' מחטיבת הביניים "קופטאן", שבדלית אל כרמל.
ו"עלילון לאכול נכון"- קומיקס שמעודד אכילה בריאה שהופץ בקהילה, אותו יזמו תלמידי כיתה ג' בביה"ס יסודי "מעוז המכבים", שבמודיעין-מכבים-רעות.
שתי המשלחות של המיזמים הזוכים ייצגו את ישראל בכנס הבינלאומי שיערך השנה בזום, בתאריך 10.12.21 - יום זכויות האדם הבינלאומי.
הכנס בו השתתפו התלמידים שיצרו שינוי מכל הארץ, התקיים בזום, ויצר מפגש מרגש בו הוצגו יוזמות חברתיות וסביבתיות של התלמידים.
היוזמות שהוגשו היו מכל התחומים, וביניהם עיתון שנכתב ע"י תלמידי מקיף ו' באשדוד ותלמידי החינוך המיוחד כדי לתת יחס שיוויוני לכולם. תלמידי ביה"ס אורט יד ביבוביץ בנתניה סייעו לבעלי עסקים קטנים לעבוד באופן מקוון בזמן הקורונה. תלמידי יסודי ג' בכפר כנא, למדו גישור כדי לדעת איך להתמודד עם בעיות בלי להיות אלימים, וללמד עוד ילדים בחברה הערבית לפתור כך בעיות.
3 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
תלמידי "מעוז המכבים" יוצרים עלילון לאכול נכון
לתלמידי אמי"ת המר מרחובות כאב לראות שנזקקים נדרשים לחטט בפחים בשביל להוציא בקבוקים למחזור. הם יצרו מתקנים שמתלבשים על פחים ציבוריים שממיינים את הבקבוקים וחוסכים מהנזקקים את הבושה שבחיטוט בפח.
תלמידות טכנולוגי נעמ"ת בנחף החליטו לקרוא תיגר על הקניה המוגזמת של בגדים והעודף של בזבוז. הם התחילו טרנד חדש של מכירת בגדים יד שנייה, דבר שעוד לא היה כמותו בחברה הערבית.
תלמידים שמתמודדים עם ביישנות בביה"ס אלמנארה-כסרא, הכינו פודקסט שעזר להם להתבטא, הם למדו את אומנות בניית הפודקסט, ורכשו ביטחון עצמי. היוזמות החשובות האלה הן רק חלק קטן מהיוזמות שנעשו לכל אורך השנה בכל הארץ.

עלילון "לאכול נכון"

את המיזם הזוכה עלילון "לאכול נכון", יזמו תלמידי כיתה ג' (היום בכיתה ד') בביה"ס היסודי "מעוז המכבים", בעקבות שיעור תנ"ך בו הם למדו על האכילה הגרגרנית של עשו, אחיו של יעקב אבינו. התלמידים הבינו שאכילה גרגרנית אינה נכונה או בריאה, ושיש הרבה אנשים שאוכלים בצורה לא מאוזנת.
התלמידים החליטו ליצור קומיקס המסביר לאנשים איך לאכול באופן בריא. הם ערכו תחקיר בנושא ברשת, ואת הקומיקס יצרו באמצעות תוכנה מיוחדת בה למדו להשתמש במיוחד. את שלל העלילות, התמונות, והצבעים הם בחרו וכתבו בעצמם. כשהקומיקס יהיה מוכן הם ימכרו אותו בשקל במרכזים הקהילתיים ואת ההכנסות יתרמו לצדקה.
3 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
תלמידות מדליית אל כרמל במפגש עם לקויית ראייה בהמחשת צורך לברקוד נגיש
נעמה זמיר, תלמידת כיתה ד', משתפת: "בהתחלה חשבתי שזה יהיה קומיקס שנצייר על דף ונצלם אבל בסוף זה הרבה יותר, לימדנו את עצמנו תוכנה, ונדפיס אותו בבית דפוס. היה מאתגר לקחת רעיונות של כולם ולחבר אותם למשהו אחד".
חברה לכיתה, רועי חן, הוסיף: "אני כבר מחכה לחלק לתושבי השכונה את הקומיקס שלנו. חשבנו גם לחלק במרכזים ליד הבתים שלנו במודיעין ולא רק במכבים".
עינת גרינברג מנהלת בית ספר, שלימדה בשיעור תנ"ך והובילה את הפרויקט, אומרת: "הרעיונות נולדים מצורך של הילדים. זה מתחיל מהרעיון שלהם והם מובילים את המיזם ואנחנו מתווכים ברקע. כל התהליך מתחילתו ועד סופו הוא של הילדים".

כדי שגם לקויי ראייה יצאו לבדם לקנות

מונאיה חלבי מקלדה, מורה בחטיבת הביניים "קופטאן", שבדלית אל כרמל, מספרת: "בתקופת הסגרים, כשלימדנו דרך הזום, רציתי להעלות את המוטיבציה לעשייה אצל הילדים ולחבר אותם לתקופה הזאת. רציתי להראות שהחיים ממשיכים גם אחרי קשיים ומשברים", היא מסבירה.
"יזמתי הרצאה בזום של אישה בשם אליזה פרחאת המתמודדת עם עיוורון. היא סיפרה לנו איך אנשים כבדי ראייה מתמודדים עם הקשיים וראינו שיש בעיות יוצאות דופן ומיוחדות. כמו למשל שהם חייבים להיעזר באדם אחר לכל פעולה ובגלל הריחוק החברתי הם פחות יצאו מהבית וזה פגע להם בתחושת המסוגלות העצמית".
בעקבות הסיפור המרגש של פרחאת, ובמסגרת התוכנית, יזמו שש תלמידות כיתה ז' (היום בכיתה ח') פרויקט סיוע. "התחלנו לדבר עם אנשים כבדי ראייה מהכפר, וראינו שיש דברים בסיסיים שהם אינם יכולים לעשות לבדם כמו ללכת לסופרמרקט - צריכים אדם נוסף שיקריא להם מה רשום על המוצר ומה התוקף", משחזרת חלבי מקלדה.
"עשינו סיעור מוחות וחשבנו מה אפשר לעשות כדי לעזור להם. אמרנו שנעשה משהו קטן וזה יתחיל לחלחל בחברה. כדי להוביל שינוי גדול צריך להתחיל ממשהו קטן".
3 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
" אליזה התנסתה בפיילוט שפיתחנו ואמרה שזה ממש עוזר לה והלוואי שזה יתממש"
"ראינו שיש מכשירים שבהם המצלמה סורקת ברקודים והחלטנו להכין קטעי קול עם ברקוד שיסרקו בטלפון נייד. התלמידות הקליטו את עצמן מקריאות את שם המוצר והתוקף שלו ושייכו את זה לברקוד, והכנו גרסאות לכמה מוצרים ביניהם חלב וקפה. אליזה התנסתה בפיילוט שפיתחנו ואמרה שזה ממש עוזר לה והלוואי שזה יתממש", היא נרגשת.
"החוויה הייתה אדירה ופנינו לחברות גדולות שמשווקות מוצרי חלב וקפה כדי שישקיעו בפיתוח והטמעת המוצר אצלן, ואנחנו מחכים לתשובה שלהם. כך נוכל לייצר שינוי אמיתי כדי שגם אנשים לקויי ראיה יוכלו לצאת לבדם לקניות". "אני מרגישה שעשיתי משהו מדהים כי נתתי לתלמידים משמעות בתקופת הקורונה ובתקופת הסגרים מבחינתי זה היה מרגש", מסבירה חלבי מקלדה.
הכירו: מהי תוכנית יוצרים שינוי?
שיראז חלבי, תלמידת כיתה ז' שלקחה חלק בפרויקט משתפת: "ראינו שיש אנשים בכפר שלנו עם בעיה של ראייה, ואז אמרנו שנעזור להם לעשות שינוי. אני אוהבת לעזור לאחרים ואני כל כך שמחה להיות חלק מהפרויקט". חברתה לכיתה, מיראן חלבי, מוסיפה: "היה כיף לקחת חלק בפרויקט ולראות מה יצא בסוף התהליך. שאלנו אנשים עיוורים מה הבעיות שלהם וכך הגענו לפתרון. שמחתי שיכולתי לעזור להם".
רותי סובול לוטנברג, המנהלת הפדגוגית של תוכנית "יוצרים שינוי ישראל", מסכמת: "השנה כולנו חווינו חיים מאד מאתגרים. גם המורים וגם התלמידים נדרשו להמציא את עצמם מחדש, וכך הם עשו. הם נענו לאתגר והובילו תהליכים של תיקון עולם בכל התחומים. הם התבוננו על עצמם ועל העולם ושאלו איך יוכלו להשפיע לטובה המסגרת האילוצים. הופתענו כשקיבלנו כל כך הרבה יוזמות והתגאינו בתלמידים ובמוריהם שהפגינו כל כך הרבה אמפתיה, יצירתיות ותושיה והוכיחו לעצמם ולעולם עד כמה הם רוצים ויכולים להשפיע לטובה.
ציפי בוקשפן, מנהלת תוכנית "יוצרים שינוי", מסכמת: "מה שמרגש אותי בתוכנית הוא תחושת המסוגלות שחווה כל משתתף. בעזרת תהליך פשוט בן ארבעה שלבים – להרגיש, לדמיין, לעשות, לשתף, התלמידים מבינים שהם יכולים לשנות ולהשפיע על סביבתם. יש משהו יותר מרגש ומדהים מהעובדה שאתה משמעותי לאחר, ולסביבה? אלו הם אזרחי העולם, מנהיגי העתיד שכולנו רוצים".
להרשמה לתוכנית "יוצרים שינוי" לחצו כאן.
בשיתוף רוח טובה