76 שנים מסיום מלחמת העולם השנייה, מעטים עוד נותרו בחיים כדי לזכור ולספר. עכשיו מונחת על כתפי דור הנכדים האחריות להתעקש על הזיכרון, ולהעבירו הלאה לדורות הבאים.
בפתיחה לסרטון שיצרה במסגרת תוכנית של ארגון "הלל ישראל" אודות סבה ששרד את המצור על לנינגרד, מספרת תמרה כריסטוסוב על הפער שהרגישה בין הסיפור ששמעה בבית להתעלמות ממנו בבית הספר התיכון. "בדקתי ורק שמונה מתוך 400 העמודים בספרי ההיסטוריה בתיכון מוקדשים ליהודי בריה"מ ולכן אף פעם לא חשבתי שזה רלוונטי לשתף בסיפור של המשפחה שלי בכיתה, הרגשתי שאין לו מקום".
צפו בתמרה כריסטוסוב מספרת על גבורתו של סבה:
כמיליון וחצי יהודים לחמו במדי צבאות בעלות הברית נגד הנאצים, חצי מיליון מתוכם היו חיילים וחיילות הצבא האדום. 200 אלף חיילים יהודים נהרגו במהלך המלחמה, ו-160 אלף יהודים (1 מכל 3) קיבלו עיטורי גבורה.
אלפים מהגיבורים והגיבורות שלחמו במלחמה, וטרנים - ותיקי מלחמת העולם השנייה, עלו לישראל. יום הניצחון מצוין ב-9 במאי ברחבי העולם וביתר שאת במדינות ברה"מ לשעבר.
יום זה נחרת עמוק בזיכרון הקולקטיבי של תושבי ברית המועצות לשעבר ועלה יחד עימם לישראל בתחילת שנות ה-90. אך עד כה, הזיכרון נשמר בייחוד בקרב ציבור הישראלים דוברי הרוסית והתבטא בעיקר באופן מקומי, במצעדי הווטרנים במרכזי חלק מהערים בארץ, בהם צעדו ותיקי המלחמה עטורי מדליות וכן משפחותיהם של אלה שכבר אינם, נושאים את תמונותיהם.
4 צפייה בגלריה
אני גאה בסבא שלי
אני גאה בסבא שלי
תמרה כריסטוסוב במדי חיל הים וסבא שלה עטור במדליה
הפרויקט התיעודי "'אני גאה בסבא שלי' - מצדיעים לווטרנים", הוא פרי יצירתה של הסטודנטית תמרה כריסטוסוב ועוסק בשימור סיפורים של וטרנים וניצולי שואה מברית המועצות לשעבר, שלחמו ושרדו את מלחמת העולם השנייה בחזית המזרחית.
צפו בליטל פלזנשטיין מספרת על גבורתו של סבה:
ליטל פלזנשטיין שמשתתפת גם היא בפרויקט חותמת את הסרטון במילים "אני גאה בסבא שלי" על רקע תמונתו מדליק משואה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בשנת 2005.
פרויקט תיעודי זה הוא מאמץ לשימור הזיכרון ההיסטורי של דור שהולך ונעלם ושזירתו במרקם ובתודעה של החברה הישראלית. הפרויקט בתמיכה של ועידת התביעות וקרן ג'נסיס.
בשנת 2017 עבר "חוק יום הניצחון" שמחייב את זכר גבורת הלוחמים היהודים במלחמת העולם השנייה, אך עד ליום זה הוא אינו מיושם באופן רשמי וסדור במוסדות הציבור במערכת החינוך.
30 שנה לאחר העלייה הגדולה, הגיבורים הללו לא נמצאים בפנתאון הגבורה הישראלי ואינם חלק מהנרטיב "משואה לתקומה". אף שלמעשה ללא לחימתם עד אותו מאי 1945, תאריך סיום מלחה"ע השנייה - לא היה מתרחש מאי 1948, הכרזת העצמאות.
4 צפייה בגלריה
אני גאה בסבא שלי
אני גאה בסבא שלי
הגיבורים הללו לא נמצאים בפנתאון הגבורה הישראלי ואינם חלק מהנרטיב "משואה לתקומה"
עד היום מרבית החברה הישראלית כמעט לא יודעת דבר על הקשישים עטורי המדליות שמתהלכים ברחובות במצעדים החגיגיים ב-9 במאי.
השנה לראשונה, בזכות מאמצי דור הנכדים בדמות "לובי המיליון" (לובי ציבורי שפועל למען קידום צורכיהם של 1.2 מיליון ישראלים דוברי רוסית מול מקבלי ההחלטות והוקם על ידי צעירים בני דור 1.5 לעלייה מברה"מ) השנה יצוין לראשונה יום הניצחון גם בצה"ל ובמערכת החינוך לצד המצעדים המסורתיים בכל הארץ.
חיילות, סטודנטיות ותלמידים ייקחו חלק בשימור זיכרונם וסיפור חייהם של מעל חצי מיליון היהודים שהשתתפו בקרב מול הנאצים בצד הרוסי. בינינו חיים היום בישראל רק אלפים בודדים מהגיבורות והגיבורים האלה, שעדיין יכולים לספר את סיפורם.

זוכרים אותם כל השנה

עמוד הפייסבוק "Heros of ww2 וטרנים, גיבורי מלחמת העולם השנייה" שמנוהל על ידי אלי גולוסובסקי, עוסק מזה כשבע שנים ובמהלך השנה כולה, בהצפת סיפורי וטרנים, סיפורי גבורה מהמלחמה ותיעוד בווידאו של וטרנים שעוד חיים בביתם, כדי לשמר את הזיכרון.
4 צפייה בגלריה
אני גאה בסבא שלי
אני גאה בסבא שלי
מתוך הסרטון "אני גאה בסבא שלי"
בשנה האחרונה, שנת הקורונה, העמוד בשיתוף עם "סולידריות ישראלית" וחברים נוספים (קבוצת "רוסיות ללא חוש הומור וחבריהן", "דור 1.5", "הבריגדה התרבותית", קבוצת "חובבי ההיסטוריה" ועוד) הפעילו מאות מתנדבים שטלפנו, שמרו על קשר עם הווטרנים וסייעו במשלוח אוכל חם, עזרה עם בעיות תחזוקה בבית שלהם, קניות, תרופות, תיקון צנרת, מזגנים ומאווררים ואפילו בעזרה משפטית.
החל מהערב, (9 במאי) ועד ליום השנה ה-80 למבצע ברברוסה, 22 ביוני, "לובי המיליון" יערוך סדרת מפגשים וירטואלית בנושא "פרוץ 'מבצע ברברוסה' וזיכרון שואת יהדות ברה"מ לשעבר", בהשתתפות יוצרים, אנשי תרבות ופעילים חברתיים.
4 צפייה בגלריה
אני גאה בסבא שלי
אני גאה בסבא שלי
"לובי המיליון" יערוך סדרת מפגשים וירטואלית בנושא
"מבצע ברברוסה" הוא שם הקוד לתוכנית מבצעים שהכין הצבא הגרמני לכיבוש בזק של שטח ברית המועצות במלחמת העולם השנייה, מבצע שחרות בהיסטוריית העולם כשלב המכריע במזימתם של הנאצים "לפתור את בעיית היהודים". את הסוף מכירים ומציינים ב-9 במאי מדי שנה, אך לאמיתו של סיפור, המבצע שהחל ב-22 ביוני 1941 הנחיל מפלה כבדה לצבא האדום, והותיר מיליוני הרוגים במאות ערים ועיירות שנכבשו בין הים הבלטי לים השחור.
המבצע היווה את תחילת ההשמדה, אך גם התחלה של גבורה והתנגדות מצד יהודי ברה"מ ובין ההריסות וסיפורי האובדן, סיפורי גבורה של חיילים יהודים שלחמו עבור עמם. עליהם, ועל הגורל הטרגי של הנרצחים, שהשלטון הסובייטי סוכך במשך עשרות שנים, ידונו ויזכרו במפגשים בהצדעה.
  • לפרטים על סדרת מפגשים וירטואלית בנושא "פרוץ 'מבצע ברברוסה' וזיכרון שואת יהדות ברה"מ לשעבר", היכנסו לעמוד הפייסבוק "לובי המיליון", המפגשים יתקיימו בזום וחינם בהרשמה מראש.
  • יום הניצחון מצוין גם במרכזי הערים ברחבי הארץ בטקסי זיכרון ותהלוכות עם וטרנים ומשפחותיהם בירושלים, שדרות, ערד, רמלה, לוד, רחובות, אשקלון, ראשון לציון, חיפה, אשדוד, נתניה ועוד.