עוברי אורח שעברו במקרה בחוף הדולפינריום והתבוננו בדגלי הגולשים, אופנועי הים של המצילים, הקהל התוסס, אוהל השיפוט הממותג והמנחה הוותיק והקבוע של תחרויות הגלישה הרשמיות של ישראל ISA - לא היו מנחשים שמדובר בתחרות גלישה לאנשים עם מוגבלות.

צפו בתחרות הגלישה לעיוורים הראשונה בישראל:

האווירה בחוף הייתה מחשמלת והתנאים בים היו מושלמים - גל מסודר ומפנק של סוף הקיץ וללא רוח.
הגולש דרור כרמלי, שסובל מניוון רשתי כמעט מלא - כלומר עיוורון, מתארגן לסבב הראשון של התחרות. מסדר את הליש (החבל שקושר את הגלשן לרגל - א"ק) ובעזרת מתנדב צועד לכיוון המים.
במבט ראשון נראה כי מדובר בהזיה חסרת אחריות בשילוב סכנת נפשות, עיוור קשוח במכנסי גלישה וללא חליפת הצלה, צועד במרץ עם הגלשן לכיוון הגלים החזקים. מסתבר שגם כרמלי הופתע שהציעו לו ללמוד לגלוש.
"בפעם הראשונה שהציעו לי לגלוש אמרתי - 'משוגעים'. אני אשדודי וזאת הייתה פגישה אקראית עם מי שהפך למדריך הגלישה שלי - עדי קלנג. הוא שאל: 'מה דעתך לגלוש גלים? לא חשבתי שהוא יתקשר ולא חשבתי שאני אצליח - היום נראה לי שאני הולך לנצח!"
6 צפייה בגלריה
תחרות גלישה לעיוורים
תחרות גלישה לעיוורים
"לא חשבתי שאני אצליח - היום נראה לי שאני הולך לנצח"
(אסף קמר)

"הגולש העיוורי הראשון"

מי שהתרגש בטירוף כמו חתן בר המצווה של האירוע הספורטיבי פורץ הדרך של אליפות ישראל בגלישת גלים לעיוורים, הוא המדריך של כרמלי ודמות מאד מוכרת בסצנת הגלישה העולמית, עדי קלנג (בן 52 נשוי +3).
קלנג הוא אלוף העולם בגלישת גלים לגולשים עם מוגבלויות לשנת 2017 ומי שהקים באשדוד את בית הספר לגלישה נגישה - 'גלגלים'.
"לאחר הזכייה באליפות העולם בגלישה, חזרתי עם המון מוטיבציה והחלטתי לפתוח את בית הספר לגלישה לבעלי מוגבלויות ודרור הוא הגולש העיוורי הראשון!", מחייך קלנג.
6 צפייה בגלריה
תחרות גלישה לעיוורים
תחרות גלישה לעיוורים
"המטרה היא לאפשר לכל בעלי המוגבלויות השונות לגלוש"
(אסף קמר)
הקהל והמתנדבים הרבים שהקיפו אותנו והקשיבו לראיון, צחקו מהבדיחה הפרטית, וכרמלי סיפר על האתגר הקיצוני שלקח על על עצמו - להפוך לגולש גלים.
"קלנג, המאמן שלי הצליח להכניס אותי לאווירת התחרות. אני מודה שהייתי קצת אדיש בהתחלה, אבל זה ממש כיף. כדי להצליח בגלישה אני צריך להרגיש את הגל, את הכיוון ואת הגלשן. יחסית למצב שלי ולגל של היום - אני מסתדר עם זה יפה", מסביר כרמלי.
המאמן הגאה מוסיף: "אני מאד גאה בכרמלי, המטרה שלי היא לאפשר לכל בעלי המוגבלויות השונות לגלוש".

ממליץ לנסות לגלוש פעם עם כיסוי עיניים

מתחרה נוסף בתחרות הוא הגולש תומר שולמן. רגע לפני שנכנס למים עם הגלשן הוא משתף: "אני בחור שאוהב שמאתגרים אותו: אופנים, ריצה ואפילו ריקודי סלסלה. למדתי לגלוש אצל חיים ומור מבית הספר לגלישה בצפון - 'גליש' עבדנו הרבה במים, ברוחות ובגלים - והתחלנו לגלוש.
לגלוש זאת תחושה מדהימה, להרגיש את השליטה בגלשן ובכוח של הים. לכל מי ששואל אותי שאלות במים, אני ממליץ לנסות לגלוש פעם אחת עם כיסוי עיניים, כדי להבין מה אנחנו מרגישים".
חיים שמו, מדריך הגלישה הוותיק מבית הספר לגלישה 'גליש' בחיפה, מאד גאה בתלמיד שלו ומשתף אותנו באידאולוגיה האופטימית ויוצאת הדופן של מדריך גלישה לגולשים עם מוגבלויות.
6 צפייה בגלריה
תחרות גלישה לעיוורים
תחרות גלישה לעיוורים
"אנחנו מביאים את הפציעות למינימום ונהנים מכל רגע"
(ירון שרון)
"זה ספורט אקסטרים, זאת אחריות גדולה ללמד עיוורים לגלוש, אבל עם נוהלי בטיחות ולמידה נכונה, אנחנו מביאים את הפציעות למינימום ונהנים מכל רגע", אומר שמו.

המתנדבים מתרחקים והאקשן מגיע

כשהגלים מתחזקים - החזקים מתגלים, רגע השיא התקרב וכמו בכל תחרות גלישה אמיתית - שריקת הצופר של השופטים הכריזה על תחילת התחרות.
שלושת הגולשים הקשוחים נכנסו לעומק הים, מתייצבים בפיק (נקודת השיא של הגל - א"ק) ובהתאם לחוקי התחרות הבינלאומיים, שקובעים מפורשות כי הגולשים צריכים לתפוס את הגלים לבד ובאופן עצמאי, המתנדבים מתרחקים והאקשן מגיע.
הגולשים מחכים בסבלנות לגל המתאים, כשהרגע הנכון מגיע, המתנדבים צועקים למתחרים האמיצים להיות מוכנים להתקפה והקסם מתחיל.
שלושת הספורטאים תופסים גלים יפים וארוכים - כולל פינות, והצפייה בספורטאים המדהימים שמתעופפים בין הגלים מרוממת את הנפש.
המציל הוותיק זורי שאשו, מנהל תחנת ההצלה בחוף אביב והנציג של עיריית ת"א, שהיה אחראי על הסדר והבטיחות בתחרות הגלישה הייחודית, חשב שראה כבר הכל.
6 צפייה בגלריה
תחרות גלישה לעיוורים
תחרות גלישה לעיוורים
"המציאות מוכיחה שאם יש רצון אז יש גם יכולת"
(ירון שרון)
"אני הרבה שנים בים, ועכשיו באו אלי עם הרעיון המשוגע הזה", מספר שאשו. "האמת שהתרגשתי, זה היה משהו שחשבתי שהוא בלתי ישים - אבל המציאות מוכיחה שאם יש רצון אז יש גם יכולת. לא נעים לי להגיד שהייתי סקפטי, לא האמנתי - אבל המציאות הוכיחה שהכול אפשרי".
ליאור בניסטי, שופט הגלישה הראשי בתחרות מטעם ארגון גולשי הגלים בישראל ISA, מחייך בלי הפסקה.
"הופתעתי מרמת הגלישה חד משמעית - אושר גדול. הרגשתי גאווה גדולה ותחושת חלוציות, כשביקשו מאיתנו לארגן את אליפות ישראל בגלישה לעיוורים", מפרט בניסטי. החוקים בשיפוט הם בדיוק כמו בתחרות גלישה רגילה, אמנם יש מתנדבים במים שעוזרים לגולשים אבל הם מתחרים כשווים בין שווים".

"זה משהו שאף אחד לא חשב שאפשר לעשות"

הים והגלים הם מקום מסוכן ומאתגר, גם לאנשים ללא מוגבלויות. כדי לשמור על בריאות הספורטאים, עשרות מתנדבים מעמותת 'ים טוב' התפרסו במים, וצוות מצילים עם חסקה ואופנוע ים תצפתו מתוך המים במצב של ערנות מוגברת.
6 צפייה בגלריה
תחרות גלישה לעיוורים
תחרות גלישה לעיוורים
תחרות גלישה לעיוורים
(ירון שרון)
מי שיזם את "אליפות הארץ בגלישה לעיוורים" הוא ילון גינת, רכז פרויקטים של 'ארגון המרכז לעיוור בישראל', והוא מאד מתרגש מרמת הגלישה שהפגינו הגולשים.

"מסוגלות נפלאה שידענו שקיימת בהם"

"כולי צמרמורת לראות אנשים עם עיוורון - גולשים בים, זה משהו שאף אחד לא חשב שאפשר לעשות", משתף גינת. "אחד עשר בתי ספר לגלישה מכל רחבי ישראל פתחו את הלב והעצימו אנשים עם ליקויי ראייה למסוגלות נפלאה שידענו שקיימת בהם".
הצופר של השופטים שורק והסיבוב השני של אליפות ישראל בגלישה לעיוורים מסתיים בהצלחה עם חגיגת גלישה משובחת. הגולש הבולט של התחרות, נתי ביאליסטוק כהן, מנכ"ל המרכז לעיוור, יצא מהמים מוקף מתנדבים וקהל חם ומעודד שמוחא כפיים בקצב מטורף.
"היה היום גל טוב ומפנק במידה מסוימת. היו גלים גבוהים וחזקים כך שהיה ניתן להראות את היכולת שלי בים - לתפוס פינות ו'דרופים' היה ממש כיף. המלווה אמר לי שמתהווה התקפת גלים, משם אני חותר - מרגיש את הגל ואיך אומר השיר: 'רק אני והגלשן שלי'".
6 צפייה בגלריה
תחרות גלישה לעיוורים
תחרות גלישה לעיוורים
"עם סבלנות וגישה נכונה אני מקווה שבתחרות הבאה יהיו הרבה יותר גולשות וגולשים עיוורים"
(ירון שרון)
בן עקביה, מדריך הגלישה מבית הספר לגלישה ''צ'ילי, מאד גאה בתלמיד המצטיין שלו - נתי ביאליסטוק כהן ובגלים היפים שהביא בתחרות.
"כמעט שאין הבדל בלימוד גלישה לאדם ללא מוגבלות ואדם עם מוגבלות", מסביר עקביה. "בהתחלה כולם מסתכלים למטה על הגלשן ומתנהגים כמו לקויי ראייה. עם סבלנות וגישה נכונה אני מקווה שבתחרות הבאה יהיו הרבה יותר גולשות וגולשים עיוורים".
כולם נרגשים ומחכים בקוצר רוח להכרזת השופטים על המנצח באליפות ישראל בגלישת גלים לעיוורים לשנת 2020 - והזוכה הוא נתי ביאליסטוק כהן, שמיד מרים את הגביע ומודה לכל המשתתפים באירוע הספורטיבי פורץ הדרך.
"כשגולשים, אתה מרגיש שאתה יכול להשתלט על כוחות חזקים שהטבע ברא - כדי לשים את עצמך במרכז - בפוקוס מלא" אומר הזוכה הנרגש. "הכיף של המהירות והרוח באוזניים והקצף של הגלים שמלטף את הרגליים - מדובר בחוויה מדהימה. עם התאמות נכונות - הכל אפשרי, אדם עם עיוורון יכול להשתלב בהצלחה בחברה בכל מקום".