בשיתוף 'פתחון-לב'
מדי שנה עשרות אלפי משפחות בישראל לא יכולות לחגוג את חג הפסח באופן ראוי ללא תרומות מעמותות המספקות מזון, מצרכים וביגוד. השנה, המצב חמור הרבה יותר, על רקע המלחמה המתמשכת והמצב הכלכלי בישראל, נוספו למעגל מבקשי הסיוע גם משפחות מפונות, והמשפחות שכבר נמצאות במעגל העוני מדווחות על הדרדרות במצבן הכלכלי.
שוחחנו באולפן ynet עם אלי כהן, מנכ"ל ארגון 'פתחון-לב' ועם יוסי ג'רופי, מתנדב ותיק וחוקר תאונות דרכים במחוז ת"א במשטרת ישראל, על האוכלוסיות שנוספו למעגל המשפחות הישראליות הנזקקות לסיוע, ועל הדרך לעזור להן דרך התנדבות ובעיקר תרומה.
"השנה בגלל הסיטואציה הייחודית, אנחנו מטפלים גם במפונים, חיילים ועוד אוכלוסיות שלא היו בכלל בתוך העולם של קבלת סיוע, אלא להיפך, היו לרוב בצד שתורם", אומר כהן "לכן, השנה הזו מאתגרת בצורה יוצאת דופן".
כהן מוסיף כי על פי הנתונים של הארגון, "השנה נרשמה עלייה של 23% בפניות של משפחות נזקקות, זאת לצד הפעילות שלנו סביב המלחמה, שם הוצאנו עד כה סיוע ליותר מ-200 אלף משפחות".
"יש גידול אדיר בכמות המשפחות שמבקשות סיוע, גם אם מדובר בבקשה חד-פעמית", משתף ג'רופי. "הם מציינים את זה בפנינו, שמדובר בסיוע למספר חודשים כדי שיוכלו להרים את הראש מעל למים".
2 צפייה בגלריה
חלוקה לנזקקים ב'פתחון-לב'
חלוקה לנזקקים ב'פתחון-לב'
חלוקה לנזקקים ב'פתחון-לב'
(צילום: ירון ברנר)
"עליות המחירים מכניסות משפחות למעגל הסיוע, והמדינה לא באירוע"
ללא קשר למצב הביטחוני, יוקר המחייה הגואה משפיע גם הוא על הבקשות לסיוע. "בסופו של דבר", אומר כהן, "כאשר מסתכלים על אוכלוסיות שנמצאות על סף המעגל וצריכות עזרה – כשפתאום יש עליית מחירים ועוד עליית מחירים, זה הרבה פעמים הקש ששובר את גב הגמל".
בכל הנוגע לאחריות המדינה בסיוע למשפחות נזקקות, כהן אומר בצער כי "המדינה לא באירוע, ובמקרים רבים היא אפילו מפריעה. תקציבי התמיכה לארגוני ועמותות הסיוע קוצצו השנה במסגרת הקיצוץ הרוחבי, התקציב של תווי המזון של משרד הפנים, שהיה קיים בעבר, לא ממומש השנה, ועוד מראש הוא ירד ממיליארד שקלים ל-300 מיליון שקלים".
2 צפייה בגלריה
חלוקת מזון - 'פתחון-לב'
חלוקת מזון - 'פתחון-לב'
חלוקת מזון - 'פתחון-לב'
(צילום: עידו ארז)
לסיום, ג'רופי מציין לטובה את ההתגייסות של האזרחים המתנדבים וקורא להמשך ההתנדבות והתרומה. "'פתחון-לב' הוא ארגון גדול, אשר זקוק תמיד למתנדבים שיבואו וייתנו כתף. ואם לא יכולים לתת כתף, אז שיפתחו קצת את הכיס. כל סיוע מצליח לתת לנו את היכולת לתת לעוד משפחה, לעוד בן אדם. לאפשר לנו ליישם עוד פרויקט. יש לנו הרבה רעיונות אבל לא מספיק משאבים כדי להוציא אותם לפועל".
בשיתוף 'פתחון-לב'
פורסם לראשונה: 14:19, 15.04.24