בשיתוף שופרסל
מה משותף בין החקלאי יואב אפרתי מזיכרון יעקב, ברק ויאיר אבני מהמושב גבע כרמל ועוד מאות משפחות ברחבי הארץ? כולם חקלאים וחקלאיות שהמשיכו את המסורת דור לדור, אב לבן לנכד. התקופה הנוכחית מבהירה עד כמה חשובות משפחות החקלאים שממשיכות לגדל תוצרת טרייה ובריאה בכל רחבי הארץ - ובטח עכשיו, בעקבות המלחמה, כשמאות שדות ומטעים בקווי העימות בדרום ובצפון הושבתו לחלוטין, עובדים זרים רבים עזבו, ולחקלאים לא היתה יכולת לקטוף את הפירות והירקות שחיכו להיאסף ולהישלח לחנויות.
רשת שופרסל מלווה את החקלאים לאורך כל הדרך וגם עכשיו, כדי ששרשרת החקלאות הישראלית תוכל להמשיך. כיצד מחנכים את דור העתיד לגבי החשיבות של חקלאות ישראלית? ומה עשתה הרשת הקמעונאית הגדולה בישראל, שופרסל, לטובת החקלאים שלה מאז פרוץ המלחמה?
5 צפייה בגלריה
עידן ברלס ואורי שמיר - בשביל החקלאות
עידן ברלס ואורי שמיר - בשביל החקלאות
עידן ברלס ואורי שמיר - בשביל החקלאות
(באדיבות "בשביל החקלאות")
הילדים מגלים מאיפה באמת מגיעים הירקות והפירות
בעבר הרחוק שגשגו בישראל בתי ספר חקלאיים ובמאות בתי ספר נערכו שיעורי חקלאות, אשר חיברו את ילדי ישראל לאדמה. היקף הפעילות החינוכית בתחום אמנם קטן יותר בימינו, אך אין זה אומר שהחשיבות של החקלאות בישראל קטנה יותר.
אורי שמיר אלון ועידן ברלס, מייסדים ובעלים של יוזמת 'בשביל החקלאות', העוסקת בהנחיית סדנאות חקלאות תהליכיות באוריינטציה חינוכית, מספרים כי "במפגש הראשון עם הילדים, הם מגיעים בסקרנות גבוהה. אנחנו משוחחים איתם על חשיבות החקלאות, על הקושי בגידול ועל כך שהירקות והפירות שאנחנו אוכלים לא 'גדלים' בסופר'".
אל מול השטח הריק שהוקצה להקמת הגינה, "הרעיון הוא לענות על שאלות כמו מספר הערוגות שאפשר לשתול, באיזה רוחב ואורך, באיזה שיפוע? מה נשתול בהן? האם יש מקום גם לגינת תבלין ולפרחים שימשכו פרפרים ומאביקים?", מספרים שמיר אלון וברלס. "מאוד מעניין לראות חברות ילדים עומדים מול שטח מלא קוצים ועשבייה ובאמת מתאמצים לדמיין יחד איתנו את התמונה הרחבה שתהיה קיימת אחרי מספר חודשי עבודה משותפת".
5 צפייה בגלריה
עידן ברלס ואורי שמיר - בשביל החקלאות
עידן ברלס ואורי שמיר - בשביל החקלאות
עידן ברלס ואורי שמיר - בשביל החקלאות
(באדיבות "בשביל החקלאות")
"בסופו של יום, אפשר להגיע ללבבות שלהם באמצעות המפגש עם עבודת האדמה"
חינוך לחקלאות משיג הרבה מעבר לידע והיכרות עם הגידולים החקלאיים המתאימים למזג האוויר הישראלי והבנת החשיבות הרבה של החקלאים המעבדים את האדמה.
"המטרה היא לברוא מרחב מכיל, לא שיפוטי ומאפשר לכל אחד ואחת מהילדים לפגוש את עצמו בראי האדמה", אומרים שמיר אלון וברלס. "הודות לוורסטיליות שמרחב העבודה מאפשר, ילדים עם קשיים רגשיים יכולים למצוא את האתגר במגוון מקומות. מדובר בעבודות שהתוצאות והשכר שלהן מיידיים. בשילוב עם ציוץ הציפורים והתרגשות מפרפר שחלף והרוח בשיער - מדובר בחוויה מלאה וממלאת. בסופו של יום, בחרנו להגיע ללבבות שלהם באמצעות המפגש עם עבודת האדמה".
5 צפייה בגלריה
עידן ברלס ואורי שמיר - בשביל החקלאות
עידן ברלס ואורי שמיר - בשביל החקלאות
מגיעים ללבבות בעזרת מגע עם האדמה
(באדיבות "בשביל החקלאות")
מחשש ממגע עם אדמה - לאכילת יותר ירקות ואפילו הקמת גינת ירק בבית
עבור חלק גדול מהילדים, מדובר על פעם ראשונה בה הם נוגעים באדמה ואפילו טועמים ירקות מסוימים. "בהתחלה יש תמיד ילדים שנמנעים ממגע ישיר עם האדמה, עם תולעת שמצאו תוך כדי עבודה, עם זחל שמכרסם עלה של כרוב... זה מובן לחלוטין", אומרים שמיר אלון וברלס. "עבור רבים זו פעם ראשונה להיות בזמן שמטפטף בחוץ, לגעת בידיים, להריח ולהרגיש אדמה סדוקה בקיץ ובוץ בחורף. חלק מהילדים טועמים ירקות מסוימים (קולורבי לדוגמא) בפעם הראשונה בחייהם ומספרים לנו שמאז שהם טעמו את הירק הם התחילו לבקש מהוריהם לאכול אותו גם בבית. אחרים מגדילים לעשות ומספרים לנו שהם מקימים גינת ירק גם בבית״.
5 צפייה בגלריה
ירקות ופירות
ירקות ופירות
ירקות ופירות
(צילום: shutterstock)
הדור הצעיר שנוגע באדמה בידיים, מעריך יותר את החקלאים שלנו
לצד הקשיים, הילדים מבינים את חשיבות ענף החקלאות ומעריכים את התהליך מזריעה ושתילה ועד להגעה למדפי הסופר. "אנו עובדים לא מעט עם ילדי עולים שעלו לאחרונה לישראל, למשל, ומוצאים קשר מובהק בין ההתנסות שלהם בעבודת האדמה לחיבור שלהם לארץ", מספרים שמיר אלון וברלס.
את התוצרים הילדים מקבלים, כאשר כל בית ספר מחליט מה לעשות עם היבול. "חלק תורמים - בתקופת הקורונה בה לא התאפשר לילדים להגיע לבית הספר, למשל, חלק מהילדים בחרו לתרום את התוצרת לצוות רפואי באחד מבתי החולים ולמעון לשורדי שואה", מספרים שמיר אלון וברלס.
בתקופות של שגרה, הילדים לוקחים לרוב את התוצרת הביתה. "מרגש מאוד לראות אותם יוצאים עם טנא שהם גידלו בעצמם, עמלו ועקבו במשך חודשים וכעת זוכים להנות מהתוצר המופלא", מספרים שמיר אלון וברלס. "הורים מספרים על ההתרגשות והגאווה בהן הילדים מספרים להם על הנעשה בגינת הירק".
גם אם מבחינה חקלאית לא תמיד יש הצלחות, "שם ההצלחות הפוטנציאליות הן המפגש האנושי", אומרים שמיר אלון וברלס. "מול המשבר אנחנו יוצרים שיח על ציפיות מול אכזבות, כושר התמדה והתגברות על קשיים".
השיח מחוץ לכיתה, הלא-פורמאלי, "מאפשר מפגש בלתי אמצעי עם הילדים. יפה לראות כיצד הוא ממשך ומהדהד עם הצוות של בית הספר בשאר הפעילויות", מסכמים שמיר אלון וברלס.


ממשיכים את שרשרת החקלאות הישראלית
המלחמה הציבה אתגרים לא פשוטים עבור חקלאים ברחבי הארץ - הגישה לשדות ולמטעים הוגבלה ואף נאסרה בחלק מהמקרים, העובדים הזרים עזבו את המדינה בשל החשש הביטחוני והאתגר להפקת התוצרת היה גדול מאי פעם.
כדי להמשיך את שרשרת החקלאות הישראלית - זו שאנחנו רואים אצל כך כך הרבה מגדלים שמנחילים את עבודת האדמה מאב לבן, רשת ״שופרסל״ השיקה תוכנית סיוע מיידית עבור אלו שממשיכים לגדל מקווי העימות בצפון ובדרום. הרשת סיפקה אשראי והקדימה את התשלומים לחקלאים כדי לעזור עם בעיות התזרים. מעבר לכך, הרשת החליטה לרכוש מחקלאי העוטף את כל סחורת הפירות והירקות, ללא בקרת האיכות המבוצעת בשגרה. בנוסף, בכירי הרשת סיירו בכל הארץ, נפגשו עם החקלאים והחקלאיות והקשיבו לצרכים שלהם, מתוך מטרה לסייע להם מול גורמי מדינה ורגולציה - ועובדי הרשת התנדבו בשדות ובמטעים כדי לקחת חלק במאמצים ולהציל כמה שיותר תוצרת.
5 צפייה בגלריה
שופרסל למען החקלאים
שופרסל למען החקלאים
עמדות מכירה בסניפי שופרסל: ״חקלאות ישראלית - גאווה ישראלית״
(באדיבות שופרסל)
על מנת לתת עדיפות מלאה לתוצרת ישראלית, בסניפי הרשת הוקמו עמדות מכירה ייעודיות לירקות ופירות מהעוטף, לצד השילוט 'חקלאות ישראלית היא גאווה ישראלית', לצד מכירה של אלפי זרי פרחים של מגדלים ישראלים. כחלק מהתוכנית, שופרסל התחייבה כי בכל רגע נתון 90% מהסחורה החקלאית הנמכרת בסניפים תהיה מתוצרת ישראלית מקומית.
מנכ"ל קבוצת שופרסל, אורי וטרמן: "הטריות של מוצרי הרשת אפשרית הודות למאות חקלאים מסורים, שמשתפים איתנו פעולה לאורך כל השנה ונותנים את הלב והנשמה בכל יום בשדה".
בשיתוף שופרסל