"אני וחבריי, אלו שבעבר היו פקודיי, נכנסנו בכוח הראשון בכניסה הקרקעית לסג'עייה", מספר עומר מידן, מי ששירת כמפקד פלוגה בגדוד 13 של גולני במהלך מבצע צוק איתן. "הלילה של ה-20.7.14 היה הלילה שבו הכוחות הקרקעיים של חטיבת גולני עשו דרכם פנימה, למקום שבו ידענו שימתין לנו בסבלנות כוח גדול של לוחמי חמאס.
8 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה: עומר מידן עם דין מירושניקוב
מתוך התערוכה: עומר מידן עם דין מירושניקוב
מתוך התערוכה: עומר מידן עם דין מירושניקוב
(צילום: איתן ברנט)
"נערכנו לכניסה אלימה ובדיוק כך היא הייתה. עם חציית הגדר התחילה מכת אש מסיבית לכיוון כל הכוח הגדודי שעשה את דרכו בשני טורים מקבילים. הכוח המקביל אלינו דיווח על נגמ"ש שלם שספג אש קשה ועל חשד לחטיפה. מאותו רגע מצאנו את עצמנו פתוחים לאש לכלל הכיוונים, כאשר כוחות של מחבלים עולים מעלה דרך מנהרות קרקעיות ומנסים לבלום את כניסתנו.
תפקידי בכוח היה מפקד מחלקת החבלה של פלוגה ב'. לאחר דיווח על מותם של כלל היושבים בנגמ"ש, הפלוגה שלי נכנסה להתקלות ישירה בקבוצת מחבלים. איבדנו חבר יקר לפלוגה, סמ"ר שון כרמלי שיצא בגבורה מחוץ לרכב המשוריין כדי להחליף תחמושת וספג אש ונהרג במקום. בעודנו עושים את דרכנו תחת אש מסיבית, הצלחנו להרוג ולשבש את מתקפת האויב.
8 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה: אברי גלעד ובנג'ו
( צילום: מיכאל טפיול)
בבוקר שלאחר ההיתקלות האירה השמש על סג'עייה אחרת. חורבות העיר ישבו על עשרות גופות מחבלים שחיסלנו במהלך הלילה. אירועי הלחימה עברו ללא ניתוח מספק או עיבוד כלשהו. לאחר מכן הם חיים בזיכרוננו, הם חלק מהותי מהאנשים שאנחנו היום, לטוב ולרע.
הלחימה שלנו לא נגמרה שם. חשוב וראוי להצביע על האופנים הרבים שבהם הטראומה עושה דרכה בחזרה לחיינו בשנים שלאחר מכן. עיבוד נכון של החוויה יכול להציל את חייהם של לוחמים רבים שכיום מתמודדים עם שלל מצבים מנטליים קיצוניים ואינם יודעים לעשות את הקישור לאירועים שחוו".

8 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה: זיו שילון עם איציק סעידיאן
( צילום: עידו איז'ק)
כדי להגביר את המודעות למצבם של מידן וחבריו הלומי הקרב, הוקמה תערוכה ייחודית, כולה בהתנדבות, על ידי הפרסומאית יערית שושן- סבג, המתנדבת בעמותת שותפות מגן ישראלית, הפועלת להובלת שינוי חברתי וחוקתי למען הלומי קרב ופצועי פוסט טראומה ומשפחותיהם, בקרב כלל כוחות הביטחון וההצלה.
לתערוכה "פוסט טראומה" התגייסו 30 אח"מים וסלבים מובילים בישראל, ביניהם נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר החוץ גבי אשכנזי, נפתלי בנט, השחקנית רונה לי שמעון, לוסי אהריש, אברי גלעד, הזמר איתי לוי, רוית אסף, נטע גרטי, המוזיקאי והשחקן צחי הלוי, מורן אטיאס, זיו שילון, עופר שלח ורבים נוספים.
כולם ניצבו אל מול עדשות המצלמה של הצלמים המובילים והידועים בישראל והצטלמו, כל אחד בנפרד, עם נפגעי פוסט טראומה והלומי קרב.
התוצאה היא תערוכה מרגשת שתוכל להעלות למודעות של כולנו את הנושא הכאוב הזה ולהשיג שינוי חוקתי.
8 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה: נשיא המדינה ראובן ריבלין עם ליאור ניר
( צילום: ליאור ניר)
הלם קרב היא תגובה פוסט-טראומטית לאירוע שהתרחש בזמן פעילות מבצעית-מלחמתית. בישראל ישנם מעל ל-5,000 אנשים המוגדרים הלומי קרב. רובם נראים בריאים לחלוטין מבחינה גופנית, אך סובלים מתופעות נפשיות שונות המהדהדות שנים רבות אל תוך חייהם האזרחיים ופוגעות בתפקודם היומיומי.
מחקרים קובעים כי 16 אחוז מכלל המשתתפים במלחמות ואירועים קרביים שונים יפתחו הפרעת דחק פוסט-טראומטית. כיום רק שלושה אחוז מהלוחמים והלוחמות מוכרים באגף השיקום במשרד הביטחון כהלומי קרב וזוכים להכרה ולטיפול ראוי.
התופעות מהן סובלים הלומי הקרב מתבטאות בדרכים שונות המשפיעות על תפקודם היומיומי, כדוגמת סיוטים חוזרים והתקפי חרדה קשים ומשתקים. מעטים מהלומי הקרב זוכים כיום להכרה במצבם ולטיפול הולם, שמאפשר להם לשוב ולחיות חיים מלאים ולהשתלב בחברה באופן פעיל ומלא, לחזור למעגל העבודה, ליצור קשרים חברתיים, להקים משפחות ולחיות את חייהם באופן יציב ותקין. רבים מאלו שאינם מטופלים קורסים תחת מצוקתם המסתתרת בשכבות העמוקות של הנפש ומתקשים להשתקם ממנה.
8 צפייה בגלריה
נטע גרטי עם שי קוזלובסקי
נטע גרטי עם שי קוזלובסקי
נטע גרטי עם שי קוזלובסקי
(צילום: ערן לוי)
כל אחד מהמשתתפים עמד מול עדשת המצלמה כשהוא מצולם עם נפגע פוסט טראומה בתמונה המנסה לספר בפריים בודד את סיפורו האישי של הנפגע.
מידן, שחשף את סיפורו בתחילת הכתבה, הצטלם עם השחקן והדוגמן דין מירושניקוב ששירת בעצמו ביחידת שייטת 13 של חיל הים. מירושניקוב נפצע בפעילות חשאית ומוגדר בעצמו כנכה צה"ל, לאחר שנותח ביד שמאל וכמעט איבד את ראייתו בעין ימין ונדרש לחודשים ארוכים של פיזיותרפיה ושיקום נפשי.

"אחוות לוחמות"

השחקנית רונה לי שמעון (המשחקת מסתערבת בסדרה 'פאודה') צולמה יחד עם שיר פלד, המסתערבת הראשונה בצה"ל, מול עדשתו של הצלם שי יחזקאל. פלד גדלה בירושלים. בשירותה הצבאי החליטה להתנדב לתפקיד קרבי במשמר הגבול ואותרה לפרויקט חדש וניסיוני של שילוב נשים כמסתערבות והפכה לאחת משלוש הנשים הראשונות שנכנסו ליחידת העילית שהייתה שמורה עד כה רק לגברים.
8 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה: רונה לי שמעון ושיר פלד
( צילום: שי יחזקאל)
פלד שירתה ביחידת המסתערבים בשנים בהן פעלה היחידה תחת מסווה בדמויות שונות באזור ירושלים ובשטחים. לאחר 16 שנים של שתיקה החליטה לחשוף את הסיפור האישי שלה במטרה להעלות למודעות שינוי תפיסה והזדמנות שווה לנשים. לאחרונה החלה להרצות גם על ההתמודדות האישית שלה עם תופעת הפוסט-טראומה, דרך פרויקט מיוחד בשם "אחוות לוחמות".

יודעים לעשות את הקישור

נשיא המדינה ראובן ריבלין הצטלם יחד עם הלום הקרב ליאור ניר, שנפצע בראשו במהלך מלחמת לבנון השנייה וכמעט איבד את ראייתו.
8 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה: לוסי אהריש ואנה לפקוב
(צילום: רונן פדידה)
שר החוץ גבי אשכנזי צולם עם שחר קנאפו, לשעבר חייל ביחידת הצנחנים שהשתתף במבצעי "עמוד ענן", "שובו אחים" וב"צוק איתן".
"התערוכה שעליה עמלנו חודשים רבים ובה כל המשתתפים התגייסו באופן מיידי בהתנדבות מלאה, נוצרה כדי להביא לשינוי חברתי וחוקתי למען הלומי הקרב, פצועי פוסט טראומה ובני משפחותיהם, כמו גם להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי ולגייס כספים באמצעות מכירת הצילומים למען המשך פעילותה המבורכת והכל כך חשובה של העמותה", מספרת שושן-סבג יוזמת הפרויקט.
8 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה: נפתלי בנט עם דרור קנדלשטיין
( צילום: פיני סלוק)
"בישראל נדרשים כלל האזרחים לשירות חובה וראוי שהמדינה תדאג להם גם לאחר השירות והטראומות שחוו במהלכו, כדי שיוכלו לחזור לחברה כאזרחים מתפקדים, בריאים ותורמים. פציעה בנפשו של אדם עלולה להשפיע על תפקודו לעיתים יותר מפגיעה פיזית ועל המדינה להכיר בכך ולמלא את חובתה", סיכמה שושן-סבג.
  • התערוכה הועלתה במלואה לאתר של עמותת שותפות מגן ישראלית עקב הסגר, שם ניתן לצפות בה ללא תשלום ולרכוש את היצירות השונות, שכספן ישמש תרומה עבור המשך פעילות העמותה.
  • לכניסה לתערוכה לחצו כאן.