בשיתוף המרכז לזכרו של מייקל לוין לסיוע לחיילים בודדים
אלעד רז, רק בן 21, קעקע על ידו "כשאתה מאמין בעצמך, הכל אפשרי" והוא יודע על מה הוא מדבר. אלעד חי בפנימיות מגיל 12 ואין לו קשר עם בני משפחתו. בין סיום הפנימיה למועד הגיוס, שהה בדירות חברים, ברכב ואף ברחוב. בהמשך, הוא התגייס למג"ב והיה חדור מטרה ובכושר מצוין אבל התקשה להסתדר עם המערכת, שלדבריו לא עשתה לו את החיים קלים בהכרתו כחייל בודד. "בסך הכל רציתי בית, מקום לישון בו", הוא אומר.
לא משאירים אף חייל בודד. ynet והמרכז לסיוע לחיילים בודדים ישראלים ועולים ללא עורף משפחתי בשבוע התרמה מיוחד. להתגייסות ותרומות היכנסו>>
לא הרבה יודעים, אבל למען הכרה כחייל בודד, החייל הישראלי חסר העורף המשפחתי יצטרך לעבור דרך לא פשוטה. ראשית, יצטרך להגיש בקשה דרך משרדי הת"ש ביחידתו או דרך לשכת הגיוס, במידה וטרם התגייס, ובה יצטרך להוכיח את זכאותו להכרה זו דרך מכתבים אישיים, טפסים כלכליים והמלצות מגורמי טיפול, חינוך ורווחה. כאשר יהיה מוכר כחייל בודד יהיה זכאי לתוספת בשכר הבסיסי, סיוע בפתרון הלנה, מענקים כספיים בחוגר לקניית מוצרים בסיסיים, וכן סיוע כחייל בודד משוחרר דרך מתן הטבות שונות.
"להיות חייל בודד זה מסלול שונה לכל אחד. עבורי זה היה מורכב כי עשיתי את זה תוך כדי השירות, כשאני בנתק מהמשפחה כבר שנים, חייתי ברחוב והתערבבתי עם אנשים לא סבבה", הוא מספר.
לפני כ-8 חודשים, חודשיים לפני השחרור, עבר אלעד תאונת אופנוע קשה, שהותירה אותו עם נזק בלתי הפיך - מוגבלות וכאבים ברגל המחייבים אותו להיעזר בקביים. ״אחרי התאונה, גררתי את עצמי למונית כי פחדתי על הכסף של האמבולנס״ הוא מספר. בגיל 20, הוא מצא עצמו נכה שמתקשה לכלכל את עצמו ולבצע פעולות יומיומיות, עם חובות ודו"חות שנצברו לו. "הגעתי למצב נפשי קשה אבל התחלתי לצאת ממנו. החלטתי לנסות ולהרים את עצמי", הוא אומר.

למצוא בית

באפריל האחרון הגיע אלעד למרכז לזכרו של מייקל לוין לסיוע לחיילים בודדים המסייע לחיילים בודדים, בין אם הם עולים שהגיעו ללא משפחותיהם או ישראלים מרקע חרדי או נוער בסיכון ואינם בקשר עם משפחתם מסיבות שונות.
העמותה מלווה צעירים לפני השירות, במהלך השירות וחמש שנים לאחר שחרורם. כמו כן, מסייעת להם להתמודד מול רשויות הצבא בהכרתם כחיילים בודדים, מציידת אותם לקראת הגיוס, מלווה אותם לטקסים ואירועים, מעניקה תווי מזון וביגוד, טיפולים נפשיים, פתרונות מגורים, ארוחות שישי ופעילויות חברתיות, הכוונה וייעוץ למלגות ותעסוקה וכו׳. בנוסף, מציעה ליווי של מנטורים ומשפחות מלוות.
לא משאירים אף חייל בודד. ynet והמרכז לסיוע לחיילים בודדים ישראלים ועולים ללא עורף משפחתי בשבוע התרמה מיוחד. להתגייסות ותרומות היכנסו>>
העמותה נקראת על שם מייקל לוין, צעיר שעלה לארץ מפילדלפיה שבארה"ב ושירת בחטיבת הצנחנים. בקיץ 2006, פרצה מלחמת לבנון השנייה. מייקל, שהיה בביקור משפחתי, שב מייד ליחידה שלו ובהמשך נהרג. המרכז לחיילים בודדים לזכרו הוקם בעקבות חזונו ליצור קהילה חמה ותומכת לחיילים בודדים, חלום אותו שיתף עם ציקי אוד, אביו המאמץ בארץ. זה הקים יחד עם חבריו של מייקל את "המרכז לזכרו של מייקל לוין לסיוע לחיילים בודדים״ ב-2009, שתומך היום באלפי חיילים בודדים. בהמשך, הוקמה תוכנית ייעודית לחיילים בודדים ישראלים חסרי עורף משפחתי ע״י דרורית ניצני.
בימים אלה, נמצא אלעד בשיקום וטיפול ארוך טווח, ובזמנו הפנוי מתנדב בבית אבות. העמותה מסייעת לו בקבלת סיוע נפשי וליווי אנשי העמותה לדיונים בבית משפט, ובקבלת סיוע משפטי באמצעות ליווי של עורכת דין מול משרד הביטחון וביטוח הרכב. הוא גר בבאר שבע ובימי שישי מגיע לארוחות ולפעילויות המועדון המקומי. חלומו הגדול הינו ללמוד מנהל עסקים ולהקים משפחה גדולה.
"יש לנו שלושה מועדונים – בבאר שבע, בתל אביב ובירושלים", מספרת עירית ורדי, רכזת חיילים במועדון העמותה בבאר שבע, המלווה את אלעד בעמותה. "קשה להתעלם מאלעד המקסים והכובש, שהגיע אלינו דרך הרווחה. ליוויתי אותו גם לבית המשפט". "אתה נפגש שם עם אנשים כמוך, בראש שלך", אומר אלעד. "זה מרים אותך מאפס למאה. אתה יודע שאתה לא לבד".
לא משאירים אף חייל בודד. ynet והמרכז לסיוע לחיילים בודדים ישראלים ועולים ללא עורף משפחתי בשבוע התרמה מיוחד. להתגייסות ותרומות היכנסו >>
בשיתוף המרכז לזכרו של מייקל לוין לסיוע לחיילים בודדים