בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון
יצירת משטח למשחק גולות, הקמת מיזם ליצירת שקיות מבדים משומשים, פיתוח אפליקציה למניעת שיימינג, פתיחת חנות בגדים יד שנייה לילדים מבקשי מקלט, פרוייקט להעלאת מודעות לילדים עם צרכים מיוחדים, ארגון מופע נגד אלימות בחברה הערבית, יצירת משחקים והפעלות לילדים פליטים מאוקראינה, הן רק חלק מהיוזמות החשובות והמרגשות שהוצגו היום (ה') בכנס "יוצרים שינוי".
כ-10,000 תלמידים מ-260 בתי ספר מכל הארץ הגישו השנה פרויקטים חברתיים במסגרת "יוצרים שינוי" - תוכנית חינוכית בינלאומית, המעודדת ילדים ליצור שינוי בתחומים שמפריעים להם על ידי יזמות חברתית. התוכנית פועלת ב-75 מדינות ומופעלת בישראל ע"י עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, משרד החינוך, ורותי סובל לוטנברג, המייסדת והמנהלת פדגוגית של התוכנית בישראל. התוכנית מושתתת על ארבעה צעדים שמגיעים מהילדים עצמם להרגיש, (להבין מהי הבעיה ומה בעולם צריך להשתנות) לדמיין, (כיצד ניתן יהיה לפתור את הבעייה) לעשות (למצוא פתרונות יצירתיים ויעילים) ולשתף (להפיץ את הבשורה לאחרים ולסייע בהדהוד השינוי בעולם. היוזמות נבחנו על ידי צוות שיפוט מקצועי שכלל אנשי חינוך, יזמות, פסיכולוגיה וכוכבי נוער. היום (20.10) הוכרזו הזוכים שייצגו אותנו בכנס הבינלאומי שיתקיים בחודש הבא באורוגואי.
7 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
ילדי כיתה ב' בודקים - האם ניתן לשחק גולות עם כפפות?
המשחק מפעם חוזר אלינו בגדול
בבתי הספר היסודיים זכה פרוייקט שמחזיר אותנו למשחק "של פעם"- משחק הגולות, שמסתבר שעשה "קאמבק" לא קטן בשנה האחרונה. כשתלמידי כיתה ב'1 (היום בכיתה ג') מביה"ס פסגות בקרית ביאליק, השתתפו בתוכנית "יוצרים שינוי", ומצאו שהבעיה שהכי מציקה להם היא בעיית הבוץ בכיתה ובמרחב. במסגרת התוכנית, הם חקרו את הבעיה, הלכו לבדוק מאיפה מגיע הבוץ וגילו שזה שהאזור שבו הילדים משחקים גולות היה מלא בבוץ, והילדים ששיחקו בו לכלכו את הכיתות בבוץ שנדבק אליהם.
תלמידי כיתה ב'1 עשו מחקר וגילו ש-30%, חלק מאוד משמעותי, מתלמידי בית הספר משחקים בגולות. כדי לפתור את הבעיה הם בדקו כל מיני פתרונות: עטו כפפות מגומי שלא היו נוחות למשחק, וניסו להשתמש בדשא סינטטי בו הגולה נתקעה. בהמשך הם חקרו משטחים חלקים, ומצאו שזה הפתרון המתאים. התלמידים כתבו מכתב לעירייה, וביקשו ממנה עזרה בהקמת משטח בטון והעירייה נענתה בחיוב. משטח הבטון הוקם, הילדים כבר לא מתלכלכים, ועשרות ילדים נוספים מבית הספר הצטרפו למשחק הגולות בהפסקה. המטרה כעת היא לשכפל את משטח הגולות לעוד בתי ספר בעיר, ואפילו בארץ.
7 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
אולי ניתן לשחק גולות על דשא סינטטי?
חן לוינזון, שהייתה מחנכת הכיתה, מספרת: "הם ילדים כל כך צעירים שיצרו שינוי. גם אני כמורה למדתי שאפשר לשחרר ולתת לילדים ליצור שינוי בעצמם. ראש העיר שביקר אצלנו אמר שזה מחזיר אותו למשחקים של הילדות, ושצריך שבכל בית ספר יהיה דבר כזה. הילדים שיתפו את כל הכיתות בבית ספר ביוזמה. המקום של היוזמה עורר השתהות ורצון ליזום וליצור. הם יוצרים כי זה שלהם. והם התנסו בגלל שלא נתנו להם פתרונות. זה תרם להפחתת האלימות כי פחות רבו על הבוץ שנגרם כתוצאה ממשחק הגולות. למידה לשם הבנה זה מה שנוצר שם. הם אלה שחקרו בעצמם מה היה מקור הבעיה שהם היו מגיעים מלוכלכים ולא יכלו ללמוד בגלל הבוץ. הם לקחו איתם המון בזכות התהליך. פעם ראשונה שלי כמורה הרגשתי מה זאת למידה. זה עודד גם חברויות חדשות וגם ילדים 'שקופים', פרחו."
לינוי, תלמידת הכיתה מספרת: "למדתי לקבל דעות של אחרים, ולקבל החלטה בשיתוף פעולה". וחברה ניב מוסיף: "לא לוותר ולא להרים ידיים גם אם הדרך ארוכה ויש פתרונות שלא הצליחו, עדיין יש פתרון שהוא הכי טוב עבורנו, והצלחנו למצוא אותו בסוף".
אורלי גידרון, מנהלת בית ספר פסגות, מוסיפה: "כבית חינוך המוביל את תלמידיו לחדשנות ויזמות תוכנית 'יוצרים שינוי' מאוד מתאימה לתפיסה החינוכית שלנו. יש לנו תפקיד מכריע בנתינת כלים להשתלבות בעולם התעסוקה החדש, כגון חשיבה ביקורתית, יכולת עבודת צוות, יזמות ויכולת ללמידה עצמאית".
7 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
משטח הבטון שנמצא כפתרון המוצלח

תופרים ירוק

בבתי הספר העל יסודיים זכה פרוייקט חשוב ויצירתי שנקרא "תופרים ירוק". "תופרים ירוק" הוא פרוייקט מיחזור בגדים ובדים ישנים והפיכתם לשקיות רב שימושיות, אותו יזמו תלמידי כיתה י' ממקיף שש שנתי חורפיש. מטרתו היא לעורר מודעות סביבתית ולהביא לצמצום השימוש בשקיות ניילון מזהמות.
סדיקה פארס, סגנית מנהל בית הספר, מספרת שבית הספר לקח על עצמו את הטיפול באיכות הסביבה כנושא מרכזי, ותלמידי כיתה י' שהשתתפו בתוכנית "יוצרים שינוי" החליטו לטפל בנושא שקיות הפלסטיק המזיקות לסביבה.
התלמידים פנו לתופרות בכפר שלימדו אותם לתפור שקיות רב פעמיות מהבדים הממוחזרים. הרעיון הפך ליוזמה מוצלחת שהפכה לחלק בלתי נפרד מהעשייה החינוכית של בית הספר. במסגרת זו, גויסו מתנדבים, בקרב הקהילה - תופרות הכפר, אנשי עסקים, ואנשי המועצה המקומית חורפיש שנתרמו לקידום הרעיון ויישומו בכפר.
7 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
תופרות הכפר תרמו לבית הספר מכונות תפירה משומשות, ועזרו לנו לתפור וליצר את השקיות בחדר 'תופרים ירוק' בזמננו החופשי
"אספנו את התופרות בכפר ונמשיך את המסורת שלנו, הידע של התפירה יעזור לאיכות הסביבה. המטרה שלנו היא להגיע כל הארץ. אנחנו מקבלים תמיכה מהמועצה המקומית. התלמידים רוצים להציג את הרעיון בכל הארץ והעלו רעיון לבנות אתר אינטרנט. לצורך כך הם ילמדו בבית ספר תכנות של אתר, ובאמצעותו ישווקו את הנושא. כרגע נתפרו כמאה שקיות. ואנחנו עכשיו עושים מחקר על סוגי הבדים", מספרת פארס.
רגד, תלמידת כיתה י', מוסיפה: "תופרות הכפר תרמו לבית הספר מכונות תפירה משומשות, ועזרו לנו לתפור וליצר את השקיות בחדר 'תופרים ירוק' בזמננו החופשי. פתאום אנחנו מתקשרות עם נשים בכפר שלא הכרנו טוב, יצרנו מערכת אימון, עבודה משותפת, חזון משותף. גם אישה שעובדת מהבית כתופרת, היא אישה שיכולה לתת ויש לה מה לתת, מעמד האישה נורא חשוב לי והמיזם שלנו מינף ויצר שותפות מצויינת. למדתי איך לעצב וכמה סוג הבד משפיע ואיך צריך לחזק את השקית לפי הצורך, עבודת מחקר רצינית נעשתה כאן".
ליאנה, תלמידת כיתה י', משתפת: "נושא הקיימות תפס הד בשנים האחרונות ואנחנו רוצים להיות חלק בשמירה על הסביבה ועצירת התחממות הגלובלית. ההתנדבות שלנו משמעותית, "תופרים ירוק" נותנת את המענה הדרוש ומנצלת משאב רציני. אנחנו ממחזרים ומנצלים נכון את חומר הגלם שאנחנו מקבלים שהיה אמור להיזרק ולגרום לזיהום ולבעיות רציניות.
7 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
"שמעתי רבות על גרטה טונברג וזה הדליק אצלי אור פנימי ורצון - גם אני רוצה להשפיע ולדאוג לסביבתי".
המחשבות שלנו השתנו והתחלנו לחפש פתרונות, לעשות צעדים בדרכים אחרים, ידידותיות לסביבה, במיוחד בימים אלה לפני שבוע ועידת האקלים. גם אנחנו בחורפיש, בכפר הדרוזי הצפוני חושבים ויודעים ועושים למען כדור הארץ. נמשיך לפתח ולמצוא דרכים וננחיל את ערך הקיימות וכל מה שהוא מכיל לנו, להורים, לקהילה ולדורות הבאים".
איה, תלמידת כיתה י', מוסיפה: "שמעתי רבות על גרטה טונברג וזה הדליק אצלי אור פנימי ורצון - גם אני רוצה להשפיע ולדאוג לסביבתי. זאת התנסות משמעותית ויוצאת דופן לנצל את משאבי כדור הארץ ולהפחית את הזיהום. למדנו בהתחלה אצל התופרות בבית עד שפתחו חדר בבית הספר, דבר שחיבר אותנו יותר ויצר קשרים חברתיים מקדמים בענייני סביבה ואקלים יחד עם הקהילה".
7 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
חגי גרוס מנהל מינהל, חברה ונוער במשרד החינוך עם תלמידי תיכון שש שנתי בחורפיש, סגנית מנהל בית הספר סאדיקה פארס, רכזת המעורבות החברתית נואל עאמר, והתופרת שלימדה אותם לתפור, נעאמה חיראלדין
(צילום:יאיר קרל)
ציפי בוקשפן, מנהלת תוכנית "יוצרים שינוי" של עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, סיפרה בכנס: "בחרתי לקחת חלק בתוכנית כי אני כתלמידה זוכרת שהייתי צמאה לכלים, לשיטה שתאפשר לי להיות יזמת. אני מסתכלת עליכם ואני מתרגשת. לכל אחד מכם יש בארגז הכלים שלו שיטה פשוטה בת ארבעה שלבים שהולכת איתכם, ובכל רגע נתון יש לכם את היכולת להביט סביב, לזהות אתגרים ולהחליט לפעול ליצירת שינוי. תזכרו שחלק משמעותי ב'יוצרים שינוי' הוא השיתוף, אז ספרו לחברים, הורים ומשפחה על השינוי שיצרתם ואיך אתם השתנתם בזכותו. כדור הארץ בידיים שלכם. תהיו טובים האחד לשני, תהיו מעורבים ותובילו לשינוי בסביבתם".
רפי אלול, יו"ר עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, סיכם: "מרגש לראות איך הילדים והנוער שלנו יוצרים שינוי חברתי וסביבתי והופכים את החברה שלנו לטובה יותר".
7 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי
יוצרים שינוי
תלמידי כיתה ג'1 מביה"ס פסגות בקרית ביאליק מקבלים תעודות על הבמה בכנס "יוצרים שינוי"
(צילום: יאיר קרל)
  • להצטרפות לתוכנית "יוצרים שינוי" לחצו כאן.
בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון