בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון
עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, עוסקת כבר יותר משני עשורים בקידום ההתנדבות בישראל ומחברת בין אנשים, קבוצות, רשויות מקומיות, חברות ועסקים המעוניינים להתנדב, לבין עמותות ופרויקטים התנדבותיים מסוגים שונים. מי שהופכות את החיבור למדויק הן רכזות ההתנדבות, ושבוע ההוקרה למתנדבי ומתנדבות השירות הלאומי האזרחי שמתקיים בימים אלו, מספק הזדמנות מצוינת להכיר אותן.
למצוא את המקום שהכי יתאים לך להתנדב בו זה קצת כמו למצוא אהבה, זה צריך להרגיש נכון ולפעמים זה גם לא קורה בפעם הראשונה. רכזות השירות הן בנות שירות לאומי שנבחרו בקפידה ונמצאו מתאימות למשימה הזאת. לאחר שהן עוברות קורס הכשרה הן לומדות על תחום ההתנדבות והמגזר השלישי בישראל, הופכות למומחיות של ממש בתחום, ונותנות מענה לאלפי מתנדבים בחודש שרוצים לצאת, להתנדב ולעשות טוב, אבל לא בדיוק יודעים איך ואיפה זה יתאפשר.
"בשיחות הטלפון עם מתנדב.ת הפונים אלינו, מלוות הרכזות את התהליך, מספרות על פרויקטים וארגונים מתוך מאגר ההתנדבות העצום שלנו ועל צרכים קיימים, מציגות את הפרויקטים ואת העמותות בהן הפעילות תתרחש, קשובות למאפייני וצרכי המתנדב- ובהתאם לכך, מפנות אותו למספר פרויקטים שבמסגרתם הוא הביע עניין ונכונות לצאת ולהתנדב", מספרת מיה שהם, ראש צוות מחלקת התנדבות לפרטיים.
4 צפייה בגלריה
בנות מוקד ההתנדבות בעמותת רוח טובה
בנות מוקד ההתנדבות בעמותת רוח טובה
מימין לשמאל: שחר יוסף, אליה גינדי ושרון להב - בנות השירות במוקד ההתנדבות
(צילום: עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון)

"הרגשתי שזה משהו שגם אני הייתי רוצה לעשות"

שחר יוסף (19) מפתח תקווה, בת שירות שנמצאת כבר שנה בתפקיד. "אני אוהבת את המקום והאנשים, אני פוגשת סיפורים של אנשים שמחפשים דרכים לעשות טוב, והסיפורים המיוחדים שמגיעים אליי יכולים ממש לעשות לי את היום", היא מסבירה. "לרוב אנשים שמגיעים מרקע קשה ודומה לאנשים שלהם הם ירצו לעזור, כמו שעזרו להם, הנתינה ההדדית והרצון לתת בחזרה הוא מרגש. כמו קשישים בני +80 שמחפשים לעזור לאנשים בגילם או בכלל".
האם, חוץ מהשירות הלאומי, בחרת להתנדב גם בעצמך? "כמובן, אני מתנדבת, בעמותת 'שמחה לילד', אני חונכת ילדה בת 16 שמתמודדת עם שיתוק מוחין, במסגרת החונכות פעם בשבוע אנחנו נפגשות לזמן איכות משותף. במהלך השירות בעמותת 'רוח טובה' הייתי חשופה למאגר המגוון ותמיד כשהייתי מפנה אנשים להתנדבות בעמותה הזאת הרגשתי שזה משהו שגם אני הייתי רוצה לעשות".
מה היית אומרת לאדם שמאד רוצה להתנדב ולא יודע אם ימצא את הזמן? "יש כל מיני סוגים של התנדבות, הייתי מציעה לו להתחיל מהתנדבות שרמת המחויבות בה היא לפי בחירתו והיכולת שלו לפנות זמן, גם אני חששתי לפני שהתחלתי להתנדב, אבל שעה בשבוע תמיד אפשר למצוא וכשזה ממלא אותך אתה גם מחכה לשעה הזאת בשבוע שתגיע כבר".
4 צפייה בגלריה
בנות מוקד ההתנדבות בעמותת רוח טובה
בנות מוקד ההתנדבות בעמותת רוח טובה
בנות מוקד ההתנדבות בעמותת רוח טובה
(צילום: עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון)

"לפעמים את אפילו רוצה לתת יותר זמן ממה שתכננת"

אליה גינדי (19) מחולון, תורמת כבר כמעט שנה את חלקה למדינה, בעבודה בעמותה.
מה את אוהבת בתפקיד? "יש את השלב שבו אנשים מתקשרים ואת שומעת את סיפור החיים שלהם ואת הכוונות הטובות שלהם, וזה כשלעצמו מרגש, אבל השלב הכי מרגש הוא הרגע הזה שאת מבינה שהצלחת לייצר חיבור נכון, שתרם לשני הצדדים ולמעשה שיחת הטלפון הצליחה".
חיבור מוצלח שזכור לך? "הייתה מתנדבת שפנתה אליי וחיפשה להתנדב עם קשישות, היא ליוותה אותן במועדון והקשר שנוצר היה משמעותי מאד. הקשישות עשו הצגה במועדון למשפחות ונשאר להן כרטיס אחד אחרון אותו הן נתנו לאותה מתנדבת כדי להוקיר תודה. לחשוב שהיא ישבה באולם לצד המשפחות שלהן זה ריגש אותי".
האם גם את מתנדבת ואיפה? "ברור, אני מתנדבת ב'נולדת לנצח' - ארגון התנדבותי-חברתי, שמטרתו להעניק תמיכה קהילתית למשפחות המתמודדות עם מחלת הסרטן. המתנדבים מכינים ומביאים למשפחות אוכל ביתי, כדי לסייע להן בתקופת ההתמודדות המורכבת עם המחלה. הפרוייקט הזה מאפשר לי לעשות דברים שאני אוהבת, לבשל ולאפות וגם מערב את כל המשפחה שלי, אמא שלי עוזרת בבישול, האחיות הקטנות הכינו כדורי שוקולד ואבא שלי מסיע לפעמים, כולנו שותפים לעשייה".
מה השאלה שאת הכי הרבה נתקלת בה בשיחות? "'האם חייבים להתחיב?' אני עונה שההתחייבות היא משום שנוצר קשר אישי, זה לא חתום בחוזה אבל זה אמור להגיע מהלב. אני ממליצה לאנשים לנסות כי בסופו של דבר אתה נשאב לנתינה ולפעמים אפילו רוצה לתת יותר זמן ממה שתכננת".
4 צפייה בגלריה
בנות מוקד ההתנדבות בעמותת רוח טובה
בנות מוקד ההתנדבות בעמותת רוח טובה
"בסוף אנחנו תמיד נותנות יותר מאופציה אחת ומשם הבחירה בידיים שלהם"
(צילום: עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון)
שרון להב (20) נמצאת במסגרת שירות לאומי בעמותה כבר שנה. למה את פה? "התמיינתי לכל מיני מקומות וכשנתקלתי בעשייה של העמותה משהו קסם לי".
מה השאלה שאת נתקלת בה הכי הרבה בשיחה? "הרבה פעמים אני שומעת את המשפט 'אבל אני רוצה שזה יהיה משמעותי', דרך בשיחה ממש חשוב למצוא את מה שמדויק ליכולות ולכוונות שלהם. אני מנסה לייצר כמה שיותר פתיחות ואני שואלת אם הם ירצו להתנדב עם ילדים או עם קשישים, מה מידת המחויבות שיעמדו בה ובסוף אנחנו תמיד נותנות יותר מאופציה אחת ומשם הבחירה בידיים שלהם".
ספרי על חיבור מוצלח במיוחד שיצרת? "אני מדברת עם עשרות אנשים ביום, אבל זוכרת שיחה הספציפית עם אישה מבוגרת שחיפשה את הדרך שלה לעשות טוב, היא הגיעה פתוחה לרעיונות אבל בלי ציפיות גבוהות. אחרי מספר חודשים קיבלתי מייל תודה ממנה והיא סיפרה לי שהיא חונכת נערה בסיכון ושנוצר קשר שמעצים את שתיהן".
החברות שלך לצוות מתנדבות, האם גם את? "כן. התנדבתי בתחילת השירות בפרוייקט של 'מתלבשות על זה', ששייך למרכז הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית. במסגרת הבזאר עזרתי להם לסדר ולתייג במחיר את הסחורות שהגיעו ממעצבים פרטיים ועד לחברות האופנה המובילות בארץ. ועכשיו, כבר שלושה חודשים, אני מתנדבת ב'אגית - מפעל תעסוקתי למשתקמי נפש של האגודה לבריאות הציבור', אני עוזרת להם לעשות את העבודה במפעל ותוך כדי העבודה נוצרים קשר אישי ופתיחות איתם. הרבה מהם אנשים מבוגרים אבל מופנמים מאד וקשה להם חברתית וכשאני מרגישה שאני מצליחה להגיע אליהם, זה מחמם לי את הלב להיות נחמה עבורם".

"שדכנים לענייני התנדבות"

4 צפייה בגלריה
בנות מוקד ההתנדבות בעמותת רוח טובה
בנות מוקד ההתנדבות בעמותת רוח טובה
טל יקים: "מדהים להיות חלק מההתאהבות הזאת שנרקמת בין המתנדבים לעמותות ולארגונים".
(צילום: עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון)
טל יקים, מנהלת מחלקת התנדבות לפרטיים, קבוצות ומשפחות בעמותת 'רוח טובה' מוסיפה: "מדהים לראות את כמות המתנדבים שנרשמים כל יום באתר, זה מגיע למספרים של כ-4,000 נרשמים בחודש. אלו בהחלט מספרים גבוהים שמספרים סיפור מדהים על אנשים שבאמת רוצים לצאת ולהתנדב ומכירים במשאב הפנימי שלהם שהוא היכולת לתת, לצאת ולעשות טוב".
"מה שמעניין זה שעכשיו אחרי שהקורונה עברה אנחנו רואים עלייה מטורפת של מספר הפניות ולצד זה יש לנו מעל 800 עמותות וארגונים שהם שותפים לעשייה ואנחנו תמיד שמחים לייצר את החיבור ביניהם", מסבירה יקים. "בסופו של דבר אנחנו סוג של 'שדכנים לענייני התנדבות', להתאים למישהו מקום להתנדב בו זה כמו למצוא למישהו אהבה, זה מדהים להיות חלק מההתאהבות הזאת שנרקמת בין המתנדבים לעמותות ולארגונים. אנחנו מזמינים אתכם לאתר רוח טובה - מנוע חיפוש ההתנדבות הגדול בישראל ולמצוא את ההתנדבות המתאימה לכם ביותר".
  • רוצים למצוא את מקום ההתנדבות המתאים לכם? היכנסו לאתר של 'רוח טובה' ובחרו לפי מקום המגורים, תחומי העניין ושעות הפנאי, את הדרך שלכם לעשות טוב.
בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון