בשיתוף ארגון נאוה
"ריקנות. זו התחושה הכי חזקה שעולה בי לפני פסח. איך אני עושה ליל הסדר בלעדיו? בלי בעל, בלי הקריאה המשותפת שתמיד היינו עושים יחד בהגדת הפסח. פתאום הכל שונה. פתאום זה רק אני עם 4 ילדים". חני שלמה, אלמנת רס"ב אדיר שלמה שנפל בקרב בתחנת המשטרה של שדרות, היא אחת מהאלמנות הטריות שנוספו למשפחת השכול בחודשים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
משפחת שלמה
משפחת שלמה
משפחת שלמה
(צילום: באדיבות המשפחה)
חני מתארת את העול, הבדידות לקראת החג, הזיכרונות של השנים היפות, כל לילות הסדר, הילדים שרוצים את אבא - אבל הוא כבר לא כאן. "במשך היום את מתפקדת - ובלילה מתפרקת לחלקים, מדברת לחלונות, מחבקת את החולצה שלו", מעידה חני. "כששמענו על ליל הסדר המשותף של ארגון נאוה בשיתוף עמותת משפחה אחת - מייד הבנתי שזה המקום שלי בחג הקרוב. אם כל כך הרבה משפחות מרגישות השנה לבד, עדיף שנרגיש לבד - ביחד. אם כולנו מתגעגעים לחיבוק, נעשה ליל סדר של חיבוק אחד אדיר".
4 צפייה בגלריה
חני שלמה בקבר בעלה
חני שלמה בקבר בעלה
מצמרר - חני שלמה בקבר בעלה
(צילום: באדיבות המשפחה)

"ליל הסדר הקרוב של 'הכיסא הריק' הוא אתגר ענק"

חני אינה היחידה. כמות הפניות של המשפחות שמבקשות להצטרף לליל הסדר הקרוב של ארגון נאוה בשיתוף עמותת משפחה אחת היא אדירה, והעמותה עומדת בפני אתגר לא פשוט: ״מדובר באירוע בסדר גודל שונה מכל שנה, ואנחנו לא רוצים לקצץ בשום פינוק ביום המשמעותי הזה. מגיע להן״, אומרת תהילה, ״זה יום כל-כך מורכב לאלמנות, ליתומים, לאמהות השכולות. זה לא רק ליל הסדר - מדובר בסדנאות מסביב לשעון, תמיכה, פעילויות לילדים. חשוב לנו לערוך אירוע מפנק. אנחנו צריכים את עזרת הציבור כדי להגדיל את ליל הסדר למשפחות השכולות, כדי באמת להיות שם בשבילם במקסימום ולא לחסוך על שום דבר שיכול לתת להם כוח בהתמודדות הלא פשוטה הזו. עלות המיזם גבוהה כי מספר המשפחות גדול משמעותית השנה, לצערנו. מעגל השכול התרחב, המיזם חייב להתרחב. כל תרומה חשובה״.
4 צפייה בגלריה
רס"ב אדיר שלמה שנפל בקרב בתחנת המשטרה של שדרות
רס"ב אדיר שלמה שנפל בקרב בתחנת המשטרה של שדרות
רס"ב אדיר שלמה שנפל בקרב בתחנת המשטרה של שדרות
(צילום: באדיבות המשפחה)
אירוע ליל הסדר 'הכיסא הריק' ייערך השנה במלון 'עץ הזית בירושלים' והוא צפוי לארח כ-400 איש למשך שלושה ימים, בליווי צוות מקצועי. במהלך האירוע יתקיימו הופעות לילדים ולנוער וסדנאות מקצועיות למבוגרים להתמודדות עם המצב - באווירה מחבקת, תומכת, מכילה ומרגיעה.
"אמרתי לעלמא הקטנה שלאבא יש פצע מאוד גדול, שאנחנו הולכים לבית חולים ושהרופאים יסדרו את זה", מספרת טל תמרי אישתו של מאיר תמרי הי"ד שנרצח בפיגוע ירי בצפון השומרון לפני פחות משנה. "כשחזרנו מבית החולים ישבתי איתה ועם יהב, ואמרתי שהיו אנשים רעים מאוד שעשו לאבא פצע מאוד מאוד גדול ולפעמים הפצע כל כך גדול שהרופאים לא יכולים לסדר את זה, ושאבא מת. שהוא לא יחזור יותר. שאבא ממש היה רוצה להיות איתנו אבל הוא פשוט לא יכול, ושעכשיו הוא אצלנו בלב".
4 צפייה בגלריה
"ליל סדר בלעדיו מרגיש לי דבר בלתי אפשרי. לחגוג עם 2 ילדים בלי בעל?".
"ליל סדר בלעדיו מרגיש לי דבר בלתי אפשרי. לחגוג עם 2 ילדים בלי בעל?".
"ליל סדר בלעדיו מרגיש לי דבר בלתי אפשרי. לחגוג עם 2 ילדים בלי בעל?".
(צילום: אלבום משפחתי)
"הוא היה האבא הכי טוב שיכול להיות. אהב אותם, חי בשבילם, בשבילנו ובשביל המשפחה. מאיר היה אבא אוהב שהיה מתיישב עם הילדים, נשכב איתם על הרצפה ומשחק איתם אחרי יום עבודה. הם היו כל כך חשובים לו.
"ליל סדר בלעדיו מרגיש לי דבר בלתי אפשרי. לחגוג עם 2 ילדים בלי בעל? הכל טרי, הכל עדיין כואב. בחרתי להשתתף בליל הסדר של מיזם 'הכסא הריק' מתוך תקווה שביחד, מאות משפחות שכולות נוכל למצא נחמה וחיזוק. שהילדים יהיו עם עוד ילדים, שלא ירגישו לבד. שכל אחד, עם הכסא הריק שלו, עם החור בלב שלו, נייצר ליל הסדר חם ועוטף ומלא כח".

"הגעתי לסדר של 'נאוה' עם כאב נוראי, ופגשתי חוויה עוצמתית ואווירה שמחה"

הדס מזרחי, אלמנת נצ"מ ברוך מזרחי, שהשתתפה בליל הסדר של עמותת 'נאוה' בשיתוף עמותת 'משפחה אחת' בשנים קודמות משתפת בחוויה: "הגעתי לסדר של 'נאוה' עם כאב נוראי. באתי עם חששות כבדים, אבל כשהגעתי מצאתי חיבור משותף למשפחות. מגיעים לסדר הזה הורים שכולים, אלמנות, יתומים, חילונים, חרדים.
בהתחלה לא הכרתי אף אחד שהגיע. אלה אנשים שבאו עם כאב עוצמתי, ובסוף יצאו בשמחה. דאגו לנו לאווירה מאוד שמחה, וזה היה משהו מאוד עוצמתי.
מפני שאין לי בעל, הושיבו אותי ליד אבא שיכול לתמוך בילדים שלי. כל הזמן הרגשתי שמשקיעים בנו כדי שלא נשקע בכאב. הילדים שלי כל הזמן אמרו: 'אמא, אנחנו חוזרים לשם גם בשנה הבאה'".
רוצים לעזור לעריכת ליל סדר מפנק שמגיע למשפחות השכולות? לתרומה למיזם ליל הסדר - הכסא הריק לחצו כאן>>>
בשיתוף ארגון נאווה