"במצב בו כל הדלתות נסגרות עליך, מכל מיני בחינות, אתה מחפש מישהו להיאחז בו", משתפת בגילוי לב זוהר שרף, אמא לשלושה ממגדל העמק.
"נכנסתי לתוכנית של 'פותחים עתיד', בתקופה שעברתי גירושים והייתי עם שלושה ילדים קטנים. הילד הבכור שלי, נהוראי, שהיה בתוכנית, ועוד שתי בנות. כשהתגרשתי איבדתי גם את אמא שלי וגרנו בבית שלה. זו הייתה תקופה מאוד קשה. אבי, הנאמן מטעם התוכנית, נכנס אלינו לבית, אמר לי מה הזכויות שלי וליווה אותי לכל מקום שהייתי צריכה. הוא תמך בי גם מעבר לתוכנית והיה זמין לי בכל שעה. בשבילי זה היה ממש משמעותי - שאת יודעת שיש לך בית. שיכולתי גם באמצע היום ללכת לשם ולמצוא נאמנים במקום. הם היו כמו משפחה – אחד עוזר לשני. אני מדברת בשמי, אבל גם בשם הילד – עד עכשיו אנחנו מזכירים את אבי, הנאמן שהיה לנו. הוא בנאדם שנזכור עוד הרבה זמן, גם כשהילד יתחתן", משתפת שרף.
עמותת "פותחים עתיד", חברת בת של "הסוכנות היהודית לארץ ישראל", הוקמה ב-2006 ומוגדרת כחברה לתועלת הציבור. העמותה פועלת ב-36 ישובים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל, באמצעות כ-250 נאמנות, ומלווה ילדים ומשפחות המצויים במצבי סיכון.
5 צפייה בגלריה
פותחים עתיד
פותחים עתיד
"מודל שכולל ליווי והתערבות הוליסטיים מצד מבוגר משמעותי, המלווה את הילד ואת הוריו במשך שלוש שנים".
(צילום: "פותחים עתיד")
באמצעות מודל הנאמנות הייחודי שפיתחו, מודל שכולל ליווי והתערבות הוליסטיים מצד מבוגר משמעותי, המלווה את הילד ואת הוריו במשך שלוש שנים, מחזקת העמותה לא רק את המשפחה, אלא גם את בית הספר ואת הקהילה כולה. בשנות הפעילות שלה צברה העמותה כבר למעלה מ-10,000 בוגרים ובכל שנה היא מלווה ומשפיעה, באמצעות תוכנית התערבות ומניעה, על למעלה מ-3,000 ילדים בכיתות ב' עד ט'.
מטרת התוכנית היא לפעול בקרב אוכלוסיות מוחלשות, ולהוביל ילדים ומשפחות אל מחוץ למעגל הסיכון ולמימוש הפוטנציאל האישי. הרציונל המנחה את התוכנית הוא שהתערבות בגיל צעיר וביסוס דפוסים חיוביים וכלים לצמחיה יכולים לאפשר עתיד טוב יותר לאותם ילדים.
"זאת תוכנית מבורכת לדעתי, מכל הבחינות. במיוחד לילדים עם קשיים", מוסיפה שרף. "אם זה בעזרה, בליווי בשעות הפנאי, בתעסוקה לילדים. אם זה בקהילה עצמה או במיצוי הכישורים שלנו כהורים. אני חושבת שהיום, אם לא היה לי את אבי, ואת כל 'פותחים עתיד', הייתי במקום אחר בחיים. עם יותר קשיים. אבי, הנאמן, היה בשבילנו אבן דרך לכל דבר, ואני חושבת שהעוצמה והכוח שקיבלתי ממנו - זה מה שעזר לי".
צפו בסרטון שמציג את פעילות "פותחים עתיד":
"הבית של אמא לא היה ראוי למגורים. היו בו הרבה ליקויים", מרחיבה שרף. "אבי ליווה אותי יד ביד לרווחה, ואמר לי 'מגיע לך ככה וככה'. ממש כאילו הבנאדם עוזר לעצמו. הוא הלך איתי 'אחד על אחד', וגם אם הייתי רוצה לוותר, הוא היה אומר לי 'בואי'. כמו קואוצ'ר – הוא מיצה את כל הכישורים שלי. הוא הרים אותי. יש דברים שלא היו קשורים לתוכנית, והייתי אומרת 'מה אני אעשה?'. אז הוא אמר לי 'אל תדאגי, אני דואג לך'. הוא ליווה אותנו כמו משפחה. הרים אותי מהמקום הלא טוב וממש עזר לי. בתקופה הזאת מצאתי עבודה והתייעצתי איתו גם לגביה. במקביל עשו לנו תוכניות לליווי המשפחה – תוכניות של כיף, סדנאות ובילויים. זה היה נהדר. זה העצים אותנו במקום הקשה שלנו, ואני יכולה להגיד שהיום, ברוך השם, אני במקום טוב ואני אפילו עוזרת לאנשים עם מה שלימדו אותי בתוכנית עצמה", משתפת שרף.
"במקביל, לילד, בגלל שהאבא לא היה בבית, הייתה בעיה חברתית. היום, ברוך השם, הוא לומד הנדסת חשמל והוא ילד מאוד פעיל מבחינה חברתית. הוא קיבל בטחון נטו מהנאמן שנתן לו ליווי, הוא היה בשבילו אדם שהוא יכול לסמוך עליו ושיתף אותו בהרבה דברים אישיים שהוא לא היה משתף אף אחד. כרגע אנחנו לא בעמותה, אנחנו בוגרים – הילד שלי כבר בכיתה י"א, אבל היום זה כבר מושרש אצלו – ילדים פונים אליו להתייעצויות כאלה ואחרות", מתגאה שרף.
5 צפייה בגלריה
פותחים עתיד
פותחים עתיד
"אני יודעת שבכל רגע נתון, זאת הדלת הראשונה שיכולה להיפתח עבורי. באהבה ובידיים פתוחות יעזרו לי בהכול". נאמנות של "פותחים עתיד".
(צילום: "פותחים עתיד")
"אני מרגישה את השינוי וגם הילד יגיד ש'פותחים עתיד' שינתה לו את החיים. היא נתנה לו כלים. היום נהוראי ילד עצמאי עם מלא בטחון, וגם אנחנו, בתור משפחה, קיבלנו כלים ובטחון שמלווים אותנו גם היום במלא מקומות, זה תהליך מדהים – הרגשתי שיש איתי עוד מישהו. גם היום אני בקשר כל הזמן ובשיתוף פעולה עם התוכנית, ואני יודעת שבכל רגע נתון, זאת הדלת הראשונה שיכולה להיפתח עבורי. באהבה ובידיים פתוחות יעזרו לי בהכול", מסכמת שרף. "אני יודעת שזה עשה את הילד שלי למי שהוא היום. זה פרויקט מבורך שנותן עזרה ושעושה טוב והם אנשים מדהימים. 'פותחים עתיד' זה בית".

"אין משפחה בעולם שלא מתמודדת עם אתגר"

"אין משפחה בעולם שלא מתמודדת עם אתגר", מכריזה נחמה רוזנבאום, רכזת קהילה ומשפחה בעמותת "פותחים עתיד". "תאר לך שהיה לך חלום, והייתה איזושהי דמות שבאה ומחברת אותך לדרך להגשמת החלום – איך אתה לוקח את החוזקות שלך ואת הנקודות שאתה צריך לחזק, כדי להפוך את החלום הזה לאפשרי. אני מניחה שהיו לך הרבה יותר חלומות שהגשמת", היא מחייכת.
"אני שמונה שנים בתוכנית", מספרת רוזנבאום. "הייתי חמש שנים נאמנה בבית ספר יסודי בבאר שבע, קודמתי, ובשלוש השנים האחרונות אני רכזת קהילה ומשפחה. בבאר שבע יש לנו כ-190 משפחות שאנחנו מלווים, בשישה בתי ספר, ובכל משפחה, מבחינתנו, יש ניצוץ, ומישהו רק צריך לבוא ולראות איך אנחנו מייצרים הזדמנויות, כדי שהניצוץ הזה יהפוך לנקודה של אור".
"פותחים עתיד" ממומנת על ידי "הסוכנות היהודית", "הפדרציה היהודית – צפון אמריקה", "קרן היסוד" משרד החינוך, התוכנית הלאומית 360, רשויות מקומיות וגם על ידי תורמים פרטיים מהארץ והעולם. כבר מראשיתה של התוכנית היא מקיימת תהליכי מדידה והערכה, המבוססים על המתודולוגיה הסדורה שפיתח מכון "דיגמה" להערכה יישומית. תהליכים אלה נערכים מדי שנה ומניבים דוחות הערכה ברמה היישובית והארצית.
מהדוחות עולה כי לאחר שלוש שנות השתתפות בתוכנית קיים שיפור מובהק בכל אחד מארבעת מעגלי החיים בהם מתערבת התוכנית, ונראה שלא סתם מדווחים 96% מההורים בתוכנית על שביעות רצון רבה מאוד מהקשר עם הנאמנה שמלווה אותם. בנוסף, 80% מהם מעידים על השפעה גדולה על ילדיהם בכל התחומים.
"התפקיד של הנאמנה הוא תפקיד של מנטורית חברתית-רגשית, שמלווה קבוצה של ילדים והמשפחות שלהם בתהליך ארוך טווח של שלוש שנים, בארבעה מעגלי התערבות - המעגל האישי, החברתי, הלימודי והמשפחתי. כל מעגל מרכיב פאזל של התמודדות שלמה", מסבירה רוזנבאום.
5 צפייה בגלריה
פותחים עתיד
פותחים עתיד
"לפעמים האתגר של המשפחות שלנו הוא התווית או הפריזמה שהחברה בוחרת להסתכל עליהם דרכה. התיוג".
(צילום: "פותחים עתיד")
"בגילאים האלה, הילדים מתמודדים לא רק עם הסטטוס החברתי או המקום שלהם בקבוצת השווים, אלא גם עם בטחון עצמי ועם כל מיני סוגיות של התמודדות במצבי לחץ, התפיסה שלהם לגבי עצמם, וגם אתגרים בנושא הלימודי. אחת לחודש, כנאמנה, הייתי מגיעה פיזית לבית של הילד ורואה את האקלים המשפחתי ואת האווירה. רואה מהן נקודות החוזק של המשפחה ומהם האתגרים".
"לפעמים האתגר של המשפחות שלנו הוא התווית או הפריזמה שהחברה בוחרת להסתכל עליהם דרכה. התיוג. זה יכול להיות שהם עולים חדשים, מצב סוציו-אקונומי נמוך, קושי בשפה, או המוצא שלהם. יש לנו מגוון של משפחות ואנחנו עובדים עם מניפה של אוכלוסיות - המון מקרים שבהם 'פותחים עתיד' רואה מעבר לקושי, מעבר לאתגר, ומתחילה לייצר הזדמנויות. אם יש ילד עם אתגר בלימודים, ואנחנו מזהים שיש לו יכולת ספורטיבית מאוד גבוהה, אז לוקחים את השדה שבו הוא מצליח, נניח כדורגל, ודרך זה נעצים אותו ונגרום לו ליצור תחושת מסוגלות, שאם הוא מצליח בכדורגל לממש את החלומות שלו, הוא ינסה גם באנגלית, בחשבון, בקבוצה של החברים, להיות מנהיג חיובי, להתחיל להתנדב, אלה ניצוצות שאנחנו מזהים מאוד מהר", היא מתארת.

"נאמנה היא סוג של פיה עם שרביט ביד"

התוכנית, שלעיתים מרגישה למשפחות קצת כמו הורה נוסף שהצטרף לחיק המשפחה, פועלת בכל הקהילות שמרכיבות את החברה הישראלית, במטרה להעניק לכל ילד ולמשפחתו ביטחון, כלים והזדמנות שווה למימוש הפוטנציאל האישי הטמון בהם. פיתוח היכולות האישיות, כבר מגיל צעיר, והנגשת השירותים החברתיים. היא מעודדת מעורבות משפחתית ויוצרת סביבה חינוכית תומכת, המאפשרת את פריצת מעגל הסיכון. כך יוצאים הילדים ומשפחותיהם מתלות לעצמאות, באופן שמוביל לצמצום הפערים החברתיים במדינה.
"הרבה הורים אמרו, ומעידים, שבעצם יש להם כוח עזר כל כך משמעותי. גם מורים ומחנכים אמרו את זה", הוסיפה רוזנבאום. "אם כנאמנה הייתי יודעת שיש אמא שצריכה לעבוד ולהתחיל לתפקד, כדי שהמצב הסוציו-אקונומי יתחיל להשתפר, והייתי יכולה ללוות אותה ללשכת התעסוקה או לגורם כזה או אחר בעירייה או ברשות, כרכזת יש לי יכולת להגיע לגורמים יותר משמעותיים, ואז להנגיש את זה לכל הנאמנות שמלוות את כל המשפחות. זה הרבה יותר כוח להניע דברים ואז יש לי את המשאבים להפוך את העבודה של הנאמנים ליותר אפקטיבית".
5 צפייה בגלריה
פותחים עתיד
פותחים עתיד
"אנחנו גם מפעילים פעילויות התנדבותיות מאוד מרגשות לאורך השנה, שילדים ממש הולכים ומתנדבים. כך אתה הופך את האוכלוסייה מכזאת שמקבלת שירות למשאב למען הקהילה"
(צילום: "פותחים עתיד")
"צריך להבין שהמודל הזה של נאמנה שמלווה ילד ומשפחה לשלוש שנים זה משהו מאוד מיוחד וייחודי לתוכנית שלנו", מחדדת רוזנבאום. "אנחנו גם מפעילים פעילויות התנדבותיות מאוד מרגשות לאורך השנה, שילדים ממש הולכים ומתנדבים. כך אתה הופך את האוכלוסייה מכזאת שמקבלת שירות למשאב למען הקהילה".
"נאמנה היא סוג של פיה עם שרביט ביד, שרק מסמנת מטרה עבור הילד והמשפחה ואומרת להם 'בואו, את המטרה הזאת אנחנו נשיג. אם לא תוך חודש, אז תוך חודשיים. אם לא תוך חודשיים, אז תוך שנה או שנתיים. אתם תסיימו את התהליך עם שינוי שהוא לקראת צמיחה והתפתחות'. אני יכולה לספר על משפחות שהתמודדו עם אתגרים לא פשוטים, על רקע של הורות יחידנית, או אפילו מחלה של בן משפחה, ואז באה הנאמנה הזאת, פעם בחודש, ומכניסה שמחה למפגשי הבית. היא מכניסה שיח אחר וזה מדבק", היא מחייכת.
"היה לנו מקרה של ילד שגדל למציאות משפחתית קצת מורכבת, של התמודדות של אחד מבני המשפחה עם מחלה, וזה גרם לו להרגיש חסר שליטה וסף הגירוי שלו היה מאוד נמוך. אבל את הנאמנה זה לא עניין – היא הסתכלה עליו וראתה ילד מקסים ושובה לב. הוא לא האמין שהוא כזה, אבל לאט לאט היא התחילה לעדן אותו ואת התגובות שלו, והמחנכות והמורות ראו אותו באור אחר. הוא קיבל הזדמנות להציג את עצמו מחדש בפני הסביבה הקרובה שלו, וברבות הימים, בזכות אותה נאמנה, הוא סיים אצלנו כבוגר. הוא סיים את התוכנית לפני כשלוש שנים, והיום הוא מדריך קרב מגע שמלמד אחרים להשתמש בשיטה כדי להחזיר שליטה ולא לאבד שליטה".
"אותה נאמנה נמצאת איתו עדיין בקשר, וגם אנחנו, במסגרת השמירה על הקשר עם הבוגרים, מדווחים שהוא במקום אחר לגמרי. היא אפילו עזרה לו לקבל רישיון נהיגה, בעקבות מפגש בוגרים שהיה. הוא אמר לה ש'אם רק היה לי רישיון היה לי יותר קל', והיא סידרה לו את זה. אין דבר כזה להגיד לנאמנה 'אם רק'. נאמנה ישר מחברת ויוצרת את הקישורים בחברה ובקהילה, והיום הוא עם רישיון, עתיד להתגייס, ובמקום אחר לגמרי. הוא רואה מעבר לקושי ולאתגר", מסכמת רוזנבאום.
5 צפייה בגלריה
פותחים עתיד
פותחים עתיד
"מדובר במודל של מבוגר משמעותי שיכול לראות את התמונה המלאה, כולל ה'אזורים המתים' בהם ילדים נופלים לעיתים בין הכיסאות". רותי שיינפלד, מנכ"לית העמותה
(צילום: "פותחים עתיד")
"יש את המשפט של גולדה מאיר, שמתאר בדיוק את כל העבודה הזאת. היא אמרה 'השיגו את המיטב מעצמכן על ידי שתהפכו ניצוצות קטנטנים של הזדמנות ללהבות גדולות של הישגים', וזה בדיוק מה שאנחנו עושים. לוקחים את הניצוץ הקטן הזה והופכים אותו ללהבה גדולה של הישג והזדמנות".

"עובדים יום-יום, שבוע-שבוע, ומצליחים להשפיע על כל התא המשפחתי"

"מדובר במודל של מבוגר משמעותי, שאמור לגשר ולתווך בין ההיבטים השונים בחיי הילד/ה – מבוגר שיכול לראות את התמונה המלאה, כולל ה'אזורים המתים' בהם ילדים נופלים לעיתים בין הכיסאות", מכריזה רותי שיינפלד, מנכ"לית העמותה. "בשנת 2006 הקימה הסוכנות היהודית צוות חשיבה, כדי לחשוב על יצירת מענה ייחודי, שישלב בין הפורמלי לבלתי-פורמלי, בין בית הספר למשפחה, ובין החינוך לרווחה, למשפחות עם ילדים במצבי סיכון", מתארת שיינפלד. "הילד הוא כרטיס הכניסה של העמותה לתוך המשפחה והוא מאותר לתוכנית על ידי בית הספר ועל ידי מערכות הרווחה ברשות המקומית".
"אנחנו עובדים יום-יום, שבוע-שבוע, עם ההורים, שהם סוכני השינוי של הילדים בגילאים הללו שבין שמונה לארבע-עשרה, ומצליחים להשפיע על כל התא המשפחתי. הנאמנה פוגשת את הילד/ה במרחב הביתי, המשפחתי, ואנחנו מקיימים סדנאות הורים והדרכות מקצועיות. ההורים הם שותפים אמיתיים בכתיבת התוכנית האישית לילד/ה והם בעצמם עוברים שינוי ומתמודדים עם האתגרים האישיים שלהם. בליווי שלנו הם הופכים לגורם שמשפיע לחיוב על כל המשפחה, ואם עולה הצורך אנחנו גם מפנים לטיפול זוגי", היא מציינת.
"חשוב לנו להמשיך ולפתח את מודל הנאמנות שלנו, לערים נוספות בארץ ולאוכלוסיות יעד נוספות", מסכמת שיינפלד. בין הפרויקטים שכבר מפעילה העמותה ניתן למצוא את 'פותחים עתיד לגיל הרך', שכבר סיימה פיילוט בהצלחה מרובה והתרחבה ל-12 רשויות מקומיות, ואת תוכנית 'נאמני עולם', שתפעל למען עולים חדשים מאוקראינה ומאתיופיה, במטרה לעזור להם להשתלב בקהילות בהן הם גרים.
  • לתרומות ולהתנדבות ב"פותחים עתיד" לחצו כאן.