ההתמודדות של חולי הסרטן בישראל לא מסתכמת בשגרת הטיפולים המפרכת, התרופות, תופעות הלוואי הקשות וחוסר הוודאות לגבי יום המחר. אחד הדברים שמקשים ביותר על אוכלוסיית המתמודדים עם המחלה, הוא היעדר התמיכה ברגעים החשוכים, שאינם מסתיימים גם לאחר ההחלמה.
תערוכה חדשה, אותה יזמו הסטייליסטית הטיפולית הדס רפפורט, מחלימה מסרטן בעצמה, והצלם יורם אלעזרי, מביעה את אותה התמודדות קשה מנשוא באמצעים חזותיים, במטרה להפיח תקווה - הן במתמודדים והן באלו המלווים אותם במסע.
30 מתמודדים ומחלימים מסוגי סרטן שונים, מצטלמים על רקע שחור עם חפץ צבעוני המסמל את מה שחיזק ומחזק גם בימים השחורים. "רצינו להפנות את הכישרונות והכישורים שלנו כדי לעשות טוב. ישבנו וחשבנו איך נוכל לעודד את חולי הסרטן והמחלימים, להקנות להם, למשפחתם ולסביבתם זווית הסתכלות שונה ואופטימית על המצב שנכפה", מסבירים השניים.
6 צפייה בגלריה
מיה רפאלי
מיה רפאלי
מיה רפאלי
(צילום: יורם אלעזרי מהתערוכה "לא הכול שחור")
הדס רפפורט סבלה במשך שנתיים מכאבי בטן בלתי פוסקים, אותם פטר הרופא בהמלצות גסות רוח לירידה במשקל - עד שאובחנה כחולה בסוג נדיר ביותר של סרטן בשחלות. לאחר הטיפולים הכימותרפיים, ששינו אותה מקצה לקצה - פיזית ונפשית, הגיעה במקרה לתחום הסטיילינג הטיפולי, ושם מצאה מזור: "לאחר הטיפולים הרגשתי שאיבדתי את הזהות העצמית שלי. דווקא מהמקום הנמוך הזה, בו איבדתי את איבריי הנשיים, הגעתי לסטיילינג טיפולי - ששימוש בו מסייע שפר את הדימוי העצמי. גם אותו הבאתי לידי ביטוי בתערוכה".
המפגש של רפפפורט עם אלעזרי, צלם התערוכה, התרחש בצירוף מקרים שקשור אף הוא לסרטן. רופאת השיניים אליה פנתה כדי לשקם את הנזקים שנגרמו כתוצאה מהטיפולים, היא זוגתו של יורם. לאחר שקישרה ביניהם, החלו הדס ויורם לתוות את הפרוייקט משותף.
6 צפייה בגלריה
לימור דגן
לימור דגן
לימור דגן
(צילום: יורם אלעזרי מהתערוכה "לא הכול שחור")
מטרות הפרויקט הן לעודד ולהפיח אופטימיות בקרב כמה שיותר מתמודדים עם מחלת הסרטן והמעגלים המקיפים אותם באמצעות חשיפת הצילומים ותקשורם בתפוצה רחבה. בנוסף הם שואפים להעניק לכל מתמודד שמשתתף בפרויקט חוויה אישית משמעותית ונעימה, תוך דגש על חיזוק הדימוי האישי ודימוי הגוף שנפגע כתוצאה מהתמודדות עם הסרטן.
אלעזרי מסביר: "הרעיון היה לצלם את המתמודד לבוש בבגדים שחורים, על רקע שחור, כשהוא אוחז פריט אחד בולט ומסקרן - צבעוני, באמצעותו מביעים בצילום ש'לא הכול שחור'. הפריט אינו אקראי, אלא נבחר בקפידה, ומסמל את נקודת האור האישית של המתמודדים שצמחה מהחשיכה שכפתה עליהם המחלה", היא מפרטת.
6 צפייה בגלריה
אורלי סמל קזולה
אורלי סמל קזולה
אורלי סמל קזולה
(צילום: יורם אלעזרי מהתערוכה "לא הכול שחור")
"חלק מהמתמודדים בחרו פריט שעזר להם לעבור את התקופה הקשה, שחיזק אותם והעניק את הכוח להתמודד עם המחלה ועם החרדות המתלוות אליה. חלק בחרו בפריט שמסמל שינוי חיצוני משמעותי שעשו - באורחות החיים שלהם, בתעסוקה ועוד, וחלק בחרו בפריט שמסמל שינוי פנימי שעברו - בסדרי העדיפות, בבחירות אישיות וברבדים נפשיים".
6 צפייה בגלריה
לימור סיון
לימור סיון
לימור סיון
(צילום: יורם אלעזרי מהתערוכה "לא הכול שחור")
שחר עבוד (39) חולה כשנתיים בסרטן המעי הגס, והיחיד שלא בחר להצטלם עם חפץ. הוא הצטלם עם בנו הקטן איתן, שמסמל עבורו את הסיבה לחיים: "במהלך ינואר 2021 פרסמה הדס את ה'קול הקורא', ואני הייתי בימים הכי קשים פיזית. אחרי הטיפול הכימותרפי החמישי כבר מאוד סבלתי מכל תופעות הלוואי, ביליתי במיון פעם בשבועיים, הקורונה השביתה אותי לשלושה שבועות ונשרו ממני כמה קילוגרמים של שריר מחוסר תנועה", הוא משחזר.
"שמחתי על היוזמה הזאת. למרות שהייתי חולה בשלבי התמודדות התחלתיים, הרגשתי את החשיבות – להוציא את הסרטן החוצה, לא להתבייש בו. ולכן ביקשתי שהסרטן הספציפי שבו אני חולה יוצג. בזכות המשפחה המדהימה, המצומצמת והמורחבת, הרצון לחיות בער בי - בזכותה ובזכות הבחור הקטן שנמצא איתי בתמונה. הוא הדלק שגורם לי גם להתנדב עבור אחרים בעודי חולה, בעמותת 'צו מניעה'. אני מתנדב במטרה לנסות למנוע את המחלה בקרב אחרים, ולשפר את איכות חייהם של המתמודדים".
6 צפייה בגלריה
גלעד רוזן
גלעד רוזן
גלעד רוזן
(צילום: יורם אלעזרי מהתערוכה "לא הכול שחור")
"הוגדרתי מחלים לחצי שנה ואז חזרתי לטיפולים, ובקרוב אני צפוי לעבור ניתוח להוצאת הגידול. אמנם אני עדיין מתמודד, אבל האופטימיות עדיין בחיי. עם החיוך של איתן ועם תמיכת המשפחה, אני ואתם עוד ניפגש בעתיד כמנצחים", הוא מבטיח.
"היה לנו חשוב לעשות להם טוב באמצעות הצילום" מסכמת רפפורט, ואלעזרי מצטרף: "הרבה חולים חווים פגיעה בדימוי העצמי שלהם בעקבות נשירת השיער והניתוחים, ורצינו לצלם אותם ולהראות לכולם את היופי שיש להם. כששומעים את המילה 'סרטן' - ישר חושבים על משהו קשה ונורא, והרבה פרסומים שקשורים במחלה נוצרים במטרה לזעזע. לנו היה חשוב להעביר מסר שגם אם זה אכן קשה וכואב, עדיין האופטימיות שולטת, החיוכים והצבע על הלחיים הם אלו שמכתיבים. באמצעות הצילומים רכשנו את האמון שלהם. הבטחנו שהם יהיו יפים, ואני שמח להגיד שעמדנו בהבטחה".
רפפורט כבר שואפת קדימה: "השלב הבא – להגיע לכל המחלקות האונקולוגיות עם הצילומים האלה, ולהפיח תקווה בכל מי שזקוק לה במיוחד".
6 צפייה בגלריה
שחר עבוד
שחר עבוד
שחר עבוד
(צילום: יורם אלעזרי מהתערוכה "לא הכול שחור")
  • אחד המשתתפים בפרויקט, גלעד רוזן ז"ל, הלך לעולמו במהלך העבודה על התערוכה, והיא מוקדשת לזכרו.
  • התערוכה מוצגת כעת במרכז הרב תחומי במודיעין-מכבים-רעות, וניתן לבקר בה בתאריכים הבאים: 16.5.23, 6.6.23, 13.6.23, 20.6.23. הכניסה חופשית.