"צמחים תמיד עושים לנו שמח, הם מוסיפים לנו צבע, מכניסים אוויר, ריח טוב ותחושה של בית. תחושה של חיים", אומר מוניר עוויסאת, בן 46, תושב באקה אל גרבייה. עוויסאת, בוגר "תוכנית מנדל" להתנדבות מקומית, מתנדב בקהילה כבר למעלה מ-15 שנה. עבורו כל יום ללא התנדבות - הוא יום מבוזבז.
כבר שנים רבות שהוא עובד בחברת "נטפים ישראל", ובמקביל משמש בהתנדבות כרכז גינות ירק בגני ילדים בעיר מגוריו, וכחבר בצוות היגוי בעירייה בנושא קידום אורח חיים בריא.
4 צפייה בגלריה
עוויסאת עם הילדים בטנזניה
עוויסאת עם הילדים בטנזניה
עוויסאת במהלך הקמת בית הספר בטנזניה. תורם בארץ ומחוצה לה
(צילום: באדיבות "רוח טובה")
עוויסאת משמש גשר בין קבוצות שונות בחברה הישראלית: הוא מקדם התנדבות בבתי ספר בחברה הערבית ופרויקטים ברהט, מלווה את הקהילה האתיופית, מקים פרויקטים לחיבור בין נשים ערביות ויהודיות ומסייע לעמותות הפועלות למען אנשים עם מוגבלות. "זו זכות גדולה לתרום לקהילה ולהעלות חיוך על פני ילדים ומבוגרים כאחד, במיוחד בימים אלה", הוא אומר.
הודות לפעילותו ההתנדבותית רבת השנים, בחברת "נטפים" זיהו את הפוטנציאל הטמון בו ואת התשוקה שלו להתנדב ולתרום, ובשנת 2020 מינו אותו לתפקיד שהולם אותו במיוחד - מנהל תחום ההתנדבות בחברה.
4 צפייה בגלריה
בפעילות התנדבותית למען ילדי קיבוץ יפתח המפונים
בפעילות התנדבותית למען ילדי קיבוץ יפתח המפונים
במהלך פעילות התנדבותית למען ילדי קיבוץ יפתח המפונים
(צילום: באדיבות "רוח טובה")
"אני מלווה באופן ישיר כל פרויקט התנדבות של החברה - ומדובר בעשרות פרויקטים בשנה, ומעניק מהידע המקצועי שלי לטובת הפעילות. בין היתר, הפרויקטים עוסקים בהקמת קירות ירוקים וגינות קהילתיות בבתי ספר, מועדוני קשישים וסיוע עבור עמותות הפועלות למען אנשים עם מוגבלויות בכל הארץ", הוא מספר.

מניצולי השואה בבנימינה ועד לילדים בטנזניה

בין שלל העמותות והגופים עבורם עוויסאת קידם פרויקטים של הקמת מרחבים ירוקים, גינות וקירות ירוקים, ראוי לציין את "בית התרבות לעיוור" בבאר שבע בשיתוף עם עמותת "מגדל אור", בית הספר אי"ל לחינוך מיוחד בעכו, מרכזים של ארגוני הנוער הגאה בחולון וביקנעם, מועדון הגימלאים "דב הוז" בנתניה, הגינה הקהילתית של ניצולי השואה בבנימינה, ועוד.
ענת צייג, רכזת אזרחים ותיקים וניצולי שואה במועצה מקומית בנימינה-גבעת עדה, אומרת: "מוניר הציב לעצמו כמטרה את הצלחת החממה, ומהרגע שבו פניתי אליו - הוא מסור למטרה זו עד היום. הוא עושה הרבה מעבר להגדרת תפקידו, זמין בכל שעה לייעץ, לעזור ולתמוך, מוכן תמיד להושיט יד ומגויס לכל בקשה.
"גם היום, שנה וחצי אחרי הקמת החממה הקהילתית שלנו, מוניר ממשיך ללוות אותו - הן בעצותיו החכמות והמקצועיות, והן בימי עבודה מרוכזים ופעילויות עם עובדי 'נטפים'. המסירות של מוניר להצלחת החממה היא הרוח מתחת לכנפיים שלנו".
4 צפייה בגלריה
עוויסאת (בחולצה הלבנה) בעת הקמת גינה קהילתית למועדון הקשישים בנתניה
עוויסאת (בחולצה הלבנה) בעת הקמת גינה קהילתית למועדון הקשישים בנתניה
בעת הקמת גינה קהילתית למועדון הקשישים בנתניה
(צילום: באדיבות "רוח טובה")
עוויסאת הגיע עד לטנזניה שבאפריקה, לשם הגיע ב-2021 במסגרת משלחת של ארגון helpapp, במטרה להקים בית ספר לילדים המקומיים בהתנדבות. במהלך השבועיים ששהה שם, הוא הספיק להקים מערכות מים והשקייה עבור בית הספר באמצעות הידע שצבר.
מאז אירועי 7 באוקטובר, עוויסאת מוביל את פעילות ההתנדבות של "נטפים" - סיוע לחקלאים שנותרו ללא ידיים עובדות - בשתילה ובקטיף של תוצרת חקלאית. הוא עושה זאת על בסיס יומיומי כמעט, ובמקביל דואג גם לתושבים ולילדים שפונו משדרות ומיישובי העוטף, לפעילויות הפגה ולהקמת קירות ירוקים בבתי המלון ובמקומות שבהם הם שוהים, במטרה ליצור ולהנגיש להם סביבה לימודית וירוקה.
4 צפייה בגלריה
עוויסאת עם הילדים בטנזניה
עוויסאת עם הילדים בטנזניה
מקים מערכת השקייה לטובת בית הספר בטנזניה
(צילום: באדיבות "רוח טובה")
"מאז 7 באוקטובר, הקמנו בין השאר מרחבים ירוקים יחד עם ילדי קיבוץ בארי וחולית שנמצאים עכשיו בעין גדי, ןעם ילדי קיבוץ יפתח מהצפון שפונו לגינוסר", מספר עוויסאת. "שמחנו להקים מרחב ירוק ולשמח ולו במעט גם את ילדי קיבוץ עלומים שפונו לנתניה, על ידי הקמת 'קיר ירוק' באורך שישה מטרים מחומרים ממוחזרים, ויחד איתם נטענו עליו צמחי תבלין, צמחי נוי ופרחים".
גם אתם רוצים לתרום לקהילה? ב-19 במרץ יתקיים "יום מעשים טובים". היכנסו לאתר הפרויקט ושם תמצאו אלפי אופציות להתנדבות בכל רחבי המדינה.
אשת העסקים והפילנתרופית שרי אריסון, שיזמה את יום "מעשים טובים", אומרת: "היום הזה, אותו יזמתי לפני 18 שנים, הוא יום שיא לעשיית טוב שקורית לאורך כל השנה. אני מאמינה כי אם נחשוב טוב, נדבר טוב ונעשה טוב - העולם שלנו ייראה אחרת. לכולנו ביחד יש את העוצמה להוביל לעולם טוב יותר, כל אחד על פי דרכו ונטיית ליבו".
בשיתוף עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון
פורסם לראשונה: 13:00, 29.02.24