שני קלגסבלד (24) מהרצליה, סטודנטית לפרסום ותקשורת שיווקית באקדמית אונו, המתמודדת עם שיתוק מוחין ולקויות למידה, ויונתן (יוני) וקנין (25), איש הייטק בתחום ה-DATA SCIENCE, על הרצף האוטיסטי, מנהלים זוגיות שהחלה במסגרת החברתית של "רעים" תוכנית מבית החברה למתנ"סים הארצית בשיתוף משרד הרווחה. התוכנית מפעילה קבוצות חברתיות עבור ילדים, בני נוער ובוגרים המצויים בבידוד חברתי על רקע לקויות למידה מורכבות או קשיי תקשורת בתפקוד גבוה, ומאפשרת בתוכנית הבוגרים שלה גם מפגשי היכרות שעתידים להוביל לזוגיות.
מחקר פנימי בנושא זוגיות שנערך בקרב משתתפי התוכנית מציג כי 94% מהם דיווחו שהם מעוניינים בזוגיות ו-81% אמרו שהם מאמינים שהם יכולים לקיים זוגיות, אך במציאות קיים פער בלתי נתפס – לכ-70% מהם אין כלל ניסיון בקשר זוגי. בריאיון זוגי מספרים שני ויוני על המפגש ביניהם ומערכת היחסים המיוחדת שייצרו.
5 צפייה בגלריה
תוכנית רעים
תוכנית רעים
שני קלגסבלד ויוני וקנין. "כשידעתי שאין לו בת זוג, שאלתי אותו אם הוא רוצה לנסות זוגיות ואז הוא הזמין אותי לדייט, מאז אנחנו יחד".

הסיפור של שני ויוני

"הכל התחיל כשהגעתי ל'רעים', ראיתי את יוני ונדלקתי עליו", מספרת שני. "במשך שלוש שנים ניסיתי ליצור איתו קשר אבל הייתה לו חברה וזה לא צלח. לפני חצי שנה, כשידעתי שאין לו בת זוג, שאלתי אותו אם הוא רוצה לנסות זוגיות ואז הוא הזמין אותי לדייט, מאז אנחנו יחד. מה שבטוח זה, שלולא הקבוצה של 'רעים' לא היינו נפגשים ומכירים".
שני ויוני מאוד חברותיים והם היו חלק ממסגרות חברתיות שונות שמאוד סייעו להם והעניקו להם ביטחון. יוני הנתנייתי, התנדב לצה"ל ושירת כבסיסט בלהקה צבאית, שני מאוד רצתה להתנדב אך זה לא התאפשר ולכן עשתה שירות לאומי כמורה-גננת.
השניים נהנים לבלות יחד, במפגשי הקבוצה החברתית המשותפת של 'רעים' ובסופי שבוע, כאשר שני מגיעה אל יוני או להפך. הם מאוד אוהבים לצפות יחד בסרטים וסדרות, וכמו אצל כל זוג יש גם דברים שהם פחות מסכימים עליהם. "הייתי רוצה שהוא יהיה יותר פתוח למה שאני אוהבת, כמו הצגות, מוזיאונים וטיולים בטבע, יוני פחות מתחבר לזה ומעדיף את הבית, אוהב מנוחה, משחקים ומפגשים עם חברים, אבל אנחנו מסתדרים", מספרת שני.
"יש לנו חברים מכל מיני מקומות", מוסיף יוני המשתתף בקבוצה מזה כשמונה שנים, "זה התחיל מתוך 'רעים' והתפתח הלאה, יש לשני חברים ממועדון חברתי נוסף שהיא משתתפת בו, ויש לכל אחד מאיתנו גם חברים אחרים, כך שכיף להיפגש עם כולם".
5 צפייה בגלריה
תוכנית רעים
תוכנית רעים
"שאלתי אותו אם הוא רוצה לנסות זוגיות ואז הוא הזמין אותי לדייט, מאז אנחנו יחד. מה שבטוח זה, שלולא הקבוצה של 'רעים' לא היינו נפגשים ומכירים".
שני, איך נוצר הצעד הראשון, מאיפה היה לך הביטחון לפנות אליו? "למרות שתמיד היה לי ביטחון להשיג דברים שאני רוצה, לדעתי, 'רעים' עזרו לי מאוד. לפני שהצטרפתי לקבוצה הייתי מאוד ביישנית, הייתי סגורה ולא יוזמת מספיק והקבוצה נתנה לי ביטחון, היום אני קצת פחות ביישנית, זה הרבה יותר טוב".
יוני, איך הגבת לזה? "שמחתי על זה, זה היה מעניין. בהתחלה כששני נכנסה לקבוצה זה לא היה משמעותי כי הייתה לי חברה אחרת ולכן סירבתי בנימוס, אבל לאחר מכן מאוד שמחתי שהיא פנתה אליי".
היו לך קשרים זוגיים בעבר שאינם קשורים ל'רעים'? "טכנית, את כל בנות הזוג שלי לשעבר פגשתי ב'רעים', וגם את שני פגשתי שם אז אפשר להגיד שבהקשר הזה, הקבוצה נתנה לי כלים ואת האפשרות להכיר בנות ולנהל מערכות זוגיות".
איך אתם מתגברים על אתגרים בזוגיות? שני: "הכי חשוב זה לתת לזוגיות לזרום, ואם צריך לפתור איזה קושי אז לפתוח הכל ולא לשמור בבטן. אנחנו לא אנשים שרבים בדרך כלל או מחפשים לריב, אנחנו יודעים להסתדר וגם אם זה קורה, אנחנו מדברים על זה ופותרים את העניין". יוני: "צריך לדבר פתוח ומכבד. אנחנו קצת לוקחים את זה כמובן מאליו, כי זה קורה בינינו באופן טבעי, אבל לדעתי זה קורה כי אנחנו מכבדים זה את זו וכל השיח נשאר ברמה הבריאה".
5 צפייה בגלריה
תוכנית רעים
תוכנית רעים
"הכי חשוב זה לתת לזוגיות לזרום, ואם צריך לפתור איזה קושי אז לפתוח הכל ולא לשמור בבטן".

ואת זה למדתם מתוך ניסיון?
שני: "אני הייתי אומרת שכן, היו לי שני אקסים ולמדתי מהטעויות שהיו בעבר והיום אני יודעת לעשות את זה אחרת". יוני: "גם מה שלמדתי מהניסיון עם האקסיות וגם באופן כללי, מסיטואציות בפן החברתי שלומדים מהם בקבוצה החברתית".
מה לדעתכם הקושי ביצירת זוגיות בקרב אנשים על הרצף? יוני: "יש בעיקר קושי לבטא את הצורך וקושי להציע חברות. לא לכולם זה פשוט, וגם אם מצליחים ליצור את הקשר, לפעמים הצד השני לא רואה את הסימנים או לא משתף פעולה, זה מאוד תלוי בדינמיקה".
"לבוגרים ובוגרות עם אוטיזם או לקויות למידה חברתיות, יש המון שאלות שנותרות ללא מענה. כך למשל, אין להם ניסיון הדרגתי בזוגיות, לעומת בני גילם שמתנסים כבר מגיל ההתבגרות, הם מתקשים בזיהוי סיטואציות ובהתנהלות בתוך הקשר ולא תמיד יודעים כיצד לקרוא את הסימנים. זו הסיבה שהיה לנו חשוב להביא את הנושא אל קדמת הבמה ולפנות לו מקום".

קבוצה לזוגות על הרצף

כדי לגשר על הפער ולהרחיב את המענים הקיימים, תכנית "רעים" של החברה למתנ"סים הארצית בשיתוף משרד הרווחה, חרטה על דגלה את הנושא המשמעותי והמורכב של זוגיות ומיניות בקרב אנשים עם אוטיזם ולקות למידה חברתית. 'רעים', המפעילה קבוצות חברתיות לאוכלוסיות אלו בכל הארץ, הקימה תחום שלם שכולל יוזמות חדשות במטרה לענות על צרכים ובקשות.
5 צפייה בגלריה
תוכנית רעים
תוכנית רעים
בכנס "עת לאהוב" שיזמה תוכנית "רעים"
אחת מהן הוא קבוצה לזוגות המעניקה לזוגותשל אנשים עם צרכים מיוחדים אפשרות לקיים שיח, לפגוש דומים להם ולרכוש כלים לקיים מערכת יחסים זוגית ואינטימית. הקבוצה הראשונה מסוגה, שנפתחה במרכז הקהילתי "יבור" שבהרצליה, כללה צוות מקצועי הכולל עו"ס ופסיכולוגית, שהעניקו לשמונה זוגות ייעוץ ומקום לשיח בנושא תקשורת זוגית, התמודדות עם קונפליקטים, אינטימיות, מיניות, קשרים עם המשפחה והסביבה ועוד.
קבוצות נוספות מתמקדות בהכנה לזוגיות - החל משאלות כמו: מה מתאים לי?, מה אני מחפש/ת לעצמי? איזה קשר הייתי רוצה להכניס אל תוך חיי? ועד בחינת האפשרויות במציאות- אפליקציות של היכרויות, יציאה לדייט ראשון ותרגול סימולציות מהחיים.
לאחרונה התקיים כנס מרגש בשם "עת לאהוב", אליו הגיעו כ-200 אוטיסטים בוגרים ובוגרות מכל הארץ. המשתתפים לקחו חלק בהרצאות, סדנאות, תיאטרון פלייבק אשר כולם עסקו בתחום הרגיש של זוגיות, אהבה ומיניות.
"זו בדיוק המטרה שלנו ברעים", מסבירה נטע רוסו, עו"ס קלינית, מטפלת ומנהלת את תחום הזוגיות והמיניות ב"רעים". "להרחיב ולהעלות את תחושת הלגיטימציה והמסוגלות להתחיל ולקיים קשר זוגי. במהלך המפגשים ובמיזמים השונים אנו עוסקים ברכישת ידע וכלים לשלבי ההיכרות הראשוניים, כיצד ואיפה מכירים, איך צולחים את הדייט הראשון, הבנת הציפיות מהקשר ומבני הזוג, תרגול סימולציות זוגיות ועוד".
5 צפייה בגלריה
תוכנית רעים
תוכנית רעים
ד"ר דניאלה מזור ונטע רוסו בכנס "עת לאהוב"
"בדיוק כמו כל אחד מאיתנו", מספרת רוסו, "גם לאנשים עם צרכים מיוחדים יש צורך באהבה ובמערכת יחסים זוגית, אך בניגוד לזוגות או יחידים אחרים - לבוגרים ובוגרות עם אוטיזם או לקויות למידה חברתיות, יש המון שאלות שנותרות ללא מענה. כך למשל, אין להם ניסיון הדרגתי בזוגיות, לעומת בני גילם שמתנסים כבר מגיל ההתבגרות, הם מתקשים בזיהוי סיטואציות ובהתנהלות בתוך הקשר ולא תמיד יודעים כיצד לקרוא את הסימנים. זו הסיבה שהיה לנו חשוב להביא את הנושא אל קדמת הבמה ולפנות לו מקום. מקום אמיתי שיאפשר להם לשאול את השאלות, להרגיש בנוח לקבל את המידע ולהבין כיצד להתמודד עם האתגרים אשר מגיעים לפתחם".
  • תוכנית רעים מבית החברה למתנ"סים מפעילה קבוצות חברתיות עבור ילדים, בני נוער ובוגרים המצויים בבידוד חברתי על רקע לקויות למידה מורכבות או קשיי תקשורת בתפקוד גבוה בשיתוף משרד הרווחה. טלפון לפניות: 073-2870187 או באתר.