כנס וירטואלי של תכנית "יוצרים שינוי" העולמית בנושא "IT’S A ONEderful WORLD", התקיים ביום שישי האחרון, 20 בנובמבר, את ישראל ייצגו בו שתי קבוצות של תלמידים מנהריה ומתל אביב.
מטרת הכנס הייתה להדגיש את האחדות שלנו כאזרחי העולם ואת האפשרות ליצור יחד עולם נפלא גם בתקופה הנוכחית.
"יוצרים שינוי" היא תכנית חינוכית בינלאומית שמטרתה עידוד יזמות ומעורבות חברתית של ילדים ובני נוער. התכנית מאושרת על ידי משרד החינוך ומנוהלת בישראל ע"י עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון והמנהלת הפדגוגית רותי סובל לוטנברג .
4 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי - כנס בינלאומי בזום
יוצרים שינוי - כנס בינלאומי בזום
נציגים מ-25 מדינות בעולם
בכנס שהפך לחגיגה בינלאומית מעוררת השראה השתתפו תלמידים, אנשי חינוך ויזמים מכ-25 מדינות שותפות בתנועת "יוצרים שינוי" העולמית, ביניהן סינגפור, ערב הסעודית, ירדן, רוסיה, ברזיל, יפן וקניה.
את ישראל יצגו תלמידי שיצרו מדריך למניעת אלימות מינית ברשת ותלמידי בי"ס רמז בנהריה, שיצרו משחק המבוסס על קובייה הונגרית ללימוד אנגלית.
תלמידים מכל העולם שהשתתפו בכנס הציגו את היוזמות שלהם, וביניהם סופיה טוזמוחמדוב תלמידת כיתה י"א מתל אביב, והילה סולומון ושילת סלע, תלמידות כיתה ז' מנהריה.

קובייה הונגרית שמלמדת אנגלית

בית החינוך ליזמים צעירים ע"ש דוד רמז מנהריה, הצטרף השנה עם כל הצוות לתכנית 'יוצרים שינוי'.
התלמידים עבדו לפי ארבעת שלבי התכנית של 'יוצרים שינוי'- להרגיש מה רוצים לשנות, לדמיין את הפתרון, לעשות ולשתף.
הם העלו בעיות בלימוד השפה האנגלית, ואיתרו בעיה שחזרה - זכירת אוצר המילים. אחד הפתרונות שהילדים בכיתה העלו היה להכין קוביה הונגרית, לחפש מילים בנות 3 אותיות, לצרף תמונות ולהתחיל לשחק.
רוב העשייה נעשתה מהבית, בזמן קורונה, ועם הרבה נחישות, התמדה והשקעה הם הגיעו ליעד - מוצר סופי עם אריזה.
איך הייתה החוויה של לקיחת חלק במיזם?
"זה היה מיוחד וכיפי להשתתף במיזם כי למדנו המון דברים חדשים, יצרנו דברים מחוץ לקופסא והתמודדנו עם הקשיים שנוצרו בגלל הקורונה", מספרת הילה סלומון, תלמידת כיתה ז' מבית ספר רמז.
"החלק הכי חשוב הוא שהוכחנו לעצמנו ולאחרים, שאם חושבים על רעיון או רוצים משהו באמת אז אפשר להצליח ולהגיע רחוק. במהלך העבודה על המיזם היו קטעים קלים וקשים יותר, אבל עבדנו כצוות כי אם לא, לא היינו מגיעים רחוק והכל היה נתקע".
4 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי - כנס בינלאומי בזום
יוצרים שינוי - כנס בינלאומי בזום
אני ואת נשנה את העולם
איך הרגיש לקחת חלק בכנס עם ילדים מכל העולם?
"היה קצת מוזר ומאוד מאוד כיף לראות ילדים מתרבויות שונות ומדינות שונות", מסבירה שילת סלע, גם היא מבית הספר רמז בנהריה. "היו רגעי קושי בדרך שעברנו, כמו ללמוד את כל השאלות באנגלית ולדבר באנגלית בצורה שוטפת, הרגשתי גאווה שאני מייצגת את מדינת ישראל".
"אני חושבת שזה כבוד גדול. מאוד מרגש, משמח ומפחיד כי אנחנו לא יודעים לדבר בצורה שוטפת אנגלית, זאת לא שפת אימנו, זה מקום להראות לנו שאנחנו יכולים להגיע רחוק ולהצליח", הרחיבה סלומון, "הכרנו מדינות ותרבויות חדשות, ונחשפנו גם לשפות שונות, כי היו כמה שלא דיברו אנגלית".

מונעים אלימות ברשת

קבוצת התלמידים מתיכון עירוני ז' בתל אביב, פיתחה מדריך למשתמש למניעת בריונות ברשת שכולל מדריך שצולם בוידיאו והופץ לכל תלמידי בית הספר. המדריך מפרט כיצד לחסום תגובות פוגעניות ומיניות בכל הרשתות החברתיות.
צפו בתלמידי עירוני ז' מתל אביב מציגים את הפרויקט למניעת אלימות ברשת שיצרו:
איך היה לך להיות חלק מיוזמי הפרויקט שעסק באלימות ברשת?
"מאוד שמחתי שהקבוצה שלי בחרה בנושא הזה כי זה נושא שאני שומעת עליו מאז שאני קטנה ולדעתי זה אחד הדברים הכי חשובים בימינו", משתפת סופיה טוזמוחמדוב, נציגת תיכון עירוני ז' מתל אביב. "אני חושבת שהקהילה שלנו לא הכי מודעת למה שקורה ביחס לנושא הזה, ונורא חשוב להעלות את המודעות לנושא.
"הקבוצה שלנו ערכה כל מיני סקרים, ובכך העלתה את מודעות בקרב בית ספר והסביבה הקרובה שלנו.
כמובן שזה עוד לא הגיע לכל המדינה, אבל מתחילים מקטן, נכון?", היא מחייכת ומוסיפה: "אני מקווה שיום אחד נעלה את המודעות לרמה כזאת שאלימות ברשת ומחוצה לה תפסיק להתקיים, ואנשים לא יצטרכו לחיות בפחד ולחוות את החוויה הנוראית הזאת".
איך הרגיש לקחת חלק בשיח עם ילדים מכל מיני מדינות בעולם?
"מאוד התלהבתי כשהמורות שלנו אמרו לנו שנבחרנו לייצג את ישראל בכנס. לדעתי זה כבוד מאוד גדול לייצג את המדינה שלנו ולהשתתף בפרויקט כל כך גדול. זו באמת חוויה של פעם בחיים", מסבירה טוזמוחמדוב.
4 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי - כנס בינלאומי בזום
יוצרים שינוי - כנס בינלאומי בזום
"להרגיש מה רוצים לשנות, לדמיין את הפתרון, לעשות ולשתף"
"מבחינתי לשתף דעות, לדבר על נושאים חשובים שמעניינים אותנו ולחלוק חלומות, זה הדבר הכי נפלא ומקסים שאפשר לעשות היום, בעולם של טכנולוגיה והייטק. יצא לי להכיר המון אנשים מדהימים מכל העולם ולדבר איתם על נושאים שונים ומעניינים שבחרנו לעסק בהם.
אני מאוד מקווה שזו לא הפעם היחידה שיצא לי להשתתף בפעילות כזאת ולשתף את הדעות שלי עם שאר העולם, כי ביחד אנחנו יכולים לעשות לשנות הכל", היא מסכמת.

כולנו אחד

בחלקו השני של הכנס התקיימו סדנאות השואלות "כיצד לעצב עולם טוב יותר?" בהן לקחו חלק המשתתפים מכלל המדינות. את אחת הסדנאות הנחתה טל בראל רכזת 'יוצרים שינוי' ישראל.
"הסדנה הפגישה ילדים, בני נוער ואנשי חינוך מכל העולם במטרה לעצב לעצמנו עולם טוב יותר, בטוח יותר ושמח יותר תוך שימוש בארבעת השלבים של "יוצרים שינוי": להרגיש,לדמיין, לעשות, לשתף", מספרת בראל.
"הזמנו את המשתתפים לקחת שעה לעצמם, לא משנה מאיפה הם ומה גילם, להתחבר לחוזקות שלהם ולעצב יחד עולם טוב יותר' עולם נפלא ומאוחד יותר - "A ONEderful WORLD", ואכן זה עולם נפלא - בזכות הילדים שבו. כל משתתף סיפר על עצמו ועל המדינה ממנה הגיע, שיתפנו מה אנחנו חווים בתקופה הזו, התחברנו לכוחות שבנו והמשכנו בלדמיין יחד פתרונות יצירתיים באמצעות הפעלה חווייתית גם בזום.
4 צפייה בגלריה
יוצרים שינוי - כנס בינלאומי בזום
יוצרים שינוי - כנס בינלאומי בזום
"לא משנה מאיפה אנחנו או בני כמה אנחנו, אנחנו חולקים את אותן התחושות, ומתמודדים עם אותם האתגרים"
בסוף הסדנה כל משתתף סיים עם מסר מרגש לעולם, המסר נכתב בלוח חזון משותף שיאוגד בהמשך לספר אמיתי", היא מרחיבה.
"מה שריגש אותי במפגש היה התובנה שכולנו אחד. לא משנה מאיפה אנחנו או בני כמה אנחנו, אנחנו חולקים את אותן התחושות, ומתמודדים עם אותם האתגרים.
לכולנו חסר המגע האנושי, המפגש החברתי וחיבוק אמיתי. דווקא בתקופה הזו חשוב להזכיר לילדים ובני הנוער וגם לנו המבוגרים, שאנחנו לא לבד ושאנחנו יכולים ליצור שינוי ואפילו לתת חיבוק וירטואלי גם דרך המסך", סיכמה בראל.
הכנס הסתיים בחגיגה בינלאומית גדולה של ריקוד זום המוני ששודרה בלייב בפייסבוק.