בשיתוף המיזם הלאומי מתחשבים
"אנחנו מעוניינים שלא יהיה מחשב, מסך או טאבלט משומש, שילך לגריטה או לפח ושאלה יוכלו לשמש את מי שזקוק להם, בעיקר עכשיו", אומרת נועם שי, מנהלת פרויקט "מתחשבים" על מפעל משלוח המחשב לכל מי שזקוק לאחד כזה.
פרויקט "מתחשבים" הוא אחד הפרויקטים של הפורום הכלכלי חברתי, שהוקם לפני כשנה וחצי על ידי נשיאות המגזר העסקי, ארגון הגג היציג של העסקים בישראל וחברים בו מאות גופים, ארגונים וחברות מהמובילים במשק ובמגזר העסקי, מנציגות הבכירה בחברה האזרחית, גופי פילנתרופיה ומשרדי ממשלה, במטרה לייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים סביב אתגרי ליבה חברתיים כלכליים.
6 צפייה בגלריה
חשיבה מרחוק
חשיבה מרחוק
(צילום: shutterstock)
במסגרת המיזם אוספים מחשבים, מסכים וטאבלטים שיצאו משימוש, משמישים אותם חזרה לתפקוד מלא ומשנעים אותם למי שצריך, על פי הנחיות והפניות מדויקות של משרדי החינוך והרווחה.
בישראל חסרים כ-200 אלף מחשבים לשימוש ביתי והפרויקט הוקם עוד לפני הקורונה ויימשך גם אחריו, במטרה לקדם אוכלוסיות ולאפשר מוביליות חברתית על ידי חיבור דיגיטלי של כולם. בתקופה זו חשיבותו הוכחה ביתר שאת. נכון לעכשיו, נאספו מעל 13 אלף מחשבים וחולקו קרוב ל-5 אלפים מהם. האחרים נמצאים בתהליך השמשה או תיקון בידיים מקצועיות ויגיעו ליעדם בקרוב.
בפוסט שעלה בפייסבוק ביקשו "מתחשבים" מחברות במשק הישראלי להרים תרומה. קוקה-קולה התחייבה ראשונה ל-1,000 מחשבים מוגמרים, ואחריה הגיבו והתחייבו שלל חברות נוספות לתרומה.
6 צפייה בגלריה
הפוסט שהתחיל הכל
הפוסט שהתחיל הכל
הפוסט שהתחיל הכל
(מתוך פייסבוק)

"המטרה שלנו היא להצליח לרתום את כל המשק הישראלי לפרויקט – חברות פרטיות, חברות ציבוריות ואנשים פרטיים", אומרת נועם שי. "חברות ציבוריות ופרטיות תורמות באופן מרוכז וגם אנשים פרטיים, שיש להם בבית ציוד אלקטרוני שאינו בשימוש אבל בהזדמנות זו אשמח לפנות לאנשים פרטיים, שעובדים בחברות קטנות וגדולות במשק ולהציע להם לפנות להנהלת החברה, למחלקת משאבי האנוש שלהם ואפילו לבוס בעסק בו הם עובדים עם עוד 2 אנשים, ולהציע לתרום ציוד אלקטרוני שהוחלף לאחרונה ואין בו צורך. שיכתבו לנו, ב"מתחשבים", ונגיע לאסוף את הציוד. זו הזדמנות טובה לעשות טוב במאמץ קטן מאד. המשאב הזה קיים וחברות מחליפות מחשבים כל העת, עשרות אלפים בשנה בכל הארץ".
המיזם הוקם בשיתוף פעולה וביוזמה של מספר חברות ועמותות מובילות, בינהן: ווסטרן דיגיטל , מגדל, פתחון לב, עתידים, עמותת תפוח, קבוצת 2B ועוד. בין הארגונים השותפים המובילים היום, ניתן לראות את אלביט, החברה המרכזית למשקאות, מחשבה טובה, שינוע חברתי, ידידים בדרכים, תנועת אחריי, תנועת הצופים, בני עקיבא, מפעל אקולוגיה לקהילה מוגנת ועוד.
נועם שי מספרת, שממש אחרי יציאת הפרויקט לדרך, שחררה הנהלת בתי המשפט 1,100 מחשבים, שיצאו משימוש ופשוט שכבו במחסנים. "כנראה שבמחסני ארגונים וחברות אחרות, יושבים עוד אלפי מחשבים שיכולים לשרת ישראלים רבים שזקוקים לכך", היא אומרת ומזמינה ארגונים גם לעזור בהשמשת המחשבים ושינועם: "כל עמותה, ארגון או אדם פרטי, שרוצים להצטרף ולצרף את כוחם ואת הציוד שהם אוספים כדי לחלק, מוזמנים להצטרף אלינו כדי לדאוג שמי שצריך, יקבל את מה שהוא צריך ולייצר מכפיל כוח לעבודה משותפת ורבת השפעה שנעשית אצלנו".
6 צפייה בגלריה
ילד עם מחשב נייד
ילד עם מחשב נייד
(צילום: shutterstock)
באותה הזדמנות מבקשת שי לגייס גם מתנדבים פרטיים לפרויקט, "הדבר הטוב שיש לנו ביוזמה הזו היא המתנדבים שלנו – אנשי מקצוע וידע, שיכולים לעזור בהשמשת המחשבים. אם יש בין הקוראים אנשים שיש להם ניסיון בתיקון מחשבים או כאלה שרוצים לשנע מחשבים במקום המגורים שלהם, הם מוזמנים ליצור קשר דרך האתר של "מתחשבים".

פייסבוק למען הקהילה

חלק מהפילוסופיה הארגונית של פייסבוק, גם בישראל, היא חיבור ועשייה בתוך הקהילה וצימצום פערים טכנולוגיים בה. אך טבעי, שבסניף הפיתוח בישראל הרימו מיד את הכפפה ותרמו ל"מתחשבים".
"אנחנו עובדים עם הפורום החברתי כלכלי כבר הרבה שנים ומלווים אותם ביוזמות שהם מרימים", אומר שגיא בן צדף, מנהל מוצר במרכז המו"פ של פייסבוק בישראל והאחראי על הקשר עם הקהילה. "כששמענו על היוזמה, החלטנו לתרום והבנו שתרומת כסף היא התרומה הקריטית, בעיקר עכשיו בתקופת המשבר הקורונה והצורך לחבר עוד תלמידים לרשת. כאבא לילדים, אני מבין את הצורך היטב". מרכז המחקר והפיתוח של פייסבוק בישראל תרם עד עתה כ-50,000 שקלים לטובת הפרויקט.
"החלטנו לתרום כסף כדי לרכוש מחשבים וציוד. העדפנו את זה על אפשרויות אחרות. חשבנו שבמקרה הזה ובגלל הדחיפות, זה הכי אפקטיבי. אנחנו ממשיכים ללוות את הפורום ואת העמותה וייתכן שבהמשך נרים עוד פעילויות במיזם זה או באחרים", אומר בן צדף.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אחריות של בנק

"כשהחל משבר הקורונה הבנו שיש לנו אחריות כבנק ומיפינו את הצורך לתרומה לקהילה", מספרת נעמה הלוי פאר, מנהלת המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים, אגף שאחראי כל השנה על הפעילות החברתית עסקית, ההתנדבותית, מפעילת קרן פועלים בקהילה, אחריות תאגידית, נגישות, ואוריינות דיגיטלית לאזרחים ותיקים.
"תרמנו מיידית לבתי חולים, לקשישים ולמרותקי בית וגם למפעלי הזנה לנזקקים וליוזמות בתחום התעסוקה. בחלוף הזמן, הבנו שמחסור במחשבים הוא חלל ענק שדורש מתן פתרון. הוצפנו באלפי פניות ובקשות מעמותות, עובדים מתנדבים שלנו וגופים נוספים שאנחנו נמצאים איתם בקשר של תרומה לקהילה לאורך כל השנה. פנו אלינו בתי ספר בעוטף עזה, עיסאוויה, רמלה, מודיעין, נוף הגליל ועוד וביקשו מחשבים. עבורנו זו זכות לעזור גם לעבודה המבורכת של "מתחשבים".
הלוי פאר מספרת שבבנק תורמים לטובת מחשבים לקהילה באמצעות כסף לרכישה או במחשבים פיזיים, שאינם בשימוש בבנק ועוברים שדרוג בעזרת חברת 'אקולוגיה לקהילה מוגנת', עסק חברתי שפועל לשילוב אנשים עם צרכים מיוחדים בקהילה באמצעות תעסוקה הוגנת, שעושים את ההשמשה עבורם.
"אחרי שהבנו את הצורך, הגיע טלפון מהפורום הכלכלי חברתי. למרות שכבר תרמנו אלפי מחשבים לא נשארנו אדישים והתגייסנו. במהלך הנוכחי תרמנו עד עתה, בכסף ובשווה ערך של מחשבים, 810 אלף שקלים לטובת העניין ועוד הזרוע נטויה". תרומה זו היא חלק מתרומה של 40 מיליון שקלים ב-2020 של הבנק לחברה הישראלית בתחומים שונים של רווחה, תעסוקה, ילדים ונוער בסיכון ועוד.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חלק ממדיניות רב שנתית

ב-HP אינדיגו עבודה עם הקהילה היא חלק מהדי. אן. איי. הארגוני ולפני שנתיים זכתה החברה בפרס נשיא המדינה על פועלם.
"גם בשגרה, אנחנו מפעילים מעל 30 תכניות של פעילות בתוך הקהילה בתחומים של קידום מצוינות בחינוך, פרויקטים חברתיים לגילאים שונים, טיפוח תחום איכות הסביבה ומעורבות חברתית, קידום הדברות וסובלנות וצמצום הפער הדיגיטלי בישראל", מספרת לואיזה אוראל, מנהלת קשרי קהילה של HP אינדיגו.
התחום של צמצום הפער הדיגיטלי בחברה הביא את החברה לספק מחשבים ולהקים מערכי חינוך והדרכה בתחום. "בתחילת הקורונה היה לנו חשוב לספק מחשבים לשותפים שלנו ביוזמות הקהילתיות השונות וסיפקנו להם מעל 850 מחשבים חדשים", היא אומרת וספרת שבעיצומו של המשבר העלה אחד העובדים פרויקט של השמשת מחשבים אישיים משומשים של העובדים, לטובת החזרה לקהילה ואז הגיעה הפניה מ"מתחשבים". "כשהם פנו אלינו גיבשנו מדיניות פעולה בשיתוף עם HP העולמית", אומרת אוראל ומוסיפה שהם רואים בפעילות זו, של מחזור ציוד אלקטרוני גם תרומה רבה לאיכות הסביבה, נושא הקרוב ללב הארגון.
ליאת קריקוב, היא מנהלת תמיכת המחשבים בארגון. "אני מהצד של ה-IT ולקחתי על עצמי את כל התחום של המחשוב בתחום קשרי הקהילה אצלנו וכחלק מהפרויקט, גם את הקשר עם "מתחשבים". כשהבנתי מנועם שי שיש להם עניין בכל מחשב, בכל מצב, הבנתי שזה מגדיל עבורנו את הפוטנציאל", היא אומרת.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כרגע פועלים בחברה בשני כיוונים – האחד הוא קניה של מחשבים חדשים כדי להמשיך ולתרום לשותפיהם "יש עכשיו ביקוש עצום בשוק והיצע לא גדול בגלל אותה דרישה והשינויים של לימודים ועבודה מהבית", היא אומרת.
במקביל, עבור "מתחשבים", הם מבקשים מהעובדים שלהם בארץ – כ-4,200 עובדים וספקי משנה - שיתרמו לנו ציוד פרטי שלהם שיצא משימוש, אותם יעבירו להשמשה ב"מתחשבים". "אנחנו מבקשים מחשבים אבל גם ציוד היקפי כמו עכברים, מקלדות, אזניות ומצלמות. במקביל, אני בודקת היכן נמצא ציוד כזה במחלקות אצלנו ולהעביר אותו הלאה בעזרת העובדים שלנו, להשמשה", מסכמת קריקוב.
בשיתוף המיזם הלאומי מתחשבים
Copy the snippet below and paste it in between the tags of the pages(s) you'd like to track, right after the global site tag.
פורסם לראשונה: 08:00, 23.12.20