בשיתוף מפעל הפיס
זה היה עוד יום רגיל אצל מרקוס הילסנרט (65), מורה לפיזיקה מזיכרון יעקב. הוא התעורר כבכל בוקר, יצא מהבית, נכנס למכונית ונסע לבית הספר "גוונים" במועצה האזורית מנשה. "לא הרגשתי שום דבר מיוחד באותו יום", הוא משחזר. "אבל אחרי חצי שעה של נהיגה, פתאום התחלתי להרגיש חולשה שמעולם לא חשתי בעבר, כאילו אני רואה את המציאות דרך טלוויזיה. לא הבנתי מה קורה לי".
מה שחווה מרקוס היה למעשה תחילתו של אירוע לב. אף על פי שחש ברע, הוא המשיך כרגיל בנסיעתו לעבודה בבית הספר. "לא תיארתי לעצמי שמדובר בהתקף לב. חודש לפני כן עשיתי בדיקת מאמץ שגרתית אצל קרדיולוג ולא הייתה שום אינדיקציה לבעיה כלשהי", הוא מסביר.
הילסנרט נכנס לשיעור הראשון שלו, בכיתה ט', וזה הדבר האחרון שהוא זוכר מאותו היום. עם הזמן הוא אסף פיסות מידע וחיבר אותן לסיפור הגדול: "כ־45 דקות לתוך השיעור כנראה הרגשתי חולשה. התיישבתי לרגע ואז התמוטטתי על הרצפה. התלמידים רצו מהכיתה בבהלה וקראו לעזרה. המזכירה התקשרה למד"א והמורה לתקשורת, חן, היה הראשון שהגיע לעשות לי החייאה. הייתי על הרצפה, בעצם מת, וקצף יצא לי מהפה".
3 צפייה בגלריה
אוריאל רפאלי ומרקוס הילזנרט
אוריאל רפאלי ומרקוס הילזנרט
אוריאל רפאלי ומרקוס הילזנרט
(צילום: עופר בר)
באותו זמן, אוריאל רפאלי, תלמיד כיתה י"ב ומתנדב במד"א זה שנתיים, עשה את דרכו למזכירות בית הספר. כשהבין מהפאניקה של המורים והתלמידים במה מדובר, הוא רץ לכיוון הכיתה. "רציתי לעזור. לא חשבתי יותר מדי. כשהגעתי לפתח הכיתה המורים ביקשו ממני לצאת החוצה, אבל אמרתי להם שעשיתי הדרכה במד"א. הם הכניסו אותי פנימה והחלפתי את חן, המורה לתקשורת, בביצוע עיסוי החזה. ידעתי איך לעשות את זה", משחזר הנער.
לא קל למצוא את המורה שלך מפרפר בין חיים למוות, אבל אוריאל לא איבד את העשתונות. "זה היה מוזר. לא פשוט לראות מישהו שאתה מכיר כל כך טוב שוכב על הרצפה מת. אבל באותם רגעים אתה לא חושב על זה. רק כשהכל נגמר יכולתי לעכל ולעבד את האירוע", הוא אומר.
"אוריאל היה היחיד ששמר על קור רוח בכל הסיטואציה הקשה הזאת, בגלל זה נתנו לו לתפוס פיקוד", מעיד הילסנרט.
תוך כדי עיסוי החזה הידני שאלה המוקדנית של מד"א, שהדריכה את אוריאל ואת המורים, אם יש בסביבה מכשיר החייאה (דפיברילטור). "במקרה היה בבית הספר דפיברילטור כי הייתה תלמידה שהיה לה צורך בזה", מספר אוריאל. המכשיר הובא במהירות לכיתה ואוריאל חיבר אותו לגופו של מרקוס. אחרי שתי מכות חשמל ושש דקות - שהרגישו כמו נצח - המורה שב להכרה. אמבולנס של מד"א הגיע למקום, פינה את הילסנרט לבית החולים, ושם הוא עבר צנתור.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"הדפיברילטור הוא מכשיר שמטפל באירועים קטלניים של דום לב על רקע פרפור חדרים", מסביר פרופ' דורון זגר, מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי "סורוקה" ונשיא האיגוד הקרדיולוגי בישראל, "אחת הסיבות השכיחות להתרחשות פרפור חדרים היא סיבוך של אוטם שריר הלב, מה שמכונה התקף לב. ישנן מחלות נוספות שיכולות לגרום לפרפור חדרים, כמו מחלות שריר הלב ומחלות של מערכת החשמל בלב".
פרופ' זגר מבהיר כי מכשיר הדפיברילטור מציל חיים. "המכשיר עושה את ההבדל בין חיים למוות. כשמתפתח פרפור חדרים נפסק מחזור הדם. אם לא נותנים מכת חשמל מהר ככל האפשר, הסיכויים להציל את האדם יורדים ב־10% בכל דקה".
מכשיר הדפיברילטור הקלאסי, מציין פרופ' זגר, מופעל על ידי צוותים רפואיים בחדרי מיון ובאמבולנסים, אבל כיום יש גם דפיברילטורים חצי אוטומטיים שמיועדים לשימוש של מי שאינם אנשי מקצוע. "זהו מכשיר שנותן חיווי קולי, מסביר איך לפעול ומה לבצע באדם שעובר אירוע לב. המכשירים האלה דורשים הכשרה קצרה של חצי שעה, ומיועדים להצבה במקומות ציבוריים".
הילסנרט התאושש במהירות מהאירוע ואחרי חודש וחצי כבר חזר לעבודה בבית הספר. "הסיפור שלי מלווה בהמון מזל, אנשים טובים ומקריות", הוא אומר, "במקרה היה דפיברילטור בבית הספר. אני יודע שבבתי ספר אחרים, אפילו גדולים יותר, אין מכשירים כאלה". אוריאל מדגיש כי הגיבור האמיתי של הסיפור הוא הדפיברילטור. "הסיבה שמרקוס יצא מזה הייתה בגלל הזמינות של המכשיר", הוא מסביר, "ברור לי לגמרי שאם הוא היה חוזר הביתה ולא מגיע לבית הספר, הוא לא היה מקבל החייאה. בגלל הקִרבה הפיזית של הדפיברילטור, תוך שלוש־ארבע דקות הוא קיבל החייאה, וזה משמעותי".
3 צפייה בגלריה
אוריאל רפאלי ומרקוס הילזנרט
אוריאל רפאלי ומרקוס הילזנרט
אוריאל ומרקוס. ההכרה חזרה אחרי שמונה דקות
(צילום: עופר בר)
בשנת 2008 עבר בכנסת חוק שמחייב הצבת מכשירי החייאה בכל מבנה ציבורי שמבקרים בו יותר מ־500 איש ביום (בתי ספר, אגב, לא כלולים בתקנות). אבל מה קורה אם אדם עובר אירוע לבבי במקום קטן יותר, או חלילה ברחוב? בימים אלו, במסגרת מיזם משותף של מפעל הפיס ומד"א, מוצבים מאות דפיברילטורים בדוכני מפעל הפיס ברחבי הארץ. הם בעלי תקשורת אלחוטית למוקד מד"א, והמשתמשים בהם מקבלים הוראות הפעלה "בשידור חי". מי שנבחרו להיות "הפנים" של המיזם הם מרקוס ואוריאל, שמככבים בסרטון הסברה בנושא ומספרים בו את סיפורם.
"אנחנו גאים להוביל את מיזם הדפיברילטורים יחד עם שותפינו היקרים במד"א וברשויות המקומיות בכל רחבי הארץ", אומר מנכ"ל מפעל הפיס, עו"ד בני דרייפוס. "הובלנו השנה שורה של מגה־פרויקטים למען בריאות הציבור בישראל כי אין מטרה נעלה יותר מהצלת חיי אדם. בימים אלה אנחנו משלימים את פריסת מכשירי ההחייאה בנקודות המכירה של מפעל הפיס ובכך מנגישים את היכולת להציל חיים במרחב הציבורי בישראל".
אלי בין, מנכ"ל מד"א: "שיתוף הפעולה של מפעל הפיס ומד"א לפריסת הדפיברילטורים בכל רחבי הארץ יציל חיים של אנשים רבים. הוא יגדיל את הסיכויים של אלה שלוקים בדום לב במרחב הציבורי לשרוד את האירוע, אולי אף ללא נזק מוחי בלתי הפיך. ערבות הדדית, עזרה לזולת וסיוע לאחר מהווים ערך עליון במיזם הזה, שמטרתו למנוע מקרי מוות באמצעות מכשיר פשוט, שיהיה נגיש לכולם וכל אחד יכול להפעילו בקלות".
בשיתוף מפעל הפיס