כבר שישה חודשים מארחת יוליה מנתניה את סבתה, אחותה ואחייניותיה הצעירות שנמלטו מאוקראינה כשהמלחמה החלה. בנה לאון בן ה־9 מתנדב במרכז שיצרה הפדרציה היהודית של ניו־יורק עבור ילדי פליטים צעירים, והוא מתרגם להם את כל מה שהגננת אומרת לאוקראינית. "אני יודע להסביר דברים ממש טוב, כי תמיד רציתי להיות כתב בחדשות כמו הכתבים שמדברים על רקטות או חדשות אחרות", הוא אומר.
מאות אלפי אזרחים אוקראינים מצאו את עצמם ללא קורת גג מאז החלה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לפני חודשים ארוכים. כ־20 אלף הגיעו לישראל ומתמודדים עם קשיים מנטליים, תרבותיים, קושי בשפה חדשה וחשש ליקיריהם שנאלצו להישאר מאחור. הפדרציה נחלצה לעזרתם, והקצתה להם מיליונים כדי שיוכלו להעביר בצורה מיטבית את חודשי הקיץ הקרובים.
הפדרציה של ניו־יורק תומכת גם במחנות קיץ לילדי פליטים בישראל, בגילאי 7־18. עבור ילדים שחוו טראומה, מחנה הוא חזרה מבורכת להפליא לשגרה, מקום שבו ילדים יכולים להיות פשוט ילדים.
בעבודה עם רשת של מאות עמותות, הפדרציה מגיעה לכמעט 70 מדינות ברחבי העולם ומספקת מענקים של כ־180 מיליון דולר. בנוסף, הארגון גייס יותר מ־25 מיליון דולר במימון חירום עבור טיפול בפליטי המשבר האוקראיני.
בני משפחתה של יוליה הם בין 20 אלף הפליטים בישראל שאינם זכאים לעלייה על פי חוק השבות. הם נמצאים בישראל עם אשרות תייר לשלושה חודשים שמתארכות מחודש לחודש ולא זכאים לכל סיוע או משאבים או לחינוך ציבורי. משפחות כמו זו של יוליה יכולות לבקש סיוע במזומן או מימון עבור טיפול רפואי בזכות הקרן לצרכים מיוחדים שהקימה הפדרציה בשיתוף שש רשויות בישראל: נתניה, ראשון־לציון, אשדוד, באר־שבע, חיפה ובת־ים, ערים בהן מתגוררים דוברי רוסית רבים שאליהן הגיע מספר משמעותי של פליטים מאוקראינה.
טקס חילופי שרים במשרד העבודה והרווחהאיציק שמולי, מנכ"ל הפדרציה בישראלצילום: מתן רייזמן, לע"מ
למרבה הצער, סיפורים כמו זה של משפחתה של יוליה אינם נדירים. הצרכים של הפליטים רק גדלים ככל שעובר הזמן. רובם חשבו שהם כבר בבית, אך במקום זאת, משפחות נשארות מופרדות, מבוגרים נותרים ללא עבודה וילדים ללא בית ספר. בעוד המלחמה נמשכת, התמיכה הממשלתית לא גדלה. במקביל, המימון הפילנתרופי הראשוני שגויס מתמעט כאשר כותרות אחרות שולטות בחדשות, ומוקדשת פחות ופחות תשומת לב למשבר ההומניטרי.
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך: "מראשית ימי הלחימה במזרח אירופה, פעלה עיריית ראשון לציון כדי לקלוט עולים חדשים – כפי שעשינו גם בימים שבשגרה. מעבר לסיוע הניתן על ידי עיריית ראשון לציון, שמחנו לקבל עזרה משמעותית מפדרציית ניו יורק ואיציק שמולי העומד בראשה. אנחנו נמשיך לעשות כל שביכולתנו בכדי לספק לעולים החדשים בעיר את הכלים והעזרה האפשריים על מנת שהקליטה שלהם בארץ ובעיר ראשון לציון תהיה נוחה ונעימה".