"תמיד הייתי גרוע בלשמור על קשר עם אנשים. 'רואים רחוק' פיתחה אותי מבחינה חברתית, נתנה לי כיוון לחיים וגרמה לי להיות חלק מהחברה הישראלית לטווח הארוך", כך מספר נועם כרמי, בוגר תוכנית 'רואים רחוק' שגר בראשל"צ. כרמי שירת כמפענח תצלומי אוויר ביחידת 9900, לאחר שחרורו השתלב כבקר איכות בחברת אינטל העולמית ולאחרונה ציין ארבע שנות עבודה בחברה בקריית גת.
כרמי מרחיב: "מאז שאני זוכר את עצמי, הייתי מודע לכך שאני מאובחן על הרצף. כמעט כל הצד של אמא שלי נמצא גם כן על הרצף האוטיסטי ולכן תמיד היינו מאוד מעורבים בעמותות ובקבוצות השונות שעשו למען הקהילה של הבוגרים והנערים על הספקטרום. שמעתי על תוכנית 'רואים רחוק' במקרה בזכות אחד הניוזלטרים של אחת מהעמותות שהתנדבתי בהם. בכיתה י"ב התחלתי את תהליך המיון והתקבלתי כעבור מספר חודשים לתוכנית. תמיד אהבתי טכנולוגיה וחיפשתי אפשרות לעסוק בנושא בצה"ל. הקורס ארך כשלושה חודשים שבמסגרתו הכרתי עוד שלושה חברים קרובים ובסוף הקורס, כל אחד הלך לכיוון קצת אחר".
3 צפייה בגלריה
בוגרי תוכנית "רואים רחוק"
בוגרי תוכנית "רואים רחוק"
"תמיד אהבתי טכנולוגיה וחיפשתי אפשרות לעסוק בנושא בצה"ל". נועם כרמי
"אני שירתתי ביחידה 9900 של חיל המודיעין. הרגשתי שאני המותג של היחידה, הקמע שלה. תמיד הייתי גרוע בלשמור על קשר עם אנשים והתוכנית פיתחה אותי מבחינה חברתית. לאחרונה הייתי בחתונה של המפקדת שלי וכולם זכרו אותי ולא שינו את היחס אלי במילימטר. הם פיזרו עליי מלא אהבה. התוכנית ממש פיתחה אותי להיות חלק מהחברה הישראלית לטווח הרחוק. לאנשים על הרצף האוטיסטי קשה להשתלב חברתית וזה עלול לתקוע אותם במקום. בזכות התוכנית אני נמצא איפה שאני נמצא היום. אני נמצא בעבודה שאני אוהב והתחלתי ללמוד באוקטובר באוניברסיטה הפתוחה – בתקווה להיות מהנדס".

קיבלתי הכשרה שנתנה לי כיוון לחיים

תוכנית "רואים רחוק", עליה מספר כרמי, הוקמה בשנת 2012 כדי להכשיר וללוות בוגרים על הספקטרום האוטיסטי בצה"ל ובשוק האזרחי. התוכנית מופעלת במשותף על ידי "מעבר לאופק" (חל"צ) והקריה האקדמית אונו. משתתפי התוכנית משתלבים בשירותם הצבאי ביחידות המובחרות של צה"ל בכלל ואגף המודיעין בפרט, כמו ביחידות 9900, 8200, חטיבת המחקר ומשרד הביטחון. גם לאחר סיום השירות הצבאי, התוכנית מכשירה את הבוגרים למקצועות נחשקים בשוק האזרחי.
"אם הייתי בוחר לשרת כמתנדב בצה"ל, לא הייתי זוכה בהרבה אופציות לתפקידים ובשלב מסוים אף 'זכיתי' לפטור משירות", מוסיף כרמי. "בזכות התוכנית זכיתי לעשות שירות משמעותי וקיבלתי הכשרה שנתנה לי כיוון לחיים". לאחרונה ציינה התוכנית עשור להיווסדה בטקס מרגש עם מעל 300 בוגרים ששולבו ביחידות המודיעין של צה"ל ולאחר מכן בתעשיית ההייטק הישראל.
אחד הבוגרים שהשתתפן בטקס הוא מיכאל (27), תושב מודיעין שמועסק בשנתיים וחצי האחרונות במייקרוסופט בתור Data analyst. בן חיים הוא חלק מצוות שבונה מודלים של בינה מלאכותית שמנתחים מידע מקטעי וידאו ותמונות, והוא אמון על פיתוח כלים שמשפרים את המערכות של החברה.
3 צפייה בגלריה
בוגרי תוכנית "רואים רחוק"
בוגרי תוכנית "רואים רחוק"
"הכרתי חברים מהצבא שאני בקשר איתם, לא רק חברים שנמצאים על הספקטרום". מיכאל בן חיים
"בכיתה י"א, כשעמדתי להתחיל את תהליך הגיוס, הבנתי שיש לי פטור בגלל שאני על הספקטרום ולמרות זאת, החלטתי להתחיל תהליך של התנדבות לצה"ל. המחנכת שלי נתנה לי עלון על תוכנית 'רואים רחוק' והתחלתי בתהליך המיון. אם הייתי מתנדב ברגיל לא היו לי הרבה אופציות, וב'רואים רחוק' המקצועות נשמעו מעניינים. שירתתי כמידען ב-8200, הייתי אוסף מידע וכותב דו"חות. מאוד אהבתי את זה ואפילו המשכתי לעוד שנה וקצת בקבע בתפקיד, הייתי בסה"כ ארבע וחצי שנים והיה לי ממש טוב. הכרתי חברים מהצבא שאני בקשר איתם, לא רק חברים שנמצאים על הספקטרום", משתף בן חיים.
"האנשים בתוכנית עזרו לי ללמוד להביע את עצמי ולהביא את עצמי לידי ביטוי. אחרי השירות התעניינתי בענף ההייטק ולימדתי את עצמי תכנות באינטרנט ובמקביל התחלתי ללמוד לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה יחסים בינלאומיים וכלכלה. החלום שלי הוא לעזור לאנשים שמתקשים להיכנס לעולם ההייטק, להיות כמו מנטור לאנשים על הספקטרום שרוצים להשתלב בתעשיית ההייטק".

"אני אוהב ללכת לעבודה"

נעם נוימן (26), הוא בוגר נוסף של התוכנית ובמקור הוא מחיפה. הוא עובד כארבע שנים בחברת 'איירונסורס' כמתייג ומנהל ידע של החברה והוא מתכנן ללמוד עיצוב חווית משתמש בחברות ההייטק. "התוכנית ממש הכינה אותי לעבודה במגזר הפרטי. למדתי להתמודד עם מצבים של לחץ, דד-ליינים דחוקים ובעיקר למדתי לתקשר יותר טוב ולעבוד בצוות. אני אוהב ללכת לעבודה. אני העובד היחידי בחברה שהוא על הספקרטרום האוטיסטי ולמרות זאת, אני מרגיש שווה בן שווים", הוא מחייך.
"שמעתי על התוכנית ממרפה בעיסוק שטופלתי אצלו בתיכון. בהתחלה לא רציתי ללכת, אבל הבנתי שזו הזדמנות שלא תחזור, לשרת ולעשות משהו משמעותי. נרשמתי לתוכנית עשיתי מיונים והשאר היסטוריה. שירתתי שנתיים כמפענח פענוח תצלומי אויר ביחידה 9900. יש לי זיכרונות טובים מהצבא, הכרתי בקורס חברים לחיים, אנחנו בקשר טוב עד היום, מבלים יחד וכבר מתכננים את הטיסה השנייה שלנו יחד ללונדון. בזכות הצבא והתוכנית קיבלתי יותר ביטחון עצמי ונפתחו בפניי דלתות רבות. בעוד חמש שנים אני רואה את עצמי ממשיך בתחום המחשבים, אבל בפן האומנותי והיותר עיצובי ואני רוצה להמשיך לעבוד ולטייל בעולם - נווד דיגיטלי".
3 צפייה בגלריה
בוגרי תוכנית "רואים רחוק"
בוגרי תוכנית "רואים רחוק"
"אני רוצה להמשיך לעבוד ולטייל בעולם - נווד דיגיטלי". נעם נוימן
החודש ציינה 'רואים רחוק' עשור עם למעלה 300 בוגרים בטקס מרגש עם הקמנ"ר תא"ל אבי קינן ומפקדי 9900 המשמשים כיחידה הקולטת. התוכנית מוכיחה שגם בוגרים על הרצף יכולים לתרום למדינה, ולהיות בטופ של תעשיית ההייטק הישראלית.
אפרת סלניקיו, המנהלת המקצועית של "רואים רחוק" הקריה האקדמית אונו, מסבירה: "כיום, לאחר שנים של גיבוש ודיוק התכנית על-ידי צוות רב מקצועי מיומן ומסור, נבנה מודל עבודה ייחודי וחדשני שאני גאה בו מאוד. אני רואה בתוכנית הזדמנות ליצירת סביבה תומכת ומותאמת, שמובילה למימוש פוטנציאל אישי ולחיים של איכות בעבור משתתפי התוכנית ובני משפחותיהם ואנחנו לגמרי רואים את התוצאות שלהם היום. אנחנו גאים בכל אחד ואחת מהבוגרים שלנו".
מפקד 9900 באגף המודיעין, תת-אלוף ארז אסקל, מסכם: "זו זכות גדולה להיות שותפים בפרוייקט המיוחד של 'רואים רחוק'. החניכים של הפרוייקט תורמים כל יום לביטחון מדינת ישראל, ביחידות הטכנולוגיות המבצעיות בצה"ל. הפרויקט הזה הוא עוד הוכחה לחשיבות של גיוון ושילוב מכל חלקי החברה בצה"ל".

"תתקדמו"

כשמדברים על שילוב צעירים על הספקטרום בצה"ל, במקביל לתוכנית "רואים רחוק" הוותיקה, יש לציין תוכנית חדשה שצה"ל הקים בשנה וחצי האחרונה ועונה לשם "תתקדמו". התוכנית מציעה לצעירים על רצף האוטיזם שירות צבאי מלא בפרופיל גיוס רגיל וקורסים למתאימים במקצועות ההייטק תוך שיתוף פעולה הדוק עם יחידות מודיעין והאקדמיה למקצועות המחשב והסייבר של אגף התקשוב. דוגמת תכנות, סייבר, בדיקות תוכנה ועוד. צה"ל גם שוקד על הקמתה של תוכנית "תתקדמו לעתיד" שתלווה את הבוגרים אחרי השחרור הן בתקופת המילואים והן בשילוב בתעשיות ההייטק והאקדמיה תוך ליווי ושיתוף פעולה עם חברות ההייטק המובילות, סטארט-אפים וחברות ממשלתיות ובטחוניות רלוונטיות.