בשיתוף השלטון המקומי ומפעל הפיס


ה-1 בספטמבר כבר ממש מעבר לפינה, ונראה שגם שנת הלימודים תשפ"ב תתקיים בצל משבר הקורונה. כיצד נערכים מוסדות החינוך והרשויות לקראת פתיחת שנת הלימודים? אילו אתגרים ניצבים בפני מערכת החינוך בישראל, כיצד מתאימים אותה למציאות החדשה שהכתיבה הקורונה, ואיך השלטון המקומי יכול למלא תפקיד מרכזי בשינוי זה?
סוגיות אלו ואחרות עומדות במרכזה של הוועידה הלאומית הראשונה לחינוך של השלטון המקומי ומפעל הפיס, המתקיימת בשעות אלו בבנייני האומה בירושלים. בוועידה משתתפים ראשי רשויות, בכירים במערכת הפוליטית ובמערכת החינוך, בהם שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון; מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד; ויו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס.
"במשבר הקורונה הוכח שוב שהשלטון המקומי בישראל הוא הגוף היחיד שיודע לייצר תוצאות בשטח ולעשות זאת במהירות, במקצועיות וביעילות. כמי שמילא מגוון רחב מאד של תפקידים בעולם הציבורי", אמר יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי. לדבריו, "ככל ותועברנה יותר סמכויות לשלטון המקומי, נוכל להגיע להישגים גדולים יותר במגוון רחב של תחומים, למען עתיד ילדינו. מפעל הפיס הוא מפעל של הרשויות המקומיות וככזה ימשיך לעמוד לצידן, לפעול למענן ולהשקיע משאבים רבים למען רווחת הקהילה ואיכות חייהם של כלל תושבי הרשויות בכל רחבי הארץ".


בנושא הקורונה קרא יצחקי לממשלה "לספק כלים יותר אפקטיביים להתמודדות עם תופעת הלא מתחסנים - בייחוד במערכת החינוך אבל לא רק. יש לאפשר גם למעסיקים את הכלים המתאימים לשמור על בריאות עובדיהם".
הוועידה, בהנחיית יעל אודם, כתבת החינוך של חדשות 12, נפתחה בשעה 10:30 עם חיים ביבס ששוחח על חזון השלטון המקומי לחינוך. שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון סיפרה על התוכניות והרפורמות המתוכננות במערכת החינוך. מושב הפתיחה הסתיים בהענקת אות יחידת הנוער המצטיינת ובמופע של שפיטה.

זירות החינוך

בזירה הראשונה בהנחיית קרן מרציאנו מחדשות 12 התארחו ראשי מועצות ומנהלי בתי ספר, שספרו כיצד הקורונה הרחיבה את האוטונומיה ואת מרחב חופש הפעולה במערכת החינוך.

הזירה השנייה, אותה הנחה טל שורר מערוץ 13, עסקה בתפקידו ובמקומו של החינוך הבלתי הפורמלי בישראל, וכיצד הוא יכול להיות מנוע של שינוי. היום הסתיים, הלמידה ממשיכה: ההזדמנות שבין הפורמלי לבלתי פורמלי.


הזירה השלישית בהנחיית ליאור קינן, כתבת ומגישה בחדשות 13, העלתה לדיון את השינויים החינוכיים והפדגוגיים שנולדו בעקבות הקורונה. בין היתר ידונו המשתתפים מה השתנה בכיתה? בין שינון ליצירתיות בין קירות למרחבים: מה נכון ללמוד ואיך?

"במשבר הקורונה מפעל הפיס השקיע משאבים רבים מאד במטרה לצמצם את הפערים הטכנולוגים על מנת לאפשר לכל ילדי ישראל נגישות ללמידה מרחוק" אמר מנכ"ל מפעל הפיס, עו"ד בני דרייפוס. "נמשיך להשקיע משאבים רבים, יחד עם השלטון המקומי וכלל הרשויות בישראל, על מנת שלא יווצר מצב שהפער הטכנולוגי ירחיב את הפערים גם בחינוך. לצד זאת, נמשיך במאמצים להסבת אקדמאים להוראה ולהעצמת מערך המלגאים המשמעותי ביותר בישראל למען צרכי הרשויות המקומיות ורווחת תושביהן".
את הוועידה יסכם שולחן עגול בהשתתפות מומחים וראשי רשויות בהם חיים ביבס, תא"ל במיל' יגאל סלוביק, מנכ"ל משרד החינוך, בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס ועוד. הפאנל בהנחיית יעל אודם יעסוק בעתידה של מערכת החינוך וכיצד ניתן לשנותה.
בשיתוף השלטון המקומי ומפעל הפיס
פורסם לראשונה: 13:06, 23.08.21