בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל
זכויות האדם נתפסות פעמים רבות כעניין של פעילים חברתיים, ארגוני זכויות אדם וארגונים בין לאומיים העוסקים ברווחת פליטים בכל העולם. ההנחה היא שעבורנו, החיים בדמוקרטיות מודרניות, אין משמעות לציון זכויות בסיסיות, שכן אנחנו אנשים חופשיים. האם זה באמת כך?
80 שנה בלבד אחרי שאירופה נכבשה כמעט כולה על ידי שלטון שגזל זכויות אדם בסיסיות ממיעוטים רבים, ובראשם היהודים, ו-30 שנה בלבד אחרי שפורק השלטון הקומוניסטי ששלט במזרח אירופה והגביל צעדים למאות מיליוני בני אדם, נראה שגם העולם המודרני, הדמוקרטי, זקוק לתזכורת תמידית לשבירות ונחיצות הזכויות הבסיסיות להם ראוי כל אדם באשר הוא כדי לחיות כאדם חופשי בעולם. גם היום, חיים אזרחים רבים בעולם ללא קורת גג קבועה, נטולי זכויות כמו מחאה, הבעת דעה, הצבעה ועוד. זכויות אדם אינן טבעיות בהכרח ורצוי שכולנו נלחם על זכותנו להם כל העת ונציין אותן בכל עת אפשרית.
2 צפייה בגלריה
מתבגרים
מתבגרים
לכולם יש הזכות להביע דעה
(צילום: Shutterstock)

העולם המודרני מקבע זכויות יסוד

מסמך ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם (The Universal Declaration of Human Rights), מסמך היסוד של הקהילה הבינלאומית על זכויות האדם והאזרח, אומץ על ידי העצרת הכללית של האו"ם ב-10 בדצמבר 1948, עבור כל המדינות החברות בו. עקרונות ההכרזה משמשים כבסיס במשפט הבינלאומי, ומאומצות לניסוח חוקות למדינות שונות ולאגונים שונים, הדואגים לזכויות אדם.
את הנוסח הראשוני כתב המשפטן הקנדי ג'ון המפרי, שהיה באותה עת מרצה באוניברסיטת מקגיל במונטריאול ומנהל המחלקה לזכויות אדם במזכירות האומות המאוחדות. הנוסח שויף והוקצע עד גרסתו הסופית ואושר במליאת האו"ם על ידי שמונה מדינות. למרות שישראל, שרק הוקמה חודשים ספורים לפני כן, לא יכולה הייתה להצביע, הרי שהקונגרס היהודי העולמי היה שותף בנוסח הסופי. למרות שישראל אינה חתומה על ההכרזה, בית המשפט הגבוה לצדק הישראלי אימץ את עקרונותיה בחלק מפסקי הדין שלו.
גם כיום, רבים מודעים לחשיבותן של זכויו אדם וסקרים אחרונים שנעשו מראים כי 9 מתוך 10 נשאלים ברחבי האיחוד האירופי, הכולל 27 מדינות ביבשת, מאמינים שזכויות אדם חשובות ליצירה חברה צודקת יותר בארצם. האיחוד ומוסדותיו מקדמים לאורך שנים רבות טיפוח זכויות האדם ובלימת הפגיעות בהן, במגוון תחומים הנוגעים לחיי הפרט והכלל, ובסעיף 2 של אמנת האיחוד האירופי (TEU), הוכרז כי ערכי האיחוד הם: "כבוד האדם, חירות, דמוקרטיה, שוויון, שלטון החוק וכבוד לזכויות האדם".
2 צפייה בגלריה
מתבגרים
מתבגרים
(צילום: Shutterstock)
מסמך ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם כולל, בין השאר, את ההכרה בזכויות האדם לחרות בסיסית, האיסור על עבדות, הזכות לשוויון לכל, האיסור על אפליה, הזכות להבעת דעה, שווין החוק, חופש הפרט, זכויות הילדים, הזכות לחינוך ושירותים סוציאליים, חופש התנועה והמגורים, הזכות לאזרחות מוכרת, הזכות לקניין, ועוד וגם החובה כלפי הזולת כי אין 'אני' ללא 'אנחנו', כך קובעת ההכרזה.
בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל