סמי רוצה להיות חלק מכוחות הביטחון, רועי רוצה לעבוד בסופרמרקט, מאור רוצה להיות נהג אוטובוס, ולידיה חולמת להיות שוטרת: קמפיין גיוס המונים שהחל השבוע לטובת מאות צעירים עם צרכים מיוחדים העתידים להשתחרר בקרוב מצה"ל ויש להם בקשה אחת - תנו לנו להשתלב בשוק התעסוקה.
עמותת "יד לילד המיוחד" שמפעילה את תוכנית "גדולים במדים", משלבת כיום 950 צעירים עם צרכים מיוחדים ב-70 בסיסי צה"ל בכל הארץ, ומאפשרת להם להגשים חלום - להרגיש שווים בין שווים. כעת מנסה העמותה לדאוג לכל משוחררי "גדולים במדים" ולשלבם בשוק התעסוקה בישראל. מדובר בצעירים על רצף האוטיזם, מוגבלות שכלית, או שיתוק מוחין, שקיבלו פטור מצה"ל, ובזכות תוכנית "גדולים במדים" הם עושים שירות התנדבותי של שלוש שנים במהלכו הם רוכשים כישורי חיים ומיומנויות חברתיות.
1 צפייה בגלריה
שחק (מימין) ולירון (שנייה מימין) ביום הגיוס לצה"ל
שחק (מימין) ולירון (שנייה מימין) ביום הגיוס לצה"ל
שחק (מימין) ולירון (שנייה מימין) ביום הגיוס לצה"ל
(צילום: יד לילד המיוחד)
בשנתיים הקרובות צפוי גל של כ-500 צעירים עם צרכים מיוחדים, מסיימי "גדולים במדים", שרוצים להשתלב אחרי השירות בשוק העבודה, אך הם זקוקים לכלים פרקטיים כמו קורסי הכשרה שיחזקו את היכולות המנטליות והפיזיות שלהם, ופיתוח מיומנויות שיעזרו להם להשתלב. לשם כך, העמותה יוצאת בקמפיין לגיוס המונים והשבוע מתקיים "שבוע ההצדעה" ל'גדולים במדים', בשיאו יום התרמה ב-24.8 ויום שידורים טלוויזיוני שמטרתו לגייס 2 מיליון שקלים הדרושים לתוכניות ההמשך בשנתיים הקרובות, כדי להגשים לאותם משוחררים את החלום, להשתלב בשוק העבודה ולהרגיש שווים בין שווים.
"אסור להשאיר אותם לבד", מסביר מנכ"ל עמותת "יד לילד המיוחד", הרב מנדי בליניצקי. "חובה עלינו כחברה לדאוג להם אחרי השירות כדי שלא יחזרו להתבצר תחת המגבלה, ולתת להם כלים שישתלבו בהצלחה בשוק העבודה".
בין המשוחררים בשנים האחרונות ישנם כאלה שבזכות העמותה שירתו שירות מלא ואף הצליחו להשתלב בשוק העבודה. אחד מהם הוא קורי אשכנזי (30) שאובחן על הרצף האוטיסטי בגיל שנתיים. הוא רצה לתרום למדינה, אך קיבל פטור מהצבא. רק אחרי שנאבק להתגייס ונעזר ב"גדולים במדים", הצליח להתגייס ואף להגשים חלום ולעבוד ברכבת ישראל.
"לקראת סיום השירות חשבתי לעצמי מה הלאה", מספר אשכנזי. "העמותה עזרה לי להשתלב ולעבוד כדייל ברכבת ישראל. עבורי זה חלום שהתגשם. העבודה ברכבת הצילה אותי ממשבר הקורונה והעסיקו אותי". "חשוב מאוד לשלב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה", מסביר אשכנזי. "צריך לתת להם אופק תעסוקתי וחשוב שתהיה להם מסגרת כי בלי מסגרת זה מאוד קשה. צריך לדאוג להם".
עודד אלון (25), שמאובחן על הרצף האוטיסטי, קיבל פטור משירות צבאי, אך בעזרת "גדולים במדים" השתלב בצבא, ולאחר סיום השירות כאזרח עובד צה"ל. "זה מאוד משמח אותי וזה נותן הרגשה טובה שאני מצליח לשבור את תקרת הזכוכית", מתאר אלון את תחושת הסיפוק. "לא הייתי יכול לעשות את זה לבד. אמרו לי שאני לא כשיר לעבוד והעמותה הצליחה לדחוף אותי. אני רוצה להגיד לאנשים שנמצאים במצב שלי שלא יתייאשו וימשיכו להילחם כי הם יכולים לעשות הכול".
לירון נתן (27) לקתה בילדותה בווירוס שפגע במוחה ועברה ניתוח, כך שצד אחד של גופה חלש מאוד וכמעט שלא מתפקד. למרות זאת, היא הצליחה לשרת בצה"ל וכיום עובדת כסייעת בגן ילדים. "שירתתי שלוש שנים בצבא ונהניתי מאוד כי זה נתן לי להרגיש שאני לא שונה", אומרת נתן. "אני אוהבת את העבודה, זה מביא לי משמעות גדולה, ואני מרגישה שהגשמתי חלום".
גם שחק שריקי (22) שמאובחן על הרצף האוטיסטי חלם לשרת בצבא אך קיבל פטור, התעקש - והתגייס. היום הוא עוזר מציל בבריכה. "יש לי הרבה אינטראקציה עם אנשים שזה היה החלום שלי. זה שהצלחתי להשתלב בשוק העבודה, זה כבר הישג מבחינתי כי זה לא פשוט", הוא אומר.
בעמותה מסבירים: "חשוב לשלב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה כי אנחנו חיים בעולם מודרני ומתקדם ואני מאמין שיש לזה מקום, ויש גם את הפן הנפשי - ברגע שאתה נמצא בבית, יותר קשה לך כי לאנשים על הספקטרום בחלק מהמקרים קשה להם לתקשר, וכשיש משהו שגורם להם לצאת מהבית, זה יכול לשפר את ההרגשה ולחזק את הנפש".
ניתן לתרום באשראי, בטלפון *4581 או דרך ביט.
פורסם לראשונה: 07:50, 19.08.22