בשיתוף הסוכנות היהודית
לא בכל יום נולדת פלטפורמה טכנולוגית כלכלית שכל המהות שלה היא חברתית. אבל זה מה שעומד מאחורי SparkIL.org - פלטפורמה טכנולוגית להלוואות חברתיות (עמית לעמית – P2P) המחברת בין בעלי עסקים קטנים וזעירים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, לבין משקיעים מרחבי העולם היהודי ומישראל.
הפלטפורמה הושקה לאחרונה על ידי הסוכנות היהודית וקבוצת עוגן והיא נולדה מיוזמה של אמירה אהרונוביץ, מנכ"לית הסוכנות היהודית. אהרונוביץ חקרה את הנושא כעמיתה בבית הספר למנהיגות חינוכית של קרן מנדל. פיתוחו של המיזם התאפשר הודות לתרומות של קרן מקס ומרג'ורי פישר, הפדרציה היהודית של ניו-יורק UJA ותורמים נוספים.
"SparkIL נולדה מכמה עולמות שמעסיקים אותי ברמה האישית לאורך השנים", מעידה אהרונוביץ. "כמי שגדלה בבאר שבע הבנתי כבר בצעירותי שעסקים קטנים וזעירים הם חלק מהמרקם הכלכלי של ערים בפריפריה. במקרים רבים אין באזורים האלו אלטרנטיבה לתעסוקה אחרת וקיומו של עסק קטן מהווה את קו פרשת מים, בין תא משפחתי שמצליח לייצר הכנסה בכבוד לבין תא משפחתי שיזדקק לסיוע של המדינה".
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: שגיא בלשה מנכ״ל עוגן, נעמה אור, מנכ"לית ספארק.איי.אל ואמירה אהרונוביץ, מנכ״לית הסוכנות היהודית.
מימין לשמאל: שגיא בלשה מנכ״ל עוגן, נעמה אור, מנכ"לית ספארק.איי.אל ואמירה אהרונוביץ, מנכ״לית הסוכנות היהודית.
מימין לשמאל: שגיא בלשה מנכ״ל עוגן, נעמה אור, מנכ"לית ספארק.איי.אל ואמירה אהרונוביץ, מנכ״לית הסוכנות היהודית.
(צילום: באדיבות SparkIL.org)

לרתום את הצעירים היהודים לישראל בצורה אנושית

רצה הגורל ובתפקידי הראשון בסוכנות היהודית לפני כ-27 שנים עסקתי בדיוק בנושא זה - בפיתוח יזמות וקרנות הלוואה לעסקים קטנים בנגב. באותם ימים התוודעתי לעולם המרתק של היזמים והחולמים שעושים זאת לפעמים כנגד כל הסיכויים. דרך יזמים אלו הבנתי עד כמה הנגשת אשראי בתנאים הוגנים מהווה עבורם גורם קריטי שעם קיומו, העסק יצמח ובלעדיו - העסק חלילה יקרוס".
כיצד הרעיון הזה התחבר לקשר עם יהודי התפוצות?
"מדינת ישראל זקוקה לקהילות יהודיות חזקות ומשגשגות שנמצאות בקשר הדוק עם ישראל. בהשוואה לעשורים הראשונים להקמת המדינה, כיום יש יותר קושי. הצעירים היהודים בחו"ל לא הושפעו כמו הוריהם וסביהם מהאירועים המכוננים שליוו את הקמת המדינה והם מבקשים להשפיע עליה באופנים אחרים, כמו למשל במרחב הדיגיטלי".
"רציתי למצוא נקודות חיבור אקטואליות בין הצעירים היהודים בתפוצות לבין מדינת ישראל. SparkIL מהווה פלטפורמה אופטימאלית, משום שהיא מאפשרת לצעירים יהודים מכל העולם להתחבר לישראל בצורה מאוד אנושית, ישירה ובלתי אמצעית: אחד תומך בעסקים של הקהילה החרדית, השני בעסקים של להט"בים, השלישי בעסקים הקשורים לילדים בסיכון וכן הלאה. כל אחד ימצא במקום הזה את הנקודה הפנימית אליה הוא מתחבר באופן אישי. במקביל לכך, זו פלטפורמה שמאפשרת לי כמלווה לרתום את החברים שלי ואת הקהילה שלי לרעיון, וכך בסכומי כסף לא גדולים אני יכול להרגיש שיש לי חלק בפיתוחה הכלכלי-חברתי של מדינת ישראל".
אמירה אהרונוביץ'מנכ"לית הסוכנות היהודית, אמירה אהרונוביץ'צילום: דוד סאלם עבור הסוכנות היהודית
אהרונוביץ מציינת שכל הכסף שנאסף מועמד כהלוואות ללא ריבית לעסקים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית שלא היו מקבלים את האשראי במערכת הבנקאית הרגילה. כך שבסופו של יום המיזם מייצר שתי קהילות מאוד חשובות - קהילת לווים מהפריפריה, ומהצד שני קהילת מלווים חברתיים שנרתמת לסייע לישראל באופן בו הקולקטיביות והציבוריות מאוד נוכחת.
עד כמה הרעיון מאחורי SparkIL הוא ייחודי?
"שאבנו את ההשראה לפלטפורמה ממודל עולמי קיים שנקרא kiva ופועל מזה 17 שנה ב-77 מדינות, בעיקר באפריקה, אסיה ואמריקה הלטינית. יחד עם זאת המודל של kiva עוסק פחות ביצירת קשר בין אנשים שהיא הרעיון המרכזי אצלנו, אלא יותר ביכולת של אנשים להלוות סכומי כסף קטנים לעסקים קטנים באותן מדינות. המודל של kiva גורם לנו להמון אופטימיות".
באיזו מידה יוכלו המלווים להכיר את סיפוריהם של העסקים להם הם מבקשים לסייע?
"במידה רבה מאוד. אם ניקח לדוגמא עולה מאתיופיה שפתחה מסעדה וההלוואה איפשרה לה להרחיב את המסעדה, אנשים מהתפוצות שיכירו את הסיפור שלה יוכלו להגיע למסעדה שלה או להמליץ לחברים שמתגוררים בישראל ללכת לאותה מסעדה. כך שיש פה גם פוטנציאל לחשיפה בפני קהלים חדשים".
מי שנמצאת בחזית הטמעתה של הפלטפורמה החדשה היא נעמה אור, מנכ"לית SparkIL.org . "אנחנו מייצרים שת"פים עם משרדי ממשלה, ארגונים שעוסקים במנטורינג לעסקים, עיריות ומועצות שיש להם קהלים עסקיים רחבים הזקוקים לסיוע שאנו מציעים", מספרת אור. "לכל אחד יש את הלווים הרלוונטיים המתאימים לתוכנית שלנו – בין אם פריפריה חברתית או פריפריה גיאוגרפית".
האם יש עסקים שתסרבו להם?
"העסק שיסתייע באשראי שלנו חייב להיות בעל יכולת החזר. אנחנו לא רוצים להגיע למצב בו עסק מקבל הלוואה ואז נכנס לחוב עמוק יותר.זאת גם חלק מהאחריות החברתית שחשוב לנו לקדם. לשם כך יש לנו את הליווי והידע המקצועי של קבוצת עוגן, שהיא בעלת ניסיון של כ-30 שנה במתן הלוואות".
אם אני בעל עסק ומתאים להגדרות, איך מתחילים את ההליך?
"נכנסים לפלטפורמת SparkIL ומגישים בקשה באמצעות טופס מאוד ברור ונוח. יש לצרף לבקשה מסמכים חשבונאיים ובנקאיים שונים ואז הפנייה מגיעה אלינו לתהליך חיתום בוועדת אשראי. אם ההלוואה אושרה עקרונית, מעלים את הסיפור העסקי האישי למערכת ואנו יוצרים קמפיין שיווקי בעברית ובאנגלית למשך 45 יום. בתקופה זו שהקמפיין באוויר כל אחד ואחת יכולים להלוות כסף החל מסכום של 50 שקלים או 25 דולר. זה מבוצע בכמה הקלקות פשוטות".
"באותו רגע שהמלווה ביצע את ההלוואה הראשונית הוא הופך להיות חבר בקהילת המלווים לאותו העסק ובסוף -45 הימים הלווה מתחיל להחזיר להם את ההלוואה ללא ריבית, במשך 5 שנים. כל אחד מקבל את החלק היחסי שלו מדי חודש. בשלב זה המלווה יכול למשוך את הסכום שהצטבר או להלוות אותו מחדש לעסק אחר בו הוא בוחר, כי הרעיון התכליתי הוא לייצר הלוואה שמתמשכת ועושה טוב לאורך שנים".
מה סטטוס הפעילות של הפלטפורמה?
״הפלטפורמה באוויר ואנו כבר מקבלים בקשות ומאשרים הלוואות למתאימים, גם קהל המלווים בישראל ובעולם הולך וגדל עם עניין רב מאד. היעד שלנו להגיע לשוק פעיל ודינמי עם עשרות אלפי מלווים מרחבי התפוצות וישראל ומאות עסקים בשנה שלהם אנו יכולים לסייע. אתם מוזמנים לספר למשפחה וחברים על SparkIL, הן לצורך בקשת הלוואה והן לבחור עסק שישמח לעזרתכם בכל סכום שתבחרו".

הכירו מיזמים שכבר נכנסו לתוכנית

דוד אלמליח (24), הוא אחד מבעלי העסקים הראשונים שהצטרפו למיזם SparkIL.org. אחרי שהשתחרר מהצבא החל להתעניין בחקר הפטריות והחל לגדל פטריות מיוחדות שישנו את הנוף הקולינרי והטבעוני בישראל וכן את תחום המרפא. בעזרת החסכונות שהיו לו הוא קנה ציוד בסיסי והקים עסק לגידול פטריות במושב מבקיעים סמוך לאשקלון. עם הזמן, החל דוד להציע את הפטריות למסעדות ועסקים וכיום הוא מוכר למסעדות שונות ברחבי הארץ. "בעזרת ההלוואה שקיבלתי מ SparkIL אני יכול להשתמש בכסף כדי לבנות עוד חדרים לגידול פטריות וכך להגדיל את ההיצע. בנוסף, דרך המיזם של SparkIL זכיתי להכיר אנשים מיוחדים, להגדיל את הקשרים שלי ולהתחבר עם אנשים ממקומות שונים", הוא מציין.
"זכיתי להכיר אנשים מיוחדים, להגדיל את הקשרים שלי", דוד אלמליח"זכיתי להכיר אנשים מיוחדים, להגדיל את הקשרים שלי", דוד אלמליחצילום: גיא רובין
מצטרפת נוספת למיזם היא זיוה מזרחי (39), בעלת עסק של תכשיטים ויודאיקה במושבה הגרמנית בירושלים. היא החלה את עבודתה בעסק בגיל 17 עד שבמהרה התחילה לנהל אותו בעצמה: "החנות הזו היא הבייבי שלי ואני מאמינה בה מאוד", היא אומרת. "בחנות ישנו מגוון רחב של מוצרים כאשר כולם יוצרו על ידי אמנים ישראלים ובניהם גם אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים. על כל מוצר יש פתקית עם שם האומן והסיפור שלו. זה עושה לאנשים טוב להבין את הסיפור שמאחורי היצירה ואז לרכוש אותה.
משבר הקורונה פגע מאוד בחנות והביא את זיוה למצב כלכלי בו היא הייתה חייבת הלוואה להמשך קיום העסק: "סיפרו לי על מיזם שתומך בעסקים חברתיים עם הלוואות ללא ריבית והחלטתי להגיש מועמדות" היא אומרת. עם העזרה של SparkIL זיוה שואפת כעת ליצור חומרי שיווק חדשים ולרכוש מלאי חדש שיגדיל את הכנסות העסק לצורך הצמחתו המחודשת.
2 צפייה בגלריה
"החנות הזו היא הבייבי שלי ואני מאמינה בה מאוד", זיוה מזרחי .
"החנות הזו היא הבייבי שלי ואני מאמינה בה מאוד", זיוה מזרחי .
"החנות הזו היא הבייבי שלי ואני מאמינה בה מאוד", זיוה מזרחי .
(צילום: דאפי ספונסר)
לדברי שגיא בלשה, מנכ"ל קבוצת עוגן: "כחלק מחזונה של קבוצת עוגן להביא לצמצום אי השוויון בישראל, עוגן מעניקה לעסקים קטנים הלוואות ושירותי מנטורינג בהתנדבות. פלטפורמת SparkIL, המתווכת הלוואות חברתיות, מאפשרת לא רק לתמוך כלכלית בבעלי העסקים הקטנים בישראל, אלא גם מסייעת להעמיק את החיבור בין ישראלים וצעירים מרחבי העולם היהודי. עוגן רואה חשיבות גדולה בחיזוק הפריפריה הישראלית ואנו נמשיך לפעול למען בעלי העסקים החיים בה".
בשיתוף הסוכנות היהודית