רב"ש ש' סיים את הטירונות בהצטיינות ומשרת בתפקיד טכנולוגי ביחידה 81, אך בבית הספר היו פעמים שבהן הסתובב ליד הקירות עם הפנים לכיוון הקיר והתקשה מאוד להבין את ההיגיון של השתתפות בפעילות חברתית.
רב"ט נ' משרת ביחידה 8200, אך כילד הוגדר כאילם ונזקק לטיפולים רבים ולמסגרות מיוחדות, עד שבכיתה ז' החל לפרוח בכיתה מדעית עם לא מעט חששות מצד הוריו ובהמשך התנדב ב"כנפיים של קרמבו". רב"ט א' סיים את קורס התכנות הצה"לי בהצטיינות, אך כילד לא הבין כיצד לזרוק דברים לפח וכשהיה רעב, לא ידע מה לעשות מעבר לכך.
טוראית ש', הצעירה שבחבורה, הכחישה במשך רוב חייה את היותה על הרצף והתביישה באבחנה עד כי השביעה את אמה, שגידלה אותה לבד, לא לספר. כיום, לאחר שישה שבועות מאתגרים בטירונות, היא גאה בעצמה ומיועדת להיות האוטיסטית הראשונה בקורס חובשים. למרות האתגרים והמוזרות שמלווה אותה, לאמא שלה אין ספק, "אני מאמינה בה, היא תנצח".
3 צפייה בגלריה
חיילי "תתקדמו" עם הרמטכ"ל
חיילי "תתקדמו" עם הרמטכ"ל
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, בפגישה עם החיילים והמפקדים. יד לשריון (לטרון), 30 אוקטובר 2022
(צילום: דובר צה"ל)

עשיתי חתיכת דרך בשביל להיות איפה שאני נמצא

ידעתי שביקשו ממנו להגיע, אבל שום דבר לא היה ודאי, אפילו לא רצו לכתוב את שמו על ההזמנה וכך, בתחילת אוקטובר, הרשתי לעצמי להיות חצוף וכתבתי לו: "הייתי שמח וכמוני מעל 35 אלף אוטיסטים במערכת החינוך ובני משפחותיהם, כי תהיה אורח כבוד באירוע, כמסר ערכי של ראש המטה הכללי לכל חיילי צה"ל". במשך מספר ימים היינו כולנו במתח ולוח הזמנים השתנה מעכשיו לעכשיו, זה היה קשה. בדרכי ללטרון רב"ט ש' כבר שלח לי תמונה מחדר הדיונים, כל ארבעת החיילים ישבו זה לצד המפקד הישיר שלו, נרגשים כולם, ואז הוא נכנס.
רב"ט נ' הוא צעיר בלתי ניתן לעצירה ושובה לב, בוגר לגילו ועמוס במילים שרק רוצות לצאת החוצה. "העובדה שאני בעצם בחרתי להתגייס לצה"ל בעיניי זו העברת מסר חברתי חד וחלק - אני כמו כולם. צה"ל זקוק לי בדיוק כמו שהוא זקוק לכל אזרח שמגיע לגיל 18, ואולי קצת יותר", אמר בקו ישר לרמטכ"ל, מהצד השני של השולחן. "ניתנה לי הזדמנות שווה ולקחתי אותה בשתי ידיים... מבחינתי גם בחתימת קבע ועד קצונה", המשיך להקריא מהדף.
נ', כבר כמעט בן 20, אובחן בגיל שנה וארבע חודשים לאחר עיכוב שפתי, הילד לא הוציא מילה. בסרט וידאו ששלח לי נראה נ' מרצה בפני קהל, מספר על "אלוטף" ומשם לגן תקשורת (מעונות לפעוטות וגני ילדים לאלו המאובחנים עם אוטיזם) ואז הפתעה, הוא כבר במכינה קדם-צבאית, בליווי תוכנית "שיבולים" המאפשרת השתתפות צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם-צבאיות.
3 צפייה בגלריה
חיילי "תתקדמו" עם הרמטכ"ל
חיילי "תתקדמו" עם הרמטכ"ל
רב"ט נ' מדבר עם הרמטכ"ל. מצד שמאל יושב מפקדו מיחידה 8200. כולם הוקסמו ממנו בחדר
(צילום: דובר צה"ל)
את ההצלחה שלו נ' זוקף "למורה אחת מאלף" שראתה אותו, האמינה בו, עד שמצא את מקומו בכיתת מחוננים, שם למד במגמת 5 יח"ל מדעי המחשב, ובמקביל השתתף בשתי תנועות נוער, "האיחוד החקלאי" ו"כנפיים של קרמבו" והספיק להיות אומן ביטבוקס פעיל. "וואו עשיתי חתיכת דרך בשביל להיות איפה שאני נמצא היום", הוא מבקש להעביר מסר ברור, "הרווח שלי ושל צה"ל יחדיו. תכפילו את אותו הרווח בכמות האנשים על הרצף האוטיסטי".

אלופים בלעבור דרך קירות

"כל מי שמכיר אותנו, יודע שאנחנו, בוגרי התוכנית, אלופים בלעבור דרך קירות מתי שנדרש כדי להשיג את המטרות שלנו... אחרי שנים רבות סוף-סוף (אנחנו יכולים) לעבור בדלת הראשית של עמוד התווך בחברה הישראלית ולשרת ככל חייל אחר", אמר רב"ט ש' ולמאות המוזמנים בטקס סיום הטירונות, והוסיף כי הוא לא שוכח את הטראומה שחווה ביום קבלת הפטור מצה"ל, כשכל חלומותיו להיות בסיירת מטכ"ל התנפצו.
אני מניח שאתם אומרים לעצמכם "נו, הבנו את הקטע, הנה סינדרלה", אבל חכו עם הציניות הישראלית חסרת הסבלנות ולעיתים, כן, גם הסובלנות. ככה אנחנו בתרבות הצריכה של חדשות בפייסבוק שכל שנדרש בה זה "לעשות לייק". כשרב"ט ש' הגיע לנאום בפני מאות הורים וצעירים בכנס שנערך בירושלים, כתבה עליו סגן שי עילם, שהייתה מפקדת הפלוגה שלו בטירונות ובחרה בו כמצטיין: "מעבר לעובדה שהוא חייל מקצועי וחכם, היה דומיננטי מאוד בפן החברתי. לאורך כל ההכשרה, בכל פעם שהיה צריך מתנדב, לא הופתעתי לראות אותו עומד ראשון... ידע להיות קשוב, להסתכל ימינה ושמאלה, לבדוק מי צריך עזרה ואיך הוא יכול להושיט יד". אבל לא כך התחילו חייו, שלא אחת התאפיינו באלימות בבית הספר, שם, בכיתת התקשורת, היה "זקוק לסיוע צמוד בשמירה על כללי התנהגות וכללים חברתיים".
בתיק האישי שלו נכתב שהוא "לא מקשיב לצלצולים לא מקשיב למורים... לרוב לא יזם ולא נענה ליוזמות למפגשים חברתיים, נראה קושי בראיית עצמו כחלק מקבוצה".
3 צפייה בגלריה
חיילי "תתקדמו" עם הרמטכ"ל
חיילי "תתקדמו" עם הרמטכ"ל
רב"ט ש' נואם בטקס בשם כל בוגרי התוכנית ובמפגש עם הרמטכ"ל לצד מפקדו מיחידה 81. סיים כמצטיין וחולם על קריירה צבאית כמפקד וכקצין
(צילום: דובר צה"ל)
את ש' פגשתי ביוני 2021, הוא ניגש לראש ענף פסיכיאטריה של צה"ל וסיפר כיצד רץ כל הדרך מהמכינה הקדם צבאית בדרום לתל השומר רק כדי להבהיר עד כמה הגיוס לצבא משמעותי עבורו. "למרות איפה שאני נמצא איני מתבייש להודות בכך שאני מאובחן עם אוטיזם ושלא תמיד הייתי מסתדר לבד", הוא שיתף מאות הורים וצעירים בכנס שבו הופיע ביחד איתי על הבמה. כמה חודשים מאוחר יותר אני והוא שוב הופענו, הפעם על הבמה בלטרון הגדולה, אירוע שאין מכובד ממנו, 97 חיילים חדשים עם אוטיזם עומדים נרגשים לאחוז את הנשק ולצעוק "נשבע". יחד איתם מאות הורים וחיילי שלושת המחזורים הקודמים.
ש' עבר דרך ארוכה מאז המחזור הראשון וידעתי שהוא צריך להיות זה שינאם בשם כולם. "אני מקווה שעם הזמן יותר ויותר דלתות כאלה ייפתחו בפנינו. לא רחוק היום שבו תפגשו את בוגרי התוכנית על מגרשי המסדרים בטקס קבלת דרגות הקצונה וביום מן הימים חלקנו אף נזכה להוביל את המערכת והיחידות אשר ישכילו לפתוח בפנינו את שעריהן", סיכם ש' את נאומו.

עוד תהיה הקצין שתמיד חלמת להיות

בימים אלו אנו שמחים על צאתם של שלושה חיילים ראשונים עם אוטיזם לקורס קצינים (מסלול נבו המתקיים בקריית ההדרכה ולא בבה"ד 1), אבל הם לא האחרונים. חיילים רבים על הרצף שיש להם פרופיל גיוס רגיל, משתוקקים שתינתן להם ההזדמנות ודבריהם של המפקדים בפגישה עם הרמטכ"ל לא מותירה ספק ביכולתם.
אי-אפשר שלא להתמלא בגאווה כשמפקדו של ש' מספר על היותו "כוכב שרק רוצה להיות חלק מכל פרויקט ומשימה התורמים לביטחונה של ישראל", על "הדחף והרצון להיות הטוב בטובים - להוכיח לכולם מה הוא שווה ומה הוא מסוגל לעשות - להיות הגרסה הכי טובה של עצמו כל יום מחדש, להצטיין, להוביל ולהשפיע".
המפקדת של א', שסיים לפני כשלושה חודשים את קורס התכנות היוקרתי בבית הספר למקצועות המחשב של צה"ל, אף היא לא חוסכת בשבחים ומתארת כיצד "קיבלנו חייל מוכשר במיוחד, עם יכולות אדירות, יכולת למידה פנומנלית, קליטה מהירה וכישרון גדול. אנחנו שמחים מאוד שא' הגיע אלינו ונמשיך לטפח אותו ביחידה".
"הייתי ילד ללא עתיד. אחד שלא יצא ממנו כלום". נאומו של סרן אודי הלר בלטרון:

כשהרמטכ"ל מסרב לדבר

רב-סרן ש' היא נווטת קרב קשוחה, מהסוג שאליס מילר תמיד חלמה להיות. בשנה האחרונה לא תמיד היה לנו קל ביחד, אבל אני לא יכול שלא להעריך את החלטתה לעשות הסבה לחיל החינוך ולהיות מפקדת מגמת הכנה לשירות, במסגרת שבה מתקיימות ההכשרות בפלוגות לאוכלוסיות מיוחדות.
ביד רמה היא ניהלה את המפגש עם הרמטכ"ל וכאשר פנתה אליו לסיכום, הוא הפתיע אותה וסירב לדבר. "אני פה כדי להקשיב להם". הסתכל ימינה ושמאלה, חיפש מי עוד רוצה לדבר, ואז הצביע עליי, "אודי, דבר". ואז חשבתי לעצמי, איזה מלך, הוא, במעשה שלו, סיכם את כל מה שרציתי ורב"ט נ' תיאר בצורה כל כך נרגשת - שיראו אותנו, שישמעו אותנו. "השילוב מאפשר לשאר חיילי הצוות שלי להתמודד עם אתגרים ועם סיטואציות חברתיות שהם כנראה ייתקלו בהם בעתיד או נתקלים בהם כבר ביום-יום - רק שהם לעומת אחרים, גם ידעו להכיל ולקבל את זה מבלי לפגוע במי שעומד מולם או לגרום לו להרגיש שונה", כתב מפקדו של נ' לכוכבי. איזה מלך.
  • הכותב הוא סרן אהוד הלר. אוטיסט ויזם "תתקדמו" - התוכנית הלאומית לקידום אוטיסטים בצה"ל. בעל תואר ראשון ושני במדעי המחשב. חניך בתוכנית להבות של יחידה 8200 המכשירה אנשי צבא ליזמים טכנולוגיים בתחומים חברתיים.