לפני כשנתיים החלו ביחידת דובדבן פרויקט במסגרתו משלבים ביחידה חיילים עם צרכים מיוחדים. בינהם סמ״ר מ׳ (24) מירושלים.
הקשיבו לריאיון המלא ברדיו ynet עם מ', חייל מצטיין בדובדבן:
מ' למד במכינה הקדם צבאית "בני ציון" בתל אביב, הגיע לצבא דרך תכנית "שווים במדים" שם החל את תהליך ההתנדבות שלו בשנת 2018, שבסופו המטרה שלו הייתה להתגייס באופן רשמי. לדבריו הוא רצה להתגייס "כדי להתפתח, להיות 'כמו כולם' ולהרגיש את תחושת השליחות והתרומה שתמיד שמעתי שמדברים עליהן".
לאחר כשנה של התנדבות ביחידת דובדבן הוא התגייס כחייל מן המניין, בינואר 2020 ושולב במחלקת הלוגיסטיקה ביחידה. בראש השנה בשנה שעברה, הוא קיבל תעודת הצטיינות ממפקד יחידת דובדבן. היום הוא משרת בשירות קבע ביחידה, וגם בראש השנה הזה הוענקה לו תעודת הצטיינות.
3 צפייה בגלריה
מ' חייל מצטיין בדובדבן
מ' חייל מצטיין בדובדבן
"אני נרגש לספר איך חלום הופך למציאות של הצלחה". מ' חייל מצטיין בדובדבן
ספר לנו קצת על עצמך, אתה משרת במחלקת הלוגיסטיקה, נכון? "כן. אני מאוד מאוד מודה לכם, אני נרגש לקבל פה פלטפורמה ולספר איך חלום הופך למציאות של הצלחה".
אנחנו גם נרגשים שאתה בפלטפורמה שלנו, כי החלום שלך, היית צריך להיאבק הרבה על הגיוס הזה. אתה מתנדב, התגייסת דרך תוכנית "שווים במדים", שמשלבת בעצם בצה"ל בעלי מוגבלויות והגעת להיות המצטיין של יחידת דובדבן.
"כן. אני עושה יומיות ביחידה. והיום אני משרת כיד ימינו של רנ"ג הלוגיסטיקה של יחידת דובדבן, ואני תחת נגד הבונקרים. אני עוסק בכל מעטפת הלוגיסטיקה.
התנדבת בהתחלה. רק אחר כך למעשה גייסו אותך רשמית מן המניין. "כן. בדיוק. התחלתי בתפקיד דרך תוכנית 'שווים במדים' שעזרה לי ומלווה אותי לאורך כל שירותי. אני מרגיש שבשנת התנדבות שלי התפתחתי הרבה בפן המקצועי, ואחד הדברים שעזרו לי היה לדבר עם מנהל העבודה שהקשיב לי וחשב כל הזמן איך הוא יכול לפתח אותי ולעזור לי. לא הסתפקתי רק בשנת ההתנדבות כי הרבה חברים שלי מהמכינה היו מדברים על הצבא, לפני שהתגייסו, עם הזמן התחלתי להתעניין יותר בצבא ורציתי להרגיש את תחושת השליחות שכולם מדברים עליה, ולחוות את כל החוויות שאנשים חווים באופן אישי".
"בעבר היה לי לא מעט פערים בהרבה תחומים, בהשוואה לחברה הישראלית. פערים שהתגברתי עליהם באמת בשנים וצמצמתי פערים. עשיתי גם מכינה קדם-צבאית למנהיגות חברתית בבני ציון בתל אביב. בשנה הזאת התחיל לבעור בי הרצון להתפתח ולסגור פערים, ללמוד את מה שאני לא יודע בכל התחומים, להכיר מגוון אוכלוסיות שונות, והכי חשוב היה לי לרכוש קשרים".
מה זה "לסגור פערים", תוכל לעזור לנו קצת? "כן. אז כשאני אומר 'לסגור פערים', אם אתה, יש לך, אתה לא הכי חזק בתוכן כלשהו, אז אתה תגיע ליעד ותסגור אותו. היום אני הוגה הרבה מילים עם כל מיני משמעויות, הגדרות, מושגים. בניתי מילון וניסחתי את המילים כדי לסגור את הפערים. הרבה סלנגים, הרבה משמעויות.
3 צפייה בגלריה
מ' חייל מצטיין בדובדבן
מ' חייל מצטיין בדובדבן
"התגייסתי במשך שנה שבמהלכה התעקשתי להתגייס כחייל מן המניין. היום אני בקבע". מ' חייל מצטיין בדובדבן
ממש היה לך קושי בהשתלבות בשפה, בדיבור? "לא היה לי קושי, אבל היום כל ההגדרות, מושגים, הרבה אנשים לא מכירים את המילים העבריות, הגדולות".
זה קשה.
"האמת שככה התקדמתי, והרצון, המוטיבציה שלי זה פשוט גברו וגברו".
ברמה שהחתימו אותך ואמרו לך "אתה נשאר איתנו".
"כן. התחלתי את תהליך ההתנדבות שלי לצבא בשנת 2018, שבסופו המטרה הייתה להתגייס באופן רשמי, חייל מן המניין. והתגייסתי במשך שנה שבמהלכה התעקשתי להתגייס כחייל מן המניין. היום אני בקבע".
מה אמרו לך בהתחלה?
"הרבה פעמים היו לי חששות בדרך אבל אמרתי תמיד לעצמי 'כשנגיע לגשר – נחצה אותו', ובהתחלה היו לי טיפה קשיים, אבל אני לא נתתי להם להוריד אותי ממסילת הדרך".
והרגע הזה שבו מודיעים לך שאתה החייל המצטין של יחידת דובדבן הוא רגע של ניצחון?
"ללא ספק. הופתעתי להיבחר כמצטיין, כי היה לי גם בתור חייל-סמל וגם בתור סמ"ר ובתור איש קבע, אז זו תוצאה והוכחה שהצלחתי להמשיך במצוינות לאורך כל מסלול חיי כדי להוביל להגשמה חלומית אמיתית. ככה הרגשתי באותו הרגע, זו הייתה אופוריה בלתי רגילה וזו הייתה תוצאה של ניצחון".
3 צפייה בגלריה
מ' חייל מצטיין בדובדבן
מ' חייל מצטיין בדובדבן
"זו תוצאה והוכחה שהצלחתי להמשיך במצוינות לאורך כל מסלול חיי כדי להוביל להגשמה חלומית אמיתית". מ' חייל מצטיין בדובדבן

שילוב בין הכלה לבין אי התפשרות

סגן מפקד יחידת דובדבן, סא״ל מ' מוסיף: "אני חושב שמה שמיוחד בשילוב צרכים מיוחדים דווקא בצבא הוא שהצבא היא מסגרת שנבחנת תמיד במבחן התוצאה, והנערים מצד אחד מקבלים הקלה כי המפקדים הם אנשים טובים וערכיים אבל מצד שני אין הנחות!"
"הדרישה היא אותה הדרישה כמו מכל חייל אחר, ולכן כל השירות הצבאי מכין אותם לחיים האמיתיים, בהם לרוב לא יהיו להם הנחות. השילוב בין ההכלה לבין האי התפשרות על עמידה בנהלים מכשירה את החיילים בצורה הטובה ביותר, וכך הם נתרמים ליחידה בצורה הטובה ביותר".